I medfør af lovbekendtgørelse nr. 778 af 7. august 2019 om universiteter (universitetsloven) fastsættes følgende studieordning.
Uddannelsen følger endvidere eksamensordningen for Aalborg Universitet.
Bacheloruddannelsen er tilrettelagt i henhold til Uddannelses- og Forskningsministeriets bekendtgørelse nr. 20 af 9. januar 2020 om bachelor- og kandidatuddannelser ved universiteterne (uddannelsesbekendtgørelsen) med senere ændringer og bekendtgørelse nr. 22 af 9. januar 2020 om eksamen og censur ved universitetsuddannelser (eksamensbekendtgørelsen) med senere ændringer. Der henvises endvidere til bekendtgørelse nr. 153 af 26. februar 2020 (adgangsbekendtgørelsen) og bekendtgørelse nr. 114 af 3. februar 2015 (karakterbekendtgørelsen).
For to-faglige uddannelsesforløb er uddannelsen endvidere tilrettelagt i henhold til vejledning nr. 9698 af 28. august 2018 (Retningslinjer for universitetsuddannelser rettet mod undervisning i de gymnasiale uddannelser samt undervisning i gymnasiale fag i eux-forløb)
Uddannelsen udbydes i Aalborg.
Bacheloruddannelsen hører under Det Humanistiske og Samfundsvidenskabelige Fakultet, Aalborg Universitet.
Bacheloruddannelsen hører under Studienævn for Politik og Samfund
Bacheloruddannelsen er tilknyttet censorkorps for Historie.
Optagelse forudsætter en gymnasial uddannelse.
I medfør af adgangsbekendtgørelsen er uddannelsens områdespecifikke adgangskrav:
Derudover forudsætter optagelse én af følgende uddannelsesspecifikke kombinationer:
Adgangskrav for optagelse på uddannelsen som sidefag:
Optagelse på historie som sidefag forudsætter følgende områdespecifikke adgangskrav:
Derudover forudsætter optagelse én følgende uddannelsesspecifikke kombinationer:
Bacheloruddannelsen giver ret til betegnelsen Bachelor (BA) i historie. Den engelske betegnelse er Bachelor of Arts (BA) in History.
Bacheloruddannelsen er en 3-årig forskningsbaseret heltidsuddannelse. Uddannelsen er normeret til 180 ECTS.
Studienævnet kan godkende, at beståede uddannelseselementer fra andre uddannelser på samme niveau træder i stedet for uddannelseselementer i denne uddannelse (merit).
Studienævnet kan efter ansøgning ligeledes godkende, at en del af denne uddannelses uddannelseselementer gennemføres ved et andet universitet eller en anden videregående uddannelsesinstitution i Danmark eller i udlandet (forhåndsmerit).
Studienævnets afgørelser om merit træffes på baggrund af en faglig vurdering.
Studienævnets muligheder for at tildele dispensation, herunder dispensation til yderligere prøveforsøg og særlige prøvevilkår, fremgår af eksamensordningen, der er offentliggjort på denne hjemmeside: https://www.studieservice.aau.dk/regler-vejledninger
Eksamensreglerne fremgår af eksamensordningen, der er offentliggjort på denne hjemmeside: https://www.studieservice.aau.dk/regler-vejledninger
I bedømmelsen af samtlige skriftlige arbejder skal der ud over det faglige indhold, uanset hvilket sprog de er udarbejdet på, også lægges vægt på den studerendes stave- og formuleringsevne. Til grund for vurderingen af den sproglige præstation lægges ortografisk og grammatisk korrekthed samt stilistisk sikkerhed. Den sproglige præstation skal altid indgå som en selvstændig dimension i den samlede vurdering. Dog kan ingen prøve samlet vurderes til bestået alene på grund af en god sproglig præstation, ligesom en prøve normalt ikke kan vurderes til ikke bestået alene på grund af en ringe sproglig præstation.
