I medfør af lov nr. 778 af 7. august 2019 om universiteter (Universitetsloven) fastsættes følgende studieordning.
Uddannelsen følger endvidere eksamensordningen inkl. fællesbestemmelserne for Aalborg Universitet.
Bacheloruddannelsen er tilrettelagt i henhold til Uddannelses- og Forskningsministeriets bekendtgørelse nr. 2285 af 1. december 2021 om universitetsuddannelser tilrettelagt på heltid (uddannelsesbekendtgørelsen) og bekendtgørelse nr. 2271 af 1. december 2021 om eksamener og prøver ved universitetsuddannelser (eksamensbekendtgørelsen). Der henvises endvidere til bekendtgørelse nr. 35 af 13. januar 2022(adgangsbekendtgørelsen) og bekendtgørelse nr. 1125 af 4. juli 2022 (karakterbekendtgørelsen).
Uddannelsen udbydes i Aalborg.
Bacheloruddannelsen hører under Det Ingeniør- og Naturvidenskabelige Fakultet, Aalborg Universitet.
Bacheloruddannelsen hører under Studienævn for Energi.
Uddannelsen hører under Civilingeniøruddannelsernes censorkorps.
Optagelse på bacheloruddannelsen i ingeniørvidenskab forudsætter en gymnasial uddannelse.
I medfør af adgangsbekendtgørelsen er uddannelsens specifikke adgangskrav:
Samt ét af følgende sæt krav:
Bacheloruddannelsen med specialisering i elektroteknik og reguleringsteknik giver ret til betegnelsen:
Bacheloruddannelsen med specialisering i informations- og signalbehandling giver ret til betegnelsen:
Bacheloruddannelsen med specialisering i kemiteknologi giver ret til betegnelsen:
Bacheloruddannelsen med specialisering i maskinteknik giver ret til betegnelsen:
Bacheloruddannelsen med specialisering i miljøteknologi giver ret til betegnelsen:
Bacheloruddannelsen med specialisering i teknologi og design giver ret til betegnelsen:
Bacheloruddannelsen med specialisering i termomekanik giver ret til betegnelsen:
Bacheloruddannelsen er en 3-årig forskningsbaseret heltidsuddannelse. Uddannelsen er normeret til 180 ECTS.
Studienævnet kan godkende, at beståede uddannelseselementer fra andre uddannelser på samme niveau træder i stedet for uddannelseselementer i denne uddannelse (merit).
Studienævnet kan efter ansøgning ligeledes godkende, at en del af denne uddannelses uddannelseselementer gennemføres ved et andet universitet eller en anden videregående uddannelsesinstitution i Danmark eller i udlandet (forhåndsmerit).
Studienævnets afgørelser om merit træffes på baggrund af en faglig vurdering.
Studienævnets muligheder for at tildele dispensation, herunder dispensation til yderligere prøveforsøg og særlige prøvevilkår, fremgår af eksamensordningen, der er offentliggjort på denne hjemmeside: https://www.studieservice.aau.dk/regler-vejledninger
Eksamensreglerne fremgår af eksamensordningen, der er offentliggjort på denne hjemmeside: https://www.studieservice.aau.dk/regler-vejledninger
I bedømmelsen af samtlige skriftlige arbejder skal der ud over det faglige indhold, uanset hvilket sprog de er udarbejdet på, også lægges vægt på den studerendes stave- og formuleringsevne. Til grund for vurderingen af den sproglige præstation lægges ortografisk og grammatisk korrekthed samt stilistisk sikkerhed. Den sproglige præstation skal altid indgå som en selvstændig dimension i den samlede vurdering. Dog kan ingen prøve samlet vurderes til bestået alene på grund af en god sproglig præstation, ligesom en prøve normalt ikke kan vurderes til ikke bestået alene på grund af en ringe sproglig præstation.
Studienævnet kan i særlige tilfælde (f.eks. ordblindhed og andet sprog end dansk som modersmål) dispensere herfor.
Bachelorprojektet skal indeholde et resumé på engelsk. Hvis projektet er skrevet på engelsk, kan resumeet skrives på dansk. Resumeet indgår i helhedsvurderingen af projektet.
