I medfør af lov nr. 172 af 27. februar 2018 om universiteter (Universitetsloven) med senere ændringer fastsættes følgende studieordning for kandidatuddannelsen i kemi. Uddannelsen følger endvidere fællesbestemmelserne og tilhørende eksamensordning ved Det Tekniske Fakultet for IT og Design, Det Ingeniør- og Naturvidenskabelige Fakultet og Det Sundhedsvidenskabelige Fakultet.
Kandidatuddannelsen er tilrettelagt i henhold til Uddannelses- og Forskningsministeriets bekendtgørelse nr. 1328 af 15. november 2016 om bachelor- og kandidatuddannelser ved universiteterne (uddannelsesbekendtgørelsen) og bekendtgørelse nr. 1062 af 30. juni 2016 om eksamen og censur ved universitetsuddannelser (eksamensbekendtgørelsen). Der henvises endvidere til bekendtgørelse nr. 111 af 30. januar 2017 (kandidatadgangsbekendtgørelsen) og bekendtgørelse nr. 114 af 3. februar 2015 (karakterbekendtgørelsen) med senere ændringer.
Uddannelsen udbydes i Aalborg.
Kandidatuddannelsen hører under Det Ingeniør- og Naturvidenskabelige Fakultet, Aalborg Universitet.
Kandidatuddannelsen hører under Studienævn for Kemi og Biovidenskab
Kandidatuddannelsen er tilknyttet censorkorps for Kemi
Ansøgere med retskrav på optagelse
Ansøgere, der har bestået følgende uddannelse, har krav på optagelse på kandidatuddannelsen i kemi:
Ansøgere uden retskrav på optagelse
Adgangsgivende bacheloruddannelser:
Bacheloruddannelsen i kemi, Aarhus Universitet
Bacheloruddannelsen i kemi, Syddansk Universitet
Bacheloruddannelsen i kemi, specialisering i almen kemi, Københavns Universitet
Bacheloruddannelsen i kemi, specialisering i medicinalkemi, Københavns Universitet
Kandidatuddannelsen giver ret til betegnelsen cand.scient. i kemi. Den engelske betegnelse er Master of Science (MSc) in Chemistry.
Kandidatuddannelsen giver ret til betegnelsen cand.scient. i kemi og (sidefag). Den engelsksprogede betegnelse: Master of Science (MSc) in Chemistry and (sidefag på engelsk), når kemi læses som centralt fag i en to-fags-kombination
Kandidatuddannelsen er en 2-årig forskningsbaseret heltidsuddannelse. Uddannelsen er normeret til 120 ECTS.
Studienævnet kan godkende, at beståede uddannelseselementer fra andre uddannelser på samme niveau træder i stedet for uddannelseselementer i denne uddannelse (merit).
Studienævnet kan efter ansøgning ligeledes godkende, at en del af denne uddannelses uddannelseselementer gennemføres ved et andet universitet eller en anden videregående uddannelsesinstitution i Danmark eller i udlandet (forhåndsmerit).
Studienævnets afgørelser om merit træffes på baggrund af en faglig vurdering.
Studienævnets muligheder for at tildele dispensation, herunder dispensation til yderligere prøveforsøg og særlige prøvevilkår, fremgår af eksamensordningen, der er offentliggjort på denne hjemmeside: https://www.studieservice.aau.dk/regler-vejledninger
Eksamensreglerne fremgår af eksamensordningen, der er offentliggjort på denne hjemmeside: https://www.studieservice.aau.dk/regler-vejledninger
I bedømmelsen af samtlige skriftlige arbejder skal der ud over det faglige indhold, uanset hvilket sprog de er udarbejdet på, også lægges vægt på den studerendes stave- og formuleringsevne. Til grund for vurderingen af den sproglige præstation lægges ortografisk og grammatisk korrekthed samt stilistisk sikkerhed. Den sproglige præstation skal altid indgå som en selvstændig dimension i den samlede vurdering. Dog kan ingen prøve samlet vurderes til bestået alene på grund af en god sproglig præstation, ligesom en prøve normalt ikke kan vurderes til ikke bestået alene på grund af en ringe sproglig præstation.