Studienævnet kan i særlige tilfælde (f.eks. ordblindhed og andet sprog end dansk som modersmål) dispensere herfor.
Bachelorprojektet skal indeholde et resumé på engelsk. Hvis projektet er skrevet på engelsk, kan resumeet skrives på dansk. Resumeet indgår i helhedsvurderingen af projektet.
Dele af uddannelsens pensum vil foreligge på engelsk, ligesom flere af uddannelsens kurser kan udbydes på engelsk, hvorfor fortrolighed med engelsk er en forudsætning for gennemførelse af uddannelsen.
Nedenstående kompetenceprofil vil fremgå af eksamensbeviset:
En bachelor har kompetencer erhvervet gennem et uddannelsesforløb, der er foregået i et forskningsmiljø.
En bachelor har grundlæggende kendskab til og indsigt i sit fags metoder og videnskabelige grundlag. Disse egenskaber kvalificerer bacheloren til videreuddannelse på et relevant kandidatstudium samt til ansættelse på baggrund af uddannelsen.
Faglig profil
Bacheloruddannelsen i historie er en selvstændig, afrundet, forskningsbaseret uddannelse, hvorigennem den studerende opnår en række alsidige analytiske kompetencer inden for studiet af kultur- og samfundsforhold.
Uddannelsens formål
Formålet med uddannelsen er, at den studerende opnår en bred grundlæggende viden om fagets genstandsfelter, teorier og metoder – analoge såvel som digitale – og om historiske kultur- og samfundsforhold, der sætter den studerende i stand til at identificere, formulere, analysere og konkludere på videnskabelige problemstillinger. Bacheloruddannelsen kvalificerer til videreuddannelse på et relevant kandidatstudium og til at arbejde med undervisning og kulturformidling samt udrednings- og udviklingsarbejde i såvel offentlige som private institutioner, organisationer og virksomheder.
Uddannelsens fag
En 2-faglig bacheloruddannelse i historie består af et centralt fag (historie) på 135 ECTS og et sidefag på 45 ECTS.
En 2-faglig bacheloruddannelse med historie som sidefag består af et centralt fag på 135 ECTS og sidefaget i historie på 45 ECTS.
Bacheloruddannelsen i almen historie består af konstituerende fagelementer på 170 ECTS og valgfag på 10 ECTS.
Der sker studietidsforlængelse for studerende, der læser historie som sidefag, når det centrale fag ligger uden for sidefagets fagområde. Studietidsforlængelsen tilknyttes sidefaget i historie på kandidatuddannelsen. Det betyder, at de studerende skal følge et ekstra semester på i historie på deres kandidatuddannelse. Se studieordning for kandidatuddannelsen med historie som centralt fag og sidefag.
Efter afsluttet uddannelse har den studerende erhvervet sig faglige og erhvervsrelevante kompetencer i at:
VIDEN
FÆRDIGHEDER
KOMPETENCER
Regler om moduler og fagelementer
En bacheloruddannelse er et afrundet forløb, der bygger videre på de færdigheder, den studerende har erhvervet i den adgangsgivende uddannelse.
Bacheloruddannelsen i historie er opbygget af moduler. Et modul er et fagelement eller en gruppe af fagelementer, der har som mål at give den studerende en helhed af faglige kvalifikationer. Uddannelsen er tilrettelagt med henblik på at sikre faglig progression og sammenhæng.
Modulernes omfang angives i ECTS-point og afsluttes med en eller flere prøver, som det angives i denne studieordning. 60 ECTS-point svarer til et års heltidsstudium, og 1 ECTS-point svarer til ca. 27 timers arbejde.
Regler om forløb af bacheloruddannelsen
Inden udgangen af første studieår på bacheloruddannelsen skal den studerende, for at kunne fortsætte uddannelsen, deltage i alle prøver på første studieår. Første studieår skal være bestået senest inden udgangen af andet studieår efter studiestart, for at den studerende kan fortsætte sin bacheloruddannelse. Studienævnet kan dog i særlige tilfælde dispenseres fra ovenstående.
