I medfør af lovbekendtgørelse nr. 778 af 7. august 2019 om universiteter (universitetsloven) fastsættes følgende studieordning.
Uddannelsen følger endvidere eksamensordningen inkl. fællesbestemmelserne for Aalborg Universitet.
Kandidatuddannelsen er tilrettelagt i henhold til Uddannelses- og Forskningsministeriets bekendtgørelse nr. 2285 af 1. december 2021 om universitetsuddannelser tilrettelagt på heltid (uddannelsesbekendtgørelsen) og bekendtgørelse nr. 2271 af 1. december 2021 om eksamener og prøver ved universitetsuddannelser (eksamensbekendtgørelsen). Der henvises endvidere til bekendtgørelse nr. 35 af 13. januar 2022 (universitetsadgangsbekendtgørelsen) og bekendtgørelse nr. 1125 af 4. juli 2022 (karakterbekendtgørelsen).
For to-faglige uddannelsesforløb er uddannelsen endvidere tilrettelagt i henhold til vejledning nr. 9698 af 28. august 2018 (Retningslinjer for universitetsuddannelser rettet mod undervisning i de gymnasiale uddannelser samt undervisning i gymnasiale fag i eux-forløb
Uddannelsen udbydes i Aalborg.
Kandidatuddannelsen hører under Det Humanistiske og Samfundsvidenskabelige Fakultet, Aalborg Universitet.
Kandidatuddannelsen hører under Studienævn for Socialt Arbejde.
Kandidatuddannelsen er tilknyttet censorkorps for Kandidatuddannelsen i Socialt arbejde.
Adgangsgivende uddannelser uden retskrav på optagelse:
Akademiske uddannelser:
PROFFESIONSBACHELORUDDANNELSER
Adgang til kandidatuddannelsen i socialt arbejde forudsætter, at ansøgeren har gennemført en relevant adgangsgivende uddannelse. En bachelorgrad ses som værende relevant, såfremt den studerende har bestået moduler svarende til minimum 30 ECTS indenfor et eller flere områder, som er relevante ift. kandidatuddannelsen i socialt arbejde. Dette kan f.eks. være kulturstudier, internationale og/eller interkulturelle relationer, samfundsfag, filosofi, antropologi, sociologi, sundhedsfag, pædagogik, organisation og ledelse, international politik og relationer, migration og kommunikation etc.
Kandidatuddannelsen giver ret til betegnelsen Cand.soc. i socialt arbejde. Den engelske betegnelse er Master of Science (MSc) in Social Sciences in Social Work.
Kandidatuddannelsen er en 2-årig forskningsbaseret heltidsuddannelse. Uddannelsen er normeret til 120 ECTS.
Studienævnet kan godkende, at beståede uddannelseselementer fra andre uddannelser på samme niveau træder i stedet for uddannelseselementer i denne uddannelse (merit).
Studienævnet kan efter ansøgning ligeledes godkende, at en del af denne uddannelses uddannelseselementer gennemføres ved et andet universitet eller en anden videregående uddannelsesinstitution i Danmark eller i udlandet (forhåndsmerit).
Studienævnets afgørelser om merit træffes på baggrund af en faglig vurdering.
Studienævnets muligheder for at tildele dispensation, herunder dispensation til yderligere prøveforsøg og særlige prøvevilkår, fremgår af eksamensordningen, der er offentliggjort på denne hjemmeside: https://www.studieservice.aau.dk/regler-vejledninger
Eksamensreglerne fremgår af eksamensordningen, der er offentliggjort på denne hjemmeside: https://www.studieservice.aau.dk/regler-vejledninger
I bedømmelsen af samtlige skriftlige arbejder skal der ud over det faglige indhold, uanset hvilket sprog de er udarbejdet på, også lægges vægt på den studerendes stave- og formuleringsevne. Til grund for vurderingen af den sproglige præstation lægges ortografisk og grammatisk korrekthed samt stilistisk sikkerhed. Den sproglige præstation skal altid indgå som en selvstændig dimension i den samlede vurdering. Dog kan ingen prøve samlet vurderes til bestået alene på grund af en god sproglig præstation, ligesom en prøve normalt ikke kan vurderes til ikke bestået alene på grund af en ringe sproglig præstation.
Studienævnet kan i særlige tilfælde (f.eks. ordblindhed og andet sprog end dansk som modersmål) dispensere herfor.
Specialet skal indeholde et resumé på engelsk. Hvis projektet er skrevet på engelsk, kan resumeet skrives på dansk. Resumeet indgår i helhedsvurderingen af projektet.