Det forudsættes, at den studerende kan læse akademiske tekster på moderne dansk, norsk, svensk og engelsk samt anvende opslagsværker mv. på andre europæiske sprog.
Nedenstående kompetenceprofil vil fremgå af eksamensbeviset:
En bachelor har kompetencer erhvervet gennem et uddannelsesforløb, der er foregået i et forskningsmiljø.
En bachelor har grundlæggende kendskab til og indsigt i sit fags metoder og videnskabelige grundlag. Disse egenskaber kvalificerer bacheloren til videreuddannelse på et relevant kandidatstudium samt til ansættelse på baggrund af uddannelsen.
Personer der har opnået bachelorgraden i ingeniørvidenskab har følgende kompetenceprofil
Viden
Derudover gælder for dimittender, der har specialiseret sig i
Færdigheder
Derudover gælder for dimittender, der har specialiseret sig i
Kompetencer
Derudover gælder for dimittender, der har specialiseret sig i
De opnåede kompetencer sætter den studerende i stand til at udføre funktioner inden for de klassiske ingeniørområder, og den studerende opnår stærke, specialiserede kompetencer til at arbejde med og udvikle komplekse tekniske systemer, bl.a. inden for rammerne af FN’s verdensmål.
Der er et stort samarbejde med industrien på uddannelsen, hvor den studerende, via projektarbejdet med udgangspunkt i verdensmålene, har arbejdet med større komplekse problemstillinger i samarbejde med forskellige virksomheder, forsyningsselskaber, rådgivende virksomheder, kommuner og regioner m.m.
Eksempler på typer af virksomheder og erhverv, der ansætter bachelorer i ingeniørvidenskab, er forsyningsvirksomheder, procesindustri, automatiseringsvirksomheder og rådgivende firmaer, hvor ansættelse kan ske som forsknings-, udviklings- eller driftsmedarbejdere eller som projektledere.
Uddannelsen er modulopbygget og tilrettelagt som et problembaseret studium. Et modul er et fagelement eller en gruppe af fagelementer, der har som mål at give den studerende en helhed af faglige kvalifikationer inden for en nærmere fastsat tidsramme angivet i ECTS-point, og som afsluttes med en eller flere prøver inden for bestemte eksamensterminer. Prøven er angivet og afgrænset i studieordningen.
Uddannelsen bygger på en kombination af faglige, problemorienterede og tværfaglige tilgange og tilrettelægges ud fra følgende arbejds- og evalueringsformer, der kombinerer færdigheder og faglig refleksion:
Bacheloruddannelsen i ingeniørvidenskab indeholder faglige elementer inden for de tekniske, organisatoriske og innovative/entreprenante områder og er fælles for alle studerende på 1.-4. semester, mens studiet deler sig ud i syv specialiseringer, der fungerer som i alt 30 ECTS valgfag på 5.-6.semester:
Regler om forløb af bacheloruddannelsen
Inden udgangen af første studieår på bacheloruddannelsen skal den studerende, for at kunne fortsætte uddannelsen, deltage i alle prøver på første studieår. Første studieår skal være bestået senest inden udgangen af andet studieår efter studiestart, for at den studerende kan fortsætte sin bacheloruddannelse.
Studienævnet kan dog i særlige tilfælde dispenseres fra ovenstående.
AAU micro moduler
I løbet af uddannelsen udbydes der en række AAU micro moduler. AAU micro er små frivillige læringsmoduler inden for et afgrænset emne. AAU micro kan bruges som understøttende læringsmoduler i forbindelse med projekter såvel som uddannelsens øvrige moduler.
Alle moduler bedømmes gennem individuel, gradueret karakter efter 7-trinssskalaen eller bestået/ikke bestået (B/IB). Alle moduler bedømmes ved ekstern prøve (ekstern censur) eller intern prøve (intern censur eller ingen censur).
