I medfør af lovbekendtgørelse nr. 778 af 7. august 2019 om universiteter (universitetsloven) fastsættes følgende studieordning. Uddannelsen følger endvidere eksamensordningen for Aalborg Universitet.
Kandidatuddannelsen er tilrettelagt i henhold til Uddannelses- og Forskningsministeriets bekendtgørelse nr. 20 af 9. januar 2020 om bachelor- og kandidatuddannelser ved universiteterne (uddannelsesbekendtgørelsen) og bekendtgørelse nr. 22 af 9. januar 2020 om eksamen og censur ved universitetsuddannelser (eksamensbekendtgørelsen). Der henvises endvidere til bekendtgørelse nr. 153 af 26. februar 2020 (adgangsbekendtgørelsen) og bekendtgørelse nr. 114 af 3. februar 2015 (karakterbekendtgørelsen).
For to-faglige uddannelsesforløb er uddannelsen endvidere tilrettelagt i henhold til vejledning nr. 9698 af 28. august 2018 (Retningslinjer for universitetsuddannelser rettet mod undervisning i de gymnasiale uddannelser samt undervisning i gymnasiale fag i eux-forløb).
Uddannelsen udbydes i Aalborg.
Kandidatuddannelsen hører under Det Humanistiske og Samfundsvidenskabelige Fakultet, Aalborg Universitet.
Kandidatuddannelsen hører under Studienævn for Dansk, Engelsk, Kulturforståelse og Anvendt Filosofi
Kandidatuddannelsen er tilknyttet censorkorps for Tysk og Nederlandsk
Adgangsgivende uddannelser med retskrav på optagelse
Adgangsgivende uddannelser uden retskrav på optagelse
Kandidatuddannelsen giver ret til betegnelsen Cand.mag. i tysk og (tilvalg). Den engelske betegnelse er Master of Arts (MA) in German and (tilvalg på engelsk).
Kandidatuddannelsen i Tysk som centralt fag varer 2 år, svarende til 120 ECTS-point.
Studienævnet kan godkende, at beståede uddannelseselementer fra andre uddannelser på samme niveau træder i stedet for uddannelseselementer i denne uddannelse (merit).
Studienævnet kan efter ansøgning ligeledes godkende, at en del af denne uddannelses uddannelseselementer gennemføres ved et andet universitet eller en anden videregående uddannelsesinstitution i Danmark eller i udlandet (forhåndsmerit).
Studienævnets afgørelser om merit træffes på baggrund af en faglig vurdering.
Studienævnets muligheder for at tildele dispensation, herunder dispensation til yderligere prøveforsøg og særlige prøvevilkår, fremgår af eksamensordningen, der er offentliggjort på denne hjemmeside: https://www.studieservice.aau.dk/regler-vejledninger
Eksamensreglerne fremgår af eksamensordningen, der er offentliggjort på denne hjemmeside: https://www.studieservice.aau.dk/regler-vejledninger
I bedømmelsen af samtlige skriftlige arbejder skal der ud over det faglige indhold, uanset hvilket sprog de er udarbejdet på, også lægges vægt på den studerendes stave- og formuleringsevne. Til grund for vurderingen af den sproglige præstation lægges ortografisk og grammatisk korrekthed samt stilistisk sikkerhed. Den sproglige præstation skal altid indgå som en selvstændig dimension i den samlede vurdering. Dog kan ingen prøve samlet vurderes til bestået alene på grund af en god sproglig præstation, ligesom en prøve normalt ikke kan vurderes til ikke bestået alene på grund af en ringe sproglig præstation.
Studienævnet kan i særlige tilfælde (f.eks. ordblindhed og andet sprog end dansk som modersmål) dispensere herfor.
Specialet skal indeholde et resumé på engelsk. Hvis projektet er skrevet på engelsk, kan resumeet skrives på dansk. Resumeet indgår i helhedsvurderingen af projektet.
Det forudsættes, at den studerende kan læse akademiske tekster på moderne dansk, norsk, svensk og engelsk samt anvende opslagsværker mv. på andre europæiske sprog.
Nedenstående kompetenceprofil vil fremgå af eksamensbeviset:
En kandidat har kompetencer erhvervet gennem et uddannelsesforløb, der er foregået i et forskningsmiljø.
