I medfør af lovbekendtgørelse nr. 778 af 7. august 2019 om universiteter (universitetsloven) fastsættes følgende studieordning. Uddannelsen følger endvidere eksamensordningen inkl. fællesbestemmelserne for Aalborg Universitet.
Bacheloruddannelsen er tilrettelagt i henhold til Uddannelses- og Forskningsministeriets bekendtgørelse nr. 2285 af 1. december 2021 om universitetsuddannelser tilrettelagt på heltid (uddannelsesbekendtgørelsen) og bekendtgørelse nr. 2271 af 1. december 2021 om eksamener og prøver ved universitetsuddannelser (eksamensbekendtgørelsen). Der henvises endvidere til bekendtgørelse nr. 104 af 24. januar 2021 (adgangsbekendtgørelsen) og bekendtgørelse nr. 114 af 3. februar 2015 (karakterbekendtgørelsen).
For to-faglige uddannelsesforløb er uddannelsen endvidere tilrettelagt i henhold til vejledning nr. 9698 af 28. august 2018 (Retningslinjer for universitetsuddannelser rettet mod undervisning i de gymnasiale uddannelser samt undervisning i gymnasiale fag i eux-forløb)
Uddannelsen udbydes i Aalborg.
Bacheloruddannelsen hører under Det Humanistiske og Samfundsvidenskabelige Fakultet, Aalborg Universitet.
Bacheloruddannelsen hører under Studienævn for Kommunikation og Digitale Medier
Bacheloruddannelsen er tilknyttet censorkorps for Kommunikation og oplevelsesdesign.
Optagelse på bacheloruddannelsen i kommunikation og digitale medier forudsætter en gymnasial uddannelse (stx, hhx, htx eller hf) med følgende områdespecifikke faglige niveaukrav:
Dansk A
Engelsk B
Historie B eller Idehistorie B eller Samtidshistorie B
Yderligere et fremmedsprog (begyndersprog A/fortsættersprog B), medmindre det opfyldes via faget Kommunikation/it A
Adgangskrav for optagelse på sidefag i mediefag
For at blive optaget på sidefaget i mediefag, skal ansøgeren opfylde adgangskravene for optagelse på bacheloruddannelsen i kommunikation og digitale medier. Det er desuden en forudsætning for at påbegynde sidefaget, at den studerende har bestået de to første år (120 ECTS) på det centrale fag. Studienævnet kan dispensere fra dette.
Bacheloruddannelsen giver ret til følgende betegnelser afhængig af valg af specialisering:
Specialisering Informationsvidenskab:
Specialisering i Interaktive digitale medier:
Specialisering i Kommunikation:
Bacheloruddannelsen er en 3-årig forskningsbaseret heltidsuddannelse. Uddannelsen er normeret til 180 ECTS.
Studienævnet kan godkende, at beståede uddannelseselementer fra andre uddannelser på samme niveau træder i stedet for uddannelseselementer i denne uddannelse (merit).
Studienævnet kan efter ansøgning ligeledes godkende, at en del af denne uddannelses uddannelseselementer gennemføres ved et andet universitet eller en anden videregående uddannelsesinstitution i Danmark eller i udlandet (forhåndsmerit).
Studienævnets afgørelser om merit træffes på baggrund af en faglig vurdering.
Studienævnets muligheder for at tildele dispensation, herunder dispensation til yderligere prøveforsøg og særlige prøvevilkår, fremgår af eksamensordningen, der er offentliggjort på denne hjemmeside: https://www.studieservice.aau.dk/regler-vejledninger
Eksamensreglerne fremgår af eksamensordningen, der er offentliggjort på denne hjemmeside: https://www.studieservice.aau.dk/regler-vejledninger
I bedømmelsen af samtlige skriftlige arbejder skal der ud over det faglige indhold, uanset hvilket sprog de er udarbejdet på, også lægges vægt på den studerendes stave- og formuleringsevne. Til grund for vurderingen af den sproglige præstation lægges ortografisk og grammatisk korrekthed samt stilistisk sikkerhed. Den sproglige præstation skal altid indgå som en selvstændig dimension i den samlede vurdering. Dog kan ingen prøve samlet vurderes til bestået alene på grund af en god sproglig præstation, ligesom en prøve normalt ikke kan vurderes til ikke bestået alene på grund af en ringe sproglig præstation.
Studienævnet kan i særlige tilfælde (f.eks. ordblindhed og andet sprog end dansk som modersmål) dispensere herfor.
Bachelorprojektet skal indeholde et resumé på engelsk. Hvis projektet er skrevet på engelsk, kan resumeet skrives på dansk. Resumeet indgår i helhedsvurderingen af projektet.
Det forudsættes, at den studerende kan læse akademiske tekster på dansk, norsk, svensk og engelsk samt anvende opslagsværker mv. på andre europæiske sprog.
Nedenstående kompetenceprofil vil fremgå af eksamensbeviset:
En bachelor har kompetencer erhvervet gennem et uddannelsesforløb, der er foregået i et forskningsmiljø.
En bachelor har grundlæggende kendskab til og indsigt i sit fags metoder og videnskabelige grundlag. Disse egenskaber kvalificerer bacheloren til videreuddannelse på et relevant kandidatstudium samt til ansættelse på baggrund af uddannelsen.
Bacheloruddannelsen i Kommunikation og digitale medier er en forskningsbaseret heltidsuddannelse, som skal give den studerende grundlag for udøvelse af erhvervsfunktioner og kvalificere til optagelse på en kandidatuddannelse.
