I medfør af lovbekendtgørelse nr. 396 af 12. april 2024 om erhvervsakademiuddannelser og professionsbacheloruddannelser (LEP-loven) fastsættes følgende studieordning.
Uddannelsen følger endvidere eksamensordningen inkl. fællesbestemmelserne for Aalborg Universitet.
Studieordningen er opdelt i en fællesdel og en institutionsdel. Fællesdelen er gældende for alle udbydere af socialrådgiveruddannelsen i Danmark.
Studieordningens institutionsdel fremgår af tekst markeret med fed.
Som uddybning til studieordningens bestemmelser har de enkelte udbydere af socialrådgiveruddannelsen udarbejdet detaljerede lokale bestemmelser om uddannelsen, herunder om indhold og organisering, samt prøvebestemmelser, der beskriver den enkelte prøves grundlag, forløb og besvarelsesform.
Studieordningens institutionsdel fremgår af tekst markeret med fed svarende til denne linje.
Uddannelsen tilrettelægges pr. 1. februar 2012 i henhold til bekendtgørelse om uddannelse til professionsbachelor som socialrådgiver, bekendtgørelse nr. 766 af 24/06/2011, med seneste ændringer af foreskiften, BEK nr. 76 af 29/01/2018 samt de aktuelle bestemmelser, der som relevant regelgrundlag knytter sig hertil.
Der henvises endvidere til bekendtgørelse nr. 36 af 13. januar 2022 om adgang til erhvervsakademiuddannelser og professionsbacheloruddannelser samt bekendtgørelse nr. 1125 af 4. juli 2022 (karakterskalabekendtgørelsen).
Den institutionelle studieordning er udarbejdet i henhold til bekendtgørelse af lov om erhvervsakademiuddannelser og professionsbacheloruddannelser nr. 1343 af 10. december 2019 med senere ændringer samt bekendtgørelse nr. 2672 af 28. december 2021 om erhvervsakademiuddannelser og professionsbacheloruddannelser
Bortset fra Afsnit II om censur finder bekendtgørelse nr. 2271 af 1. december 2021 om eksamen og prøver ved universitetsuddannelser (eksamensbekendtgørelsen) anvendelse. Der henvises endvidere til § 5 i bekendtgørelse nr. 863 af 14. juni om prøver i erhvervsrettede videregående uddannelser.
Forsøgs- og udviklingsarbejde:
Såfremt forsøgs- og udviklingsarbejde indebærer fravigelse af bekendtgørelsen, skal dette godkendes af Undervisningsministeriet. Undervisningsministeriet kan tillade fravigelse af bekendtgørelsen som led i forsøg. Ved forsøg fastsættes samtidig forsøgets varighed og rapporteringsform.
Ministeriet kan dispensere fra bekendtgørelsen, når det findes begrundet i særlige forhold. (Uddannelses og Forskningsministeriets bekendtgørelse om uddannelse til professionsbachelor som socialrådgiver, BEK. nr. 766 af 24/06/2011, § 5 stk.1. og 2.).
Uddannelsen udbydes i Aalborg.
Professionsbacheloruddannelsen hører under Det Humanistiske og Samfundsvidenskabelige Fakultet, Aalborg Universitet.
Professionsbacheloruddannelsen hører under Studienævn for Socialrådgiveruddannelsen.
Professionsbacheloruddannelsen er tilknyttet censorkorps for Socialrådgiver.
Adgang via gymnasial eksamen:
Udover ovenstående er der følgende muligheder for at søge om en studieplads på Socialrådgiveruddannelsen via kvote 2.
Adgang via relevant erhvervsuddannelse:
Samt opfyldelse af følgende specifikke adgangskrav:
Anden adgang:
Følgende 4 gymnasiale enkeltfag:
Overflytning:
Overflytning fra uddannelsesfilial til hovedcampus (og omvendt) følger adgangsbekendtgørelsens regler om overflytning (§ 34).