Udbud af valgfag
Studienævnet forbeholder sig retten til ikke at udbyde valgfag, hvor der er for få studerende tilmeldt. Såfremt valgfag ikke udbydes, vil de studerende blive tilbudt andre valgmuligheder.
Spredningskrav
Den studerende skal i løbet af uddannelsen arbejde med projekter inden for forskellige historiske perioder og geografiske områder:
Mindst ét projekt skal have hovedvægt på perioderne før ca. 1550.
Mindst ét projekt skal have hovedvægt på perioden ca. 1550-1900.
Mindst ét projekt skal have hovedvægt på perioden efter ca. 1900.
Mindst ét af projekterne skal have hovedvægt på dansk/nordisk historie.
Mindst ét af projekterne skal have hovedvægt på europæisk/global historie.
Studerende i almen historie skal opfylde alle spredningskrav på bacheloruddannelsen. Studerende med historie som centralt fag eller sidefag skal opfylde spredningskravene på den samlede bachelor- og kandidatuddannelse.
Bacheloruddannelsen i almen Historie og bacheloruddannelsen med historie som centralt fag
Semester | Almen historie | ECTS | Historie som centralt fag | ECTS |
1. | Modul 1: Oversigtsforløb i globaliseringens historie1 | 5 | Modul 1: Oversigtsforløb i globaliseringens historie | 5 |
2. | Modul 5: Oversigtsforløb i dansk/europæisk historie efter ca.1900 | 5 15 10 | Modul 5: Oversigtsforløb i dansk og europæisk historier efter ca. 1850 Modul 6: Moderne periode efter ca. 1900 Modul 7a: Historisk videnskabsteori og metode: Kildeanalyse | 5 15 |
Modul 8: Oversigtsforløb i dansk/europæisk historie ca. 1550-1900 Modul 9: Tidligt moderne periode ca. 1550-1900 Modul 7b: Historisk videnskabsteori og metode: Fremstillingsanalyse | 5 15 10 | Modul 8: Oversigtsforløb i dansk og europæisk historie ca. 1550-1850 | 5 15 10 | |
4. | Modul 10: Oversigtsforløb i dansk/europæisk historie før ca. 1550 Modul 12: Materiel kulturarv Modul 13: Digital historie | 5 5 | Modul 10: Oversigtsforløb i dansk og europæisk historie før ca. 1550 Modul 13: Digital historie | 5 15 10 |
5. | Modul 14: Bachelorprojekt Modul 15: Politologi, økonomi og sociologi Modul 16: Supplerende metodefag (V)2 | 15 5 10 | Modul 14: Bachelorprojekt Sidefag (V) | 15 15 |
6. | Modul 17: Periodeoverskridende temaer i historien Modul 18: Brug af historien Modul 19: Formidling af historien | 15 10 5 | Sidefag (V) | 30 |
1Hvis ikke andet er anført, er modulet konstituerende.
2V = valgfag.