KOMPETENCEPROFILFOR BACHELORUDDANNELSEN I KOMMUNIKATION OG DIGITALE MEDIER
Den studerende skal gennem bacheloruddannelsen opnå:
Viden om
teori, metode og praksis inden for fagområderne kommunikation, interaktive digitale medier og informationsvidenskab herunder fagenes videnskabsteori
teori og metode til forståelse og analyse af kommunikationsprodukter og kommunikationsprocesser
teori og metode til forståelse af institutioner, organisationer og individer som aktører i kommunikation, interaktive digitale medier, IKT og informationssystemer
forståelse og refleksion over videnskabelige teorier, metoder og praksisser i forbindelse med tilrettelæggelse, design og formidling af kommunikation, interaktive digitale medier, IKT og informationssystemer
Færdigheder i
at anvende fagområderne kommunikation, interaktive digitale medier og informationsvidenskabs videnskabelige metoder og redskaber i arbejdet med kommunikation, interaktive digitale medier og informationsteknologi herunder design, tilrettelæggelse og udvikling heraf
at vurdere teoretiske og praktiske problemstillinger samt begrunde og vælge relevante analyse- og løsningsmodeller i relation til forståelse, tilrettelæggelse og design af kommunikationsprodukter og kommunikationsprocesser samt organisationer og individers kommunikation
at formidle faglige problemstillinger og løsningsmodeller vedrørende kommunikation, interaktive digitale medier og informationsvidenskab til fagfæller og ikke-specialister
Kompetencer til
at håndtere komplekse og udviklingsorienterede situationer i studie- eller arbejdssammenhænge, der involverer analyse, tilrettelæggelse og design af kommunikationsprodukter og kommunikationsprocesser samt organisationer og individers kommunikation
at indgå samarbejdende, ansvarligt, selvstændigt og kritisk i fagligt og tværfagligt samarbejde med en professionel tilgang
at identificere egne læringsbehov i relation til kommunikation, interaktive digitale medier og informationsvidenskab og strukturere egen læring i forskellige læringsmiljøer på grundlag af et problembaseret og projektorienteret fundament
SUPPLERENDE KOMPETENCEMÅL MED BACHELORSPECIALISERINGEN I: INFORMATIONSVIDENSKAB
Det overordnede formål med bacheloruddannelsen i Kommunikation og digitale medier: Informationsvidenskab er, at den studerende skal erhverve sig den nødvendige viden samt de nødvendige færdigheder og kompetencer til at kunne arbejde selvstændigt inden for fagets rammer på et niveau, der lever op til internationale standarder.
Den studerende skal gennem uddannelsen opnå:
Viden om
teori, metode og praksis inden for det informationsvidenskabelige område med særlig fokus på brugerinddragelse i design og udviklingsmetoder til design af IKT-systemer
teorier og metoder til udvikling af digitale ressourcer i praksis, herunder interaktive prototyper
algoritmisk tænkning og digital modellering som kommunikationsform
datadrevet evaluering af IKT
Færdigheder i
at anvende et eller flere fagområders videnskabelige metoder og redskaber samt kunne demonstrere færdigheder inden for det informationsvidenskabelige fagområde
at arbejde kreativt, konstruktivt og kritisk med skabelsen af interaktive, digitale medier
at designe informations- og kommunikationsprocesser ud fra en brugercentreret tilgang
grundlæggende systemdesign og programmering
Kompetencer til
kritisk og konstruktivt at deltage i udviklingsopgaver ved at kunne identificere, analysere og løse komplekse problemstillinger inden for det informationsvidenskabelige område med fokus på design af IKT
at kunne virke som bindeled mellem brugere og udviklere af digitale ressourcer, i kraft af en forståelse for såvel den domæneorienterede kompleksitet og de digitale muligheder og begrænsninger i en given kontekst
SUPPLERENDE KOMPETENCEMÅL MED BACHELORSPECIALISERINGEN I: INTERAKTIVE DIGITALE MEDIER
Det overordnede formål med bacheloruddannelsen i Kommunikation og digitale medier: Interaktive digitale medier er, at den studerende skal erhverve sig den nødvendige viden samt de nødvendige færdigheder og kompetencer til at kunne arbejde selvstændigt inden for fagets rammer på et niveau, der lever op til internationale standarder.
Den studerende skal gennem uddannelsen opnå:
Viden om
forskningsbaseret teori, videnskabelig metode og praksis inden for interaktive digitale medier samt refleksion over samme
interaktive digitale platforme, digital indholdsproduktion, brugerpositioner og brugergenereret indhold
designmæssige aspekter vedrørende udvikling af informations-, kommunikations- og oplevelsesteknologi ud fra et brugercentreret perspektiv med særligt henblik på transmedial design og kommunikation
Færdigheder i
kunne vurdere teoretiske og praktiske problemstillinger i relation til interaktive digitale medier samt begrunde og vælge relevante analyse- og løsningsmodeller i relation til interaktive digitale platforme, digital indholdsproduktion, brugerpositioner og brugergenereret indhold
design og produktion af transmediale fænomener
at gennemføre og kritisk reflektere over kreative processer i relation til transmedial design og kommunikation
Kompetencer til
på kritisk og konstruktiv vis at kunne samarbejde om løsningen af komplekse problemstillinger inden for interaktive digitale mediers område med fokus på interaktive digitale platforme, digital indholdsproduktion, brugerpositioner og brugergenereret indhold
SUPPLERENDE KOMPETENCEMÅL MED BACHELORSPECIALISERINGEN I: KOMMUNIKATION
Det overordnede formål med bacheloruddannelsen i Kommunikation og digitale medier: Kommunikation er, at den studerende skal erhverve sig den nødvendige viden samt de nødvendige færdigheder og kompetencer til at kunne arbejde selvstændigt inden for fagets rammer på et niveau, der lever op til internationale standarder.
