I medfør af lovbekendtgørelse nr. 778 af 7. august 2019 om universiteter (universitetsloven) fastsættes følgende studieordning.
Uddannelsen følger endvidere eksamensordningen inkl. fællesbestemmelserne for Aalborg Universitet.
Kandidatuddannelsen er tilrettelagt i henhold til Uddannelses- og Forskningsministeriets bekendtgørelse nr. 2285 af 1. december 2021 om universitetsuddannelser tilrettelagt på heltid (uddannelsesbekendtgørelsen) og bekendtgørelse nr. 2271 af 1. december 2021 om eksamener og prøver ved universitetsuddannelser (eksamensbekendtgørelsen). Der henvises endvidere til bekendtgørelse nr. 104 af 24. januar 2021 (adgangsbekendtgørelsen) og bekendtgørelse nr. 114 af 3. februar 2015 (karakterbekendtgørelsen).
Uddannelsen udbydes i Aalborg.
Kandidatuddannelsen hører under Det Humanistiske og Samfundsvidenskabelige Fakultet, Aalborg Universitet.
Kandidatuddannelsen hører under Studienævn for Politik og Samfund
Kandidatuddannelsen er tilknyttet censorkorps for De Erhvervsøkonomiske Censorkorps
Adgangsgivende uddannelser med retskrav på optagelse
Adgangsgivende uddannelser uden retskrav på optagelse
Øvrige ansøgere optages ud fra en konkret faglig vurdering baseret på følgende kriterier i prioriteret rækkefølge:
Optag fra øvrige bacheloruddannelser sker efter konkret vurdering. I vurderingen lægges vægt på, at ansøgeren har fag svarende til mindst 10 ECTS-point inden for organisation og ledelse eller digitalisering eller kvantitativ metode og kvalitativ metode.
Kandidatuddannelsen giver ret til betegnelsen Cand.it. i it-ledelse. Den engelske betegnelse er Master of Science (MSc) in Information Technology (IT Management).
Kandidatuddannelsen er en 2-årig forskningsbaseret heltidsuddannelse. Uddannelsen er normeret til 120 ECTS.
Studienævnet kan godkende, at beståede uddannelseselementer fra andre uddannelser på samme niveau træder i stedet for uddannelseselementer i denne uddannelse (merit).
Studienævnet kan efter ansøgning ligeledes godkende, at en del af denne uddannelses uddannelseselementer gennemføres ved et andet universitet eller en anden videregående uddannelsesinstitution i Danmark eller i udlandet (forhåndsmerit).
Studienævnets afgørelser om merit træffes på baggrund af en faglig vurdering.
Studienævnets muligheder for at tildele dispensation, herunder dispensation til yderligere prøveforsøg og særlige prøvevilkår, fremgår af eksamensordningen, der er offentliggjort på denne hjemmeside: https://www.studieservice.aau.dk/regler-vejledninger
Eksamensreglerne fremgår af eksamensordningen, der er offentliggjort på denne hjemmeside: https://www.studieservice.aau.dk/regler-vejledninger
I bedømmelsen af samtlige skriftlige arbejder skal der ud over det faglige indhold, uanset hvilket sprog de er udarbejdet på, også lægges vægt på den studerendes stave- og formuleringsevne. Til grund for vurderingen af den sproglige præstation lægges ortografisk og grammatisk korrekthed samt stilistisk sikkerhed. Den sproglige præstation skal altid indgå som en selvstændig dimension i den samlede vurdering. Dog kan ingen prøve samlet vurderes til bestået alene på grund af en god sproglig præstation, ligesom en prøve normalt ikke kan vurderes til ikke bestået alene på grund af en ringe sproglig præstation.
Studienævnet kan i særlige tilfælde (f.eks. ordblindhed og andet sprog end dansk som modersmål) dispensere herfor.
Specialet skal indeholde et resumé på engelsk. Hvis projektet er skrevet på engelsk, kan resumeet skrives på dansk. Resumeet indgår i helhedsvurderingen af projektet.
Det forudsættes, at den studerende kan læse akademiske tekster på moderne dansk, norsk, svensk og engelsk og anvende opslagsværker m.v. på andre europæiske sprog.
Nedenstående kompetenceprofil vil fremgå af eksamensbeviset:
En kandidat har kompetencer erhvervet gennem et uddannelsesforløb, der er foregået i et forskningsmiljø.
Kandidaten kan varetage højt kvalificerede funktioner på arbejdsmarkedet på baggrund af uddannelsen. Desuden har kandidaten forudsætninger for forskning (ph.d.-uddannelse). Kandidaten har i forhold til bacheloren udbygget sin faglige viden og selvstændighed, således at kandidaten selvstændigt anvender videnskabelig teori og metode inden for såvel akademisk og erhvervsmæssig/ professionel sammenhæng.
Uddannelsens formål
Kandidatuddannelsen i it-ledelse har til formål at tilgodese arbejdsmarkedets behov for højtuddannede it-ledere og -specialister, som kan styre komplekse it-udviklingsorganisationer og -projekter ud fra et organisatorisk og forretningsorienteret perspektiv.
