I medfør af lovbekendtgørelse nr. 778 af 7. august 2019 om universiteter (universitetsloven) fastsættes følgende studieordning. Uddannelsen følger endvidere eksamensordningen inkl. fællesbestemmelserne for Aalborg Universitet.
Kandidatuddannelsen er tilrettelagt i henhold til Uddannelses- og Forskningsministeriets bekendtgørelse nr. 2285 af 1. december 2021 om universitetsuddannelser tilrettelagt på heltid (uddannelsesbekendtgørelsen) og bekendtgørelse nr. 2271 af 1. december 2021 om eksamener og prøver ved universitetsuddannelser (eksamensbekendtgørelsen). Der henvises endvidere til bekendtgørelse nr. 104 af 24. januar 2021 (adgangsbekendtgørelsen) og bekendtgørelse nr. 114 af 3. februar 2015 (karakterbekendtgørelsen).
Uddannelsen udbydes i Aalborg.
Kandidatuddannelsen hører under Det Humanistiske og Samfundsvidenskabelige Fakultet, Aalborg Universitet.
Kandidatuddannelsen hører under Studienævn for Sociologi og Kriminologi.
Kandidatuddannelsen er tilknyttet censorkorps for Sociologi
Adgangsgivende uddannelser med retskrav på optagelse
Adgangsgivende uddannelser uden retskrav på optagelse
Adgang til kandidatuddannelsen i Sociologi forudsætter, at ansøgeren har gennemført en relevant adgangsgivende bachelor- eller professionsbacheloruddannelse. En bachelor- eller professionsbacheloruddannelse defineres som relevant, hvis uddannelsens centrale fag og/eller fagområder giver kompetencer i et omfang svarende til et minimum af 60 ECTS indenfor det sociologiske fagområde, med følgende minimumskrav:
Kandidatuddannelsen giver ret til betegnelsen Cand.scient.soc.. Den engelske betegnelse er Master of Science (MSc) in Sociology.
Uddannelsen gennemføres inden for ét af følgende specialiseringsspor (dansk/engelsk):
• Arbejdsliv, organisation og Human Resource Management/Work, Organisation and Human Resource Management.
• Sociale fællesskaber og sociale forskelle/Social Communities and Social Differences
• Sundhed, sygdom, steder og rum/Health, Illness, Places and Spaces
• Hverdagsliv, kultur og samtidsdiagnoser/Everyday Life, Culture and Diagnosis of the Times
Specialiseringsspor med tilhørende emnespecialiseringer er beskrevet i semesterbeskrivelsen. Det gennemførte specialiseringsspor vil fremgå som tillæg til eksamensbeviset.
Kandidatuddannelsen er en 2-årig forskningsbaseret heltidsuddannelse. Uddannelsen er normeret til 120 ECTS.
Studienævnet kan godkende, at beståede uddannelseselementer fra andre uddannelser på samme niveau træder i stedet for uddannelseselementer i denne uddannelse (merit).
Studienævnet kan efter ansøgning ligeledes godkende, at en del af denne uddannelses uddannelseselementer gennemføres ved et andet universitet eller en anden videregående uddannelsesinstitution i Danmark eller i udlandet (forhåndsmerit).
Studienævnets afgørelser om merit træffes på baggrund af en faglig vurdering.
Studienævnets muligheder for at tildele dispensation, herunder dispensation til yderligere prøveforsøg og særlige prøvevilkår, fremgår af eksamensordningen, der er offentliggjort på denne hjemmeside: https://www.studieservice.aau.dk/regler-vejledninger
Eksamensreglerne fremgår af eksamensordningen, der er offentliggjort på denne hjemmeside: https://www.studieservice.aau.dk/regler-vejledninger
I bedømmelsen af samtlige skriftlige arbejder skal der ud over det faglige indhold, uanset hvilket sprog de er udarbejdet på, også lægges vægt på den studerendes stave- og formuleringsevne. Til grund for vurderingen af den sproglige præstation lægges ortografisk og grammatisk korrekthed samt stilistisk sikkerhed. Den sproglige præstation skal altid indgå som en selvstændig dimension i den samlede vurdering. Dog kan ingen prøve samlet vurderes til bestået alene på grund af en god sproglig præstation, ligesom en prøve normalt ikke kan vurderes til ikke bestået alene på grund af en ringe sproglig præstation.