Den studerende skal gennem uddannelsen opnå:
Viden om
teori, metode og praksis inden for et eller flere kommunikationsfaglige områder (medier og markedskommunikation, medier og offentlighed, organisationskommunikation og -kultur eller krydsfeltet herimellem)
organisationskommunikation i lyset af intervention eller kommunikationsplanlægning og kommunikationsdesign i teori og praksis
sammenhængen mellem læring, kommunikation, intervention og organisation eller forskellige mediers og mediegenrers særlige kendetegn og muligheder i forbindelse med kommunikationsplanlægning og budskabers konstruktion
Færdigheder i
at anvende kommunikationsfagets teorier, videnskabelige metoder og redskaber
at identificere og analysere videnskabelige problemstillinger i relation til kommunikationsprodukter og/eller kommunikationsprocesser
vurdere teoretiske og praktiske kommunikationsfaglige problemstillinger samt begrunde og vælge relevante løsningsmodeller
Kompetencer til
kritisk og konstruktivt at deltage i informations- og kommunikationsopgaver ved at kunne beskrive, analysere og løse komplekse problemstillinger inden for kommunikationsområdet
KOMPETENCEMÅL FOR BACHELORTILVALGET I KOMMUNIKATION OG DIGITALE MEDIER: INFORMATIONSVIDENSKAB
Målet med bachelortilvalget, som omfatter 45 ECTS-point, er, at den studerende tilegner sig viden om centrale problemstillinger og teorier inden for informationsvidenskab og bliver fortrolig med informationsvidenskabelige fagområder som formidling af IKT, IKT og læring, menneske-maskine interaktion, praktisk system- og multimediedesign. Den studerende skal herunder demonstrere teoretisk funderet praktisk formåen inden for formidling af IKT og inden for systemdesign.
Modulet ”Design og IKT med organisation som kontekst”. Modulet udbydes på 3. semester, bacheloruddannelsen i Kommunikation og digitale medier: Informationsvidenskab, Interaktive digitale medier og Kommunikation.
Hvad angår kurser og øvelser herudover, er tilvalget identisk med 6. semester, bacheloruddannelsen i Kommunikation og digitale medier: Informationsvidenskab.
KOMPETENCEMÅL FOR BACHELORTILVALGET I KOMMUNIKATION OG DIGITALE MEDIER: INTERAKTIVE DIGITALE MEDIER
Målet med BA-tilvalget, som omfatter 45 ECTS-point, er, at den studerende tilegner sig viden om centrale problemstillinger og teorier vedrørende interaktive digitale medier og i den forbindelse bliver fortrolig med undersøgelse af brugere, de interaktive mediers formsprog, designprocesser og udformning af interaktive digitale mediesystemer. Den studerende skal herunder demonstrere teoretisk funderet praktisk formåen inden for design og udformning af interaktive digitale medier.
BA-tilvalget udgøres af følgende to moduler fra bacheloruddannelsen i Kommunikation og digitale medier; Informationsvidenskab, Interaktive digitale medier og Kommunikation samt 6. semester på bacheloruddannelsen i Kommunikation og digitale medier, Interaktive digitale medier.
Hvad angår kurser og øvelser herudover, er tilvalget identisk med 6. semester, bacheloruddannelsen i Kommunikation og digitale medier: Interaktive digitale medier.
KOMPETENCEMÅL FOR BACHELORTILVALGET I KOMMUNIKATION OG DIGITALE MEDIER: KOMMUNIKATION
Målet med BA-tilvalget, som omfatter 45 ECTS-point, er, at den studerende tilegner sig viden om centrale problemstillinger og teorier vedrørende kommunikation. Den studerende skal i den forbindelse blive fortrolig med kommunikations- og organisationsteori samt analyse af medieprodukter, -brugere og -afsendere. Den studerende skal demonstrere teoretisk funderet praktisk formåen med hensyn til at kunne analysere og planlægge kommunikation.
BA-tilvalget udgøres af følgende to moduler fra bacheloruddannelsen i Kommunikation og digitale medier; Informationsvidenskab, Interaktive digitale medier og Kommunikation samt 6. semester på bacheloruddannelsen i Kommunikation og digitale medier, Kommunikation.
Modulet ”Medieproduktion, Modulet udbydes på 1. semester, bacheloruddannelsen i Kommunikation og digitale medier: Informationsvidenskab, Interaktive digitale medier og Kommunikation.
Modulet ”Kommunikationsdesign 3: Kultur og værdier”, Modulet udbydes på 5. semester, bacheloruddannelsen i Kommunikation og digitale medier: Informationsvidenskab, Interaktive digitale medier og Kommunikation.
Hvad angår kurser og øvelser herudover, er tilvalget identisk med 6. semester, bacheloruddannelsen i Kommunikation og digitale medier: Kommunikation.
KOMPETENCEMÅL FOR BACHELORSIDEFAGSUDDANNELSEN I MEDIEFAG
Sidefagsuddannelsen i mediefag består af et bachelor- og et kandidatsidefag i mediefag, som er forskningsbaserede heltidstilvalg, som tilsammen udgør det ene af to fag (grundfag og sidefag) i en bachelor- og kandidatuddannelse, der er tilrettelagt med henblik på undervisning i de gymnasiale uddannelser.
Det overordnede formål med bachelor- og kandidatsidefaget er, at den studerende sammen med studier i hovedfaget skal opnå faglig kompetence til at undervise i to fag inden for fagrækken i de gymnasiale uddannelser.
Den studerende skal gennem sidefagsuddannelsen i mediefag opnå:
Viden om
og overblik over centrale genrer og programtyper inden for dokumentar, fiktion og blandinger af disse to former
film- og medievidenskabelig metodik og evnen til at identificere videnskabelige problemstillinger selvstændigt
grundlæggende film- og medievidenskabelige teorier, metodik og redskaber
faserne i en medieproduktions produktionsforløb omfattende eksempelvis informationssøgning og research, produktionstilrettelæggelse, herunder dramaturgi, synopsis, manuskript og storyboard, optagelse og optageteknik, redigering og redigeringsteknik, forholdet mellem produktionsform og indhold, formidlingssituation og målgruppe
Færdigheder i
at kunne anvende principper og arbejdsmetoder knyttet til faserne i en medieproduktion
Kompetencer til
Bacheloruddannelsen i Kommunikation og digitale medier løber over i alt seks semestre (1.-6. semester). De første fem semestre svarende til 150 ECTS-point er fælles for alle studerende. På enkelte semestre har den studerende mulighed for at tone sin uddannelse i form af valgfagsmoduler.
