I medfør af lovbekendtgørelse nr. 396 af 12. april 2024 om erhvervsakademiuddannelser og professionsbacheloruddannelser (LEP-loven) fastsættes følgende studieordning.
Uddannelsen følger endvidere eksamensordningen inkl. fællesbestemmelserne for Aalborg Universitet.
Diplomingeniøruddannelsen er tilrettelagt i henhold til Uddannelses- og Forskningsministeriets bekendtgørelse nr. 2674 af 28. december 2021 om uddannelserne til professionsbachelor som diplomingeniør og bekendtgørelse nr. 2271 af 1. december 2021 om eksamener og prøver ved universitetsuddannelser (eksamensbekendtgørelsen) med senere ændringer samt § 5 i bekendtgørelse nr. 863 af 14. juni 2022 om prøver i erhvervsrettede videregående uddannelser. Der henvises endvidere til bekendtgørelse nr. 87 af 25. januar 2023 om adgang til erhvervsakademiuddannelser og professionsbacheloruddannelser, bekendtgørelse nr. 1125 af 4. juli 2022 (karakterskalabekendtgørelsen) samt bekendtgørelse nr. 2672 af 28. december 2021 om erhvervsakademiuddannelser og professionsbacheloruddannelser med senere ændringer.
Uddannelsen udbydes i Aalborg.
Diplomingeniøruddannelsen hører under Det Ingeniør- og Naturvidenskabelige Fakultet, Aalborg Universitet.
Diplomingeniøruddannelsen hører under Studienævn for Kemi og Biovidenskab
Diplomingeniøruddannelsen er tilknyttet Diplomingeniøruddannelsernes censorkorps.
Optagelse på diplomingeniøruddannelsen i Kemi og bioteknologi forudsætter en gymnasial uddannelse.
I medfør af Adgangsbekendtgørelsen er uddannelsens specifikke adgangskrav:
Diplomingeniøruddannelsens specialicering i kemi giver ret til betegnelsen Diplomingeniør i kemi og bioteknologi med specialisering i kemi; Professionsbachelor i ingeniørvirksomhed. Den engelsksprogede betegnelse: Bachelor of Engineering in Chemical Engineering and Biotechnology with specialisation in Chemistry.
Diplomingeniøruddannelsens specialicering i miljøteknik giver ret til betegnelsen Diplomingeniør i kemi og bioteknologi med specialisering i miljøteknik; Professionsbachelor i ingeniørvirksomhed. Den engelsksprogede betegnelse: Bachelor of Engineering in Chemical Engineering and Biotechnology with specialisation in Environmental Engineering.
Diplomingeniøruddannelsens specialicering i bioteknologi giver ret til betegnelsen Diplomingeniør i kemi og bioteknologi med specialisering i bioteknologi; Professionsbachelor i ingeniørvirksomhed. Den engelsksprogede betegnelse: Bachelor of Engineering in Chemical Engineering and Biotechnology with specialisation in Biotechnology.
Diplomingeniøruddannelsen er en 3½-årig heltidsuddannelse, hvor undervisningens vidensgrundlag er karakteriseret ved udviklingsbasering, professionsbasering og forskningstilknytning. Uddannelsen er normeret til 210 ECTS.
Studienævnet kan godkende, at beståede uddannelseselementer fra andre uddannelser på samme niveau træder i stedet for uddannelseselementer i denne uddannelse (merit).
Studienævnet kan efter ansøgning ligeledes godkende, at en del af denne uddannelses uddannelseselementer gennemføres ved et andet universitet eller en anden videregående uddannelsesinstitution i Danmark eller i udlandet (forhåndsmerit).
Studienævnets afgørelser om merit træffes på baggrund af en faglig vurdering.