Der kan derfor kun søges om overflytning, hvis den studerende har bestået første studieår, og der er ledige pladser på det campus, hvor den studerende søger overflytning til. En overflytning er derudover betinget af, at det uddannelsessted, der ønskes overflytning til, udbyder det pågældende modul.
Professionsbacheloruddannelsen giver ret til betegnelsen Professionsbachelor som socialrådgiver. Den engelske betegnelse er Bachelor of Social Work.
Socialrådgiveruddannelsen er en fuldtidsuddannelse og er normeret til 210 ECTS-point. Et studenterårsværk svarer til 60 point i European Credit Transfer System (ECTS-point) og svarer til en fuldtidsstuderendes arbejde i 1 år. Socialrådgiveruddannelsen er normeret til 3½ studenterårsværk.
Alle uddannelsens moduler og uddannelseselementer er tilrettelagt inden for uddannelsens kerneområder og består af en række obligatoriske moduler samt praktik, valgmoduler og bachelorprojekt.
I uddannelsens obligatoriske moduler på samlet set 130 ECTS-point fordeles kerneområderne således:
Teorier, metoder og etik inden for socialt arbejde | 35 ECTS |
Individet i samfundet, menneskers udvikling og sociale relationer | 20 ECTS |
Sociale problemer, ledighed og livsbetingelser | 20 ECTS |
Velfærdspolitik og den retlige regulering af socialfaglige indsatser | 20 ECTS |
Organisation og økonomiske rammer for indsatser på det sociale og det arbejdsmarkedspolitiske område | 20 ECTS |
Evaluering, udvikling og kvalitetssikring af socialt arbejde | 15 ECTS |
I alt | 130 ECTS |
Uddannelsens obligatoriske moduler er tilrettelagt således, at:
Øvrige uddannelseselementer udgør 80 ECTS-point fordelt som følgende:
Praktik | 30 ECTS |
Valgmodul A og B | 15 ECTS |
Øvrige valgmoduler | 15 ECTS |
Bachelorprojekt | 20 ECTS |
I alt | 80 ECTS |
Studienævnet kan godkende, at beståede uddannelseselementer fra andre uddannelser på samme niveau træder i stedet for uddannelseselementer i denne uddannelse (merit).
Studienævnet kan efter ansøgning ligeledes godkende, at en del af denne uddannelses uddannelseselementer gennemføres ved et andet universitet eller en anden videregående uddannelsesinstitution i Danmark eller i udlandet (forhåndsmerit).
Studienævnets afgørelser om merit træffes på baggrund af en faglig vurdering.
Studienævnets muligheder for at tildele dispensation, herunder dispensation til yderligere prøveforsøg og særlige prøvevilkår, fremgår af eksamensordningen, der er offentliggjort på denne hjemmeside: https://www.studieservice.aau.dk/regler-vejledninger
Eksamensreglerne fremgår af eksamensordningen, der er offentliggjort på denne hjemmeside: https://www.studieservice.aau.dk/regler-vejledninger
Mindst 1/3 af uddannelsen opgjort i ECTS-point skal for den enkelte studerende dokumenteres ved eksterne prøver.
Alle prøver aflægges på dansk. Studienævnet kan dispensere herfra.
I bedømmelsen af samtlige skriftlige arbejder indgår en vurdering af den studerendes stave- og formuleringsevne. En usædvanlig god eller en usædvanlig dårlig sproglig præstation kan tillægges en direkte, selvstændig betydning for bedømmelsen.
Uddannelsens sprog er dansk. Der vil kunne indgå tekster på engelsk, svensk og norsk i pensum.
Formålet med uddannelsen til professionsbachelor som socialrådgiver er at kvalificere den uddannede til at varetage opgaver inden for socialrådgivning og socialt arbejde. Den uddannede skal selvstændigt og på tværs af professioner og sektorer kunne bidrage til forebyggelse og løsning af sociale problemer samt planlægge, koordinere, gennemføre, evaluere og udvikle socialfaglige indsatser på individ-, gruppe-, organisations- og samfundsniveau inden for den offentlige forvaltning, herunder på beskæftigelsesområdet, foranstaltningsområdet og i privat regi.
