I medfør af lovbekendtgørelse nr. 778 af 7. januar 2019 om universiteter (universitetsloven) fastsættes følgende studieordning.
Uddannelsen følger endvidere eksamensordningen inkl. fællesbestemmelserne for Aalborg Universitet.
Masteruddannelsen er tilrettelagt i henhold til Uddannelses- og Forskningsministeriet bekendtgørelse nr. 19 af 9. januar 2020 (masterbekendtgørelsen), bekendtgørelse nr. 2272 af 1. december 2021 om universitetsuddannelser tilrettelagt på deltid (deltidsbekendtgørelsen) og bekendtgørelse nr. 2271 af 1. december 2021 om eksamener og prøver ved universitetsuddannelser (eksamensbekendtgørelsen). Der henvises endvidere til bekendtgørelse nr. 1125 af 4. juli 2022 (karakterbekendtgørelsen).
Uddannelsen udbydes i Aalborg.
Masteruddannelsen hører under Det Sundhedsvidenskabelige Fakultet, Aalborg Universitet.
Masteruddannelsen hører under Studienævn for Medicin.
Masteruddannelsen er tilknyttet censorkorps for Lægeuddannelsen.
Optagelse på masteruddannelsen i sexologi forudsætter, at ansøgere har gennemført enten
Ansøgere skal som udgangspunkt have mindst to års relevant erhvervserfaring med patient-/ klient-/ borgerkontakt efter gennemførelse af den adgangsgivende eksamen. Den relevante erhvervserfaring vil typisk være opnået inden for sundhedsområdet fra eksempelvis funktion på sygehus, i sundhedscenter/-tjeneste, almen/privat praksis eller psykologpraksis.
Ansøgere med en anden bachelor- eller tilsvarende uddannelse samt ansøgere uden to års erhvervserfaring vil ved ansøgning til Studienævnet kunne optages efter konkret faglig vurdering, såfremt ansøgeren skønnes at have uddannelsesmæssige forudsætninger, der kan sidestilles med de ordinære adgangsbetingelser. Universitetet kan fastsætte krav om aflæggelse af supplerende prøver forud for studiestart.
Masteruddannelsen giver ret til betegnelsen Master i sexologi. Den engelske betegnelse er Master of Sexology.
Masteruddannelsen i sexologi er en toårig forskningsbaseret deltidsuddannelse. Uddannelsen er normeret til 60 ECTS.
Studienævnet kan godkende, at beståede uddannelseselementer fra andre uddannelser på samme niveau træder i stedet for uddannelseselementer i denne uddannelse (merit).
Studienævnet kan efter ansøgning ligeledes godkende, at en del af denne uddannelses uddannelseselementer gennemføres ved et andet universitet eller en anden videregående uddannelsesinstitution i Danmark eller i udlandet (forhåndsmerit).
Studienævnets afgørelser om merit træffes på baggrund af en faglig vurdering.
Studienævnets muligheder for at tildele dispensation, herunder dispensation til yderligere prøveforsøg og særlige prøvevilkår, fremgår af eksamensordningen, der er offentliggjort på denne hjemmeside: https://www.studieservice.aau.dk/regler-vejledninger
Eksamensreglerne fremgår af eksamensordningen, der er offentliggjort på denne hjemmeside: https://www.studieservice.aau.dk/regler-vejledninger
I bedømmelsen af samtlige skriftlige arbejder skal der ud over det faglige indhold, uanset hvilket sprog de er udarbejdet på, også lægges vægt på den studerendes stave- og formuleringsevne. Til grund for vurderingen af den sproglige præstation lægges ortografisk og grammatisk korrekthed samt stilistisk sikkerhed. Den sproglige præstation skal altid indgå som en selvstændig dimension i den samlede vurdering. Dog kan ingen prøve samlet vurderes til bestået alene på grund af en god sproglig præstation, ligesom en prøve normalt ikke kan vurderes til ikke bestået alene på grund af en ringe sproglig præstation.
Studienævnet kan i særlige tilfælde (f.eks. ordblindhed og andet sprog end dansk som modersmål) dispensere herfor.
Det afsluttende masterprojekt skal indeholde et resumé på engelsk. Hvis projektet er skrevet på engelsk, kan resumeet skrives på dansk. Resumeet indgår i helhedsvurderingen af projektet.
Det forudsættes, at den studerende kan læse akademiske tekster på moderne dansk, norsk, svensk og engelsk samt anvende opslagsværker mv. på andre europæiske sprog.
Nedenstående kompetenceprofil vil fremgå af eksamensbeviset:
En master har kompetencer erhvervet gennem et uddannelsesforløb, der er baseret på integration af forskningsresultater og praksiserfaring.
Masteren kan gennem videnskabeligt grundlagte faglige kompetencer varetage sexologiske forebyggelses-, oplysnings- og rådgivningsfunktioner samt mindre forsknings- og kvalitetssikringsopgaver i sundhedsinstitutioner m.v. Uddannelsen giver ikke i sig selv formelle behandlingskompetencer eller kvalifikationer til at kalde sig ”klinisk sexolog” eller lignende.