Ved udgangen af 5. semester vælger den studerende at specialisere sin bacheloruddannelse inden for fagområdet (specialiseringerne): informationsvidenskab, interaktive digitale medier eller kommunikation. På 6. semester skrives bachelorprojekt.
UDDANNELSERNES TILRETTELÆGGELSE
Uddannelserne er modulopbygget og tilrettelagt som et problembaseret studium. Et modul er et fagelement eller en gruppe af fagelementer, der har som mål at give den studerende en helhed af faglige kvalifikationer inden for en nærmere fastsat tidsramme angivet i ECTS-point, og som afsluttes med en eller flere prøver inden for bestemte eksamensterminer, der er angivet og afgrænset i studieordningen.
Obligatoriske moduler, bacheloruddannelsen i Kommunikation og digitale medier 1. - 5. semester:
Problembaseret læring (studiefagsmodul) | 1. semester | 5 ECTS-point |
Kommunikationsprodukter (projektmodul) | 1. semester | 15 ECTS-point |
Medieteknologi, kommunikation og samfund (studiefagsmodul) | 1. semester | 5 ECTS-point |
Medieproduktion (studiefagsmodul) | 1. semester | 5 ECTS-point |
Kommunikationsprocesser (projektmodul) | 2. semester | 20 ECTS-point |
Undersøgelses- og analysemetoder (studiefagsmodul) | 2. semester | 10 ECTS-point |
Design og IKT med organisation som kontekst (studiefagsmodul) | 3. semester | 5 ECTS-point |
Organisationskommunikation (projektmodul) | 3. semester | 20 ECTS-point |
Logik og argumentationsteori (studiefagsmodul) | 3. semester | 5 ECTS-point |
Kommunikation og individ (projektmodul) | 4. semester | 15 ECTS-point |
Digitale metoder (studiefagsmodul) | 4. semester | 5 ECTS-point |
Fagets videnskabsteori: Kommunikation og Digitale Medier (studiefagsmodul) | 4. semester | 5 ECTS-point |
Valgfagsmoduler | 4. semester | 5 ECTS-point |
Kommunikationsdesign 1: Læring, netværksdannelse og organisering (projektmodul) | 5. semester | 10 ECTS-point |
Kommunikationsdesign 2: Oplevelser, tid og rum (projektmodul) | 5. semester | 10 ECTS-point |
Kommunikationsdesign 3: Kultur og værdier (projektmodul) | 5. semester | 10 ECTS-point |
Projektorienteret forløb (valgmulighed) (projektmodul)* | 5. semester | 10 ECTS-point |
Obligatoriske moduler 6. semester specialisering: Interaktive Digitale Medier
Transmedial design og kommunikation (studiefagsmodul) | 6. semester | 10 ECTS-point |
Bachelorprojekt: Interaktive digitale medier (projektmodul) | 6. semester | 15 ECTS-point |
Valgfagsmoduler | 6. semester | 5 ECTS-point |
Obligatoriske moduler 6. semester specialisering: Informationsvidenskab
Data-drevet design, udvikling og evaluering af IKT (studiefagsmodul) | 6. semester | 10 ECTS-point |
Bachelorprojekt: IKT I brug (projektmodul) | 6. semester | 15 ECTS-point |
Valgfagsmoduler | 6. semester | 5 ECTS-point |
Obligatoriske moduler 6. semester specialisering: Kommunikation
Organisationskonsultation, organisatorisk læring og kommunikation, valgmulighed 1 af 2 (studiefagsmodul) | 6. semester | 10 ECTS-point |
Kommunikationsplanlægning og medier, valgmulighed 2 af 2 (studiefagsmodul) | 6. semester | 10 ECTS-point |
Bachelorprojekt: Kommunikation (projektmodul) | 6. semester | 15 ECTS-point |
Valgfagsmoduler | 6. semester | 5 ECTS-point |
Valgfagsmoduler 4./6. semester:
Æstetik og digitale medier (valgfagsmodul) | 4./6. semester | 5 ECTS-point |
Mundtlig kommunikation: Retorik i praksis (valgfagsmodul) | 4./6. semester | 5 ECTS-point |
Informationspraksis og informationsadfærd (valgfagsmodul) | 4./6. semester | 5 ECTS-point |
Effekt og evaluering (valgfagsmodul) | 4./6. semester | 5 ECTS-point |
Avanceret webdesign og analyse (valgfagsmodul) | 4./6. semester | 5 ECTS-point |
Virksomhedsledelse (valgfagsmodul) | 4./6. semester | 5 ECTS-point |
Skriftlig kommunikation og retorik i praksis (valgfagsmodul) | 4./6. semester | 5 ECTS-point |
Uddannelserne bygger på en kombination af faglige, problemorienterede og tværfaglige tilgange og tilrettelægges ud fra følgende arbejds- og evalueringsformer, der kombinerer færdigheder og faglig refleksion:
forelæsninger
klasseundervisning
projektarbejde
workshop
opgaveløsning (individuelt og i grupper)
lærerfeedback
faglig refleksion
porteføljearbejde
Uddannelsernes 1. til 4. og 6. semester udgøres af projektenhedsmoduler og studiefagsmoduler.
På uddannelsernes 4. og 6. semester indgår valgfag. Den studerende kan vælge valgfag udbudt af Studienævnet for Kommunikation og Digitale Medier Valgfagsmoduler skal under alle omstændigheder tilsammen udgøre 10 ECTS-point af hele kandidatuddannelsen. De angivne valgfrie moduler udbydes og oprettes efter studienævnets beslutning.
På uddannelsernes 5. semester afholdes der tre semesterkonferencer (Projektmoduler) af 10 ECTS-point. Hver semesterkonference består af et undervisnings- og vejledningsforløb, som understøtter den studerendes arbejde inden for følgende faglige områder:
Læring, netværk og organisering
Oplevelser og rum
Kultur og værdier
Hvert projektmodul afsluttes i en semesterkonference, hvor den studerende præsenterer sit arbejde. I forlængelse heraf eksamineres den studerende.
Den studerende kan erstatte et af de tre moduler med et projektorienteret forløb.