Formålet med uddannelsen er endvidere at kvalificere den studerende til efter endt uddannelse at læse videre på master og kandidatniveau.
Kompetenceprofil
Mål for læringsudbyttet omfatter den viden, de færdigheder og kompetencer, som en professionsbachelor som socialrådgiver skal opnå i uddannelsen.
Viden
Den uddannede har viden om:
Færdigheder
Den uddannede kan:
Kompetencer
Den uddannede kan:
Socialrådgiveruddannelsen på Aalborg Universitet
I forlængelse af uddannelsens overordnede formål og kompetenceprofil er der på Socialrådgiveruddannelsen på Aalborg Universitet særligt fokus på:
Dette fokus hænger sammen med, at socialrådgivere skal have kompetence til at beskrive, analysere, vurdere, finde løsninger på, træffe beslutninger om og handle i forhold til komplekse menneskelige og sociale problemer - beslutninger og handlinger, der ofte får afgørende menneskelige og sociale konsekvenser. For at understøtte denne kompetence, skal uddannelsen være tilrettelagt didaktisk og pædagogisk på en måde, hvor de studerende gradvist bliver i stand til at udvikle en kritisk refleksiv problem‐ og løsningsorienteret tværfaglig professionsviden. En sådan professionsviden opnås ved, at studerende kombinerer praktisk og erfaringsbaseret viden om socialrådgivning og professionsfeltet med tværfaglig og forskningsbaseret viden, samt omsætter dette til en opbygning af professionsviden og kompetencer til at samarbejde med andre. Evnen til at kombinere, omsætte og opbygge denne viden selvstændigt og i samarbejde med andre opøves gennem problembaseret læring (PBL).
Den problembaserede lærings styrker er, at den giver de studerende:
Den problembaserede læring kommer til udtryk i, at studerende gennem uddannelsen lærer og progressivt udvikler deres evne til at samarbejde med andre om selvstændigt at kunne identificere, udforske, analysere, kritisk-etisk reflektere over problemstillinger, og at kunne opstille og udvikle hensigtsmæssige handlemuligheder knyttet til professionen socialrådgivning og professionsfeltet med brug og kombination af forskellige former for tværfaglig forsknings- og praksisviden. Dette sker gennem det/n problembaserede projektarbejde/opgave fortrinsvist organiseret i studenterdrevne grupper, hvor studerende selvstændigt samarbejder om at undersøge virkelighedsnære og professionsrelevante problemstillinger med henblik på at øge deres færdigheder, viden og kompetencer som professionelle.
Den problembaserede læring og det/den problembaserede projekt/opgave ligger som en gennemgående tilgang på alle modulerne til og med Bachelorprojektet. (Jf. PBL beskrivelse af de enkelte moduler på uddannelsen).
Som en del af den Problembaserede Læring har Socialrådgiveruddannelsen på AAU også et særligt fokus på at fremme de studerendes digitale kompetencer. Dette indebærer, at de studerende gennem uddannelsen opnår kendskab til, anvender og forholder sig fagligt kritisk refleksivt til digitale muligheder for kommunikation, samarbejde, vidensøgning og –produktion under uddannelsen og i tæt kobling med den viden, de færdigheder og de kompetencer, som er relevante for professionen socialrådgivning og for efter endt uddannelse at kunne indgå på professionsfeltet. Det indebærer også, at de studerende, som en del af deres uddannelse bliver rustet til at forholde sig kritisk refleksivt til digitaliseringens implikationer og instrumentelle vilkår for professionen, for det sociale arbejde og sociale indsatser samt for måden, hvorpå sociale og menneskelige problemer forstås, mødes og løses i det professionelle arbejde.