Studienævnet kan i særlige tilfælde (f.eks. ordblindhed og andet sprog end dansk som modersmål) dispensere herfor.
Specialet skal indeholde et resumé på engelsk. Hvis projektet er skrevet på engelsk, kan resumeet skrives på dansk. Resumeet indgår i helhedsvurderingen af projektet.
Det forudsættes, at den studerende kan læse akademiske tekster på moderne dansk, norsk, svensk og engelsk samt anvende opslagsværker mv. på andre europæiske sprog.
Nedenstående kompetenceprofil vil fremgå af eksamensbeviset:
En kandidat har kompetencer erhvervet gennem et uddannelsesforløb, der er foregået i et forskningsmiljø.
Kandidaten kan varetage højt kvalificerede funktioner på arbejdsmarkedet på baggrund af uddannelsen. Desuden har kandidaten forudsætninger for forskning (ph.d.-uddannelse). Kandidaten har i forhold til bacheloren udbygget sin faglige viden og selvstændighed, således at kandidaten selvstændigt anvender videnskabelig teori og metode inden for såvel akademisk og erhvervsmæssig/ professionel sammenhæng.
Personer der opnår kandidatgraden i kemi
Viden
Vidensfeltet
Forståelses- og reflektionsniveauet
Færdigheder
Typen af færdigheder
En kandidat i kemi kan mestre videnskabelige metoder og redskaber inden for materialekemi, polymerkemi og supramolekylær kemi samt mestre generelle færdigheder, der knytter sig til beskæftigelse inden for disse områder.
Vurdering og beslutning
En kandidat i kemi kan vurdere og vælge blandt videnskabelige teorier, metoder, redskaber og generelle færdigheder inden for området samt på et videnskabeligt grundlag opstille nye analyse-og løsningsmodeller.
Formidling
En kandidat i kemi kan formidle forskningsbaseret viden og diskutere professionelle og videnskabelige problemstillinger med både fagfæller og ikke-specialister, samt kunne undervise og instruere på de gymnasiale uddannelser.
Kompetencer
Handlingsrummet
En kandidat i kemi kan styre arbejds-, undervisnings- og udviklingssituationer, der er komplekse, uforudsigelige og forudsætter nye løsningsmodeller.
Samarbejde og ansvar
En kandidat i kemi kan selvstændigt igangsætte og gennemføre fagligt og tværfagligt samarbejde og påtage sig professionelt ansvar.
Læring
Uddannelsen er modulopbygget og tilrettelagt som et problembaseret studium. Et modul er et fagelement eller en gruppe af fagelementer, der har som mål at give den studerende en helhed af faglige kvalifikationer inden for en nærmere fastsat tidsramme angivet i ECTS-point, og som afsluttes med en eller flere prøver inden for bestemte eksamensterminer, der er angivet og afgrænset i studieordningen.
Uddannelsen bygger på en kombination af faglige, problemorienterede og tværfaglige tilgange og tilrettelægges ud fra følgende arbejds- og evalueringsformer, der kombinerer færdigheder og faglig refleksion:
Forelæsninger
Klasseundervisning
Projektarbejde
Workshops
Opgaveløsning (individuelt og i grupper)
På uddannelsens tredje semester følges det valgte tilvalgsfag.
Den to-faglige kandidatuddannelse i kemi er tilrettelagt i henhold til vejledningen om faglige mindstekrav for universitetsuddannelser rettet mod undervisning.
Uddannelsen opfylder de nedenfor beskrevne faglige mindstekrav:
”Det er en forudsætning for, at en kandidat kan opnå faglig kompetence i faget kemi i de gymnasiale uddannelser, at kandidaten opfylder de nedenfor beskrevne faglige mindstekrav.