Studienævnet kan i særlige tilfælde (f.eks. ordblindhed og andet sprog end dansk som modersmål) dispensere herfor.
Specialet skal indeholde et resumé på engelsk. Hvis projektet er skrevet på engelsk, kan resumeet skrives på dansk. Resumeet indgår i helhedsvurderingen af projektet.
Det forudsættes, at den studerende kan læse akademiske tekster på moderne dansk, norsk, svensk og engelsk samt anvende opslagsværker mv. på andre europæiske sprog.
Nedenstående kompetenceprofil vil fremgå af eksamensbeviset:
En kandidat har kompetencer erhvervet gennem et uddannelsesforløb, der er foregået i et forskningsmiljø.
Kandidaten kan varetage højt kvalificerede funktioner på arbejdsmarkedet på baggrund af uddannelsen. Desuden har kandidaten forudsætninger for forskning (ph.d.-uddannelse). Kandidaten har i forhold til bacheloren udbygget sin faglige viden og selvstændighed, således at kandidaten selvstændigt anvender videnskabelig teori og metode inden for såvel akademisk og erhvervsmæssig/ professionel sammenhæng.
Uddannelsens formål
Formålet med kandidatuddannelsen i sociologi er, at den studerende både opnår en fagligt bred og videregående viden om fagets teorier og metoder og anvendelsesmuligheder samt opnår mulighed for specialisering, således at vedkommende kan identificere, formulere, analysere og løse komplekse sociologiske problemstillinger. Formålet med den sociologiske kandidatuddannelse er:
Uddannelsens fag
Kandidatuddannelsen i sociologi, 1.-4. semester, udgør en samlet studieenhed. Den består af følgende fagområder, som tilsammen udgør 120 ECTS:
De faglige og erhvervsrelevante kompetencer den studerende har efter afsluttet uddannelse
| Kandidatuddannelsens kompetenceprofil |
Viden | Videregående viden om sociologiske fag- og problemområder (faglige kerneområder samt tværgående områder). Viden om særlige/supplerende sociologiske analyser og problemløsninger, som ikke indgår i de faglige kerneområder og tværgående områder (valgfag). Viden om praksisrelaterede sociologiske problemstillinger i organisationer og virksomheder (projektorienteret forløb). |
Færdigheder | Færdigheder i selvstændigt at kunne tilrettelægge og med anvendelse af relevante analoge og digitale hjælpemidler at gennemføre dybtgående undersøgelser af sociologiske problemer samt at kunne forholde sig kritisk til det anvendte teoretiske, metodiske og empiriske grundlag. Færdigheder i at anvende sociologiske teorier og metoder i en analytisk sammenhæng og overføre viden om og indsigt i sociologiske problemstillinger fra et område til et andet. Færdigheder i at udvælge og anvende relevante teorier og metoder - analoge såvel som digitale - i en analyse af en praksisrelateret problemstilling fra organisationer og virksomheder (praktik). Færdigheder i at formidle sociologisk viden på en systematisk og velstruktureret måde i skriftlig og mundtlig form. |
Kompetencer | Evne til at kortlægge og forstå overordnede samfundsmæssige udviklingstendenser og gennemføre kvalificerede analyser af sociologiske problemstillinger. Evne til at kunne relatere sociologisk teori til belysningen af og/eller løsningen på konkrete sociologiske problemstillinger. Evne til at udvælge og anvende de for problemstillingen relevante metoder - analoge såvel som digitale - til belysningen af og/eller løsningen på konkrete sociologiske problemstillinger. Evne til kritisk vurdering af anvendte teoretiske og empiriske analyser inden for det sociologiske fagområde. Evne til at strukturere videnskabeligt arbejde og egen læring, herunder i forbindelse med projektarbejde. Evne til at arbejde problemorienteret og tværfagligt samt indgå i projektorganiseringer. Evne til at tilegne sig ny viden og at kunne omstille og forny sig i forhold til nye udfordringer og behovet for nye faglige kompetencer. Evne til at samarbejde og arbejde i teams samt indgå i læringsmiljøer. Evne til at håndtere komplekse og udviklingsorienterede situationer i studie- eller arbejdssammenhænge. |
Kandidatuddannelsen er et afrundet forløb, der udbygger de kundskaber og den indsigt, den studerende har erhvervet i bacheloruddannelsen.
