I medfør af lov nr. 261 af 18. marts 2015 om universiteter (Universitetsloven) med senere ændringer fastsættes følgende studieordning. Uddannelsen følger endvidere fællesbestemmelserne og tilhørende eksamensordning ved fakultetet.
Masteruddannelsen er tilrettelagt i henhold til Uddannelses- og Forskningsministerietbekendtgørelse nr. 19 af 9. januar 2020 (masterbekendtgørelsen), bekendtgørelse nr. 24 af 9. januar 2020(deltidsbekendtgørelsen) og bekendtgørelse nr. 22 af 9. januar 2020 om eksamen og censur ved universitetsuddannelser (eksamensbekendtgørelsen). Der henvises endvidere til bekendtgørelse nr. 114 af 3. februar 2015 (karakterbekendtgørelsen).
Uddannelsen udbydes i Aalborg.
Masteruddannelsen i IKT og Læring udbydes i et samarbejde mellem Aarhus Universitet, Copenhagen Business School, Roskilde Universitet og Aalborg Universitet. Undervisningen er tilrettelagt som web-baseret fjernundervisning med virtuelle perioder i kombination med fremmødeseminarer.
Masteruddannelsen hører under Det Humanistiske og Samfundsvidenskabelige Fakultet, Aalborg Universitet.
Masteruddannelsen hører under Studienævn for Masteruddannelsen i IKT og Læring (MIL)
Masteruddannelsen er tilknyttet censorkorps for Kommunikation og oplevelsesdesign.
Masteruddannelsen i IKT og Læring er tilrettelagt for studerende, der har gennemført en relevant videregående uddannelse (kandidatuddannelse, bacheloruddannelse, professions- bacheloruddannelse, mellemlang videregående uddannelse eller diplomuddannelse) inden for humaniora, samfundsvidenskab, ingeniør- og naturvidenskab eller de kunstneriske uddannelser under Kulturministeriet. For at kunne betegnes som relevant, jf. ovenfor, skal den pågældende uddannelse indeholde dels væsentlige elementer af videnskabsteori, dels grundlæggende ikt.
Adgangen til Masteruddannelsen i IKT og Læring forudsætter endvidere, at ansøgeren har mindst to års relevant erhvervserfaring efter gennemført adgangsgivende uddannelse, eksempelvis erfaring med informations- og kommunikationsteknologi; pædagogisk erfaring på forskellige niveauer i det formelle skole- og uddannelsessystem og på førskoleområdet; erfaring med udvikling af menneskelige ressourcer og videnledelse i organisationer og virksomheder; erfaring med softwaredesign og -udvikling.
Studienævnet kan give adgang til uddannelsen for ansøgere, der ikke opfylder de nævnte betingelser, men som skønnes at have de nødvendige forudsætninger for at kunne gennemføre uddannelsen, eventuelt efter nærmere fastsat supplering. Der kan indgå en prøve som led i studienævnets vurdering af den enkelte ansøgers forudsætninger.
Masteruddannelsen giver ret til betegnelsen Master i ikt og læring. Den engelske betegnelse er Master of ICT and Learning.
Masteruddannelsen er en 2-årig forskningsbaseret deltidsuddannelse. Uddannelsen er normeret til 60 ECTS.
Studienævnet kan godkende, at beståede uddannelseselementer fra andre uddannelser på samme niveau træder i stedet for uddannelseselementer i denne uddannelse (merit).
Studienævnet kan efter ansøgning ligeledes godkende, at en del af denne uddannelses uddannelseselementer gennemføres ved et andet universitet eller en anden videregående uddannelsesinstitution i Danmark eller i udlandet (forhåndsmerit).
Studienævnets afgørelser om merit træffes på baggrund af en faglig vurdering.
Studienævnets muligheder for at tildele dispensation, herunder dispensation til yderligere prøveforsøg og særlige prøvevilkår, fremgår af eksamensordningen, der er offentliggjort på denne hjemmeside: https://www.studieservice.aau.dk/regler-vejledninger
Eksamensreglerne fremgår af eksamensordningen, der er offentliggjort på denne hjemmeside: https://www.studieservice.aau.dk/regler-vejledninger
I bedømmelsen af samtlige skriftlige arbejder skal der ud over det faglige indhold, uanset hvilket sprog de er udarbejdet på, også lægges vægt på den studerendes stave- og formuleringsevne. Til grund for vurderingen af den sproglige præstation lægges ortografisk og grammatisk korrekthed samt stilistisk sikkerhed. Den sproglige præstation skal altid indgå som en selvstændig dimension i den samlede vurdering. Dog kan ingen prøve samlet vurderes til bestået alene på grund af en god sproglig præstation, ligesom en prøve normalt ikke kan vurderes til ikke bestået alene på grund af en ringe sproglig præstation.