Kandidatuddannelsen i it-ledelse uddanner således kandidater til it-relaterede jobfunktioner i både offentlige og private virksomheder. Kandidaterne skal primært kunne fungere som:
Uddannelsens kompetenceprofil
På kandidatuddannelsen undervises der i informationssystemer og it-ledelse. Ved at kombinere de it-ledelsesmæssige kompetencer der erhverves her med tidligere erhvervede kompetencer fra bacheloruddannelsen indenfor f.eks. økonomi, organisation, kommunikation, innovation og/eller forvaltning, opnås både den faglige specialisering samt den tværfaglighed som efterspørges på arbejdsmarkedet: Kombinationen af IT, ledelse og forretningsforståelse.
Kandidaten opnår
Viden
Færdigheder
Kompetencer
Kandidatuddannelsen er opbygget af 12 moduler. Et modul er et fagelement eller en gruppe af fagelementer, der har som mål at give den studerende en helhed af faglige kvalifikationer. Uddannelsen er tilrettelagt med henblik på at sikre progression og sammenhæng, både fagligt og mht. problembaseret læring.
Fagligt sikres progressionen ved at der, på de forskellige moduler og semestre, arbejdes med forskellige emner, der dækker fagfeltet it-ledelse og informationssystemer bredt (se nedenstående oversigt over kandidatuddannelsens moduler) og således at de ovennævnte kompetencer opnås (se ovenstående oversigt over faglige og erhvervsrettede kompetencer). Mht. problembaseret læring foregår progressionen primært via studieprojekter, hvor den studerendes kompetencer opbygges ved at et givent semesterprojekt ligger særligt vægt på en bestemt kompetence samtidig med at der bygges videre på allerede erhvervede kompetencer fra tidligere projekter. Progressionen er som flg.: forskningsmetodiske og meta-kognitive kompetencer (1. semester), interpersonelle kompetencer (2. semester), selvvalgt specialisering (3. og 4. semester) samt høj grad af selvstændighed (4. semester).
Modulernes omfang angives i ECTS-point og afsluttes med en eller flere prøver, som det angives i denne studieordning. 60 ECTS-point svarer til et års heltidsstudie.
Udbud af valgfag
Studienævnet orienterer forud for hver tilmeldingsperiode de studerende om, hvilke valgfag fra studieordningen, som vil blive udbudt i det kommende semester.
Studienævnet forbeholder sig retten til ikke at udbyde valgfag, hvor der er for få studerende tilmeldt. Såfremt valgfag ikke udbydes, vil de studerende blive tilbudt andre valgmuligheder.
Oversigt over kandidatuddannelsens moduler
Semester | Indhold | ECTS |
1. | Informationssystemer og organisationer Dette semester fokuserer på informationssystemer, den rolle informationssystemer spiller i moderne organisationer, og hvordan informationssystemer ledes på virksomhedsniveau. Desuden introduceres de studerende til informationssystemer og it-ledelse som forskningsfelt. | 30
|
Modul 1: IT systemdesign og programmering i praksis (K) | 5 | |
Modul 2: Informationssystemers rolle i organisationer (K) | 5 | |
Modul 3: Ledelse af informationssystemer: Alignment, Strategi og Governance (K) | 5 | |
Modul 4: Semesterprojekt: Ledelse af informationssystemer (K) Dette modul omfatter dels selve studieprojektet, dels et kursus i forskningsmetoder og teorier som understøtter projektarbejdet. | 15 | |
2. | Procesdesign og værdiskabelse gennem IT Dette semester fokuserer på, hvordan IT kan anvendes til at skabe værdi for organisationer. Fokus er på individuelle organisatoriske processer, hvordan disse processer kan analyseres, modelleres, redesignes og forbedres ved hjælp af innovativ anvendelse af IT. Som en væsentlig del af dette indgår ledelse af teknologisk og organisatorisk innovation. Der fokuseres også på, hvordan de individuelle systemer, som understøtter organisatoriske processer, kan designes, og hvordan systemerne kan implementeres gennem organisatoriske forandringsprocesser. | 30 |
Modul 5: it-baseret forbedring af organisatoriske processer (K) | 5 | |
Modul 6: Design af it-baserede systemer (K) | 5 | |
Modul 7: Implementering af it-baserede systemer i organisationer (K) | 5 | |
Modul 8: Semesterprojekt: Procesdesign og værdiskabelse gennem IT (K) | 15 | |
3. | Ledelse af it-udvikling Dette semester fokuserer på ledelse af komplekse og risikofyldte it-udviklingsopgaver, herunder ledelse af de mennesker og teams der er involveret, de enkelte it-udviklingsprojekter, og de leverandører og partnere som hele, eller dele, af udviklingsopgaven er outsourcet til. Der fokuseres også på de specifikke problemstillinger, der knytter sig til gennemførsel af tværnationale og tværkulturelle udviklingsprojekter, fx i forbindelse med anvendelse af offshore ressourcer. | 30 |