Viden | Personer som opnår mastergraden i sexologi: Skal på et tværvidenskabeligt grundlag og med udgangspunkt i den bedste internationale forskning have forståelse for og kunne forholde sig kritisk til viden om:
Skal have forståelse og kunne redegøre for:
|
Færdigheder | Skal kunne vurdere teoretiske og praktiske problemstillinger af sexologisk karakter samt vurdere og prioritere fagområdets videnskabelige metoder, redskaber og generelle færdigheder og på den baggrund opstille mulige analyse- og løsningsstrategier. Skal både skriftligt, mundtligt og digitalt kunne kommunikere professionelt om sexologiske emner, herunder optage en relevant sexologisk anamnese, identificere sexologiske problemstillinger samt henvise til eller efter en faglig vurdering selv gennemføre relevant sexologisk undersøgelse, udredning, rådgivning og behandling. Skal kunne formidle viden om sexologiske problemstillinger og løsningsmodeller til både fagfæller, ikke-specialister, presse, lægmænd og patienter. Skal kunne reflektere kritisk over egne holdninger og fordomme i relation til det sexologiske arbejde. |
Kompetencer | Skal kunne overskue arbejdssituationer inden for det sexologiske felt, herunder håndtere komplekse og uforudsigelige scenarier, som kan nødvendiggøre nye løsningsmodeller ift. formidling, oplysning, rådgivning og behandling. Skal kunne danne sig overblik over de somatiske, psykologiske, sociale, juridiske og etiske aspekter af konkrete sexologiske problemstillinger, herunder vurdere egen faglige kompetence til sexologisk udredning, rådgivning og behandling samt behovet for inddragelse af eller henvisning til andre kolleger, faggrupper og/eller instanser. Skal selvstændigt kunne iværksætte og gennemføre fagligt og tværfagligt samarbejde og påtage sig ansvaret for mindre litteratursøgnings-, forsknings- og kvalitetssikringsopgaver samt på et videnskabeligt grundlag bidrage til fagets almindelige udvikling. |
Uddannelsen er modulopbygget og tilrettelagt som et problembaseret studium. Et modul er et fagelement eller en gruppe af fagelementer, der har som mål at give den studerende en helhed af faglige kvalifikationer inden for en nærmere fastsat tidsramme angivet i ECTS-point. Det afsluttes med en eller flere prøver inden for bestemte emneområder og eksamensterminer. Prøvens form og indhold er beskrevet i studieordningen.
Uddannelsen hviler på en kombination af faglige, tværfaglige og problemorienterede tilgange og benytter følgende arbejdsformer:
Følgende evalueringsformer benyttes:
Udbydes som:
1-faglig | ||||||
Modulnavn | Type | ECTS | Bedømmelse | Censur | Prøve | Sprog |
1. Semester
| ||||||
Almen sexologi
(MEDSEX23M1_1) | Kursus | 5 | Bestået/ikke bestået | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig | Dansk |
Seksualiteter, kultur og samfund
(MEDSEX23M1_2) | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig | Dansk |
Seksuelle dysfunktioner og behandlingsstrategier
(MEDSEX23M2_1) | Kursus | 5 | Bestået/ikke bestået | Intern prøve | Skriftlig | Dansk |
2. Semester
| ||||||
Akademisk analyse af en sexologisk problemstilling
(MEDSEX23M2_2) | Projekt | 10 | 7-trins-skala | Ekstern prøve | Mundtlig pba. projekt | Dansk |
Videnskabsteori og forskningsmetodologi
(MEDSEX23M1_3) | Kursus | 5 | Bestået/ikke bestået | Intern prøve | Skriftlig | Dansk |
3. Semester
| ||||||
Sexologisk kommunikation, rådgivning og samtalebehandling
(MEDSEX23M3_2) | Kursus | 10 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig og mundtlig | Dansk |
Seksualitetens grænser, risici og juridiske rammer
(MEDSEX23M3_1) | Kursus | 5 | Bestået/ikke bestået | Intern prøve | Skriftlig | Dansk |
4. Semester
| ||||||
Masterprojekt
(MEDSEX23M4_1) | Projekt | 15 | 7-trins-skala | Ekstern prøve | Speciale/afgangsprojekt | Dansk |
Det afsluttende masterprojekt skal indeholde et resumé på engelsk (eller et andet fremmedsprog (efter studienævnets godkendelse)). Hvis projektet er skrevet på engelsk, skal resuméet skrives på dansk, norsk eller svensk (studienævnet kan dispensere herfra). Resuméet indgår i helhedsvurderingen af projektet.
Masteruddannelsen skal være afsluttet senest 6 år efter, at den er påbegyndt.
Studieordningen er godkendt af dekanen og træder i kraft pr. 1. september 2023.
Studienævnet udbyder ikke undervisning efter den hidtidige studieordning fra 2016 efter sommereksamen 2025.
Studienævnet udbyder eksamen i moduler fra den hidtidige studieordning, i det omfang der er studerende, der har brugt prøveforsøg i et modul uden at bestå. Antallet af prøveforsøg følger eksamensbekendtgørelsen.
Prodekanen for uddannelse har den 9. oktober 2023 godkendt, at modulet "Videnskabsteori og forskningsmetodologi" flyttes til 2. semester mens "Seksuelle dysfunktioner og behandlingsstrategier" flyttes til 1. semester. Dispensationen er gældende fra efteråret 2023.