Kandidatuddannelsen i sociologi er opbygget af moduler og tilrettelagt som et problembaseret studium. Et modul er et fagelement eller en gruppe af fagelementer, der har som mål at give den studerende en helhed af faglige kvalifikationer. Uddannelsen er tilrettelagt med henblik på at sikre faglig progression og sammenhæng. Modulernes omfang angives i ECTS-point og afsluttes med en eller flere prøver, som det angives i denne studieordning. 60 ECTS-point svarer til et års heltidsstudie.
Uddannelsen bygger på en kombination af faglige og problemorienterede tilgange og tilrettelægges ud fra følgende arbejds- og evalueringsformer, der kombinerer færdigheder og faglig refleksion:
- forelæsninger
- klasseundervisning
- projektarbejde
- workshops
- opgaveløsning (individuelt og i grupper)
- lærerfeedback
- faglig refleksion
- porteføljearbejde
Kandidatuddannelsen giver den studerende mulighed for at vælge mellem forskellige faglige profiler. Dette sker gennem valg af specialiseringsspor. Der udbydes 4 specialiseringsspor: 1) Arbejdsliv, organisation og Human Resource Management; 2) sociale fælleskaber og sociale forskelle; 3) sundhed, sygdom, steder og rum; 4) hverdagsliv, kultur og samtidsdiagnoser. Hvert specialiseringsspor består af to emnespecialiseringer. For at gennemføre et specialiseringsspor kræves, at mindst 30 ECTS-point gennemføres inden for disse emnespecialiseringer. Specialiseringsspor vælges samtidig med at den studerende tilmelder sig fag på uddannelsens 1. semester. Retningslinjer for tilmelding til fag på uddannelsen kan variere og vil fremgå af semesterbeskrivelsen. Læringsmål for specialiseringssporene er sammenfaldende med læringsmål for emnespecialiseringer. Det valgte specialiseringsspor vil fremgå af et tillæg til eksamensbeviset.
Der skal i studieforløbet udarbejdes mindst ét projekt, der er en individuel eller fælles opgave med tilhørende kurser, af en størrelse på 20 ECTS-point. Projektet skrives inden for en sociologisk emnespecialisering. De 20 ECTS-point skal være sammenhængende og afsluttes med et projekt. Et studieforløb skal endvidere indeholde mindst to metodespecialiseringer (20 ECTS), hvoraf mindst én skal være kvantitativ metode. Endelig skal mindst 30 ECTS-point gennemføres inden for ét af de 4 specialiseringsspor, som udbydes på uddannelsen. Under kvantitativ metode henregnes følgende metodespecialiseringer: "Forløbsanalyse på registre", "korrespondanceanalyse", "videregående kvantitativ metode: kausal inferens i sociologien".
Sociologiske metodespecialiseringer, emnespecialiseringer og projektarbejde har samlet et omfang af 60 ECTS-point. Valgfag har et omfang af 25 ECTS-point. Der udbydes et Projektorienteret forløb (praktik) med et omfang på 25 ECTS-point. Det projektorienterede forløb kan afløse valgfag. De 25 ECTS point valgfag kan kombineres af valgfrie emne- og metodespecialiseringer samt eventuelt tilhørende projektarbejde (disse kan indgå i kombination med samlæste bachelorvalgfag a 5 ECTS-point for samlet at opnå 25 ECTS point). Det specialeforberedende kursus har et omfang af 5 ECTS-point. Kandidatspeciale har et omfang af 30 ECTS-point.
Studienævnet kan fastsætte både minimums og maksimumsgrænser for antallet af studerende på både specialiseringer og specialiseringsspor. Eventuelle begrænsninger såvel som kriterier for optag fremgår af semesterbeskrivelsen. Hvis en studerende allerede helt eller delvist har gennemført eksamen inden for en emnespecialisering (eksempelvis som valgfag på bacheloruddannelsen i sociologi), afløses forløbet af projektarbejde inden for specialiseringens emne. Projektarbejdets eksamen vil i dette tilfælde udgøre 10 ECTS-point.