Kandidatens uddannelse skal omfatte studieaktiviteter med et samlet omfang på mindst 120 ECTS-point, indeholdende:
Mål
Kandidaten skal selvstændigt kunne anvende faget i komplekse sammenhænge, herunder:
Fagligt stof
Obligatorisk kernestof
Kandidaten skal have et solidt kendskab til fagområderne:
Kandidaten skal desuden beherske:
Studiet skal tilrettelægges, så fagets eksperimentelle sider træder tydeligt frem.
Dybdestof
Kandidaten skal have indgående kendskab til udvalgte faglige områder af betydning for forskning, udvikling, teknologisk anvendelse, undervisning eller formidling. Stoffet skal perspektivere og videreføre progressionen af de faglige emner fra kernestoffet.
Breddestof
Kandidaten skal besidde et basalt kendskab til fagområder fra andre naturvidenskabelige eller tekniske fag, som er relevante og nødvendige i forhold til kemi og fagligt samspil i gymnasial undervisning.
Breddeemnerne skal omfatte
Breddeemnerne kan omfatte:
AAU Micro
I løbet af uddannelsen udbydes en række AAU micro moduler, som er læringsmoduler inden for et afgrænset emne. AAU micro kan understøtte projekter og indgå i kurser.
Alle moduler bedømmes gennem individuel gradueret karakter efter 7-trins-skalaen eller bestået/ikke bestået (B/IB). Alle moduler bedømmes ved ekstern prøve (ekstern censur) eller intern prøve (intern censur eller ingen censur).
Udbydes som:
1-faglig | ||||||
Modulnavn | Type | ECTS | Bedømmelse | Censur | Prøve | Sprog |
1. Semester
| ||||||
Syntese og karakterisering af materialer
(K-KEM-K1-49) | Projekt | 15 | 7-trins-skala | Intern prøve | Mundtlig pba. projekt | Dansk |
Materialers fysiske kemi
(K-KEM-K1-21) | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig | Engelsk |
Materialekemi
(K-KEM-K1-20) | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig | Engelsk |
Kemiske undervisningsforsøg
(K-KEM-K1-18) | Kursus | 5 | Bestået/ikke bestået | Intern prøve | Aktiv deltagelse/løbende evaluering | Dansk |
2. Semester
| ||||||
Makromolekylær kemi
(K-KEM-K2-43) | Projekt | 15 | 7-trins-skala | Intern prøve | Mundtlig pba. projekt | Dansk og Engelsk |
Kulhydratkemi
(K-BT-K2-9) | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig | Engelsk |
Supramolekylær kemi
(K-KEM-K2-22) | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig | Engelsk |
Polymerkemi
(K-KEM-K2-19) | Kursus | 5 | Bestået/ikke bestået | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig | Engelsk |
3-4. Semester
Valgmulighed A
| ||||||
Projektorienteret forløb i en ekstern organisation
(K-KEM-K3-56) | Projekt | 30 | Bestået/ikke bestået | Ekstern prøve | Mundtlig pba. projekt | Dansk og Engelsk |
Kandidatspeciale
(K-KEM-K4-49) | Projekt | 30 | 7-trins-skala | Ekstern prøve | Speciale/afgangsprojekt | Dansk |
3-4. Semester
Valgmulighed B
| ||||||
Langt kandidatspeciale i kemi
(K-KEM-K3-57) | Projekt | 60 | 7-trins-skala | Ekstern prøve | Speciale/afgangsprojekt | Dansk |
To-faglige uddannelsesoversigter
Studieforløbene for uddannelsens mest anvendte gymnasielærerkombinationer er beskrevet i studieordningen, men der udbydes også andre kombinationer, end de beskrevne.
Hvis du er interesseret i en gymnasielærerkombination, der ikke allerede er beskrevet i studieordningen, så udarbejder studienævnet et konkret studieforløb efter henvendelse.