På Socialrådgiveruddannelsen AAU skelnes der mellem men søges også en stærk kobling mellem:
Med kobling menes, at der søges meningsfulde overlap og muligheder for overførsel (’transfer’) mellem akademiske og professionsrelevante kompetencer. Ambitionen er ikke, at studerende under uddannelse opnår ’færdigudviklede’ digitale kompetencer (dertil går udviklingen på dette område for hurtigt), men at studerende gennem uddannelsen opnår generelle digitale kompetencer og får indsigt i og kan reflektere fagligt og kritisk over anvendelsen af digitale teknologier, som anvendes på professionsfeltet.
I undervisningen inddrages og skabes der desuden kobling mellem
Socialrådgiveruddannelsen er professionsrettet og praksisnær. Uddannelsens vidensgrundlag er baseret på erfarings-, udviklings- og forskningsbaseret viden. De enkelte moduler tager afsæt i konkrete problemstillinger fra praksis og har socialt arbejde som omdrejningspunkt.
I uddannelsen inddrages internationale forhold og perspektiver, hvor det er relevant for professionens genstandsfelt i praksis, for dens vidensgrundlag og for selve professionsudøvelsen.
Indholdsbeskrivelsen af modulerne tager udgangspunkt i en fælles terminologi knyttet til den nationale kvalifikationsramme. Progressionen i uddannelsen er tilrettelagt under hensyntagen til opbygningen i tematiserede og selvstændigt afprøvede læringsmål. Der er en vertikal progression med stigende sværhedsgrad fra første til afsluttende modul, hvor hovedvægten lægges på videns- og færdighedsmål i begyndelsen af uddannelsen, mens kompetencemålene gradvist bygges op og afprøves senere i uddannelsen. Horisontalt er der progression i form af øget kompleksitet og fordybelseskrav i de målgrupperettede obligatoriske moduler til tilhørende valgmoduler.
Derudover er der indbygget en progression på tværs af moduler med stigende krav til de studerendes studie- og læringsmæssige og akademiske kompetencer, som forberedelse til bachelorprojektet og som grundlag for mulig videreuddannelse.
Uddannelsen er baseret på viden om centrale tendenser inden for professionen, viden fra forsøgs- og udviklingsarbejde samt viden fra forskningsfelter, der er relevante for uddannelsens kerneområder. Forskningsfelterne befinder sig primært inden for samfundsvidenskaberne og i mindre grad inden for human- og sundhedsvidenskaberne. Det tværfaglige vidensgrundlag er forudsætningen for at kunne reflektere og handle professionelt i krydsfeltet mellem menneskers sociale problemer og rettigheder og de samfundskrav og forventninger, der stilles til borgerne.
Mål for læringsudbyttet jf. bilag 1 i bekendtgørelsen om uddannelse til professionsbachelor som socialrådgiver omfatter den viden, de færdigheder og kompetencer, som en professionsbachelor som socialrådgiver skal opnå i uddannelsen. Den studerende opnår disse mål ved at gennemføre og bestå uddannelsens moduler.
Kerneområdernes indhold og omfang er følgende:
1. Teorier, metoder og etik inden for socialt arbejde. 35 ECTS-point
Kerneområdets indhold er teorier, begreber og metoder inden for socialt arbejde og socialrådgivning, der leverer et fagligt og metodisk handlegrundlag i professionsudøvelsen. Socialt arbejde er vidensbaseret og funderet på en professionel etik. Socialt arbejde har et bredt virkefelt og udøves i forskellige konkrete faglige kontekster og organiseringer. Kerneområdet dækker en række professionelle færdigheder og kompetencer i socialt arbejde.
2. Individet i samfundet, menneskers udvikling og sociale relationer. 20 ECTS-point
Kerneområdets indhold er teorier, begreber og viden om menneskets udvikling, dets sociale relationer og samspillet mellem individ og samfund. Det sociale arbejde baserer sig på forståelse af samfundsmæssige, kulturelle og individuelle processer som nødvendige forudsætninger for hensigtsmæssige handlinger, færdigheder og kompetencer i praksis, herunder en opmærksomhed på generelle betingelser og borgerperspektiver.