Studienævnets muligheder for at tildele dispensation, herunder dispensation til yderligere prøveforsøg og særlige prøvevilkår, fremgår af eksamensordningen, der er offentliggjort på denne hjemmeside:https://www.studieservice.aau.dk/regler-vejledninger
Eksamensreglerne fremgår af eksamensordningen, der er offentliggjort på denne hjemmeside: https://www.studieservice.aau.dk/regler-vejledninger
I bedømmelsen af samtlige skriftlige arbejder skal der ud over det faglige indhold, uanset hvilket sprog de er udarbejdet på, også lægges vægt på den studerendes stave- og formuleringsevne. Til grund for vurderingen af den sproglige præstation lægges ortografisk og grammatisk korrekthed samt stilistisk sikkerhed. Den sproglige præstation skal altid indgå som en selvstændig dimension i den samlede vurdering. Dog kan ingen prøve samlet vurderes til bestået alene på grund af en god sproglig præstation, ligesom en prøve normalt ikke kan vurderes til ikke bestået alene på grund af en ringe sproglig præstation. Studienævnet kan i særlige tilfælde (f.eks. ordblindhed og andet sprog end dansk som modersmål) dispensere herfor.
Bachelorprojektet skal indeholde et resumé på engelsk. Hvis projektet er skrevet på engelsk, kan resumeet skrives på dansk. Resumeet indgår i helhedsvurderingen af projektet.
Det forudsættes, at den studerende kan læse akademiske tekster på dansk, norsk, svensk og engelsk samt anvende opslagsværker mv. på andre europæiske sprog.
Diplomingeniøruddannelsen skal være afsluttet senest to år efter normeret studietid.
Nedenstående kompetenceprofil vil fremgå af eksamensbeviset:
En professionsbachelor har kompetencer erhvervet i et udviklingsbaseret studiemiljø med forskningstilknytning og med relevante, obligatoriske praktikforløb i dialog med aftagerne.
En professionsbachelor har grundlæggende kendskab til og indsigt i de centrale fag og metoder, der er behov for i professionen. Disse egenskaber kvalificerer professionsbacheloren til at udøve erhvervsfunktioner og fungere selvstændigt inden for fagområdet samt til videreuddannelse på et relevant master eller kandidatstudium
Viden
En diplomingeniør i kemi og bioteknologi har viden om kemi, natur og miljø, væsentlige miljøproblemer samt procestekniske løsninger og analysemetoder, som bygger på teori og principper samt metode og praksis inden for flere af følgende områder: Grundlæggende fysik, kemi og biologi inden for de natur- og teknisk videnskabelige områder; matematik, statistik og datahåndtering, organisk og fysisk kemi, mikrobiologi, økologi og økotoksikologi, kemiske enhedsoperationer og procesmodellering, hydrologi, spildevandsrensning og recipienter samt ingeniørarbejde i praksis.
Færdigheder
En diplomingeniør i kemi og bioteknologi kan anvende fagområdets videnskabelige metode og redskaber samt generelle færdigheder til identificering og analyse af komplekse problemstillinger og varetage analyse-, vurderings- og procesopgaver inden for kemi-, miljø-, og bioteknologiske områder. Her indgår især færdigheder til at måle og fortolke data fra forsøg med analytik, reaktioner og processer, samt at fortolke tekniske problemer, der inddrager og identificerer udførelse af målinger, eksperimenter, modellering og design.
En diplomingeniør i kemi og bioteknologi kan fortolke teknologiske problemstillinger og opstille, anvende og udvikle målinger, eksperimenter, modeller og procesdesign og kan vurdere teoretiske og praktiske teknologiske problemstillinger samt foretage begrundede valg af løsningsmuligheder.
En diplomingeniør i kemi og bioteknologi med specialisering i kemi har særlig viden og færdigheder indenfor organisk, uorganisk, fysisk og analytisk kemi samt kemiske enhedsoperationer og procesteknologi.
En diplomingeniør i kemi og bioteknologi med specialisering i bioteknologi har særlig viden og færdigheder indenfor organisk kemi, mikrobiologi, biokemi, molekylærbiologi, kemiske enhedsoperationer og procesteknologi.
En diplomingeniør i kemi og bioteknologi med specialisering i miljøteknik har særlig viden og færdigheder indenfor mikrobiologi, økologi, vandbehandling, kemiske enhedsoperationer og spildevandsbehandling.