På denne hjemmeside kan du læse mere om Aalborg Universitets udbud af gymnasielæreruddannelser https://www.aau.dk/uddannelser/bliv-gymnasielaerer/
Udbydes som:
2-faglig | ||||||
Linje: Centralt fag: kemi, sidefag: biologi | ||||||
Modulnavn | Type | ECTS | Bedømmelse | Censur | Prøve | Sprog |
1. Semester
| ||||||
Syntese og karakterisering af materialer
(K-KEM-K1-49) | Projekt | 15 | 7-trins-skala | Intern prøve | Mundtlig pba. projekt | Dansk |
Materialers fysiske kemi
(K-KEM-K1-21) | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig | Engelsk |
Materialekemi
(K-KEM-K1-20) | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig | Engelsk |
Kemiske undervisningsforsøg
(K-KEM-K1-18) | Kursus | 5 | Bestået/ikke bestået | Intern prøve | Aktiv deltagelse/løbende evaluering | Dansk |
2. Semester
| ||||||
Makromolekylær kemi
(K-KEM-K2-43) | Projekt | 15 | 7-trins-skala | Intern prøve | Mundtlig pba. projekt | Dansk og Engelsk |
Kulhydratkemi
(K-BT-K2-9) | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig | Engelsk |
Supramolekylær kemi
(K-KEM-K2-22) | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig | Engelsk |
Polymerkemi
(K-KEM-K2-19) | Kursus | 5 | Bestået/ikke bestået | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig | Engelsk |
3. Semester
| ||||||
Molekylærbiologi
(K-BIO-K1-51) | Projekt | 15 | 7-trins-skala | Intern prøve | Mundtlig pba. projekt | Dansk |
Biologiske undervisningsforsøg
(K-BIO-K1-3) | Kursus | 5 | Bestået/ikke bestået | Intern prøve | Aktiv deltagelse/løbende evaluering | Dansk |
Cellebiologi, immunologi og genetik
(K-BT-K1-5) | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig | Engelsk |
Valgfag | Kursus | 5 | ||||
4. Semester
| ||||||
Kandidatspeciale
(K-KEM-K4-49) | Projekt | 30 | 7-trins-skala | Ekstern prøve | Speciale/afgangsprojekt | Dansk |
Valgfag 3. semester, 2-faglig, centralt fag: kemi, sidefag: biologi | ||||||
Modulnavn | Type | ECTS | Bedømmelse | Censur | Prøve | Sprog |
Industriel mikrobiologi og levnedsmiddelkemi
(K-BT-B4-7) | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig | Dansk |
Miljøvurdering og forvaltning
(K-BIO-B6-12) | Kursus | 5 | Bestået/ikke bestået | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig | Dansk |
Danske naturtyper
(K-BIO-K2-5) | Kursus | 5 | Bestået/ikke bestået | Intern prøve | Aktiv deltagelse/løbende evaluering | Dansk |
Udbydes som:
2-faglig | ||||||
Linje: Centralt fag: biologi, sidefag: kemi | ||||||
Modulnavn | Type | ECTS | Bedømmelse | Censur | Prøve | Sprog |
1. Semester
| ||||||
Molekylærbiologi
(K-BIO-K1-51) | Projekt | 15 | 7-trins-skala | Intern prøve | Mundtlig pba. projekt | Dansk |
Biologiske undervisningsforsøg
(K-BIO-K1-3) | Kursus | 5 | Bestået/ikke bestået | Intern prøve | Aktiv deltagelse/løbende evaluering | Dansk |
Cellebiologi, immunologi og genetik
(K-BT-K1-5) | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig | Engelsk |
Videregående uorganisk kemi
(K-KEM-B5-26) | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Mundtlig | Dansk |
2. Semester
| ||||||
Valgfag | Projekt | 15 | ||||
Danske naturtyper
(K-BIO-K2-5) | Kursus | 5 | Bestået/ikke bestået | Intern prøve | Aktiv deltagelse/løbende evaluering | Dansk |
Valgfag | Kursus | 5 | ||||
Valgfag | Kursus | 5 | ||||
3. Semester
| ||||||
Syntese og karakterisering af materialer
(K-KEM-K1-49) | Projekt | 15 | 7-trins-skala | Intern prøve | Mundtlig pba. projekt | Dansk |