Kandidaten kan varetage højt kvalificerede funktioner på arbejdsmarkedet på baggrund af uddannelsen. Desuden har kandidaten forudsætninger for forskning (ph.d.-uddannelse). Kandidaten har i forhold til bacheloren udbygget sin faglige viden og selvstændighed, således at kandidaten selvstændigt anvender videnskabelig teori og metode inden for såvel akademisk og erhvervsmæssig/ professionel sammenhæng.
Kandidatuddannelsen i tysk som centralt fag er en forskningsbaseret heltidsuddannelse, som skal give den studerende grundlag for udøvelse af erhvervsfunktioner inden for undervisning, oversættelse, kulturformidling samt kommunikation og information og kvalificere til optagelse på ph.d.- og masteruddannelser.
Det overordnede formål med kandidatuddannelsen i tysk som centralt fag er, at den studerende skal opnå en række videns-, forståelses-, færdigheds- og kompetencemål, herunder følgende specifikke tyskfaglige kompetencer:
De overordnede mål for tilegnelsen af viden og forståelse er, at den studerende skal opnå:
De overordnede mål for tilegnelsen af færdigheder er, at den studerende skal opnå:
De overordnede mål for tilegnelsen af kompetencer er, at den studerende skal opnå:
Uddannelsen er modulopbygget og tilrettelagt som et problembaseret studium. Et modul er et fagelement eller en gruppe af fagelementer, der har som mål at give den studerende en helhed af faglige kvalifikationer inden for en nærmere fastsat tidsramme angivet i ECTS-point, og som afsluttes med en eller flere prøver inden for bestemte eksamensterminer, der er angivet og afgrænset i studieordningen.
Obligatoriske moduler
Teoretisk tysk grammatik | 1.sem. | 5 ECTS-point |
Projektmodulet | 2. sem. | 10 ECTS-point |
Mundtlig kommunikation og formidling | 2. sem. | 5 ECTS-point |
Praksismodul | 3. sem. | 10 ECTS-point |
Skriftbaseret kommunikation | 3. sem. | 5 ECTS-point |
Kandidatspecialemodulet | 4.sem. | 30 ECTS-point |
Valgfrie moduler, hvoraf den studerende skal vælge to*
Tysk film | 2. sem. | 5 ECTS-point |
Tysk samfundsanalyse og samfundstænkning | 2. sem. | 5 ECTS-point |
Tyske kulturrelationer i en europæisk og global kontekst | 2. sem. | 5 ECTS-point |
Østtyskland: Litteratur, samfund og sprog | 2. sem. | 5 ECTS-point |
Tysk sproghistorie | 2. sem. | 5 ECTS-point |
* Studienævnet forbeholder sig retten til ikke at udbyde valgfag, hvor der er for få studerende tilmeldt. Såfremt valgfag ikke udbydes, vil de studerende blive tilbudt andre valgmuligheder.
Den studerende skal i kandidatuddannelsens centrale fag tysk dække mindst to af de følgende fire fagområder:
Den studerende fastlægger selv, inden for hvilke af ovenstående fire fagområder projektmodulet og kandidatspecialemodulet placeres og kan herved profilere sin kandidatuddannelse.
Sidefagsforlængelse på sidefaget i Tysk
Hvis den studerendes centrale fag ligger på et andet hovedområde end humaniora, forlænges sidefaget på kandidatdelen i Tysk med 30 ECTS til i alt 75 ECTS. Studerende, der kombinerer fag fra forskellige hovedområder, skal således have i alt 120 ECTS på deres sidefag.
De ekstra 30 ECTS placeres som hovedregel på kandidatuddannelsens 2.-3. semester og omfatter nedenstående moduler.
2. semester:
Den studerende skal vælge tre af nedenstående valgfag a 5 ECTS-point, i alt 15 ECTS-point. Studienævnet beslutter hvert år, hvilke af de fem valgfag der udbydes, og den studerende kan frit vælge blandt disse.
3. semester:
Den studerende skal følge følgende fag:
Strukturen i sidefaget i Tysk med sidefagsforlængelse kan ses i oversigten herunder.
Kandidatuddannelsen løber over fire semestre (1.-4. semester). På 4. semester skrives kandidatspeciale. I uddannelsen kan indgå et studieophold i udlandet efter studienævnets nærmere godkendelse. Studieaktiviteterne ved det pågældende udenlandske universitet træder da i stedet for studieaktiviteter inden for kandidatuddannelsen.