Studienævnet kan i særlige tilfælde (f.eks. ordblindhed og andet sprog end dansk som modersmål) dispensere herfor.
Det afsluttende masterprojekt skal indeholde et resumé på engelsk. Hvis projektet er skrevet på engelsk, kan resumeet skrives på dansk. Resumeet indgår i helhedsvurderingen af projektet.
Det forudsættes, at den studerende kan læse akademiske tekster på moderne dansk, norsk, svensk og engelsk samt anvende opslagsværker mv. på andre europæiske sprog.
En master har kompetencer erhvervet gennem et uddannelsesforløb, der er baseret på en integration af forskningsresultater og praksiserfaring.
En master kan gennem videnskabeligt grundlagte personlige og faglige kompetencer varetage højt kvalificerede funktioner i virksomheder, institutioner m.v.
Formålet med Masteruddannelsen i IKT og Læring er at kvalificere den studerende til gennem oparbejdelse af teoretiske, analytiske, metodiske og designmæssige kompetencer i forholdet mellem ikt og læring at kunne analysere, designe og implementere ikt-støttede læreprocesser i skiftende kontekster. Uddannelsen sigter imod at uddanne:
Det overordnede formål med Masteruddannelsen i IKT og Læring er, at den studerende skal opnå viden om, færdigheder i og kompetencer til at iværksætte, udvikle og vurdere ikt-baseret læring.
De overordnede mål for den studerendes tilegnelse af viden er, at den studerende i henseende til vidensfelt og forståelses- og refleksionsniveau inden for feltet ikt og læring skal kunne:
De overordnede mål for den studerendes udvikling af færdigheder er, at den studerende skal kunne:
De overordnede mål for den studerendes erhvervelse af kompetencer er, at den studerende skal kunne:
Uddannelsen er opdelt på 4 fagmoduler på hver 5 ECTS point, hertil kommer 3 valgfagsmoduler på hver 5 ECTS point, et projektmodul på 10 ECTS og endelig masterprojektet på 15 ECTS.
Uddannelsen er tilrettelagt som deltidsstudium, idet der afvikles 30 ECTS point pr. år. Uddannelsen, herunder masterprojektet, kan efter studienævnets nærmere bestemmelse gennemføres som heltidsstudium.
Uddannelsens enkelte elementer, herunder masterprojektet, kan efter studienævnets nærmere bestemmelse udbydes som enkeltfag.
Det er en forudsætning for indskrivning til projektmodulet, at den studerende har gennemført modulerne ikt-baserede læreprocesser, ikt og interaktionsdesign samt et valgfag på 5 ECTS point eller tilsvarende meritgivende aktiviteter. Ligeledes er det en forudsætning for indskrivning til masterprojektet, at den studerende har gennemført samtlige af uddannelsens øvrige studieelementer. Universitetet kan dispensere fra disse krav, hvis der foreligger usædvanlige forhold.
Obligatoriske moduler
Modul 1 | Ikt-baserede læreprocesser | 1. sem | 5 ECTS-point |
Modul 2 | Ikt og interaktionsdesign | 1. sem | 5 ECTS-point |
1. års projektmodul | Ikt i læreprocesser – brug og betydning | 2. sem | 10 ECTS-point |
Modul 3 | Ikt og læring i organisationer | 3. sem | 5 ECTS-point |
Modul 4 | Ikt og didaktisk design | 3. sem | 5 ECTS-point |
Masterprojektmodul | Masterprojekt | 4. sem | 15 ECTS-point |
Valgfrie moduler, hvoraf den studerende skal bestå 3 i alt*
Valgmodul | Valgmodul i ikt og læring: Data, demokrati og algoritmer A | 1.-3. sem | 5 ECTS-point |
Valgmodul | Valgmodul i ikt og læring: Data, demokrati og algoritmer B | 1.-3. sem | 5 ECTS-point |
Valgmodul | Valgmodul i ikt og læring: Data, demokrati og algoritmer C | 1.-3. sem | 5 ECTS-point |
Valgmodul | Valgmodul i ikt og læring: Design A | 1.-3. sem | 5 ECTS-point |
Valgmodul | Valgmodul i ikt og læring: Design B | 1.-3. sem | 5 ECTS-point |