Kemiske undervisningsforsøg
(K-KEM-K1-18) | Kursus | 5 | Bestået/ikke bestået | Intern prøve | Aktiv deltagelse/løbende evaluering | Dansk |
Materialekemi
(K-KEM-K1-20) | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig | Engelsk |
Materialers fysiske kemi
(K-KEM-K1-21) | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig | Engelsk |
4. Semester
| ||||||
Kandidatspeciale
(K-BIO-K4-49) | Projekt | 30 | 7-trins-skala | Ekstern prøve | Speciale/afgangsprojekt | Dansk |
Valgfag, 2-faglig, centralt fag: biologi, sidefag: kemi | ||||||
Modulnavn | Type | ECTS | Bedømmelse | Censur | Prøve | Sprog |
Naturforvaltning
(K-BIO-K2-42) | Projekt | 15 | 7-trins-skala | Intern prøve | Mundtlig pba. projekt | Dansk |
Mikrobiologi og bioteknologi
(K-BIO-K2-75) | Projekt | 15 | 7-trins-skala | Intern prøve | Mundtlig pba. projekt | Dansk |
Miljøvurdering og forvaltning
(K-BIO-B6-12) | Kursus | 5 | Bestået/ikke bestået | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig | Dansk |
Limnologi
(K-BIO-B6-16) | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig | Engelsk |
Marin biologi
(K-BIO-B6-10) | Kursus | 5 | Bestået/ikke bestået | Intern prøve | Aktiv deltagelse/løbende evaluering | Dansk |
Proteinkemi
(K-BT-K2-20) | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig | Engelsk |
Kulhydratkemi
(K-BT-K2-9) | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig | Engelsk |
Udbydes som:
2-faglig | ||||||
Linje: Centralt fag: kemi, sidefag: matematik | ||||||
Modulnavn | Type | ECTS | Bedømmelse | Censur | Prøve | Sprog |
1. Semester
| ||||||
Syntese og karakterisering af materialer
(K-KEM-K1-49) | Projekt | 15 | 7-trins-skala | Intern prøve | Mundtlig pba. projekt | Dansk |
Materialers fysiske kemi
(K-KEM-K1-21) | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig | Engelsk |
Materialekemi
(K-KEM-K1-20) | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig | Engelsk |
Kemiske undervisningsforsøg
(K-KEM-K1-18) | Kursus | 5 | Bestået/ikke bestået | Intern prøve | Aktiv deltagelse/løbende evaluering | Dansk |
2. Semester
| ||||||
Makromolekylær kemi
(K-KEM-K2-43) | Projekt | 15 | 7-trins-skala | Intern prøve | Mundtlig pba. projekt | Dansk og Engelsk |
Kulhydratkemi
(K-BT-K2-9) | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig | Engelsk |
Supramolekylær kemi
(K-KEM-K2-22) | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig | Engelsk |
Polymerkemi
(K-KEM-K2-19) | Kursus | 5 | Bestået/ikke bestået | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig | Engelsk |
3. Semester
| ||||||
15 ECTS på sidefag | 15 | |||||
Statistisk inferens for lineære modeller
(F-MAT-B5-2) | Kursus | 5 | Bestået/ikke bestået | Intern prøve | Aktiv deltagelse/løbende evaluering | Dansk og Engelsk |
Computeralgebra
(F-MAT-B5-3) | Kursus | 5 | Bestået/ikke bestået | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig | Dansk og Engelsk |
Differentialgeometri
(F-MAT-B5-4) | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig | Dansk og Engelsk |
4. Semester
| ||||||
Kandidatspeciale
(K-KEM-K4-49) | Projekt | 30 | 7-trins-skala | Ekstern prøve | Speciale/afgangsprojekt | Dansk |
Udbydes som:
2-faglig | ||||||
Linje: Centralt fag: kemi, sidefag: fysik | ||||||
Modulnavn | Type | ECTS | Bedømmelse | Censur | Prøve | Sprog |
1. Semester
| ||||||
Syntese og karakterisering af materialer