Modul 9: Ledelse af it-udvikling (K) | 10 | |
Modul 10a: Datadrevet forretningsudvikling (V) | 10 | |
Modul 10b: Digital transformation (V) | 10 | |
Modul 11: Semesterprojekt: Forskningsmetode og faglig fordybelse (K) | 10 | |
4. | Modul 12: Speciale | 30 |
Udbydes som:
1-faglig | ||||||
Modulnavn | Type | ECTS | Bedømmelse | Censur | Prøve | Sprog |
1. Semester
| ||||||
Modul 1: IT systemdesign og programmering i praksis
(KAITL20221) | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig | Dansk |
Modul 2: Informationssystemers rolle i organisationer
(KAITL20222) | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig | Dansk |
Modul 3: Ledelse af informationssystemer: Alignment, strategi og governance
(KAITL20223) | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Ekstern prøve | Skriftlig eller mundtlig | Dansk |
Modul 4: Semesterprojekt: Ledelse af informationssystemer
(KAITL20224) | Projekt | 15 | 7-trins-skala | Ekstern prøve | Mundtlig pba. projekt | Dansk |
2. Semester
| ||||||
Modul 5: It-baseret forbedring af organisatoriske processer
(KAITL20225) | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig | Dansk |
Modul 6: Design af it-baserede systemer
(KAITL20226) | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig | Dansk |
Modul 7: Implementering af it-baserede systemer i organisationer
(KAITL20227) | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Ekstern prøve | Skriftlig eller mundtlig | Dansk |
Modul 8: Semesterprojekt: Procesdesign og værdiskabelse gennem IT
(KAITL20228) | Projekt | 15 | 7-trins-skala | Intern prøve | Mundtlig pba. projekt | Dansk |
3. Semester
| ||||||
Modul 9: Ledelse af it-udvikling
(KAITL20229) | Kursus | 10 | 7-trins-skala | Ekstern prøve | Skriftlig eller mundtlig | Dansk |
Modul 10: Valgfag
Vælg 10 ECTS
| Kursus | 10 | ||||
Modul 11: Semesterprojekt: Forskningsmetode og faglig fordybelse
(KAITL202211) | Projekt | 10 | 7-trins-skala | Intern prøve | Mundtlig pba. projekt | Dansk |
4. Semester
| ||||||
Modul 12: Kandidatspeciale
(KAITL202212) | Projekt | 30 | 7-trins-skala | Ekstern prøve | Speciale/afgangsprojekt | Dansk |
Modul 10: Valgfag Vælg 10 ECTS | ||||||
Modulnavn | Type | ECTS | Bedømmelse | Censur | Prøve | Sprog |
Modul 10A: Datadrevet forretningsudvikling
(KAITL202210A) | Kursus | 10 | 7-trins-skala | Intern prøve | Mundtlig | Dansk |
Modul 10B: Digital transformation
(KAITL202210B) | Kursus | 10 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig | Dansk |
Modul 10C: Cybersikkerhed i Organisation og Samfund
(KAITL202310C) | Kursus | 10 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig | Dansk |
Social Data Science I: Dataanalyse med Python
(KAPAS22VF07) | Kursus | 10 | 7-trins-skala | Intern prøve | Mundtlig pba. projekt | Dansk |
Uddybende information om uddannelsen fås via hjemmesiden for Uddannelser ved Institut for Politik og Samfund
AAU-studerende finder flere udførlige oplysninger om uddannelsen, herunder om eksamen, kursusplaner m.m. i moodle.
Studieordningen er godkendt af dekanen og træder i kraft pr. 1. september 2022.
Studienævnet udbyder ikke undervisning efter den hidtidige studieordning fra 2020 efter sommereksamen 2023.
Studienævnet udbyder eksamen i moduler fra den hidtidige studieordning, i det omfang der er studerende, der har brugt prøveforsøg i et modul uden at bestå. Antallet af prøveforsøg følger eksamensbekendtgørelsen.
Regler om afslutning af kandidatuddannelsen
Kandidatuddannelsen i it-ledelse skal være afsluttet senest 4 år efter den er påbegyndt.
Prodekanen for uddannelse har den 26. januar 2023 godkendt, at retskravsbacheloruddannelsen i datalogi (F-sporet) fjernes i § 7.
Prodekanen for uddannelse har den 15. februar 2023 godkendt, at valgfagene ”Social Data Science I: Dataanalyse med Phyton” og ”Cybersikkerhed i Organisation og Samfund” udbydes gældende fra efteråret 2023. Det er desuden godkendt, at der tilføjes tekst vedr. udbud af valgfag til studieordningens § 17.
Prodekanen for uddannelse har den 13. februar 2024 godkendt, at bacheloruddannelsen i informationsteknologi (Forretning-sporet) tilføjes som retskravsbacheloruddannelse i § 7 gældende fra optaget september 2024.