Kompetencer
En diplomingeniør i kemi og bioteknologi kan håndtere komplekse og udviklingsorienterede opgaver i erhvervsmæssige sammenhænge herunder rådgivning, produktion og undervisning.
En diplomingeniør i kemi og bioteknologi kan selvstændigt indgå i fagligt og tværfagligt samarbejde med andre professionelle faggrupper herunder ingeniører og teknikere ved anvendelse af en problembaseret fremgangsmetode.
En diplomingeniør i kemi og bioteknologi kan identificere egne læringsbehov og strukturere egen læring i forskellige læringsmiljøer.
En diplomingeniør i kemi og bioteknologi kan kan analysere, identificere og formulere relevante problemer og efterfølgende arbejde problemorienteret på at forstå og finde løsninger både individuelt og i samarbejde med andre fagpersoner.
En diplomingeniør i kemi og bioteknologi kan kan udnytte digitale løsninger til at opsamling og lagring af data, statistisk dataanalyse, datavisualisering, modellering og simulering, til præsentation af teorier, hypoteser og resultater skriftligt såvel som mundtlig, samt til organisering og udmøntning af samarbejdet internt i projektgrupper samt med eksterne partnere.
En diplomingeniør i kemi og bioteknologi kan kan udføre digital søgning af relevant faglitteratur og viden i databaser samt vurdere validiteten af digitale kilder og benytte digitale platforme til selvstudium og videndeling.
Uddannelsen er modulopbygget og tilrettelagt som et problembaseret studium. Et modul er et fagelement eller en gruppe af fagelementer, der har som mål at give den studerende en helhed af faglige kvalifikationer inden for en nærmere fastsat tidsramme angivet i ECTS-point, og som afsluttes med en eller flere prøver inden for bestemte eksamensterminer, der er angivet og afgrænset i studieordningen.
Uddannelsen bygger på en kombination af faglige, problemorienterede og tværfaglige tilgange og tilrettelægges ud fra følgende arbejds- og evalueringsformer, der kombinerer færdigheder og faglig refleksion:
Regler om forløb af diplomigeniøruddannelsen
Inden udgangen af første studieår på diplomingeniøruddannelsen skal den studerende, for at kunne fortsætte uddannelsen, deltage i alle prøver på første studieår. Første studieår skal være bestået senest inden udgangen af andet studieår efter studiestart, for at den studerende kan fortsætte sin diplomingeniøruddannelse.
Der kan dog i særlige tilfælde dispenseres fra ovenstående.
AAU Micro
I løbet af uddannelsen udbydes en række AAU micro moduler, som er læringsmoduler inden for et afgrænset emne. AAU micro kan understøtte projekter og indgå i kurser.
Alle moduler bedømmes gennem individuel gradueret karakter efter 7-trinssskalaen eller bestået/ikke bestået. Alle moduler bedømmes ved ekstern prøve (ekstern censur) eller intern prøve (intern censur eller ingen censur).