Studienævnet forbeholder sig retten til ikke at udbyde metodespecialiseringer, hvor der er for få studerende tilmeldt. Såfremt en metodespecialisering ikke udbydes, vil de studerende blive tilbudt andre valgmuligheder.
Ved siden af de fire udbudte specialiseringsspor har studerende der gennem uddannelsen har haft særligt fokus på "grøn omstilling" eller "social data science" mulighed for at få dette tilføjet i et tillæg til eksamensbeviset.
For at opnå betegnelsen ”med særligt fokus på grøn omstilling” kræves som minimum:
For at opnå betegnelsen ”med særligt fokus på social data science” kræves som minimum:
For at opnå betegnelsen "med særligt fokus på" i tillægget til eksamensbeviset gælder for begge emneområder, at den studerende skal søge studienævnet om betegnelsen samt indhente vurdering fra vejleder af projektets eller specialets emneområde.
Øvrige regler om skriftlige opgaver
En opgaves eller et projekts maksimale omfang er fastsat som normalsider. En normalside svarer til 2400 anslag (et bogstav, et tegn, et mellemrum udgør alle et anslag).
Ved beregning af omfang af skriftlige opgaver og projekter indgår resumé, titelblad, indholdsfortegnelse, litteraturliste og bilag ikke i beregningen. Alt andet indgår i beregningen, herunder også referencer til litteraturliste, noter, tabeller mv. Et projekt kan forsynes med bilag. Bilag vil typisk ikke være eksaminandens egen tekst, men præsentation/reproduktion af kildemateriale, og indregnes ikke i sidetallet, men skal stå i rimeligt forhold til projektets omfang.
Max. 6 studerende kan deltage i udarbejdelse af skriftlige gruppeprojekter.
|
| Undervisnings-ECTS | Eksamens ECTS |
---|---|---|---|
1. semester | Modul 1: Sociologiske emnespecialiseringer (K) Modul 2: Projektarbejde (K) Modul 3: Sociologiske metodespecialiseringer (K)
| 10 10 10
| 10 10,20 10
|
2. semester | Modul 4: Sociologiske emnespecialiseringer (K) Modul 5: Projektarbejde (K) Modul 6: Sociologiske metodespecialiseringer (K)
| 10 10 10
| 10 10, 20 10
|
3. semester | Modul 7: Projektorienteret forløb (praktik) (V) Modul 8: Valgfag (V) Modul 9: Specialeforberedende forløb (k)
| 25 25 5
| 25 25 5
|
4. semester | Modul 10: Kandidatspeciale (K) | 30
| 30
|
Udbydes som:
1-faglig | ||||||
Linje: Sociologi | ||||||
Modulnavn | Type | ECTS | Bedømmelse | Censur | Prøve | Sprog |
1. Semester
| ||||||
Emnespecialiseringer - 1. semester | Kursus | 10 | ||||
Projektarbejde 1. semester | Projekt | 10, 20 | ||||
Metodespecialiseringer - 1. semester | Kursus | 10 | ||||
2. Semester
| ||||||
Emnespecialiseringer - 2. semester | Kursus | 10 | ||||
Projektarbejde 2. semester | Projekt | 10, 20 | ||||
Metodespecialiseringer - 2. semester | Kursus | 10 | ||||
3. Semester
Mulighed A
| ||||||
Valgfag
Vælg 20 ECTS
| Kursus | 20 | ||||
Valgfag
Vælg 5 ECTS
| 5 | |||||
Specialeforberedende kursus
(KASOC2022SK9) | Kursus | 5 | Bestået/ikke bestået | Intern prøve | Aktiv deltagelse/løbende evaluering | Dansk |
3. Semester
Mulighed B
| ||||||
Projektorienteret forløb
(KASOC2022P9) | Projekt | 25 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig | Dansk |
Specialeforberedende kursus