På 6. semester Kommunikation indgår valgbare studiefag. På 6. semester Kommunikation prøves den studerende således i ”Organisationskonsultation, organisatorisk læring og kommunikation” eller ”Kommunikationsplanlægning og medier”, og afslutter studiefaget med tilhørende prøver.
På uddannelsernes 6. semester udarbejder den studerende under vejledning et bachelorprojekt inden for uddannelsens faglige område.
BA-TILVALGET I KOMMUNIKATION OG DIGITALE MEDIERS TILRETTELÆGGELSE
Tilvalget i Kommunikation og digitale medier: Informationsvidenskab indeholder følgende prøver:
Design og IKT med organisation som kontekst | 5. semester | 5 ECTS-point |
Kommunikationsdesign 1: Læring, netværksdannelse og organisering | 5. semester | 10 ECTS-point |
IKT i brug | 6. semester | 15 ECTS-point |
Data-drevet design, udvikling og evaluering af IKT (studiefagsmodul) | 6. semester | 10 ECTS-point |
Valgfagsmoduler 4./6. semester | 6. semester | 5 ECTS-point |
Tilvalget i Kommunikation og digitale medier: Interaktive digitale medier indeholder følgende prøver:
Design og IKT med organisation som kontekst | 5. semester | 5 ECTS-point |
Kommunikationsdesign 2: Oplevelser, tid og rum | 5. semester | 10 ECTS-point |
Transmedial design og kommunikation (studiefagsmodul) | 6. semester | 10 ECTS-point |
Interaktive digitale medier | 6. semester | 15 ECTS-point |
Valgfagsmoduler 4./6. semester | 6. semester | 5 ECTS-point |
Tilvalget i Kommunikation og digitale medier: Kommunikation indeholder følgende prøver:
Kommunikationsdesign 3: Kultur og værdier (projektmodul) | 5. semester | 10 ECTS-point |
Medieproduktion (studiefagsmodul) | 5. semester | 5 ECTS-point |
Kommunikation (projektmodul) | 6. semester | 15 ECTS-point |
Organisationskonsultation, organisatorisk læring og kommunikation, Valgmulighed 1 af 2 | 6. semester | 10 ECTS-point |
Kommunikationsplanlægning & medier, Valgmulighed 2 af 2 | 6. semester | 10 ECTS-point |
Valgfagsmoduler 4./6. semester | 6. semester | 5 ECTS-point |
BACHELORSIDEFAGET I MEDIEFAG
BA-sidefaget består af tre moduler på tilsammen 15 ECTS-point på den studerendes 5. semester, og tre moduler på tilsammen 30 ECTS-point på den studerendes 6. Semester.
Uddannelsen er modulopbygget og tilrettelagt som et problembaseret og overvejende projektorganiseret studium. Et modul er et fagelement eller en gruppe af fagelementer, der har som mål at give den studerende en helhed af faglige kvalifikationer inden for en nærmere fastsat tidsramme angivet i ECTS-point, og som afsluttes med en eller flere prøver inden for bestemte eksamensterminer, der er angivet og afgrænset i studieordningen.
Bachelorsidefaget består, af seks moduler i form af kurser og emnestudier. Modulerne indeholder praktisk medieproduktion, filmhistorie, film- og medieteori, Transmedial design og kommunikation. Disse discipliner udgør det faglige grundlag for modulerne på kandidatsidefaget, som primært indeholder mediehistorie, medievidenskablige undersøgelsesmetoder, medie og markedskommunikation samt værkanalyse og værkanalysens metodik. Hertil kommer et valgfag.
Obligatoriske moduler for Bachelorsidefaget i Mediefag
Medieproduktion I: TV | 5. semester | 5 ECTS-point |
Medieproduktion II: Film | 5. semester | 5 ECTS-point |
Filmhistorie 1 | 5. semester | 5 ECTS-point |
Film og medieteori | 6. semester | 15 ECTS-point |
Transmedial design og kommunikation | 6. semester | 10 ECTS-point |
Filmhistorie 2 | 6. semester | 5 ECTS-point |
Uddannelsens 5. semester er forankret i opbyggelse af produktive færdigheder samt viden om filmens historie. Til at understøtte de studerendes arbejde er der kursusundervisning i film- og medieproduktion samt i filmhistorie.
Uddannelsens 6. semester udgøres af projektmodulet ”Film og medieteori” og af modulerne ”Filmhistorie 2” og ”Transmedial design og kommunikation”.
Førsteårsprøven:
Inden udgangen af første studieår på bacheloruddannelsen skal den studerende, for at kunne fortsætte uddannelsen, deltage i alle prøver på første studieår. Første studieår skal være bestået senest inden udgangen af andet studieår efter studiestart, for at den studerende kan fortsætte sin bacheloruddannelse.
Studienævnet kan dog i særlige tilfælde dispenseres fra ovenstående.
Generelle prøvebestemmelser
Projekter, emnestudier mv. kan udarbejdes i fællesskab af indtil 6 studerende. Ved bachelorprojekter kan studienævnet fastsætte egne maksimumtal for gruppernes størrelse. Ved prøver i projekter, emnestudier mv. gælder normalt følgende:
En mundtlig prøve med udgangspunkt i det skriftlige arbejde, hvad enten dette er udarbejdet individuelt eller i samarbejde med andre. Projektrapporten/det skriftlige arbejde betragtes som gruppens fælles ansvar. Projektrapporten udgør følgelig grundlaget for eksamination og bedømmelse, og der foretages en samlet bedømmelse af projektrapporten og den mundtlige præstation. Ved en mundtlig gruppeprøve skal den enkelte studerende eksamineres på en sådan måde, at det sikres, at der foretages en individuel bedømmelse af den studerendes præstation, jf. eksamensbekendtgørelsen § 4.
Prøven foregår som en samtale mellem den/de studerende, eksaminator og censor med udgangspunkt i en af den/de studerende udarbejdet projektrapport. Den studerende holder ved eksamenens start et oplæg af 5 minutters varighed om et fagligt emne i tilknytning til projektarbejdet.