(K-KEM-K1-49) | Projekt | 15 | 7-trins-skala | Intern prøve | Mundtlig pba. projekt | Dansk |
Materialers fysiske kemi
(K-KEM-K1-21) | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig | Engelsk |
Materialekemi
(K-KEM-K1-20) | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig | Engelsk |
Kemiske undervisningsforsøg
(K-KEM-K1-18) | Kursus | 5 | Bestået/ikke bestået | Intern prøve | Aktiv deltagelse/løbende evaluering | Dansk |
2. Semester
| ||||||
Makromolekylær kemi
(K-KEM-K2-43) | Projekt | 15 | 7-trins-skala | Intern prøve | Mundtlig pba. projekt | Dansk og Engelsk |
Supramolekylær kemi
(K-KEM-K2-22) | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig | Engelsk |
Videregående organisk kemi
(K-KEM-B6-23) | Kursus | 5 | Bestået/ikke bestået | Intern prøve | Aktiv deltagelse/løbende evaluering | Dansk |
Polymerkemi
(K-KEM-K2-19) | Kursus | 5 | Bestået/ikke bestået | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig | Engelsk |
3. Semester
| ||||||
10 ECTS på sidefag | 10 | |||||
Faststoffysik II: Elektronisk struktur
(F-FYS-K1-4) | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Mundtlig | Engelsk |
Moderne fysik
(F-FYS-K1-5) | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Mundtlig | Dansk |
Fysiske undervisningsforsøg
(F-FYS-K1-6) | Kursus | 5 | Bestået/ikke bestået | Intern prøve | Aktiv deltagelse/løbende evaluering | Dansk |
Statistisk mekanik
(F-FYS-K1-3) | Kursus | 5 | Bestået/ikke bestået | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig | Dansk og Engelsk |
4. Semester
| ||||||
Kandidatspeciale
(K-KEM-K4-49) | Projekt | 30 | 7-trins-skala | Ekstern prøve | Speciale/afgangsprojekt | Dansk |
Udbydes som:
2-faglig | ||||||
Linje: Centralt fag: kemi, sidefag: idræt, samfundsvidenskab eller humaniora | ||||||
Modulnavn | Type | ECTS | Bedømmelse | Censur | Prøve | Sprog |
1. Semester
| ||||||
30 ECTS på sidefag | 30 | |||||
2. Semester
| ||||||
30 ECTS på sidefag | 30 | |||||
3. Semester
Valgmulighed A
| ||||||
15 ECTS på sidefag | 15 | |||||
Kemiske undervisningsforsøg
(K-KEM-K1-18) | Kursus | 5 | Bestået/ikke bestået | Intern prøve | Aktiv deltagelse/løbende evaluering | Dansk |
Videregående uorganisk kemi
(K-KEM-B5-26) | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Mundtlig | Dansk |
Materialekemi
(K-KEM-K1-20) | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig | Engelsk |
3. Semester
Valgmulighed B
| ||||||
15 ECTS på sidefag | 15 | |||||
Kemiske undervisningsforsøg
(K-KEM-K1-18) | Kursus | 5 | Bestået/ikke bestået | Intern prøve | Aktiv deltagelse/løbende evaluering | Dansk |
Videregående uorganisk kemi
(K-KEM-B5-26) | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Mundtlig | Dansk |
Materialers fysiske kemi
(K-KEM-K1-21) | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig | Engelsk |
4. Semester
| ||||||
Makromolekylær kemi
(K-KEM-K2-43) | Projekt | 15 | 7-trins-skala | Intern prøve | Mundtlig pba. projekt | Dansk og Engelsk |
Videregående organisk kemi
(K-KEM-B6-23) | Kursus | 5 | Bestået/ikke bestået | Intern prøve | Aktiv deltagelse/løbende evaluering | Dansk |
Supramolekylær kemi
(K-KEM-K2-22) | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig | Engelsk |
Polymerkemi
(K-KEM-K2-19) | Kursus | 5 | Bestået/ikke bestået | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig | Engelsk |
5. Semester
| ||||||
Kandidatspeciale
