I medfør af lovbekendtgørelse nr. 778 af 7. august 2019 om universiteter (universitetsloven) fastsættes følgende studieordning.
Uddannelsen følger endvidere eksamensordningen inkl. fællesbestemmelserne for Aalborg Universitet.
Bacheloruddannelsen er tilrettelagt i henhold til Uddannelses- og Forskningsministeriets bekendtgørelse nr. 2285 af 1. december 2021 om universitetsuddannelser tilrettelagt på heltid (uddannelsesbekendtgørelsen) og bekendtgørelse nr. 2271 af 1. december 2021 om eksamener og prøver ved universitetsuddannelser (eksamensbekendtgørelsen). Der henvises endvidere til bekendtgørelse nr. 35 af 13. januar 2022(adgangsbekendtgørelsen) og bekendtgørelse nr. 1125 af 4. juli 2022 (karakterbekendtgørelsen).
Uddannelsen udbydes i Aalborg.
Bacheloruddannelsen hører under Det Humanistiske og Samfundsvidenskabelige Fakultet, Aalborg Universitet.
Bacheloruddannelsen hører under Studienævn for Politik og Samfund
Bacheloruddannelsen er tilknyttet censorkorps for De Erhvervsøkonomiske Censorkorps.
Optagelse forudsætter en gymnasial uddannelse.
I medfør af adgangsbekendtgørelsen er uddannelsens specifikke adgangskrav:
Bacheloruddannelsen giver ret til betegnelsen Bachelor (BSc) i innovation og digitalisering. Den engelske betegnelse er Bachelor of Science (BSc) in Innovation and e-Government.
Bacheloruddannelsen er en 3-årig forskningsbaseret heltidsuddannelse. Uddannelsen er normeret til 180 ECTS.
Studienævnet kan godkende, at beståede uddannelseselementer fra andre uddannelser på samme niveau træder i stedet for uddannelseselementer i denne uddannelse (merit).
Studienævnet kan efter ansøgning ligeledes godkende, at en del af denne uddannelses uddannelseselementer gennemføres ved et andet universitet eller en anden videregående uddannelsesinstitution i Danmark eller i udlandet (forhåndsmerit).
Studienævnets afgørelser om merit træffes på baggrund af en faglig vurdering.
Studienævnets muligheder for at tildele dispensation, herunder dispensation til yderligere prøveforsøg og særlige prøvevilkår, fremgår af eksamensordningen, der er offentliggjort på denne hjemmeside: https://www.studieservice.aau.dk/regler-vejledninger
Eksamensreglerne fremgår af eksamensordningen, der er offentliggjort på denne hjemmeside: https://www.studieservice.aau.dk/regler-vejledninger
I bedømmelsen af samtlige skriftlige arbejder skal der ud over det faglige indhold, uanset hvilket sprog de er udarbejdet på, også lægges vægt på den studerendes stave- og formuleringsevne. Til grund for vurderingen af den sproglige præstation lægges ortografisk og grammatisk korrekthed samt stilistisk sikkerhed. Den sproglige præstation skal altid indgå som en selvstændig dimension i den samlede vurdering. Dog kan ingen prøve samlet vurderes til bestået alene på grund af en god sproglig præstation, ligesom en prøve normalt ikke kan vurderes til ikke bestået alene på grund af en ringe sproglig præstation.
Studienævnet kan i særlige tilfælde (f.eks. ordblindhed og andet sprog end dansk som modersmål) dispensere herfor.
Bachelorprojektet skal indeholde et resumé på engelsk. Hvis projektet er skrevet på engelsk, kan resumeet skrives på dansk. Resumeet indgår i helhedsvurderingen af projektet.
Dele af uddannelsens pensum vil foreligge på engelsk, ligesom flere af uddannelsens kurser kan udbydes på engelsk, hvorfor fortrolighed med engelsk er en forudsætning for gennemførelse af uddannelsen.
Derudover forudsættes, at den studerende kan læse akademiske tekster på moderne dansk, norsk, svensk og anvende opslagsværker m.v. på andre europæiske sprog
Nedenstående kompetenceprofil vil fremgå af eksamensbeviset:
En bachelor har kompetencer erhvervet gennem et uddannelsesforløb, der er foregået i et forskningsmiljø.