Det forudsættes, at den studerende kan læse akademiske tekster på moderne dansk, norsk, svensk og engelsk samt anvende opslagsværker mv. på andre europæiske sprog.
Nedenstående kompetenceprofil vil fremgå af eksamensbeviset:
En kandidat har kompetencer erhvervet gennem et uddannelsesforløb, der er foregået i et forskningsmiljø.
Kandidaten kan varetage højt kvalificerede funktioner på arbejdsmarkedet på baggrund af uddannelsen. Desuden har kandidaten forudsætninger for forskning (ph.d.-uddannelse). Kandidaten har i forhold til bacheloren udbygget sin faglige viden og selvstændighed, således at kandidaten selvstændigt anvender videnskabelig teori og metode inden for såvel akademisk og erhvervsmæssig/ professionel sammenhæng.
Det overordnede formål med kandidatuddannelsen i socialt arbejde er, at den studerende skal erhverve sig den nødvendige viden samt de nødvendige færdigheder og kompetencer til at kunne arbejde selvstændigt inden for fagets rammer på et niveau, der lever op til internationale standarder.
Den studerende skal gennem uddannelsen opnå:
Viden om:
Færdigheder i:
Kompetencer til:
Uddannelsen er tilrettelagt med henblik på at sikre faglig progression og sammenhæng med afsæt i forskellige bacheloruddannelser. Uddannelsen er baseret på en problembaseret læringsmodel, som anvendes og bedømmes gennem specifikke faglige mål på de enkelte semestre, og gennem en individuelt udarbejdet portfolio, som de studerende udarbejder gennem deres studie. Her skal de studerende kort beskrive deres udvikling af interpersonelle kompetencer, strukturelle kompetencer og meta-kognitive kompetencer i forbindelse med det fagligt funderede problembaserede arbejde.
Uddannelsen er opbygget af fire semestre, som hver især indeholder forskellige faglige moduler:
1. semester består af moduler i teorier om socialt arbejde, teorier om sociale problemer og videnskabsteori og metode, som udprøves i form af en problembaseret projektrapport.
2. semester består af moduler i social politik, organisationsteori, aktør perspektiver i socialt arbejde samt ret- og retsanvendelse, som udprøves gennem en projektrapport, der bygger på en empirisk forankret undersøgelse samt en digital formidling af projektet.
3. semester er tilrettelagt som et fordybelsessemester, hvor de studerende gennem forskellige valg har mulighed for at konstruere en specifik kompetenceprofil. Semesteret har et obligatorisk modul, som er "Forandringer i socialt arbejde" (5 ECTS). Semesteret giver derudover de studerende mulighed for at vælge 2 valgmoduler (i alt 25 ECTS) eller "Projektorienteret forløb" (25 ECTS).
Valgmodulerne er udvalgt med baggrund i aktualitet i forhold til socialt arbejde i bred forstand og i forhold til aktuel forskning. Der udbydes et begrænset antal valgmoduler fra valgfagskataloget hvert år, som afspejler aktuel forskning inden for socialt arbejde. Det konkrete udbud af nedenstående valgfag vælges og udbydes af studienævnet, og skifter fra år til år. Valgmoduler med samme modultitel må kun vælges én gang. På valgmodulerne er der en max- og minimumsgrænse på antal deltagere. Valgmodulerne udbydes på tværs af Campus København og Aalborg, og undervisningen gennemføres fysisk og/eller digitalt.
Studienævnet forbeholder sig retten til ikke at udbyde valgmoduler, hvor der er for få studerende tilmeldt. Såfremt valgmoduler ikke udbydes, vil de studerende blive tilbudt andre valgmuligheder.
Projektorienteret forløb tilbydes som 25 ECTS. Begge muligheder kombineres med det obligatoriske modul. Det konkrete udbud af valgmoduler vælges og udbydes af studienævnet inden tilmeldingsperioden.
Semesterets samlede ECTS-belastning skal udgøre 30 point.
4. semester er ligeledes et fordybelsessemester, som består af udarbejdelse af et kandidatspeciale.
På 1. og 2. semester er det en forudsætning for at gå til eksamen, at den studerende har afleveret en individuel portofolio til vejleder/ koordinator inden projektaflevering. Hvis portfolio ikke er afleveret, kan resten af gruppen godt gå til eksamen, men de, der ikke har afleveret, kan ikke. De skal gå til reeksamen.
På 3. semester skal der afleveres en individuelt udarbejdet portfolio, som indgår i den samlede bedømmelse af den skriftlige aflevering på valgfag eller projektorienteret forløb. Portfolio indgår her i den samlede bedømmelse. Portfolio berører ikke antallet af anslag, men må max udgøre to sider uanset om den skriftlige aflevering vedrører moduler på 10,15 eller 25 ECTS.