Uddannelsens moduler på de fire første semestre
Et fælles forløb for alle studerende på 1. - 4. semester giver en bred teknisk grundfaglighed, dog med et valgfag på 4. semester. Fra 5. semester vælger den studerende imellem syv forskellige specialiseringer:
Udbydes som:
1-faglig | ||||||
Modulnavn | Type | ECTS | Bedømmelse | Censur | Prøve | Sprog |
1. Semester
| ||||||
Verdensmål 7 bæredygtig energi
(N-GE-B1-1) | Projekt | 10 | 7-trins-skala | Intern prøve | Mundtlig pba. projekt | Dansk |
Calculus
(MAT1CALC1345) | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig | Dansk og Engelsk |
Indledende fysik og kemi
(M-GE-B2-2) | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig | Dansk |
Problembaseret læring
(TECHENGPBL20) | Kursus | 5 | Bestået/ikke bestået | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig | Dansk |
Verdensmål og perspektivering
(N-GE-B1-2) | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig | Dansk |
2. Semester
| ||||||
Verdensmål 11 bæredygtige byer og lokalsamfund
(N-GE-B2-1) | Projekt | 15 | 7-trins-skala | Ekstern prøve | Mundtlig pba. projekt | Dansk |
Elektriske grundfag
(N-EN-B2-2B) | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig | Dansk og Engelsk |
Grundlæggende statik, styrke- og svingningslære
(M-GE-B2-1) | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig | Dansk |
Lineær algebra
(MAT2LIAL1234) | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig | Dansk og Engelsk |
3. Semester
| ||||||
Verdensmål 3 sundhed og trivsel
(N-GE-B3-1) | Projekt | 15 | 7-trins-skala | Ekstern prøve | Mundtlig pba. projekt | Dansk |
Anvendt ingeniørmatematik
(24ETMATDELE1) | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig | Dansk |
Grundlæggende programmering
(ESNCEB1K1) | Kursus | 5 | Bestået/ikke bestået | Intern prøve | Aktiv deltagelse/løbende evaluering | Dansk |
Termodynamik, varmetransmission og strømningslære
(N-EN-B3-4B) | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig | Dansk |
4. Semester
| ||||||
Verdensmål 9 industri, innovation og infrastruktur
(N-GE-B4-1) | Projekt | 15 | 7-trins-skala | Intern prøve | Mundtlig pba. projekt | Dansk |
Grundlæggende regulering
(N-EN-B4-2A) | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig | Dansk |
Realtidssystemer og dataopsamling
(ESNESDB2K2) | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig | Dansk |
Valgfag 4. semester
Der skal vælges et modul
| Kursus | 5 |
Valgfag 4. semester Der skal vælges et modul | ||||||
Modulnavn | Type | ECTS | Bedømmelse | Censur | Prøve | Sprog |
Dynamiske systemer og svingningslære
(M-MP-B4-2) | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig | Dansk |
Objektorienteret analyse, design og implementering
(ESNCCEB4K1) | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig | Dansk og Engelsk |
Teknologi og etik
(TBTANB22204) | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig | Dansk |
Uorganisk og eksperimentel kemi
(K-KEM-B4-45) | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig | Dansk og Engelsk |
Økologi og økotoksikologi
(K-BIO-B4-24A) | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig | Dansk |
Bachelor i ingeniørvidenskab med specialisering i elektroteknik og reguleringsteknik
Udbydes som:
1-faglig | ||||||
Specialisering:
Elektroteknik og reguleringsteknik | ||||||
Modulnavn | Type | ECTS | Bedømmelse | Censur | Prøve | Sprog |
5. Semester
| ||||||
Verdensmål inden for ingeniørvidenskab
(N-GE-B5-1A) | Projekt | 15 | 7-trins-skala | Ekstern prøve | Mundtlig pba. projekt | Dansk |
Effektelektronik
(N-EN-B5-4C) | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig | Dansk og Engelsk |
Elektriske maskiner
(N-EN-B5-5B) | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig | Dansk og Engelsk |
Digital signalbehandling
(ESNESDB5K1) | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig | Dansk og Engelsk |
6. Semester
| ||||||
Bachelorprojekt
(N-GE-B6-1A) | Projekt | 15 | 7-trins-skala | Ekstern prøve | Speciale/afgangsprojekt | Dansk |
Design og regulering af hydrauliske systemer