Den enkelte studerende har mulighed for at få meddelt bedømmelsen i enrum. I givet fald dette ønskes meddeles dette ved eksaminationens påbegyndelse.
Hvor der ved skriftlige arbejder er fastsat regler for arbejdets omfang, svarer en side til 2400 enheder dvs. skrifttegn inkl. mellemrum. Det fastsatte sidetal omfatter kun selve den skriftlige fremstilling, idet fx titelblad, forord, indholdsfortegnelse, litteraturliste, resume og bilag ikke medtælles. Ved opgørelsen af sidetal medtælles noter, men ikke illustrationer. Sidetal og enheder anføres enten på forsiden eller i et forord.
Prøvetiden er normeret til 20 minutter pr. studerende og 10 minutter pr. gruppe til votering og karaktergivning, dog højst i alt to timer ved store grupper, 30 minutter i alt ved individuelle prøver. De angivne prøvetider ved mundtlige prøver er inkl. votering og meddelelse af resultatet. Hvor intet andet er anført, er prøven på dansk.
De studieelementer, der ligger til grund for den enkelte prøve, normeres som andele af årsværk, idet et årsværk er en fuldtidsstuderendes arbejde i et år inklusiv ferie. Et årsværk er lig med 60 ECTS-point.
For at uddannelsen kan anses som bestået skal alle prøver være bestået med mindst karakteren 02 eller bedømmelsen ’Bestået’. Der udregnes et vægtet gennemsnit af karaktererne fra de prøver, som bedømmes efter 7-trinsskalaen, på baggrund af de enkelte prøvers vægt i ECTS-point. Dvs. at gennemsnittet defineres som summen af de enkelte karakterer, hver multipliceret med den tilhørende prøves ECTS-omfang, divideret med summen af ECTS-pointene for de prøver, der indgår i gennemsnittet.
Ved beregningen indgår ikke prøver, som bedømmes med bestået/ikke bestået. Gennemsnittet anføres på eksamensbeviset med én decimal.
Nedenstående viser uddannelsesoversigt over bacheloruddannelsen med de 2 specialiseringer.
Alle moduler bedømmes gennem individuel gradueret karakter efter 7-trinssskalaen eller bestået/ikke bestået (B/IB). Alle moduler bedømmes ved ekstern prøve (ekstern censur) eller intern prøve (af eksaminator og evt. intern medbedømmer ).
Udbydes som:
1-faglig | ||||||
Specialisering:
Interaktive digitale medierInformationsvidenskabKommunikation | ||||||
Modulnavn | Type | ECTS | Bedømmelse | Censur | Prøve | Sprog |
1. Semester
| ||||||
Problembaseret læring
(BAKDM20201) | Kursus | 5 | Bestået/ikke bestået | Intern prøve | Aktiv deltagelse/løbende evaluering | Dansk |
Kommunikationsprodukter
(BAKDM20222) | Projekt | 15 | 7-trins-skala | Intern prøve | Mundtlig pba. projekt | Dansk |
Medieteknologi, kommunikation og samfund
(BAKDM20203) | Kursus | 5 | Bestået/ikke bestået | Intern prøve | Aktiv deltagelse/løbende evaluering | Dansk |
Medieproduktion
(BAKDM20204) | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Mundtlig pba. projekt | Dansk |
2. Semester
| ||||||
Kommunikationsprocesser
(BAKDM20225) | Projekt | 20 | 7-trins-skala | Ekstern prøve | Mundtlig pba. projekt | Dansk |
Undersøgelses- og analysemetoder
(BAKDM202010) | Kursus | 10 | 7-trins-skala | Ekstern prøve | Skriftlig | Dansk |
3. Semester
| ||||||
Design og IKT med organisation som kontekst
(BAKDM20209) | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Mundtlig pba. projekt | Dansk |
Organisationskommunikation
(BAKDM20228) | Projekt | 20 | 7-trins-skala | Intern prøve | Mundtlig pba. projekt | Dansk |
Logik og argumentationsteori
(BAKDM202013) | Kursus | 5 | Bestået/ikke bestået | Intern prøve | Skriftlig | Dansk |
4. Semester
| ||||||
Kommunikation og individ
(BAKDM202211) | Projekt | 15 | 7-trins-skala | Ekstern prøve | Mundtlig pba. projekt | Dansk |
Digitale metoder
(BAKDM202037) | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Mundtlig pba. projekt | Dansk |
Fagets videnskabsteori: Kommunikation og Digitale Medier
(BAKDM202025) | Kursus | 5 | Bestået/ikke bestået | Intern prøve | Skriftlig | Dansk |
Valgfrie moduler
Vælg 5 ECTS
| Kursus | 5 | ||||
5. Semester
| ||||||
Valgmuligheder 5. semester
Vælg 30 ECTS
| Projekt | 30 |
Valgmuligheder 5. semester Vælg 30 ECTS | ||||||
Modulnavn | Type | ECTS | Bedømmelse | Censur | Prøve | Sprog |
Kommunikationsdesign 1: Læring, netværksdannelse og organisering
(BAKDM202017) | Projekt | 10 | 7-trins-skala | Intern prøve | Mundtlig pba. projekt | Dansk |
Kommunikationsdesign 2: Oplevelser, tid og rum
(BAKDM202018) | Projekt | 10 | 7-trins-skala | Intern prøve | Mundtlig pba. projekt | Dansk |
Kommunikationsdesign 3: Kultur og værdier
(BAKDM202019) | Projekt | 10 | 7-trins-skala | Intern prøve | Mundtlig pba. projekt | Dansk |
Projektorienteret forløb
(BAKDM202036) | Projekt | 10 | Bestået/ikke bestået | Intern prøve | Mundtlig pba. projekt | Dansk |
Udbydes som:
1-faglig | ||||||
Specialisering:
Interaktive digitale medier | ||||||
Modulnavn | Type | ECTS | Bedømmelse | Censur | Prøve | Sprog |
6. Semester
| ||||||
Transmedial design og kommunikation
(BAKDM202035) | Kursus | 10 | Bestået/ikke bestået | Intern prøve | Aktiv deltagelse/løbende evaluering | Dansk |
Bachelorprojekt: Interaktive Digitale Medier
(BAKDM202224) | Projekt | 15 | 7-trins-skala | Ekstern prøve | Speciale/afgangsprojekt | Dansk |
Valgfrie moduler
Vælg 5 ECTS
| Kursus | 5 |
Udbydes som:
1-faglig | ||||||
Specialisering:
Informationsvidenskab | ||||||
Modulnavn | Type | ECTS | Bedømmelse | Censur | Prøve | Sprog |
6. Semester
| ||||||
Data-drevet design, udvikling og evaluering af IKT
(BAKDM202040) | Kursus | 10 | Bestået/ikke bestået | Intern prøve | Aktiv deltagelse/løbende evaluering | Dansk |
Bachelorprojekt: IKT i brug
(BAKDM202221) | Projekt | 15 | 7-trins-skala | Ekstern prøve | Speciale/afgangsprojekt | Dansk |
Valgfrie moduler
Vælg 5 ECTS
| Kursus | 5 |
På 6. semester i specialiseringen i Kommunikation, kan den studerende vælge mellem modulet "Organisationskonsultation, organisatorisk læring og kommunikation" eller "Kommunikationsplanlægning og medier".