Valgmodul | Valgmodul i ikt og læring: Design C | 1.-3. sem | 5 ECTS-point |
Valgmodul | Valgmodul i ikt og læring: Digital didaktik A | 1.-3. sem | 5 ECTS-point |
Valgmodul | Valgmodul i ikt og læring: Digital didaktik B | 1.-3. sem | 5 ECTS-point |
Valgmodul | Valgmodul i ikt og læring: Digital didaktik C | 1.-3. sem | 5 ECTS-point |
Valgmodul | Valgmodul i ikt og læring: Digitale kompetencer A | 1.-3. sem | 5 ECTS-point |
Valgmodul | Valgmodul i ikt og læring: Digitale kompetencer B | 1.-3. sem | 5 ECTS-point |
Valgmodul | Valgmodul i ikt og læring: Digitale kompetencer C | 1.-3. sem | 5 ECTS-point |
Valgmodul | Valgmodul i ikt og læring: Materialitet og brugerpraksis A | 1.-3. sem | 5 ECTS-point |
Valgmodul | Valgmodul i ikt og læring: Materialitet og brugerpraksis B | 1.-3. sem | 5 ECTS-point |
Valgmodul | Valgmodul i ikt og læring: Materialitet og brugerpraksis C | 1.-3. sem | 5 ECTS-point |
Valgmodul | Valgmodul i ikt og læring: Metoder til videnudvikling i digitale praksisser A | 1.-3. sem | 5 ECTS-point |
Valgmodul | Valgmodul i ikt og læring: Metoder til videnudvikling i digitale praksisser B | 1.-3. sem | 5 ECTS-point |
Valgmodul | Valgmodul i ikt og læring: Metoder til videnudvikling i digitale praksisser C | 1.-3. sem | 5 ECTS-point |
Valgmodul | Valgmodul i ikt og læring: Organisationer, udvikling og teknologi A | 1.-3. sem | 5 ECTS-point |
Valgmodul | Valgmodul i ikt og læring: Organisationer, udvikling og teknologi B | 1.-3. sem | 5 ECTS-point |
Valgmodul | Valgmodul i ikt og læring: Organisationer, udvikling og teknologi C | 1.-3. sem | 5 ECTS-point |
Valgmodul | Valgmodul i ikt og læring: Teknologiforståelse og kritik A | 1.-3. sem | 5 ECTS-point |
Valgmodul | Valgmodul i ikt og læring: Teknologiforståelse og kritik B | 1.-3. sem | 5 ECTS-point |
Valgmodul | Valgmodul i ikt og læring: Teknologiforståelse og kritik C | 1.-3. sem | 5 ECTS-point |
*Såfremt der ikke er tilstrækkelig tilslutning til et givent valgmodul, forbeholder universitetet sig retten til ikke at udbyde modulet, og i stedet tilbyde den studerende et andet valgmodul.
Uddannelsen bygger på en kombination af faglige, problemorienterede og tværfaglige tilgange og tilrettelægges på baggrund af følgende arbejds- og evalueringsformer, der kombinerer færdigheder og faglig refleksion:
Uddannelsen er fleksibelt organiseret som face-to-face-seminarer, virtuelt interaktivt samarbejde, virtuelle rum samt computermedieret kommunikation og læring. Undervisningen er tilrettelagt som projektpædagogik, dvs. som projektarbejde understøttet af kurser, seminarer, workshops, opgaver og øvelser mv.
Generelle prøvebestemmelser
Projekter kan udarbejdes i fællesskab af indtil 6 studerende. Masterprojekter kan udarbejdes i fællesskab af indtil 3 studerende. Ved prøver i projekter gælder normalt en af følgende prøveformer:
a) En kombineret skriftlig og mundtlig prøve med udgangspunkt i det skriftlige arbejde, hvad enten dette er lavet individuelt eller i samarbejde med andre. Det skriftlige arbejde betragtes som gruppens fælles ansvar. De(n) studerende eksamineres med udgangspunkt i hele det skriftlige arbejde. Der gives en samlet karakter for den mundtlige og den skriftlige præstation og vægtningen af de to elementer ift. hinanden anføres under den enkelte prøve.
b) En skriftlig prøve. De(n) studerende afleverer en skriftlig hjemmeopgave. Hvor det skriftlige arbejde er lavet i samarbejde med andre, skal det angives, hvem der er ansvarlig for de enkelte dele af arbejdet. Der gives en karakter for den skriftlige præstation (den enkelte studerendes bidrag hertil).
Prøver i 1. årsprojektet og masterprojektet følger altid prøveform a.