3. Sociale problemer, ledighed og livsbetingelser. 20 ECTS-point
Kerneområdets indhold er teorier, begreber og viden om sociale problemer, ledighed og livsbetingelser - de årsagsmæssige sammenhænge, og handlemuligheder. Sociale problemer forstås i en kontekst, hvor såvel biologiske, psykologiske, sociale som samfundsmæssige forhold spiller sammen. Sociale problemer er det sociale arbejdes primære genstandsfelt, og forståelsen af og perspektivet på sociale problemer er afgørende for strategier og muligheder i professionsudøvelsen. Kerneområdet leverer færdigheder og kompetencer i at beskrive, analysere, vurdere og handle i forhold til sociale problemer på individ-, gruppe-, organisations- og samfundsniveau.
4. Velfærdspolitik og den retlige regulering af socialfaglige indsatser. 20 ECTS-point
Kerneområdets indhold er teorier, begreber og viden om den statslige og den politiske bestemmelse af det sociale arbejdes mål, opgave og funktion, som kommer til udtryk på forskellige områder, og som angiver den retlige regulering af sociale indsatser. Regler om rådgivning og vejledning, hjælp og støtte er i velfærdsstaten fastlagt juridisk og angiver de materielle retlige muligheder og betingelser for at håndtere sociale problemer i praksis. Det indgår som færdigheder og kompetencer at kunne handle som retsanvender i socialt arbejde og rådgive om den enkeltes retsstilling.
5. Organisation og økonomiske rammer for indsatser på det sociale og det arbejdsmarkedspolitiske område. 20 ECTS-point
Kerneområdets indhold er teorier, begreber og viden om organisation og økonomiske betingelser som kontekst for udførelsen af alt professionelt socialt arbejde. Særligt for socialt arbejde i offentlige forvaltninger gælder, at det er underlagt forvaltningsretlige rammer og bemyndigelser og håndterer sociale problemer under hensyn til økonomiske muligheder. Socialt arbejde udføres ofte i samarbejde med andre og er tværprofessionelt anlagt med socialrådgiveren i en koordinerende rolle. Kerneområdet giver færdigheder og kompetencer inden for organisation og økonomi.
6. Evaluering, udvikling og kvalitetssikring af socialt arbejde. 15 ECTS-point
Kerneområdets indhold er teorier, begreber og viden om produktion og anvendelse af viden i socialt arbejdes praksis. Viden om socialt arbejde udvikles på mange aktørniveauer, herunder brugerniveauet. Der anvendes relevante metoder og tilgange til at skabe viden om, udvikling af og innovation i socialt arbejde. I kerneområdet sættes fokus på evidens- og forskningsbaseret, samt praksis- og erfaringsbaseret viden. Kerneområdet leverer færdigheder i dokumentation, evaluering og kvalitetssikring samt et fokus på egen læring og udvikling af praksis.
Kerneområdernes læringsmål indgår i beskrivelserne af de enkelte moduler.
Vidensgrundlag på Socialrådgiveruddannelsen, Aalborg Universitet
Underviserne på Socialrådgiveruddannelsen på Aalborg Universitet kommer fra Institut for Sociologi og Socialt Arbejde på Det Humanistiske og Samfundsvidenskabelige Fakultet, men også fra Institut for Statskundskab og Juridisk Institut.
Undervisningen baserer sig på forsknings- og praksisviden inden for socialt arbejde, jura, politologi, sociologi, psykologi, psykiatri, organisationsteori, økonomi, kriminologi, antropologi, videnskabsteori og filosofi, social-, arbejdsmarkeds- og sundhedsforskning herunder forskning i særligt udsatte mennesker og grupper i samfundet, evaluering og kvalitetssikring osv.
Undervisningen såvel som de enkelte undervisere er forankret og forskningsaktive i stærke forskningsmiljøer, som er orienteret mod at udvikle forskningsviden af høj international kvalitet i tæt samspil med praksis og det omgivende samfund. Sådanne praksisrelevante og praksisnære forskningsprojekter inddrages løbende og målrettet i undervisningen med henblik på at studerende animeres til udforskningen, omsætningen og opbygningen af professionsviden og –kompetencer i samarbejde med andre. Der sker en kontinuerlig udvikling af tilgange og metoder til at fremme forskningsbaseret, problembaseret og praksisnær undervisning med afsæt i PBL.