Udbydes som:
1-faglig | ||||||
Specialisering:
KemiMiljøteknikBioteknologi | ||||||
Modulnavn | Type | ECTS | Bedømmelse | Censur | Prøve | Sprog |
1. Semester
| ||||||
Industrielle processer 1
(K-BIO-D1-01) | Projekt | 5 | Bestået/ikke bestået | Intern prøve | Mundtlig | Dansk |
Industrielle processer 2
(K-BIO-D1-02) | Projekt | 10 | 7-trins-skala | Intern prøve | Mundtlig pba. projekt | Dansk |
Problembaseret læring
(TECHENGPBL20) | Kursus | 5 | Bestået/ikke bestået | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig | Dansk |
Calculus
(MAT1CALC1358) | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig | Dansk og Engelsk |
Almen Kemi
(K-KEM-B1-1A) | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig | Dansk |
Udbydes som:
1-faglig | ||||||
Specialisering:
Bioteknologi | ||||||
Modulnavn | Type | ECTS | Bedømmelse | Censur | Prøve | Sprog |
2. Semester
| ||||||
Molekylærbiologiens centrale dogme
(K-BT-B2-53A) | Projekt | 15 | 7-trins-skala | Ekstern prøve | Mundtlig pba. projekt | Dansk |
Lineær algebra
(MAT2LIAL1257) | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig | Dansk og Engelsk |
Almen biologi
(K-BT-B2-B1A) | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig | Dansk |
Anvendt statistik
(K-BT-B4-15A) | Kursus | 5 | Bestået/ikke bestået | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig | Dansk og Engelsk |
3. Semester
| ||||||
Eksperimentel mikrobiologi
(K-BT-B3-67A) | Projekt | 15 | 7-trins-skala | Intern prøve | Mundtlig pba. projekt | Dansk |
Fysisk kemi
(K-KEM-B3-55) | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig | Dansk |
Organisk kemi
(K-KEM-B3-56) | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig | Dansk |
Mikrobiologi
(K-BIO-B3-23A) | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig | Dansk |
4. Semester
| ||||||
Bioteknologisk analyse
(K-BIO-B4-29B) | Projekt | 15 | 7-trins-skala | Ekstern prøve | Mundtlig pba. projekt | Dansk og Engelsk |
Molekylær- og cellebiologi
(K-BT-B4-46) | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig | Dansk |
NMR og MS
(K-BT-B6-14A) | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig | Engelsk |
Biokemi
(K-BT-B4-3A) | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig | Dansk |
5. Semester
| ||||||
Procesteknologi i kemi, miljø og bioteknologi
(K-BIO-D5-01) | Projekt | 15 | 7-trins-skala | Ekstern prøve | Mundtlig pba. projekt | Dansk |
Kemiske enhedsoperationer
(K-KEM-B5-17A) | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig | Dansk |
Reaktor- og procesmodellering
(K-BT-B5-25A) | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig | Dansk |
Valgfag 5. semester Bioteknologi | Kursus | 5 | ||||
6. Semester
| ||||||
Data Science
(K-BT-B4-50) | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig | Dansk |
Integreret procesmodellering
(K-KEM-B6-8A) | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig | Dansk og Engelsk |
Kulhydratkemi
(K-BT-K2-9A) | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig | Engelsk |
Bachelorprojekt
(K-KMB-B6-1A) | Projekt | 15 | 7-trins-skala | Ekstern prøve | Speciale/afgangsprojekt | Dansk |
7. Semester
| ||||||
Diplomingeniørpraktik
(K-KEM-D7-62B) | Projekt | 30 | Bestået/ikke bestået | Ekstern prøve | Skriftlig | Dansk |
Valgfag 5. semester Bioteknologi | ||||||
Modulnavn | Type | ECTS | Bedømmelse | Censur | Prøve | Sprog |
Human- og zoofysiologi
(K-BIO-B5-7A) | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig | Dansk |
Hydraulik og stoftransport
(K-KEM-B5-58) | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig | Dansk |
Udbydes som:
1-faglig | ||||||
Specialisering:
Kemi | ||||||
Modulnavn | Type | ECTS | Bedømmelse | Censur | Prøve | Sprog |
2. Semester
| ||||||
Kemiske reaktioner og kinetik
(K-KEM-B2-52A) | Projekt | 15 | 7-trins-skala | Ekstern prøve | Mundtlig pba. projekt | Dansk |
Lineær algebra
(MAT2LIAL1257) | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig | Dansk og Engelsk |