(N-EN-B6-5B) | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig | Dansk og Engelsk |
Optimering og introduktion til maskinlæring
(ESNESDB6K1) | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig | Dansk og Engelsk |
Tilstandsregulering og diskret regulering
(N-EN-B6-9B) | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Ekstern prøve | Skriftlig eller mundtlig | Dansk og Engelsk |
Bachelor i ingeniørvidenskab med specialisering i informations- og signalbehandling
Udbydes som:
1-faglig | ||||||
Specialisering:
Informations- og signalbehandling | ||||||
Modulnavn | Type | ECTS | Bedømmelse | Censur | Prøve | Sprog |
5. Semester
| ||||||
Verdensmål inden for ingeniørvidenskab
(N-GE-B5-1A) | Projekt | 15 | 7-trins-skala | Ekstern prøve | Mundtlig pba. projekt | Dansk |
Billedbehandling
(MSNMEDB3212E) | Kursus | 5 | Bestået/ikke bestået | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig | Dansk |
Programmering af interaktive 3D verdener
(MSNMEDB3213A) | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig | Engelsk |
Digital signalbehandling
(ESNESDB5K1) | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig | Dansk og Engelsk |
6. Semester
| ||||||
Bachelorprojekt
(N-GE-B6-1A) | Projekt | 15 | 7-trins-skala | Ekstern prøve | Speciale/afgangsprojekt | Dansk |
AI programmering
(MSNMEDB6215A) | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig | Dansk |
Optimering og introduktion til maskinlæring
(ESNESDB6K1) | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig | Dansk og Engelsk |
Sandsynlighedsregning og statistik
(ESNCEB4K6) | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig | Dansk og Engelsk |
Bachelor i ingeniørvidenskab med specialisering i kemiteknologi
Udbydes som:
1-faglig | ||||||
Specialisering:
Kemiteknologi | ||||||
Modulnavn | Type | ECTS | Bedømmelse | Censur | Prøve | Sprog |
5. Semester
| ||||||
Verdensmål inden for ingeniørvidenskab
(N-GE-B5-1A) | Projekt | 15 | 7-trins-skala | Ekstern prøve | Mundtlig pba. projekt | Dansk |
Fysisk kemi
(K-KEM-B3-55) | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig | Dansk |
Kemiske enhedsoperationer
(K-KEM-B5-17A) | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig | Dansk |
Organisk kemi
(K-KEM-B3-56) | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig | Dansk |
6. Semester
| ||||||
Bachelorprojekt
(N-GE-B6-1A) | Projekt | 15 | 7-trins-skala | Ekstern prøve | Speciale/afgangsprojekt | Dansk |
Instrumentering og regulering af processer
(K-KEM-B6-49) | Kursus | 5 | Bestået/ikke bestået | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig | Dansk og Engelsk |
Integreret procesmodellering
(K-KEM-B6-8A) | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig | Dansk og Engelsk |
Kolloid-kemi
(K-KEM-B6-47) | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig | Dansk og Engelsk |
Bachelor i ingeniørvidenskab med specialisering i maskinteknik
Udbydes som:
1-faglig | ||||||
Specialisering:
Maskinteknik | ||||||
Modulnavn | Type | ECTS | Bedømmelse | Censur | Prøve | Sprog |
5. Semester
| ||||||
Verdensmål inden for ingeniørvidenskab
(N-GE-B5-1A) | Projekt | 15 | 7-trins-skala | Ekstern prøve | Mundtlig pba. projekt | Dansk |
Fremstillingsteknologi
(M-MP-B3-3A) | Kursus | 5 | Bestået/ikke bestået | Intern prøve | Aktiv deltagelse/løbende evaluering | Dansk |
Metallurgi
(M-MP-B3-2) | Kursus | 5 | Bestået/ikke bestået | Intern prøve | Aktiv deltagelse/løbende evaluering | Dansk |
Numeriske metoder
(M-MP-B5-3B) | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig | Engelsk |
6. Semester
| ||||||
Elasticitets- og elementmetodeteori
(M-MP-B6-2) | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig | Dansk |
Faststofmekanik og anvendt FEM
(M-MP-B4-4) | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig | Dansk |
Maskinteknisk dimensionering
(M-MP-B4-3) | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig | Dansk |
Bachelorprojekt
(N-GE-B6-1A) | Projekt | 15 | 7-trins-skala | Ekstern prøve | Speciale/afgangsprojekt | Dansk |