Ved bedømmelsen af de enkelte prøver gives enten en karakter efter 7-trinsskalaen eller bedømmelsen bestået/ikke bestået. Prøverne er enten interne eller eksterne.
Udbydes som:
2-faglig | ||||||
Linje: Tysk som centralt fag | ||||||
Modulnavn | Type | ECTS | Bedømmelse | Censur | Prøve | Sprog |
1. Semester
| ||||||
Sidefag | 30 | |||||
2. Semester
| ||||||
Grammatik og digitale metoder
(KATYSK201) | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig | Dansk |
Valgfrie moduler, hvoraf den studerende skal vælge to | 10 | |||||
Sidefag | 15 | |||||
3. Semester
| ||||||
Projektmodul
(KATYSK202) | Projekt | 10 | 7-trins-skala | Ekstern prøve | Mundtlig pba. projekt | Dansk |
Mundtlig kommunikation og formidling
(KATYSK203) | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Ekstern prøve | Mundtlig | Dansk |
Praksismodul
(KATYSK204) | Kursus | 10 | Bestået/ikke bestået | Intern prøve | Skriftlig | Dansk |
Skriftbaseret kommunikation
(KATYSK20135) | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig | Dansk |
4. Semester
| ||||||
Kandidatspeciale
(KATYSK206) | Projekt | 30 | 7-trins-skala | Ekstern prøve | Speciale/afgangsprojekt | Dansk |
Udbydes som:
2-faglig | ||||||
Linje: Centralt fag i Tysk i kombination med sidefag på andet hovedområde | ||||||
Modulnavn | Type | ECTS | Bedømmelse | Censur | Prøve | Sprog |
1. Semester
| ||||||
Sidefag | 30 | |||||
2. Semester
| ||||||
Sidefag | 30 | |||||
3. Semester
| ||||||
Sidefag | 15 | |||||
Praksismodul
(KATYSK204) | Kursus | 10 | Bestået/ikke bestået | Intern prøve | Skriftlig | Dansk |
Skriftbaseret kommunikation
(KATYSK20135) | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig | Dansk |
4. Semester
| ||||||
Projektmodul
(KATYSK202) | Projekt | 10 | 7-trins-skala | Ekstern prøve | Mundtlig pba. projekt | Dansk |
Mundtlig kommunikation og formidling
(KATYSK203) | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Ekstern prøve | Mundtlig | Dansk |
Grammatik og digitale metoder
(KATYSK201) | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig | Dansk |
Valgfrie moduler, hvoraf den studerende skal vælge to | 10 | |||||
5. Semester
| ||||||
Kandidatspeciale
(KATYSK206) | Projekt | 30 | 7-trins-skala | Ekstern prøve | Speciale/afgangsprojekt | Dansk |
Valgfrie moduler, hvoraf den studerende skal vælge to | ||||||
Modulnavn | Type | ECTS | Bedømmelse | Censur | Prøve | Sprog |
Tysk film
(KATYSK20137) | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig | Dansk |
Tysk samfundsanalyse og samfundstænkning
(KATYSK20138) | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig | Dansk |
Tyske kulturrelationer i en europæisk og global kontekst
(KATYSK29139) | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig | Dansk |
Østtyskland: Litteratur, samfund og sprog
(KATYSK201310) | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig | Dansk |
Tysk sproghistorie
(KATYSK201311) | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig | Dansk |
Introduktion til dataintensive digitale metoder i humanistiske projekter
(BADATAINT20) | Kursus | 5 | Bestået/ikke bestået | Intern prøve | Aktiv deltagelse/løbende evaluering | Dansk |
Udbydes som:
Sidefag | ||||||
Modulnavn | Type | ECTS | Bedømmelse | Censur | Prøve | Sprog |
1. Semester
| ||||||
Tekstanalyse
(BATYSK209) | Projekt | 10 | 7-trins-skala | Ekstern prøve | Mundtlig pba. projekt | Dansk |
Mundtlig kommunikation og formidling III
(BATYSK2010) | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Ekstern prøve | Mundtlig pba. projekt | Dansk |
Lingvistik og digitale metoder
(BATYSK2011) | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig | Dansk |
Skriftlig sprogproduktion III
(BATYSK2012) | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Ekstern prøve | Skriftlig | Dansk |