På 4. semester er der to muligheder:
Udbydes som:
1-faglig | ||||||
Modulnavn | Type | ECTS | Bedømmelse | Censur | Prøve | Sprog |
1. Semester
| ||||||
Det sociale arbejdes felt
(KASOA20231) | Projekt | 30 | 7-trins-skala | Intern prøve | Mundtlig pba. projekt | Dansk |
2. Semester
| ||||||
Det sociale arbejdes kontekster
(KASOA20232) | Projekt | 30 | 7-trins-skala | Ekstern prøve | Mundtlig pba. projekt | Dansk |
3. Semester
Mulighed A
| ||||||
Forandringer i socialt arbejde
(KASOA20233) | Kursus | 5 | Bestået/ikke bestået | Intern prøve | Mundtlig | Dansk |
Projektorienteret forløb
(KASOA20226) | Projekt | 25 | 7-trins-skala | Intern prøve | Mundtlig pba. projekt | Dansk |
3. Semester
Mulighed B (Valgmoduler med samme modultitel må kun vælges én gang)
| ||||||
Forandringer i socialt arbejde
(KASOA20233) | Kursus | 5 | Bestået/ikke bestået | Intern prøve | Mundtlig | Dansk |
Valgmodul (10 ECTS) | Kursus | 10 | ||||
Valgmodul (15 ECTS) | Kursus | 15 | ||||
4. Semester
| ||||||
Kandidatspeciale
(KASOA20227) | Projekt | 30 | 7-trins-skala | Ekstern prøve | Speciale/afgangsprojekt | Dansk |
Det konkrete udbud af valgfag vælges og udbydes af studienævnet.
Udbuddet for semestret kan findes på uddannelsens hjemmeside.
Studienævnet kan dispensere fra forudsætningen om, at de studerende skal have bestået 1. og 2. semester for at kunne påbegynde 3. semester, hvis der er tale om særlige forhold. Studienævnet vurderer i det enkelte tilfælde.
Den studerende skal (hvis de vælger "Mulighed B") vælge i alt to valgfag: Ét valgfag på 10 ECTS og ét valgfag på 15 ECTS.
Moduler med samme modultitel kan kun vælges én gang med enten 10 ECTS eller 15 ECTS.
Valgmodul (10 ECTS) | ||||||
Modulnavn | Type | ECTS | Bedømmelse | Censur | Prøve | Sprog |
Arbejdsinklusion i en (post-)globaliseret velfærdsstat
(KASOA20224A) | Kursus | 10 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig | Dansk |
Børn og unge i udsatte positioner
(KASOA20224C) | Kursus | 10 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig | Dansk |
Det sociale arbejdes krydsfelter med fokus på borgerperspektiver
(KASOA20224D) | Kursus | 10 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig | Dansk |
Frivilligt socialt arbejde og civilsamfund
(KASOA20224F) | Kursus | 10 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig | Dansk |
Hvordan kan socialt arbejde kvalificeres gennem ny viden? Praksisforskning, dialogisk vidensproduktion og forskningsbaseret refleksion
(KASOA20224G) | Kursus | 10 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig | Dansk |
Kulturmøde – Observationsstudier af sociale kategorier og interaktioner i socialt arbejde med indvandrere og flygtninge
(KASOA20224H) | Kursus | 10 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig | Dansk |
Kvantitative metoder og evaluering
(KAKRI20223) | Kursus | 10 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig | Dansk og Engelsk |
Lokalsamfundsarbejde – Teorier, perspektiver og dilemmaer
(KASOA20224I) | Kursus | 10 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig | Dansk |
Menneskesyn i socialt arbejde
(KASOA20224J) | Kursus | 10 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig | Dansk |
Migration, medborgerskab og socialt arbejde
(KASOA20224K1) | Kursus | 10 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig | Dansk |
Præstationskulturen og unges mentale helbred: Samfundsforandringer og nye typer af sociale problemer i ungdomsgruppen
(KASOA20234L) | Kursus | 10 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig | Dansk |
Samtaleanalyse og socialt arbejde – Relationer og deltagernes medskabelse af praksis
(KASOA20224M) | Kursus | 10 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig | Dansk |
Social Data Science I: Dataanalyse med Python
(KAPAS22VF07) | Kursus | 10 | 7-trins-skala | Intern prøve | Mundtlig pba. projekt | Dansk |
Socialt arbejde og nye digitale teknologier
(KASOA20224O) | Kursus | 10 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig | Dansk |
Socialt arbejde på psykiatri- og handicapområdet
(KASOA20224P) | Kursus | 10 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig | Dansk |
Transnationalt socialt arbejde med voksne udsatte migranter
(KASOA20234Q) | Kursus | 10 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig | Dansk |
Tæller vi det der tæller? – Evaluering af og i socialt arbejde