En bachelor har grundlæggende kendskab til og indsigt i sit fags metoder og videnskabelige grundlag. Disse egenskaber kvalificerer bacheloren til videreuddannelse på et relevant kandidatstudium samt til ansættelse på baggrund af uddannelsen.
Bacheloruddannelsens formål er, at den studerende opnår en bred grundlæggende viden inden for:
Den studerende skal gennem uddannelsen opnå en bred grundlæggende viden om fagets teorier, metoder og praksis, så den studerende kan identificere, formulere, analysere og løse komplekse problemstillinger relateret til innovation og digitalisering i den offentlige sektor. Bacheloruddannelsen kvalificerer den studerende til videreuddannelse på en relevant kandidatuddannelse og til udøvelse af erhvervsfunktioner.
Bacheloruddannelsen er adgangsgivende til Kandidatuddannelse i IT-ledelse (Cand.it i IT-ledelse).
Uddannelsens fag
Bacheloruddannelsen omfatter tre tværfaglige grundfag ”IT og digitalisering”, ”Organisation og ledelse”, samt ”Innovation og forandring”, inden for rammerne af disse grundfag er uddannelsen opbygget af moduler og valgfag. Flere moduler (på nær projektmodulerne) bygger på fagelement eller en gruppe af fagelementer, der har som mål at give den studerende en helhed af faglige kvalifikationer.
På hvert semester, undtagen det afsluttende semester, udbydes kursusmoduler, der dækker de tre grundfag: ”IT og digitalisering”, ”Organisation og ledelse”, samt ”Innovation og forandring”. Kursusmodulerne understøtter det overordnede tema for semestret, og gennem udarbejdelse af et semesterprojekt (på nær 4. semester som er projektfrit) anvender de studerende udvalgte teorier og metoder fra semestrets kursusmoduler på en central problemstilling inden for semestrets tema.
De faglige og erhvervsrelevante kompetencer den studerende har efter afsluttet uddannelse
Bacheloruddannelsen har et særligt fokus på den offentlige sektor, herunder hvordan man kan udvikle offentlig administration, organisationsformer og ydelser inden for de store velfærdsområder ved hjælp af innovativ brug af informationsteknologi, og bachelorerne opnår således kompetence til at:
Bachelorer, som vælger at stoppe deres uddannelsesforløb efter endt bacheloruddannelse, forventes at finde ansættelse inden for IT-virksomheder (IT er kernen i forretningsgrundlaget), der udvikler IT-systemer i bred forstand (således også indlejrede systemer i fx robotter, IT systemer der understøtter pædagogiske processer og anden velfærdsteknologi), eller IT-intensive funktioner i offentlige institutioner, som arbejder med digitalisering og organisations- og serviceudvikling.
Kompetence profil
Viden:
Færdigheder:
Kompetencer:
Bacheloruddannelsen i Innovation og Digitalisering er et afrundet forløb, der bygger videre på de færdigheder, den studerende har erhvervet i den adgangsgivende uddannelse. Bacheloruddannelsen i Innovation og Digitalisering er opbygget af moduler og valgfag. Et modul er et fagelement eller en gruppe af fagelementer, der har som mål at give den studerende en helhed af faglige kvalifikationer. Uddannelsen er tilrettelagt med henblik på at sikre faglig progression og sammenhæng.
Modulernes omfang angives i ECTS-point og afsluttes med en eller flere prøver, som det angives i denne studieordning. 60 ECTS-point svarer til et års heltidsstudium.
Nedenstående oversigt viser hele bacheloruddannelsens moduler med angivelse af deres placering på semester og med undervisning- og eksamens ECTS-point.
Placering | Modul | Undervisnings ECTS | Eksamens ECTS |
1. semester | Semestertema: Digital innovation i den offentlige sektor | 10 ECTS 10 ECTS 10 ECTS | 10 ECTS 10 ECTS 10 ECTS |
2. semester | Semestertema: Digitale serviceydelser | 5 ECTS | 5 ECTS 5 ECTS 5 ECTS 15 ECTS |
3. semester | Semestertema: Digitalisering af læring og samarbejde |
10 ECTS |
10 ECTS |
4. semester | Semestertema: Politik, Digitalisering og Sikkerhed |
10 ECTS |
|
5. semester | Semestertema: Digitalisering og styring |
10 ECTS |
10 ECTS |
6. semester | Semestertema: Specialisering | 15 ECTS 15 ECTS | 15 ECTS 15 ECTS |
På hvert semester, undtagen det afsluttende semester, udbydes et modul inden for hvert af de tre grundfag: ” IT og digitalisering”, ”Organisation og ledelse”, samt ”Innovation og forandring”.