Almen biologi
(K-BT-B2-B1A) | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig | Dansk |
Anvendt statistik
(K-BT-B4-15A) | Kursus | 5 | Bestået/ikke bestået | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig | Dansk og Engelsk |
3. Semester
| ||||||
Kemisk fysik
(K-KEM-B3-66A) | Projekt | 15 | 7-trins-skala | Intern prøve | Mundtlig pba. projekt | Dansk |
Fysisk kemi
(K-KEM-B3-55) | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig | Dansk |
Organisk kemi
(K-KEM-B3-56) | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig | Dansk |
Kemisk binding
(K-KEM-B3-57) | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig | Dansk |
4. Semester
| ||||||
Kemisk analyse
(K-KEM-B4-32B) | Projekt | 15 | 7-trins-skala | Ekstern prøve | Mundtlig pba. projekt | Dansk |
Uorganisk og eksperimentel kemi
(K-KEM-B4-45) | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig | Dansk og Engelsk |
NMR og MS
(K-BT-B6-14A) | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig | Engelsk |
Data Science
(K-BT-B4-50) | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig | Dansk |
5. Semester
| ||||||
Procesteknologi i kemi, miljø og bioteknologi
(K-BIO-D5-01) | Projekt | 15 | 7-trins-skala | Ekstern prøve | Mundtlig pba. projekt | Dansk |
Kemiske enhedsoperationer
(K-KEM-B5-17A) | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig | Dansk |
Reaktor- og procesmodellering
(K-BT-B5-25A) | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig | Dansk |
Hydraulik og stoftransport
(K-KEM-B5-58) | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig | Dansk |
6. Semester
| ||||||
Diplomingeniørpraktik
(K-KEM-D7-62B) | Projekt | 30 | Bestået/ikke bestået | Ekstern prøve | Skriftlig | Dansk |
7. Semester
| ||||||
Bachelorprojekt
(K-KMB-B6-1A) | Projekt | 15 | 7-trins-skala | Ekstern prøve | Speciale/afgangsprojekt | Dansk |
Materialekemi
(K-KEM-K1-20) | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig | Engelsk |
Materialeforarbejdning
(K-KEM-K1-19) | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig | Engelsk |
Materialers fysiske kemi
(K-KEM-K1-21) | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig | Engelsk |
Udbydes som:
1-faglig | ||||||
Specialisering:
Miljøteknik | ||||||
Modulnavn | Type | ECTS | Bedømmelse | Censur | Prøve | Sprog |
2. Semester
| ||||||
Klima og bæredygtighed
(K-BIO-B2-54B) | Projekt | 15 | 7-trins-skala | Ekstern prøve | Mundtlig pba. projekt | Dansk |
Lineær algebra
(MAT2LIAL1257) | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig | Dansk og Engelsk |
Almen biologi
(K-BT-B2-B1A) | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig | Dansk |
Anvendt statistik
(K-BT-B4-15A) | Kursus | 5 | Bestået/ikke bestået | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig | Dansk og Engelsk |
3. Semester
| ||||||
Eksperimentel miljømikrobiologi
(K-BIO-B3-68A) | Projekt | 15 | 7-trins-skala | Intern prøve | Mundtlig pba. projekt | Dansk |
Afløbsteknik og hydraulik
(B-BA-B3-11) | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig | Dansk |
Grundlæggende organisk og fysisk kemi
(K-KEM-B3-14C) | Kursus | 5 | Bestået/ikke bestået | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig | Dansk |
5 | Bestået/ikke bestået | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig | |||
Mikrobiologi
(K-BIO-B3-23A) | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig | Dansk |
4. Semester
| ||||||
Valgfag 4. semester Miljøteknik | Projekt | 15 | ||||
Danske Naturtyper – evaluering og forvaltning
(K-BIO-K2-7) | Kursus | 5 | Bestået/ikke bestået | Intern prøve | Aktiv deltagelse/løbende evaluering | Dansk og Engelsk |
Økologi og økotoksikologi
(K-BIO-B4-24A) | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig | Dansk |
Data Science
(K-BT-B4-50) | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig | Dansk |
5. Semester
| ||||||
Procesteknologi i kemi, miljø og bioteknologi