Bachelor i ingeniørvidenskab med specialisering i miljøteknologi
Udbydes som:
1-faglig | ||||||
Specialisering:
Miljøteknologi | ||||||
Modulnavn | Type | ECTS | Bedømmelse | Censur | Prøve | Sprog |
5. Semester
| ||||||
Verdensmål inden for ingeniørvidenskab
(N-GE-B5-1A) | Projekt | 15 | 7-trins-skala | Ekstern prøve | Mundtlig pba. projekt | Dansk |
Afløbsteknik og hydraulik
(B-BA-B3-11) | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig | Dansk |
Grundlæggende organisk og fysisk kemi
(K-KEM-B3-14A) | Kursus | 5 | Bestået/ikke bestået | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig | Dansk |
Mikrobiologi
(K-BIO-B3-23A) | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig | Dansk |
6. Semester
| ||||||
Bachelorprojekt
(N-GE-B6-1A) | Projekt | 15 | 7-trins-skala | Ekstern prøve | Speciale/afgangsprojekt | Dansk |
Afstrømning af regn- og spildevand
(B-VM-B6-6) | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig | Dansk |
Grundlæggende spildevandsrensning
(B-VM-B6-7) | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig | Dansk |
Projektledelse og økonomi
(B-BK-B6-11) | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig | Dansk |
Bachelor i ingeniørvidenskab med specialisering i teknologi og design
Udbydes som:
1-faglig | ||||||
Specialisering:
Teknologi og design | ||||||
Modulnavn | Type | ECTS | Bedømmelse | Censur | Prøve | Sprog |
5. Semester
| ||||||
Verdensmål inden for ingeniørvidenskab
(N-GE-B5-1A) | Projekt | 15 | 7-trins-skala | Ekstern prøve | Mundtlig pba. projekt | Dansk |
Analyse af sundhedsinformatiske forandringer
(TBTANB22504) | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig | Dansk |
Etik og teknologiske interventionsprocesser
(TBTANB22505) | Kursus | 5 | Bestået/ikke bestået | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig | Dansk |
Integreret produktudvikling I: Konceptudvikling
(AODIB3K222) | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig | Dansk |
6. Semester
| ||||||
Bachelorprojekt
(N-GE-B6-1A) | Projekt | 15 | 7-trins-skala | Ekstern prøve | Speciale/afgangsprojekt | Dansk |
Digitalisering af sundhedssektoren
(TBTANB22404) | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig | Dansk |
Institutionelle rammer for digitalisering af sundhedssektoren
(TBTANB22402) | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig | Dansk |
Tværfaglig teknologiudvikling og facilitering
(TBTANB22603) | Kursus | 5 | Bestået/ikke bestået | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig | Dansk |
Bachelor i ingeniørvidenskab med specialisering i termomekanik
Udbydes som:
1-faglig | ||||||
Specialisering:
Termomekanik | ||||||
Modulnavn | Type | ECTS | Bedømmelse | Censur | Prøve | Sprog |
5. Semester
| ||||||
Verdensmål inden for ingeniørvidenskab
(N-GE-B5-1A) | Projekt | 15 | 7-trins-skala | Ekstern prøve | Mundtlig pba. projekt | Dansk |
Modellering af termiske systemer
(N-EN-B5-6B) | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Mundtlig | Dansk og Engelsk |
Numeriske metoder
(M-MP-B5-3B) | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig | Engelsk |
Varmetransmission
(N-EN-B5-8B) | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig | Dansk og Engelsk |
6. Semester
| ||||||
Bachelorprojekt
(N-GE-B6-1A) | Projekt | 15 | 7-trins-skala | Ekstern prøve | Speciale/afgangsprojekt | Dansk |
Energiproducerende og –omformende systemer
(B-IE-B6-9) | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig | Dansk |
Kemisk termodynamik og procesoptimering
(N-EN-B6-7C) | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Mundtlig | Dansk og Engelsk |
Strømningsmaskiner
(N-EN-B6-8B) | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Ekstern prøve | Mundtlig | Dansk og Engelsk |
I ovenstående moduler indgår videnskabsteori og videnskabelige metoder igennem alle projektarbejder (15 ECTS moduler), idet disse bygger på problembaseret læring som videnskabelig metode. Der undervises desuden i dette samt andre videnskabelige værktøjer i kurset Problembaseret læring.