(KASOC2022SK9) | Kursus | 5 | Bestået/ikke bestået | Intern prøve | Aktiv deltagelse/løbende evaluering | Dansk |
4. Semester
| ||||||
Kandidatspeciale
(KASOC202210S) | Projekt | 30 | 7-trins-skala | Ekstern prøve | Speciale/afgangsprojekt | Dansk |
Emnespecialiseringer - 1. semester | ||||||
Modulnavn | Type | ECTS | Bedømmelse | Censur | Prøve | Sprog |
Sociologisk emnespecialisering: Organisationssociologi
(KASOC20221) | Kursus | 10 | 7-trins-skala | Intern prøve | Mundtlig pba. projekt | Dansk |
Sociologisk emnespecialisering: Det civile samfund og sociale bevægelser
(KASOC20222) | Kursus | 10 | 7-trins-skala | Intern prøve | Mundtlig pba. projekt | Dansk |
Sociologisk emnespecialisering: Sundheds- og sygdomssociologi
(KASOC20223) | Kursus | 10 | 7-trins-skala | Intern prøve | Mundtlig pba. projekt | Dansk |
Sociologisk emnespecialisering: Hverdagsliv, kultur og emotioner
(KASOC20224) | Kursus | 10 | 7-trins-skala | Intern prøve | Mundtlig pba. projekt | Dansk |
Emnespecialiseringer - 2. semester | ||||||
Modulnavn | Type | ECTS | Bedømmelse | Censur | Prøve | Sprog |
Sociologisk emnespecialisering: Rummets sociologi
(KASOC20227) | Kursus | 10 | 7-trins-skala | Intern prøve | Mundtlig pba. projekt | Dansk |
Sociologisk emnespecialisering: Det moderne arbejdsliv og HRM
(KASOC20225) | Kursus | 10 | 7-trins-skala | Intern prøve | Mundtlig pba. projekt | Dansk |
Sociologisk emnespecialisering: Køn, migration og sociale protester
(KASOC20226) | Kursus | 10 | 7-trins-skala | Intern prøve | Mundtlig pba. projekt | Dansk |
Sociologisk emnespecialisering: Samtidsdiagnoser og afvigelser
(KASOC20228) | Kursus | 10 | 7-trins-skala | Intern prøve | Mundtlig pba. projekt | Dansk |
Metodespecialiseringer - 1. semester | ||||||
Modulnavn | Type | ECTS | Bedømmelse | Censur | Prøve | Sprog |
Sociologisk metodespecialisering: Biografisk narrativ metode
(KASOC2022B10) | Kursus | 10 | 7-trins-skala | Ekstern prøve | Mundtlig pba. projekt | Dansk |
Sociologisk metodespecialisering: Forløbsanalyse på registre
(KASOC2022F10) | Kursus | 10 | 7-trins-skala | Ekstern prøve | Mundtlig pba. projekt | Dansk |
Social Data Science I: Dataanalyse med Python
(KAPAS22VF07) | Kursus | 10 | 7-trins-skala | Intern prøve | Mundtlig pba. projekt | Dansk |
Metodespecialiseringer - 2. semester | ||||||
Modulnavn | Type | ECTS | Bedømmelse | Censur | Prøve | Sprog |
Sociologisk metodespecialisering: Videregående kvalitativ metode
(KASOC2022KVL) | Projekt | 10 | 7-trins-skala | Ekstern prøve | Mundtlig pba. projekt | Dansk |
Sociologisk metodespecialisering: Videregående kvantitativ metode: Kausal inferens i sociologien
(KASOC2022KVN) | Projekt | 10 | 7-trins-skala | Ekstern prøve | Mundtlig pba. projekt | Dansk |
Social Data Science II: Machine Learning i samfundsvidenskaben
(KASOC2022D10) | Kursus | 10 | 7-trins-skala | Ekstern prøve | Mundtlig pba. projekt | Dansk |
Projektarbejdet på 1. semester og 2. semester evalueres sammen med sociologisk emnespecialisering ved en mundtlig prøve til 20 ECTS efter 7-skalaen med intern censur. Hvis en studerende allerede har gennemført eksamen inden for emnespecialiseringen evalueres projektarbejdet særskilt til 10 ECTS.