(K-BIO-D5-01) | Projekt | 15 | 7-trins-skala | Ekstern prøve | Mundtlig pba. projekt | Dansk |
Kemiske enhedsoperationer
(K-KEM-B5-17A) | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig | Dansk |
Reaktor- og procesmodellering
(K-BT-B5-25A) | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig | Dansk |
Vandbehandling og distribution
(B-VM-B5-4) | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig | Dansk |
6. Semester
| ||||||
Grundlæggende spildevandsrensning
(B-VM-B6-7) | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig | Dansk |
Afstrømning af regn- og spildevand
(B-VM-B6-6) | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig | Dansk |
Valgfag 6. semester Miljøteknik | Kursus | 5 | ||||
Bachelorprojekt
(K-KMB-B6-1A) | Projekt | 15 | 7-trins-skala | Ekstern prøve | Speciale/afgangsprojekt | Dansk |
7. Semester
| ||||||
Diplomingeniørpraktik
(K-KEM-D7-62B) | Projekt | 30 | Bestået/ikke bestået | Ekstern prøve | Skriftlig | Dansk |
Valgfag 4. semester Miljøteknik | ||||||
Modulnavn | Type | ECTS | Bedømmelse | Censur | Prøve | Sprog |
Eksperimentel økotoksikologi
(K-BIO-B4-56A) | Projekt | 15 | 7-trins-skala | Ekstern prøve | Mundtlig pba. projekt | Dansk |
Eksperimentel økologi
(K-BIO-B4-57B) | Projekt | 15 | 7-trins-skala | Ekstern prøve | Mundtlig pba. projekt | Dansk |
Valgfag 6. semester Miljøteknik | ||||||
Modulnavn | Type | ECTS | Bedømmelse | Censur | Prøve | Sprog |
Integreret procesmodellering
(K-KEM-B6-8A) | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig | Dansk og Engelsk |
Limnologi
(K-BIO-B6-16A) | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig | Engelsk |
Videnskabsteori og videnskabelig metode
Videnskabsteori og videnskabelig metode undervises i kursusmodulet Problembaseret læring på 1. semester og indgår som grundlagsgivende elementer i projektmodulerne på 1.-6. semester.
Studiestartsprøve
Studiestartsprøven er ikke ECTS-givende og vil ikke fremgå af eksamensbeviset.
Mål
Studiestartsprøvens formål er at fastslå, om de studerende reelt har påbegyndt uddannelsen. De studerende skal derfor deltage i og bestå studiestartsprøven for at kunne fortsætte på uddannelsen. Hvis de studerende ikke deltager i og består den ordinære studiestartsprøve eller reeksamen, bliver de udmeldt af studiet umiddelbart efter afholdelsen af reeksamen. Studiestartsprøven vil blive afholdt i løbet af de første uger af semesteret.
Indhold
Studiestartsprøven er baseret på introduktionsforløbet og indeholder eksempelvis en række generelle spørgsmål om den studerendes forventninger til studiet og grundlaget for studievalget.
Reeksamen
Der afholdes én reeksamen i studiestartsprøven. Hvis ikke den studerende deltager i og består enten den ordinære studiestartsprøve eller reeksamen, vil den studerende blive udskrevet fra uddannelsen inden 1. oktober. Studienævnet kan dispensere fra reglerne vedrørende studiestartsprøven, såfremt der foreligger usædvanlige forhold.
Prøveform
Skriftlig prøve
Bedømmelse
Intern censur. De studerende modtager bedømmelsen ”Godkendt” eller ”Ikke godkendt” baseret på deres svar på den skriftlige prøve. Bedømmelsen ”Godkendt” gives, når den skriftlige prøve er besvaret og afleveret.
Klageadgang
De studerende kan over studiestartsprøven til Universitetet. Klagen skal indgives til Universitetet senest to uger efter, at resultatet fra studiestartsprøven er meddelt. Hvis Universitetet ikke giver medhold i klagen, kan Universitetets afgørelse påklages til Styrelsen for Forskning og Uddannelse, såfremt klagen vedrører retlige spørgsmål.
Studieordningen er godkendt af dekanen og træder i kraft pr. 1. september 2024.
Studienævnet udbyder ikke undervisning efter den hidtidige studieordning fra 2023 efter vintereksamen 2026.
Studienævnet udbyder eksamen i moduler fra den hidtidige studieordning, i det omfang der er studerende, der har brugt prøveforsøg i et modul uden at bestå. Antallet af prøveforsøg følger eksamensbekendtgørelsen.