Studiestartsprøve
Omfang
0 ECTS-point
Formål
Formålet med studiestartsprøven er at fastslå, om de nye studerende har påbegyndt uddannelsen. Nye studerende på uddannelsen skal derfor deltage i og bestå studiestartsprøven for at fortsætte på uddannelsen. Hvis ikke den ordinære studiestartsprøve eller reeksamen bestås, bliver de studerende udmeldt af studiet den 1. oktober.
Indhold
Studiestartsprøven er en skriftlig prøve baseret på introduktionsforløbet og de studerendes forventninger til og motivation for studiet.
På baggrund af de studerendes svar er det muligt at bedømme, hvorvidt de studerende reelt har påbegyndt uddannelsen.
De studerende modtager bedømmelsen ”Godkendt” eller ”Ikke-godkendt” baseret på deres svar på den skriftlige prøve. Bedømmelsen ”Godkendt” gives, når den skriftlige prøve er besvaret og afleveret.
Reeksamen
Hvis de studerende ikke deltager i eller består studiestartsprøven, skal de studerende deltage i og bestå reeksamen, som også er en skriftlig prøve. De studerende skal deltage i og bestå reeksamen for at kunne fortsætte studiet.
Hvis de studerende ikke deltager i eller består reeksamen, og de studerende ikke har særlige omstændigheder, der kan medføre dispensation, vil de studerende blive udmeldt fra deres studie uden yderligere varsel den 1. oktober.
Tidspunkt for studiestartsprøven
Studiestartsprøven vil blive afholdt i de første uger af semesteret. Reeksamen vil blive afholdt umiddelbart herefter.
Klageadgang
De studerende kan påklage resultatet af studiestartsprøven til universitetet. Klagen fremsendes til sl-klager@adm.aau.dk senest to uger efter, at resultatet fra studiestartsprøven er meddelt. Hvis universitetet ikke giver medhold i klagen, kan universitetets afgørelse påklages til Styrelsen for Forskning og Uddannelse, såfremt klagen vedrører retlige spørgsmål.
Gældende version af studieordningen er offentliggjort på Aalborg Universitets hjemmeside for studieordninger.
Herudover henvises til studiets semesterbeskrivelser i Moodle. I Moodle findes en lang række studierelevante oplysninger, fx kursusbeskrivelser, kursuslitteratur, skemaoversigter og information om aktiviteter og arrangementer.
Studieordningen er godkendt af dekanen og træder i kraft pr. 1. september 2023.
Studienævnet udbyder ikke undervisning efter den hidtidige studieordning fra 2022 efter sommereksamen 2025.
Studienævnet udbyder eksamen i moduler fra den hidtige studieordning i det omfang, der er studerende, der har brugt prøveforsøg i et modul uden at bestå. Antallet af prøveforsøg følger eksamensbekendtgørelsen.
Prodekan for uddannelsen har den 1. juli 2023 godkendt at modulet ”Kemisk termodynamik og procesoptimering” udskiftes med nyere version gældende fra efteråret 2023.
Prodekanen for uddannelse har den 27. oktober 2023 godkendt, at læringsmålene revideres i modulerne ”Verdensmål 6 rent vand og sanitet” og ”Bachelorprojekt”, gældende fra efteråret 2023.
Prodekanen for uddannelse har den 27. oktober 2023 godkendt, at modulet ”Verdensmål 6 rent vand og sanitet” ændrer titel til ”Verdensmål inden for ingeniørvidenskab”, gældende fra efteråret 2023.
Prodekanen for uddannelse har den 24. november 2023 godkendt, at AAU Micro moduler indsættes i studieordningens § 17, gældende fra foråret 2024.