Udbydes som:
1-faglig | ||||||
Specialisering:
Kommunikation | ||||||
Modulnavn | Type | ECTS | Bedømmelse | Censur | Prøve | Sprog |
6. Semester
Valgmulighed 1 af 2
| ||||||
Organisationskonsultation, organisatorisk læring og kommunikation
(BAKDM202042) | Kursus | 10 | Bestået/ikke bestået | Intern prøve | Aktiv deltagelse/løbende evaluering | Dansk |
Bachelorprojekt: Kommunikation
(BAKDM202228) | Projekt | 15 | 7-trins-skala | Ekstern prøve | Speciale/afgangsprojekt | Dansk |
Valgfrie moduler
Vælg 5 ECTS
| Kursus | 5 | ||||
6. Semester
Valgmulighed 2 af 2
| ||||||
Kommunikationsplanlægning og medier
(BAKDM202031) | Kursus | 10 | Bestået/ikke bestået | Intern prøve | Aktiv deltagelse/løbende evaluering | Dansk |
Bachelorprojekt: Kommunikation
(BAKDM202228) | Projekt | 15 | 7-trins-skala | Ekstern prøve | Speciale/afgangsprojekt | Dansk |
Valgfrie moduler
Vælg 5 ECTS
| Kursus | 5 |
Moduler der indeholder videnskabsteori: Kommunikationsprodukter (projektmodul), Kommunikationsprocesser (projektmodul), Organisationskommunikation (projektmodul), Kommunikation og individ (projektmodul), Fagets videnskabsteori: Kommunikation og Digitale Medier (studiefagsmodul), Bachelorprojekt: Interaktive digitale medier (projektmodul), Bachelorprojekt: IKT I brug (projektmodul), Bachelorprojekt: Kommunikation (projektmodul).
Uddannelsesforløb for sidefag i mediefag
Udbydes som:
Sidefag | ||||||
Linje: Mediefag | ||||||
Modulnavn | Type | ECTS | Bedømmelse | Censur | Prøve | Sprog |
1. Semester
| ||||||
Centralt fag | 30 | |||||
2. Semester
| ||||||
Centralt fag | 30 | |||||
3. Semester
| ||||||
Centralt fag | 30 | |||||
4. Semester
| ||||||
Centralt fag | 30 | |||||
5. Semester
| ||||||
Centralt fag | 15 | |||||
Medieproduktion 1: TV og online
(SIMED20206) | Kursus | 5 | Bestået/ikke bestået | Intern prøve | Aktiv deltagelse/løbende evaluering | Dansk |
Medieproduktion 2: Kortfilm
(SIMED20207) | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Mundtlig pba. projekt | Dansk |
Filmhistorie 1
(SIMED20201) | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig | Dansk |
6. Semester
| ||||||
Film- og medieteori
(SIMED20203) | Kursus | 15 | 7-trins-skala | Ekstern prøve | Mundtlig pba. projekt | Dansk |
Transmedial design og kommunikation
(BAKDM202035) | Kursus | 10 | Bestået/ikke bestået | Intern prøve | Aktiv deltagelse/løbende evaluering | Dansk |
Filmhistorie 2
(SIMED20202) | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Mundtlig | Dansk |
Uddannelsesoversigt over obligatoriske prøver, BA-tilvalget i Kommunikation og digitale medier: Informationsvidenskab
Udbydes som:
Tilvalgsfag | ||||||
Modulnavn | Type | ECTS | Bedømmelse | Censur | Prøve | Sprog |
1. Semester
| ||||||
Centralt fag | 30 | |||||
2. Semester
| ||||||
Centralt fag | 30 | |||||
3. Semester
| ||||||
Centralt fag | 30 | |||||
4. Semester
| ||||||
Centralt fag | 30 | |||||
5. Semester
| ||||||
Centralt fag | 15 | |||||
Design og IKT med organisation som kontekst
(BAKDM20209) | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Mundtlig pba. projekt | Dansk |
Kommunikationsdesign 1: Læring, netværksdannelse og organisering
(BAKDM202017) | Projekt | 10 | 7-trins-skala | Intern prøve | Mundtlig pba. projekt | Dansk |
6. Semester
| ||||||
IKT i brug
(BAKDM202229) | Projekt | 15 | 7-trins-skala | Ekstern prøve | Mundtlig pba. projekt | Dansk |
Data-drevet design, udvikling og evaluering af IKT
(BAKDM202040) | Kursus | 10 | Bestået/ikke bestået | Intern prøve | Aktiv deltagelse/løbende evaluering | Dansk |
Valgfrie moduler
Vælg 5 ECTS
| Kursus | 5 |
Uddannelsesoversigt over obligatoriske prøver, BA-tilvalget i Kommunikation og digitale medier: Interaktive Digitale Medier
Udbydes som:
Tilvalgsfag | ||||||
Modulnavn | Type | ECTS | Bedømmelse | Censur | Prøve | Sprog |
1. Semester
| ||||||
Centralt fag | 30 | |||||
2. Semester
| ||||||
Centralt fag | 30 | |||||
3. Semester
| ||||||
Centralt fag | 30 | |||||
4. Semester
| ||||||
Centralt fag | 30 | |||||
5. Semester
| ||||||
Centralt fag | 15 | |||||
Design og IKT med organisation som kontekst
(BAKDM20209) | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Mundtlig pba. projekt | Dansk |
Kommunikationsdesign 2: Oplevelser, tid og rum
(BAKDM202018) | Projekt | 10 | 7-trins-skala | Intern prøve | Mundtlig pba. projekt | Dansk |
6. Semester
| ||||||
Transmedial design og kommunikation
(BAKDM202035) | Kursus | 10 | Bestået/ikke bestået | Intern prøve | Aktiv deltagelse/løbende evaluering | Dansk |
Interaktive Digitale Medier
(BAKDM202243) | Projekt | 15 | 7-trins-skala | Ekstern prøve | Mundtlig pba. projekt | Dansk |
Valgfrie moduler
Vælg 5 ECTS
| Kursus | 5 |
Uddannelsesoversigt over obligatoriske prøver, BA-tilvalget i Kommunikation og digitale medier: Kommunikation
På 6. semester i tilvalget i Kommunikation, kan den studerende vælge mellem modulet "Organisationskonsultation, organisatorisk læring og kommunikation" eller " Kommunikationsplanlægning og medier".