(K-KEM-K4-49) | Projekt | 30 | 7-trins-skala | Ekstern prøve | Speciale/afgangsprojekt | Dansk |
Udbydes som:
2-faglig | ||||||
Linje: Centralt fag: samfundsvidenskab eller humaniora, sidefag: kemi | ||||||
Modulnavn | Type | ECTS | Bedømmelse | Censur | Prøve | Sprog |
1. Semester
| ||||||
Kemiske processer
(K-KEM-B3-44) | Projekt | 15 | 7-trins-skala | Intern prøve | Mundtlig pba. projekt | Dansk |
Fysisk kemi og transportprocesser
(K-KEM-B3-11) | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig | Dansk |
Fysiske og kemiske analysemetoder
(K-KEM-B3-12) | Kursus | 5 | Bestået/ikke bestået | Intern prøve | Aktiv deltagelse/løbende evaluering | Dansk |
Grundlæggende organisk og uorganisk kemi
(K-KEM-B3-15) | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig | Dansk |
2. Semester
| ||||||
Kemisk analyse
(K-KEM-B4-32) | Projekt | 15 | 7-trins-skala | Ekstern prøve | Mundtlig pba. projekt | Dansk |
Opløsningers struktur
(K-KEM-B4-17) | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig | Dansk |
Organiske og uorganiske kemiske laboratorieøvelser
(K-KEM-B4-18) | Kursus | 5 | Bestået/ikke bestået | Intern prøve | Aktiv deltagelse/løbende evaluering | Dansk |
NMR og MS
(K-BT-B6-14) | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig | Dansk |
3. Semester
Valgmulighed A
| ||||||
15 ECTS på centralt fag | 15 | |||||
Kemiske undervisningsforsøg
(K-KEM-K1-18) | Kursus | 5 | Bestået/ikke bestået | Intern prøve | Aktiv deltagelse/løbende evaluering | Dansk |
Videregående uorganisk kemi
(K-KEM-B5-26) | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Mundtlig | Dansk |
Materialekemi
(K-KEM-K1-20) | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig | Engelsk |
3. Semester
Valgmulighed B
| ||||||
15 ECTS på centralt fag | 15 | |||||
Kemiske undervisningsforsøg
(K-KEM-K1-18) | Kursus | 5 | Bestået/ikke bestået | Intern prøve | Aktiv deltagelse/løbende evaluering | Dansk |
Videregående uorganisk kemi
(K-KEM-B5-26) | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Mundtlig | Dansk |
Materialers fysiske kemi
(K-KEM-K1-21) | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig | Engelsk |
4. Semester
| ||||||
30 ECTS på centralt fag | 30 | |||||
5. Semester
| ||||||
Kandidatspeciale på centralt fag | 30 |
Studienævnet kan aflyse moduler med få tilmeldte.
Gældende version af studieordningen er offentliggjort på studienævnets hjemmeside, herunder mere udførlige oplysninger om uddannelsen, herunder om eksamen.
Alle studerende som ikke har deltaget i Aalborg Universitets PBL-introduktionsforløb i løbet af deres bacheloruddannelse, skal følge og have godkendt introduktionsforløbet ”Problembaseret læring og projektledelse” inden de kan deltage i projekteksamen. For nærmere information omkring introduktionsforløbet, se kursusbeskrivelsen
Studieordningen er godkendt af dekanen for Det Ingeniør- og Naturvidenskabelige Fakultet og træder i kraft pr. 1. september 2018.
Studerende, der ønsker at færdiggøre deres studier efter den hidtidige studieordning fra 2017, skal senest afslutte deres uddannelse ved sommereksamen 2019, idet der ikke efter dette tidspunkt udbydes eksamener efter den hidtidige studieordning.
Der er foretaget mindre redaktionelle ændringer i forbindelse med digitalisering af studieordningen.
Prodekanen for uddannelse har den 24. november 2023 godkendt, at AAU Micro moduler indsættes i studieordningens § 17, gældende fra foråret 2024.