Projektarbejde 1. semester | ||||||
Modulnavn | Type | ECTS | Bedømmelse | Censur | Prøve | Sprog |
SE i organisationssociologi
(KASOC2022OP1) | Projekt | 10 | 7-trins-skala | Intern prøve | Mundtlig pba. projekt | Dansk |
SE i organisationssociologi
(KASOC2022OP2) | Projekt | 20 | 7-trins-skala | Intern prøve | Mundtlig pba. projekt | Dansk |
SE i hverdagsliv, kultur og emotioner
(KASOC2022HP1) | Projekt | 10 | 7-trins-skala | Intern prøve | Mundtlig pba. projekt | Dansk |
SE i hverdagsliv, kultur og emotioner
(KASOC2022HP2) | Projekt | 20 | 7-trins-skala | Intern prøve | Mundtlig pba. projekt | Dansk |
SE i det civile samfund og sociale bevægelser
(KASOC2022CP1) | Projekt | 10 | 7-trins-skala | Intern prøve | Mundtlig pba. projekt | Dansk |
SE i det civile samfund og sociale bevægelser
(KASOC2022CP2) | Projekt | 20 | 7-trins-skala | Intern prøve | Mundtlig pba. projekt | Dansk |
SE i sundheds- og sygdomssociologi
(KASOC2022UP1) | Projekt | 10 | 7-trins-skala | Intern prøve | Mundtlig pba. projekt | Dansk |
SE i sundheds- og sygdomssociologi
(KASOC2022UP2) | Projekt | 20 | 7-trins-skala | Intern prøve | Mundtlig pba. projekt | Dansk |
Projektarbejde 2. semester | ||||||
Modulnavn | Type | ECTS | Bedømmelse | Censur | Prøve | Sprog |
SE i det moderne arbejdsliv og HRM
(KASOC2022MP1) | Projekt | 10 | 7-trins-skala | Intern prøve | Mundtlig pba. projekt | Dansk |
SE i det moderne arbejdsliv og HRM
(KASOC2022MP2) | Projekt | 20 | 7-trins-skala | Intern prøve | Mundtlig pba. projekt | Dansk |
SE i samtidsdiagnoser og afvigelser
(KASOC2022SP1) | Projekt | 10 | 7-trins-skala | Intern prøve | Mundtlig pba. projekt | Dansk |
SE i samtidsdiagnoser og afvigelser
(KASOC2022SP2) | Projekt | 20 | 7-trins-skala | Intern prøve | Mundtlig pba. projekt | Dansk |
SE i køn, migration og sociale protester
(KASOC2022KP1) | Projekt | 10 | 7-trins-skala | Intern prøve | Mundtlig pba. projekt | Dansk |
SE i køn, migration og sociale protester
(KASOC2022KP2) | Projekt | 20 | 7-trins-skala | Intern prøve | Mundtlig pba. projekt | Dansk |
SE i rummets sociologi
(KASOC2022RP1) | Projekt | 10 | 7-trins-skala | Intern prøve | Mundtlig pba. projekt | Dansk |
SE i rummets sociologi
(KASOC2022RP2) | Projekt | 20 | 7-trins-skala | Intern prøve | Mundtlig pba. projekt | Dansk |
Valgfag Vælg 20 ECTS | ||||||
Modulnavn | Type | ECTS | Bedømmelse | Censur | Prøve | Sprog |
Sociologisk emnespecialisering: Organisationssociologi
(KASOC20221) | Kursus | 10 | 7-trins-skala | Intern prøve | Mundtlig pba. projekt | Dansk |
Sociologisk emnespecialisering: Det civile samfund og sociale bevægelser
(KASOC20222) | Kursus | 10 | 7-trins-skala | Intern prøve | Mundtlig pba. projekt | Dansk |
Sociologisk emnespecialisering: Sundheds- og sygdomssociologi
(KASOC20223) | Kursus | 10 | 7-trins-skala | Intern prøve | Mundtlig pba. projekt | Dansk |
Sociologisk emnespecialisering: Hverdagsliv, kultur og emotioner
(KASOC20224) | Kursus | 10 | 7-trins-skala | Intern prøve | Mundtlig pba. projekt | Dansk |
Sociologisk metodespecialisering: Biografisk narrativ metode
(KASOC2022B10) | Kursus | 10 | 7-trins-skala | Ekstern prøve | Mundtlig pba. projekt | Dansk |
Sociologisk metodespecialisering: Forløbsanalyse på registre
(KASOC2022F10) | Kursus | 10 | 7-trins-skala | Ekstern prøve | Mundtlig pba. projekt | Dansk |
Sociologisk emnespecialisering: Rummets sociologi