De tre kursus moduler understøtter det overordnede tema for semestret, og gennem udarbejdelse af et semesterprojekt (4. semester er projektfrit) anvender de studerende udvalgte teorier og metoder fra semestrets kursus moduler på en central problemstilling inden for semestrets tema.
Udbud af valgfag
Studienævnet forbeholder sig retten til ikke at udbyde valgfag, hvor der er for få studerende tilmeldt. Såfremt valgfag ikke udbydes, vil de studerende blive tilbudt andre valgmuligheder.
Udlandsophold
Der er mulighed for at blive tilknyttet et udenlandsk universitet i et semester. Udgangspunktet er, at det kan ske på 5. semester.
Regler om forløb af bacheloruddannelsen
Inden udgangen af første studieår på bacheloruddannelsen skal den studerende, for at kunne fortsætte uddannelsen, deltage i alle prøver på første studieår. Første studieår skal være bestået senest inden udgangen af andet studieår efter studiestart, for at den studerende kan fortsætte sin bacheloruddannelse.
Studienævnet kan dog i særlige tilfælde dispensere fra ovenstående.
Supplerende prøvebestemmelser
Det normerede omfang af projekter og opgaver fremgår af ”formalia” på studiets intranet Moodle og Digital eksamen.
En opgaves eller et projekts maksimale omfang er fastsat som normalsider. En normalside svarer til 2400 anslag (et bogstav, et tegn, et mellemrum mv. udgør alle et anslag).
Ved beregning af omfang af skriftlige opgaver og projekter indgår noter, mens titelblad, indholdsfortegnelse og resumé ikke indgår i beregningen. Et projekt kan forsynes med bilag. Bilag vil typisk ikke være eksaminandens egen tekst, men præsentation/reproduktion af kildemateriale, og indregnes ikke i sidetallet, men skal stå i rimeligt forhold til projektets omfang.
Ved aflevering af en skriftlig opgave eller et projekt skal antal anslag altid angives. Overskrides det normerede omfang, kan opgaven/projektet afvises.
Regler for prøver ved Aalborg Universitet henvises til Eksamensordning
Projektgrupper defineres som 5-6 studerende. Projektprøven afholdes samtidig for de studerende, som i fællesskab har udarbejdet projektet. Til grund ligger et fælles skriftligt projekt, hvor den enkelte deltagers bidrag ikke skal markeres. Under prøven skal det sikres, at der gives en individuel bedømmelse af den enkelte studerende.