Udbydes som:
Tilvalgsfag | ||||||
Modulnavn | Type | ECTS | Bedømmelse | Censur | Prøve | Sprog |
1. Semester
| ||||||
Centralt fag | 30 | |||||
2. Semester
| ||||||
Centralt fag | 30 | |||||
3. Semester
| ||||||
Centralt fag | 30 | |||||
4. Semester
| ||||||
Centralt fag | 30 | |||||
5. Semester
| ||||||
Centralt fag | 15 | |||||
Kommunikationsdesign 3: Kultur og værdier
(BAKDM202019) | Projekt | 10 | 7-trins-skala | Intern prøve | Mundtlig pba. projekt | Dansk |
Medieproduktion
(BAKDM20204) | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Mundtlig pba. projekt | Dansk |
6. Semester
Valgmulighed 1
| ||||||
Organisationskonsultation, organisatorisk læring og kommunikation
(BAKDM202042) | Kursus | 10 | Bestået/ikke bestået | Intern prøve | Aktiv deltagelse/løbende evaluering | Dansk |
Kommunikation
(BAKDM202230) | Projekt | 15 | 7-trins-skala | Ekstern prøve | Mundtlig pba. projekt | Dansk |
Valgfrie moduler
Vælg 5 ECTS
| Kursus | 5 | ||||
6. Semester
Valgmulighed 2
| ||||||
Kommunikationsplanlægning og medier
(BAKDM202031) | Kursus | 10 | Bestået/ikke bestået | Intern prøve | Aktiv deltagelse/løbende evaluering | Dansk |
Kommunikation
(BAKDM202230) | Projekt | 15 | 7-trins-skala | Ekstern prøve | Mundtlig pba. projekt | Dansk |
Valgfrie moduler
Vælg 5 ECTS
| Kursus | 5 |
Valgfrie moduler
Den studerende kan vælge et valgfag udbudt af Studienævnet for Kommunikation og Digitale Medier. De angivne valgfrie moduler udbydes og oprettes efter studienævnets beslutning. Det betyder at ikke alle valgfagsmoduler oprettes hvert år.
Valgfrie moduler Vælg 5 ECTS | ||||||
Modulnavn | Type | ECTS | Bedømmelse | Censur | Prøve | Sprog |
Æstetik og digitale medier
(BAKDM202012) | Kursus | 5 | Bestået/ikke bestået | Intern prøve | Aktiv deltagelse/løbende evaluering | Dansk |
Mundtlig kommunikation: Retorik i praksis
(BAKDM202014) | Kursus | 5 | Bestået/ikke bestået | Intern prøve | Aktiv deltagelse/løbende evaluering | Dansk |
Informationspraksis og informationsadfærd
(BAKDM202016) | Kursus | 5 | Bestået/ikke bestået | Intern prøve | Aktiv deltagelse/løbende evaluering | Dansk og Engelsk |
Effekt og evaluering
(BAKDM202032) | Kursus | 5 | Bestået/ikke bestået | Intern prøve | Aktiv deltagelse/løbende evaluering | Dansk |
Avanceret webdesign og analyse
(BAKDM202033) | Kursus | 5 | Bestået/ikke bestået | Intern prøve | Aktiv deltagelse/løbende evaluering | Dansk |
Virksomhedsledelse
(BAKDM202034) | Kursus | 5 | Bestået/ikke bestået | Intern prøve | Aktiv deltagelse/løbende evaluering | Dansk |
Skriftlig kommunikation og retorik i praksis
(BAKDM20207) | Kursus | 5 | Bestået/ikke bestået | Intern prøve | Aktiv deltagelse/løbende evaluering | Dansk |
Studieordningen er godkendt af dekanen og træder i kraft pr. 1. september 2022.
Studienævnet udbyder ikke undervisning efter den hidtidige studieordning fra 2020 efter sommereksamen 2024.
Studienævnet udbyder eksamen i moduler fra den hidtidige studieordning, i det omfang der er studerende, der har brugt prøveforsøg i et modul uden at bestå. Antallet af prøveforsøg følger eksamensbekendtgørelsen.
Prodekanen for uddannelse har den 27. marts 2024 godkendt en ændring af modultypen i modulet "Digitale metoder". Modultypen er ændret fra projekt til kursus og er gældende fra foråret 2024.