(KASOA20224R) | Kursus | 10 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig | Dansk |
Udsatte positioner: Socialt arbejde med voksne udsatte på kanten af velfærdssamfundet
(KASOA20224S) | Kursus | 10 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig | Dansk |
Ungdom, risiko og socialt arbejde
(KASOA20224T) | Kursus | 10 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig | Dansk |
Videregående kvalitative metoder: Praksiseksempler, øvelser og forskningsetik
(KASOA20224U) | Kursus | 10 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig | Dansk |
Valgmodul (15 ECTS) | ||||||
Modulnavn | Type | ECTS | Bedømmelse | Censur | Prøve | Sprog |
Arbejdsinklusion i en (post-)globaliseret velfærdsstat
(KASOA20225A) | Kursus | 15 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig | Dansk |
Børn og unge i udsatte positioner
(KASOA20225C) | Kursus | 15 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig | Dansk |
Det sociale arbejdes krydsfelter med fokus på borgerperspektiver
(KASOA20225D) | Kursus | 15 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig | Dansk |
Frivilligt socialt arbejde og civilsamfund
(KASOA20225F) | Kursus | 15 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig | Dansk |
Hvordan kan socialt arbejde kvalificeres gennem ny viden? Praksisforskning, dialogisk vidensproduktion og forskningsbaseret refleksion
(KASOA20225G) | Kursus | 15 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig | Dansk |
Kulturmøde – Observationsstudier af sociale kategorier og interaktioner i socialt arbejde med indvandrere og flygtninge
(KASOA20225H) | Kursus | 15 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig | Dansk |
Kvantitative metoder og evaluering
(KAKRI202212) | Kursus | 15 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig | Dansk |
Lokalsamfundsarbejde – Teorier, perspektiver og dilemmaer
(KASOA20225I) | Kursus | 15 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig | Dansk |
Menneskesyn i socialt arbejde
(KASOA20225J) | Kursus | 15 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig | Dansk |
Migration, medborgerskab og socialt arbejde
(KASOA20225K1) | Kursus | 15 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig | Dansk |
Præstationskulturen og unges mentale helbred: Samfundsforandringer og nye typer af sociale problemer i ungdomsgruppen
(KASOA20235L) | Kursus | 15 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig | Dansk |
Samtaleanalyse og socialt arbejde – Relationer og deltagernes medskabelse af praksis
(KASOA20225M) | Kursus | 15 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig | Dansk |
Socialt arbejde og nye digitale teknologier
(KASOA20225O) | Kursus | 15 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig | Dansk |
Socialt arbejde på psykiatri- og handicapområdet
(KASOA20225P) | Kursus | 15 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig | Dansk |
Transnationalt socialt arbejde med voksne udsatte migranter
(KASOA20235Q) | Kursus | 15 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig | Dansk |
Tæller vi det der tæller? – Evaluering af og i socialt arbejde
(KASOA20225R) | Kursus | 15 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig | Dansk |
Udsatte positioner: Socialt arbejde med voksne udsatte på kanten af velfærdssamfundet
(KASOA20225S) | Kursus | 15 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig | Dansk |
Ungdom, risiko og socialt arbejde
(KASOA20225T) | Kursus | 15 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig | Dansk |
Videregående kvalitative metoder: Praksiseksempler, øvelser og forskningsetik
(KASOA20225U) | Kursus | 15 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig | Dansk |
Studienævnet offentliggør på studiets hjemmeside: www.soc.aau.dk/uddannelser/studienaevn/socialt-arbejde og gennem det interne kommunikationssystem mere udførlige oplysninger om uddannelsen. Yderligere information om PBL og portfolio findes ligeledes på uddannelsens hjemmeside.
Studieordningen er godkendt af dekanen og træder i kraft pr. 1. september 2023.
Studienævnet udbyder ikke undervisning efter den hidtidige studieordning fra 2022 efter sommereksamen 2024.
Studienævnet udbyder eksamen i moduler fra den hidtidige studieordning, i det omfang der er studerende, der har brugt prøveforsøg i et modul uden at bestå. Antallet af prøveforsøg følger eksamensbekendtgørelsen.