Regler om forløb af professionsbacheloruddannelsen
Inden udgangen af første studieår på professionsbacheloruddannelsen skal den studerende, for at kunne fortsætte uddannelsen, deltage i alle prøver på første studieår. Første studieår skal være bestået senest inden udgangen af andet studieår efter studiestart, for at den studerende kan fortsætte sin professionsbacheloruddannelse.
Studienævnet kan dog i særlige tilfælde dispensere fra ovenstående.
Modulernes tidsmæssige placering fastlægges i den institutionelle del af studieordningen.
Modulernes læringsmål afprøves med intern eller ekstern bedømt prøve.
Udbydes som:
1-faglig | ||||||
Linje: Moduloversigt | ||||||
Modulnavn | Type | ECTS | Bedømmelse | Censur | Prøve | Sprog |
1. Semester
| ||||||
Socialrådgivning, udvikling, rammer og praksis; Sociale problemer og socialt arbejdes praksis
(BASRG202300) | Kursus | 30 | Bestået/ikke bestået | Intern prøve | Mundtlig pba. projekt | Dansk |
2. Semester
| ||||||
Socialt arbejde på beskæftigelsesområdet
(BASRG202303) | Kursus | 15 | 7-trins-skala | Intern prøve | Mundtlig | Dansk |
Socialt arbejde med udsatte voksne og voksne med handicap
(BASRG202304) | Kursus | 15 | 7-trins-skala | Ekstern prøve | Mundtlig pba. projekt | Dansk |
3. Semester
| ||||||
Socialt arbejde med udsatte børn og unge samt børn og unge med handicap og deres familier
(BASRG202305) | Kursus | 15 | 7-trins-skala | Intern prøve | Mundtlig pba. projekt | Dansk |
Socialt arbejdes organisering og praksis
(BASRG202306) | Kursus | 15 | 7-trins-skala | Intern prøve | Mundtlig pba. projekt | Dansk |
4-5. Semester
| ||||||
Praktik
(BASRG202307) | Kursus | 30 | 7-trins-skala | Ekstern prøve | Mundtlig pba. projekt | Dansk |
Socialt arbejde i tværprofessionel og tværsektoriel sammenhæng
(BASRG202308) | Kursus | 15 | 7-trins-skala | Intern prøve | Mundtlig pba. projekt | Dansk |
Socialt arbejde – Kvalitetssikring, evaluering og praksisudvikling
(BASRG202309) | Kursus | 15 | 7-trins-skala | Intern prøve | Mundtlig pba. projekt | Dansk |
6. Semester
| ||||||
Valgmodul A eller B (ekstern censur)
Vælg 15 ECTS
| Kursus | 15 | ||||
Valgmodul C, D eller E (intern censur)
Vælg 15 ECTS
| Kursus | 15 | ||||
7. Semester
| ||||||
Socialt arbejde - Vidensbasering og udvikling
(BASRG202312) | Kursus | 10 | Bestået/ikke bestået | Intern prøve | Mundtlig pba. projekt | Dansk |
Bachelorprojekt
(BASRG202313) | Projekt | 20 | 7-trins-skala | Ekstern prøve | Speciale/afgangsprojekt | Dansk |
Valgmodul A eller B (ekstern censur) Vælg 15 ECTS | ||||||
Modulnavn | Type | ECTS | Bedømmelse | Censur | Prøve | Sprog |
Socialt arbejde med udsatte børn og unge samt børn og unge med handicap og deres familier - Valgmodul A
(BASRG202311A) | Kursus | 15 | 7-trins-skala | Ekstern prøve | Mundtlig pba. projekt | Dansk |
Socialt arbejde på beskæftigelsesområdet - Valgmodul B
(BASRG202311B) | Kursus | 15 | 7-trins-skala | Ekstern prøve | Mundtlig pba. projekt | Dansk |
Valgmodul C, D eller E (intern censur) Vælg 15 ECTS | ||||||
Modulnavn | Type | ECTS | Bedømmelse | Censur | Prøve | Sprog |
Socialt arbejde med udsatte voksne og voksne med handicap - Valgmodul C
(BASRG202310C) | Kursus | 15 | 7-trins-skala | Intern prøve | Mundtlig pba. projekt | Dansk |
Globale forandringer, lokale udfordringer og nye horisonter i socialt arbejde - Valgmodul D
(BASRG202310D) | Kursus | 15 | 7-trins-skala | Intern prøve | Mundtlig pba. projekt | Dansk |
Socialretligt laboratorium - Valgmodul E
(BASRG202310E) | Kursus | 15 | 7-trins-skala | Intern prøve | Mundtlig pba. projekt | Dansk |
Den studerende vælger samlet set valgmoduler af et omfang på i alt 30 ECTS. De valgfrie uddannelseselementer har til formål at give den studerende mulighed for at kvalificere studie- og erhvervskompetencer gennem toning og perspektivering inden for specifikke arbejdsområder.