Grammatik og sprogbeskrivelse III
(BATYSK2013) | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Ekstern prøve | Mundtlig | Dansk |
2. Semester
| ||||||
Centralfag | 15 | |||||
Litteraturhistorisk emnestudium
(BATYSK2014) | Projekt | 15 | 7-trins-skala | Ekstern prøve | Mundtlig pba. projekt | Dansk |
3. Semester
| ||||||
Centralfag | 30 | |||||
4. Semester
| ||||||
Centralfag | 30 |
Udbydes som:
Sidefag | ||||||
Linje: Kandidatsidefag i Tysk med studietidsforlængelse | ||||||
Modulnavn | Type | ECTS | Bedømmelse | Censur | Prøve | Sprog |
1. Semester
| ||||||
Tekstanalyse
(BATYSK209) | Projekt | 10 | 7-trins-skala | Ekstern prøve | Mundtlig pba. projekt | Dansk |
Mundtlig kommunikation og formidling III
(BATYSK2010) | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Ekstern prøve | Mundtlig pba. projekt | Dansk |
Lingvistik og digitale metoder
(BATYSK2011) | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig | Dansk |
Skriftlig sprogproduktion III
(BATYSK2012) | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Ekstern prøve | Skriftlig | Dansk |
Grammatik og sprogbeskrivelse III
(BATYSK2013) | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Ekstern prøve | Mundtlig | Dansk |
2. Semester
| ||||||
Centralfag | 15 | |||||
Valgfrie moduler hvoraf den studerende skal vælge tre svarende til 15 ECTS | 15 | |||||
Litteraturhistorisk emnestudium
(BATYSK2014) | Projekt | 15 | 7-trins-skala | Ekstern prøve | Mundtlig pba. projekt | Dansk |
3. Semester
| ||||||
Projektmodul
(KATYSK202) | Projekt | 10 | 7-trins-skala | Ekstern prøve | Mundtlig pba. projekt | Dansk |
Mundtlig kommunikation og formidling
(KATYSK203) | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Ekstern prøve | Mundtlig | Dansk |
Centralfag | 30 | |||||
4. Semester
| ||||||
Centralfag | 30 | |||||
5. Semester
| ||||||
Centralt fag | 30 |
Valgfrie moduler hvoraf den studerende skal vælge tre svarende til 15 ECTS | ||||||
Modulnavn | Type | ECTS | Bedømmelse | Censur | Prøve | Sprog |
Tysk film
(KATYSK20137) | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig | Dansk |
Tysk samfundsanalyse og samfundstænkning
(KATYSK20138) | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig | Dansk |
Tyske kulturrelationer i en europæisk og global kontekst
(KATYSK29139) | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig | Dansk |
Østtyskland: Litteratur, samfund og sprog
(KATYSK201310) | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig | Dansk |
Tysk sproghistorie
(KATYSK201311) | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig | Dansk |
Introduktion til dataintensive digitale metoder i humanistiske projekter
(BADATAINT20) | Kursus | 5 | Bestået/ikke bestået | Intern prøve | Aktiv deltagelse/løbende evaluering | Dansk |
Studienævnet offentliggør og vedligeholder på sin hjemmeside mere udførlige oplysninger om uddannelsen, herunder eksamen.
Studieordningen er godkendt af dekanen og træder i kraft pr. 01.09.2020
Studienævnet udbyder ikke undervisning efter den hidtidige studieordning fra 2013 efter sommereksamen 2021.
Studienævnet udbyder eksamen i moduler fra den hidtidige studieordning, i det omfang der er studerende, der har brugt prøveforsøg i et modul uden at bestå. Antallet af prøveforsøg følger eksamensbekendtgørelsen.
Prodekanen for uddannelse har den 19. december 2021 godkendt at valgfaget "Introduktion til dataintensive digitale metoder i humanistiske projekter" tilføjes på 2. semester gældende fra foråret 2022.
Prodekanen for uddannelse har den 25. marts 2022 godkendt at uddannelsesforløbet for Centralt fag i Tysk i kombination med sidefag på andet hovedområde indsættes.
Prodekanen for uddannelse har den 9. oktober 2023 godkendt en rettelse af en fejl i adgangskravene i § 7.