(KASOC20227) | Kursus | 10 | 7-trins-skala | Intern prøve | Mundtlig pba. projekt | Dansk |
Sociologisk emnespecialisering: Det moderne arbejdsliv og HRM
(KASOC20225) | Kursus | 10 | 7-trins-skala | Intern prøve | Mundtlig pba. projekt | Dansk |
Sociologisk emnespecialisering: Køn, migration og sociale protester
(KASOC20226) | Kursus | 10 | 7-trins-skala | Intern prøve | Mundtlig pba. projekt | Dansk |
Sociologisk emnespecialisering: Samtidsdiagnoser og afvigelser
(KASOC20228) | Kursus | 10 | 7-trins-skala | Intern prøve | Mundtlig pba. projekt | Dansk |
Sociologisk metodespecialisering: Videregående kvalitativ metode
(KASOC2022KVL) | Projekt | 10 | 7-trins-skala | Ekstern prøve | Mundtlig pba. projekt | Dansk |
Sociologisk metodespecialisering: Videregående kvantitativ metode: Kausal inferens i sociologien
(KASOC2022KVN) | Projekt | 10 | 7-trins-skala | Ekstern prøve | Mundtlig pba. projekt | Dansk |
Valgfag Vælg 5 ECTS | ||||||
Modulnavn | Type | ECTS | Bedømmelse | Censur | Prøve | Sprog |
Organisationssociologi
(BASOC202211V) | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Mundtlig | Dansk |
Det civile samfund og sociale bevægelser
(BASOC202210V) | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Mundtlig | Dansk |
Sundheds-og sygdomssociologi
(BASOC20229V) | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Mundtlig | Dansk |
Hverdagsliv, kultur og emotioner
(BASOC20228V) | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Mundtlig | Dansk |
Korrespondanceanalyse
(BASOC20227V) | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig | Dansk |
Biografisk narrativ metode
(BASOC20226V) | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Mundtlig | Dansk |
Studienævnet offentliggør på studiets hjemmeside: http://sociologi.samf.aau.dk/ mere udførlige oplysninger om uddannelsen, herunder om eksamen.
Studieordningen er godkendt af dekanen og træder i kraft pr. 1. september 2022.
Studienævnet udbyder ikke undervisning efter den hidtidige studieordning fra 2020 efter sommereksamen 2023.
Studienævnet udbyder eksamen i moduler fra den hidtidige studieordning, i det omfang der er studerende, der har brugt prøveforsøg i et modul uden at bestå. Antallet af prøveforsøg følger eksamensbekendtgørelsen.
Prodekanen for uddannelse har den 15. februar 2023 godkendt, at valgfaget "Sociologisk metodespecialisering -Korrespondanceanalyse" ikke længere udbydes gældende fra efteråret 2023.
Prodekanen for uddannelse har den 9. juni 2023 godkendt en revision af prøveformen i modulet "Projektorienteret forløb" gældende fra efteråret 2023.
Prodekanen for uddannelse har den 21. august 2023 godkendt en revision af prøveformen i modulet "Social Data Science 1: Dataanalyse med Python" gældende fra efteråret 2023.
Prodekanen for uddannelse har den 23. august 2023 godkendt, at prøveformen ændres til mundtlig pba. projekt i følgende moduler: "Biografisk narrativ metode", "Sociologisk metodespecialisering: Biografiske narrativ metode" og "Sociologisk metodespecialisering: Forløbsanalyse på registre" (1. semester). Gældende fra efteråret 2023.
Prodekanen for uddannelse har den 25. januar 2024 godkendt, at prøveformen ændres til "Mundtligt pba. projekt" i modulet "Videregående kvalitativ metode", "Videregående kvantitativ metode: Kausal inferens i sociologien" og "Social Data Science II" gældende fra foråret 2024.