Udbydes som:
1-faglig | ||||||
Modulnavn | Type | ECTS | Bedømmelse | Censur | Prøve | Sprog |
1. Semester
| ||||||
Udvikling af IT-systemer
(BAID2023M1) | Kursus | 10 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig | Dansk |
Organisation & Innovation
(BAID2023M2) | Kursus | 10 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig | Dansk |
Semesterprojekt: Digital innovation i den offentlige sektor
(BAID2023M3) | Projekt | 10 | 7-trins-skala | Intern prøve | Mundtlig pba. projekt | Dansk |
2. Semester
| ||||||
Human-Computer-Interaction (HCI)
(BAID2023M4) | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig | Dansk og Engelsk |
Offentlig styring, e-Government og performance management
(BAID2023M5) | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig | Dansk |
Innovation og forandringsledelse
(BAID2023M6) | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig | Dansk og Engelsk |
Semesterprojekt: Digitale serviceydelser
(BAID2023M7) | Projekt | 15 | 7-trins-skala | Ekstern prøve | Mundtlig pba. projekt | Dansk |
3. Semester
| ||||||
Læringsteknologi og organisatorisk udvikling
(BAID2023M8) | Kursus | 10 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig | Dansk |
Brugerfokuseret design
(BAID2023M9) | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig | Dansk |
Semesterprojekt: Digitalisering af læring og samarbejde inkl. metode
(BAID2023M10) | Projekt | 15 | 7-trins-skala | Ekstern prøve | Mundtlig pba. projekt | Dansk |
4. Semester
| ||||||
Kvantitativ metode
(BAID2023M11) | Kursus | 10 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig | Dansk |
Politik, implementering og evaluering
(BAID2023M12) | Kursus | 10 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig | Dansk |
Cybersecurity i organisationer
(BAID2023M13) | Kursus | 10 | 7-trins-skala | Ekstern prøve | Skriftlig eller mundtlig | Dansk |
5. Semester
| ||||||
Business Intelligence
(BAID2023M14) | Kursus | 10 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig | Dansk |
Gevinstrealisering, værdiskabelse og økonomisk styring
(BAID2023M15) | Kursus | 10 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig | Dansk |
Semesterprojekt: Digitalisering og styring inkl. metodefag: Avanceret projektdesign
(BAID2023M16) | Projekt | 10 | 7-trins-skala | Ekstern prøve | Mundtlig pba. projekt | Dansk |
6. Semester
| ||||||
Valgfag
Vælg 15 ECTS
| Kursus | 15 | ||||
Bachelorprojekt
(BAID2023M20) | Projekt | 15 | 7-trins-skala | Ekstern prøve | Speciale/afgangsprojekt | Dansk |
Valgfag Vælg 15 ECTS | ||||||
Modulnavn | Type | ECTS | Bedømmelse | Censur | Prøve | Sprog |
Fra data til værdi og forandring i organisation og samfund
(BAID2023M17V) | Kursus | 10 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig | Dansk |
Design og styring af digitaliserings- og innovationsprojekter
(BAID2023M18V) | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig | Dansk |
Politisk psykologi
(BAPAS201729) | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig | Dansk |
Udvikling, økologi og klimaforandringer
(BAPAS201731) | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig | Engelsk |
Sociologi
(BASAM201717) | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig | Dansk |
Teknologi og etik
(TBTANB22204) | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig | Dansk |
Kommunikationsplanlægning i teori og praksis
(BAINV2032) | Kursus | 5 | Bestået/ikke bestået | Intern prøve | Aktiv deltagelse/løbende evaluering | Engelsk |
Projekt- og forandringsledelse
(BAINV2027) | Kursus | 5 | Bestået/ikke bestået | Intern prøve | Aktiv deltagelse/løbende evaluering | Engelsk |
Organisationsfilosofi
(BAFIL202312) | Kursus | 10 | 7-trins-skala | Ekstern prøve | Skriftlig | Dansk |
Professionelle og ledelse i velfærdsstaten
(BAPAS201728A) | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig | Dansk |
Følgende moduler indeholder videnskabsteori og/eller videnskabelig metode:
Information om tilrettelæggelsen af de enkelte moduler, eksamensformer, etc. fremgår af Moodle. Af studienævnets hjemmeside fremgår oplysninger om kvalitetssikring af uddannelserne, studienævnets sammensætning, møder, etc.
Studieordningen er godkendt af dekanen og træder i kraft pr. 1. september 2023.
Studienævnet udbyder ikke undervisning efter den hidtidige studieordning fra 2022 efter sommereksamen 2025.
Studienævnet udbyder eksamen i moduler fra den hidtidige studieordning, i det omfang der er studerende, der har brugt prøveforsøg i et modul uden at bestå. Antallet af prøveforsøg følger eksamensbekendtgørelsen.
Prodekanen for uddannelse har den 8. november 2023 godkendt, at valgfaget "Organisationsfilosofi" udskiftes med en nyere version af modulet gældende fra efteråret 2023.
Prodekanen for uddannelse har den 17. januar 2024 godkendt, at der ændres i ECTS-fordelingen i modulet "Brugerfokuseret design", hvor der ændres fra 10 ECTS til 5 ECTS samt i modulet "Semesterprojekt: Digitalisering af læring og samarbejde, inkl. metode", hvor der ændres fra 10 ECTS til 15 ECTS. Ændringen er gældende fra efteråret 2024.