Hvor der ved skriftlige arbejder er fastsat regler for arbejdets omfang, svarer en side til 2400 enheder, dvs. skrifttegn inkl. mellemrum. Det fastsatte sidetal omfatter kun selve den skriftlige fremstilling, idet f.eks. titelblad, forord, indholdsfortegnelse, litteraturliste, resume og bilag ikke medtælles. Ved opgørelsen af sidetal medtælles noter, men ikke illustrationer. Sidetal anføres enten på forsiden eller i et forord.
Uddannelsen skal være afsluttet senest seks år efter, at den er påbegyndt.
De studieelementer, der ligger til grund for den enkelte prøve, normeres som andele af årsværk, idet et årsværk er en fuldtidsstuderendes arbejde i et år inklusiv ferie. Et årsværk er lig 60 ECTS-point.
For at bestå uddannelsen skal alle prøver være bestået med mindst karakteren 02 eller bedømmelsen ”Bestået”. Der udregnes et vægtet gennemsnit af karaktererne fra de prøver, som bedømmes efter 7-trinsskalaen, på baggrund af de enkelte prøvers vægt i ECTS-point. Dvs. at gennemsnittet defineres som summen af de enkelte karakterer, hver multipliceret med den tilhørende prøves ECTS-omfang, divideret med summen af ECTS-pointene for de prøver, der indgår i gennemsnittet.
Ved beregningen indgår ikke prøver, som bedømmes med bestået/ikke bestået. Gennemsnittet anføres på eksamensbeviset med én decimal.
Undervisning
Undervisningen er tilrettelagt som net-baseret undervisning, workshops og vejledning med online perioder i kombination med fremmødeseminarer
Prøverne er enten interne eller eksterne. Hvor intet andet er anført, bedømmes prøverne af eksaminator og en intern medbedømmer eller en ekstern censor.
Udbydes som:
1-faglig | ||||||
Modulnavn | Type | ECTS | Bedømmelse | Censur | Prøve | Sprog |
1. Semester
| ||||||
Ikt-baserede læreprocesser
(MASMIL20211) | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig | Dansk |
Ikt og interaktionsdesign
(MASMIL20212) | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig | Dansk |
Valgmoduler | ||||||
2. Semester
| ||||||
1. års projektmodul: Ikt i læreprocesser – brug og betydning
(MASMIL20216) | Projekt | 10 | 7-trins-skala | Ekstern prøve | Mundtlig pba. projekt | Dansk |
Valgmoduler | ||||||
3. Semester
| ||||||
Ikt og læring i organisationer
(MASMIL20213) | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig | Dansk |
Ikt og didaktisk design
(MASMIL20214) | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig | Dansk |
Valgmoduler | ||||||
4. Semester
| ||||||
Masterprojekt
(MASMIL20217) | Projekt | 15 | 7-trins-skala | Ekstern prøve | Speciale/afgangsprojekt | Dansk |
Studieordningen for Masteruddannelsen i IKT og Læring indeholder otte valgfagsmodulområder, hvoraf alle udbydes som A, B og C således det er muligt for den studerende at tage alle tre valgmoduler inden for samme fagområde.
Valgmoduler | ||||||
Modulnavn | Type | ECTS | Bedømmelse | Censur | Prøve | Sprog |
Valgmodul i IKT og læring: Data, demokrati og algoritmer A
(MILVM20211) | Kursus | 5 | Bestået/ikke bestået | Intern prøve | Aktiv deltagelse/løbende evaluering | Dansk |
Valgmodul i IKT og læring: Data, demokrati og algoritmer B
(MILVM20212) | Kursus | 5 | Bestået/ikke bestået | Intern prøve | Aktiv deltagelse/løbende evaluering | Dansk |
Valgmodul i IKT og læring: Data, demokrati og algoritmer C
(MILVM20213) | Kursus | 5 | Bestået/ikke bestået | Intern prøve | Aktiv deltagelse/løbende evaluering | Dansk |
Valgmodul i IKT og læring: Design A
(MILVM20214) | Kursus | 5 | Bestået/ikke bestået | Intern prøve | Aktiv deltagelse/løbende evaluering | Dansk |
Valgmodul i IKT og læring: Design B
(MILVM20215) | Kursus | 5 | Bestået/ikke bestået | Intern prøve | Aktiv deltagelse/løbende evaluering | Dansk |
Valgmodul i IKT og læring: Design C