Alle valgmoduler er placeret på 6. semester og forløber parallelt over hele semesteret.
Den studerende skal enten vælge:
Både "Valgmodul A" og "Valgmodul B" afprøves med ekstern censur. Den studerende kan ikke vælge både "Valgmodul A" og "Valgmodul B".
Derudover skal den studerende enten vælge:
Både "Valgmodul C", "Valgmodul D" og "Valgmodul E" afprøves med intern censur. Studienævnet forbeholder sig retten til kun at udbyde "Valgmodul D" og "Valgmodul E", såfremt der er tilstrækkelig tilslutning til modulerne i den ordinære tilmeldingsperiode. Udbuddet af valgmoduler kan derfor variere.
(Ovenstående er i overensstemmelse med den nationale studieordning)
For udførlige oplysninger om uddannelsen, herunder om eksamen, se semesterbeskrivelserne samt løbende information på Moodle. For praktikken, se desuden praktikhåndbogen.
Studieordningen er godkendt af dekanen og træder i kraft pr. 1. september 2023.
Studienævnet udbyder ikke undervisning efter den hidtidige studieordning fra 2022 efter vintereksamen 2025.
Studienævnet udbyder eksamen i moduler fra den hidtidige studieordning, i det omfang der er studerende, der har brugt prøveforsøg i et modul uden at bestå. Antallet af prøveforsøg følger eksamensbekendtgørelsen.
Studieordningen har virkning i henhold til § 6 i Bekendtgørelse om uddannelse til professionsbachelor som socialrådgiver:
Bekendtgørelsen træder i kraft den 1. august 2011 og har virkning fra den 1. februar 2012, jf. dog stk. 3 og 4. (…)
Stk. 3. Studerende, der har påbegyndt uddannelsen før den 1. august 2011, fuldfører uddannelsen efter de tidligere gældende regler, jf. stk. 2. Institutionen kan dog tilrettelægge overgangsordninger, således at de studerende kan gennemføre uddannelsen efter reglerne i denne bekendtgørelse.
Stk. 4. Institutionen kan tillade, at studerende, der påbegynder uddannelsen i perioden fra den 1. august 2011 til bekendtgørelsens virkningstidspunkt, jf. stk. 1, gennemfører uddannelsen efter de tidligere gældende regler, jf. stk. 2, hvis særlige forhold gør sig gældende, og forholdene på institutionen tillader det (Kapitel 4, 4.5. Ikrafttræden)
Prodekanen for uddannelse har den 1. juli 2023 godkendt en revision af prøveformen i modulet ”Socialrådgivning, udvikling, rammer og praksis; Sociale problemer og socialt arbejdes praksis” gældende fra efteråret 2023.
Prodekanen for uddannelse har den 6. november 2024 godkendt, at prøveformen ændres fra skriftlig til mundtlig i modulet "Socialt arbejde på beskæftigelsesområdet" gældende fra foråret 2025.