(MILVM20216) | Kursus | 5 | Bestået/ikke bestået | Intern prøve | Aktiv deltagelse/løbende evaluering | Dansk |
Valgmodul i IKT og læring: Digital didaktik A
(MILVM20217) | Kursus | 5 | Bestået/ikke bestået | Intern prøve | Aktiv deltagelse/løbende evaluering | Dansk |
Valgmodul i IKT og læring: Digital didaktik B
(MILVM20218) | Kursus | 5 | Bestået/ikke bestået | Intern prøve | Aktiv deltagelse/løbende evaluering | Dansk |
Valgmodul i IKT og læring: Digital didaktik C
(MILVM20219) | Kursus | 5 | Bestået/ikke bestået | Intern prøve | Aktiv deltagelse/løbende evaluering | Dansk |
Valgmodul i IKT og læring: Digitale kompetencer A
(MILVM202110) | Kursus | 5 | Bestået/ikke bestået | Intern prøve | Aktiv deltagelse/løbende evaluering | Dansk |
Valgmodul i IKT og læring: Digitale kompetencer B
(MILVM202111) | Kursus | 5 | Bestået/ikke bestået | Intern prøve | Aktiv deltagelse/løbende evaluering | Dansk |
Valgmodul i IKT og læring: Digitale kompetencer C
(MILVM202112) | Kursus | 5 | Bestået/ikke bestået | Intern prøve | Aktiv deltagelse/løbende evaluering | Dansk |
Valgmodul i IKT og læring: Materialitet og brugerpraksis A
(MILVM202113) | Kursus | 5 | Bestået/ikke bestået | Intern prøve | Aktiv deltagelse/løbende evaluering | Dansk |
Valgmodul i IKT og læring: Materialitet og brugerpraksis B
(MILVM202114) | Kursus | 5 | Bestået/ikke bestået | Intern prøve | Aktiv deltagelse/løbende evaluering | Dansk |
Valgmodul i IKT og læring: Materialitet og brugerpraksis C
(MILVM202115) | Kursus | 5 | Bestået/ikke bestået | Intern prøve | Aktiv deltagelse/løbende evaluering | Dansk |
Valgmodul i IKT og læring: Metoder til videnudvikling i digitale praksisser A
(MILVM202116) | Kursus | 5 | Bestået/ikke bestået | Intern prøve | Aktiv deltagelse/løbende evaluering | Dansk |
Valgmodul i IKT og læring: Metoder til videnudvikling i digitale praksisser B
(MILVM202117) | Kursus | 5 | Bestået/ikke bestået | Intern prøve | Aktiv deltagelse/løbende evaluering | Dansk |
Valgmodul i IKT og læring: Metoder til videnudvikling i digitale praksisser C
(MILVM202118) | Kursus | 5 | Bestået/ikke bestået | Intern prøve | Aktiv deltagelse/løbende evaluering | Dansk |
Valgmodul i IKT og læring: Organisationer, udvikling og teknologi A
(MILVM202119) | Kursus | 5 | Bestået/ikke bestået | Intern prøve | Aktiv deltagelse/løbende evaluering | Dansk |
Valgmodul i IKT og læring: Organisationer, udvikling og teknologi B
(MILVM202120) | Kursus | 5 | Bestået/ikke bestået | Intern prøve | Aktiv deltagelse/løbende evaluering | Dansk |
Valgmodul i IKT og læring: Organisationer, udvikling og teknologi C
(MILVM202121) | Kursus | 5 | Bestået/ikke bestået | Intern prøve | Aktiv deltagelse/løbende evaluering | Dansk |
Valgmodul i IKT og læring: Teknologiforståelse og kritik A
(MILVM202122) | Kursus | 5 | Bestået/ikke bestået | Intern prøve | Aktiv deltagelse/løbende evaluering | Dansk |
Valgmodul i IKT og læring: Teknologiforståelse og kritik B
(MILVM202123) | Kursus | 5 | Bestået/ikke bestået | Intern prøve | Aktiv deltagelse/løbende evaluering | Dansk |
Valgmodul i IKT og læring: Teknologiforståelse og kritik C
(MILVM202124) | Kursus | 5 | Bestået/ikke bestået | Intern prøve | Aktiv deltagelse/løbende evaluering | Dansk |
Uddannelsen offentliggør og vedligeholder på sin hjemmeside mere udførlige oplysninger om uddannelsen, herunder modulbeskrivelser: www.mil.aau.dk.
Studieordningen er godkendt af dekanen og træder i kraft pr. 01.09.2021
Studienævnet udbyder ikke undervisning efter den hidtidige studieordning fra 2020 efter vintereksamen 2022.
Studienævnet udbyder eksamen i moduler fra den hidtidige studieordning, i det omfang der er studerende, der har brugt prøveforsøg i et modul uden at bestå. Antallet af prøveforsøg følger eksamensbekendtgørelsen.