Bacheloruddannelsen med historie som sidefag
Semester | Historie som sidefag | ECTS |
1. | Centralt fag | 30 |
2. | Centralt fag | 30 |
3. | Centralt fag | 30 |
4. | Centralt fag | 30 |
5. | Centralt fag | 15 |
6. | Modul 5: Oversigtsforløb i dansk og europæisk historier efter ca. 1900 Modul 6: Moderne periode efter ca. 1900 Modul 18: Brug af historien | 5 15 10 |
Udbydes som:
1-faglig | ||||||
Modulnavn | Type | ECTS | Bedømmelse | Censur | Prøve | Sprog |
1. Semester
| ||||||
M01 Oversigtsforløb i globaliseringens historie
(HISBA21M01) | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig | Dansk |
M02 FNs Verdensmål og historie
(HISBA21M02) | Projekt | 15 | 7-trins-skala | Intern prøve | Mundtlig pba. projekt | Dansk |
M03 Introduktion til problemorienteret projektarbejde
(HISBA21M03) | Kursus | 5 | Bestået/ikke bestået | Intern prøve | Aktiv deltagelse/løbende evaluering | Dansk |
M04 Litteratur- og informationssøgning
(HISBA21M04) | Kursus | 5 | Bestået/ikke bestået | Intern prøve | Aktiv deltagelse/løbende evaluering | Dansk |
2. Semester
| ||||||
M05 Oversigtsforløb i dansk og europæisk historie efter ca. 1900
(HISBA21M05) | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Mundtlig | Dansk |
M06 Moderne periode efter ca. 1900
(HISBA21M06) | Projekt | 15 | 7-trins-skala | Ekstern prøve | Mundtlig pba. projekt | Dansk |
M07a Historisk videnskabsteori og metode 1 – Kildeanalyse
(HISBA21M07A) | Kursus | 10 | 7-trins-skala | Ekstern prøve | Skriftlig | Dansk |
3. Semester
| ||||||
M07b Historisk videnskabsteori og metode 2 – Fremstillingsanalyse
(HISBA21M07B) | Kursus | 10 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig | Dansk |
M08 Oversigtsforløb i dansk og europæisk historie ca. 1550–1900
(HISBA21M08) | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Mundtlig | Dansk |
M09 Tidlig moderne periode ca. 1550–1900
(HISBA21M09) | Projekt | 15 | 7-trins-skala | Ekstern prøve | Mundtlig pba. projekt | Dansk |
4. Semester
| ||||||
M10 Oversigtsforløb i europæisk og dansk historie indtil ca. 1550
(HISBA21M10) | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Mundtlig | Dansk |
M11 Ældre perioders historie før ca. 1550
(HISBA21M11) | Projekt | 15 | 7-trins-skala | Ekstern prøve | Mundtlig pba. projekt | Dansk |
M12 Materiel kulturarv
(HISBA21M12) | Kursus | 5 | Bestået/ikke bestået | Intern prøve | Aktiv deltagelse/løbende evaluering | Dansk |
M13 Digital historie
(HISBA21M13) | Kursus | 5 | Bestået/ikke bestået | Intern prøve | Skriftlig | Dansk |
5. Semester
| ||||||
M14 Bachelorprojekt
(HISBA21M14) | Projekt | 15 | 7-trins-skala | Ekstern prøve | Speciale/afgangsprojekt | Dansk |
M15 Politologi, økonomi og sociologi
(HISBA21M15) | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig | Dansk |
Valgfag
Vælg 10 ECTS
| Kursus | 10 | ||||
6. Semester
| ||||||
M17 Periodeoverskridende temaer i historien
(HISBA21M17) | Projekt | 15 | 7-trins-skala | Intern prøve | Mundtlig pba. projekt | Dansk |
M18 Brug af historien
(HISBA21M18) | Kursus | 10 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig | Dansk |
M19 Formidling af historien
(HISBA21M19) | Kursus | 5 | Bestået/ikke bestået | Intern prøve | Aktiv deltagelse/løbende evaluering | Dansk |
Valgfag Vælg 10 ECTS | ||||||
Modulnavn | Type | ECTS | Bedømmelse | Censur | Prøve | Sprog |
M16 Tværvidenskabelige metoder
(HISBA21M16) | Kursus | 10 | Bestået/ikke bestået | Intern prøve | Aktiv deltagelse/løbende evaluering | Dansk |
Biografisk narrativ metode
(BASOC202016E) | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Mundtlig | Dansk |
Hverdagsliv, kultur og emotioner
(BASOC202016C) | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Mundtlig | Dansk |
Udbydes som:
2-faglig | ||||||
Modulnavn | Type | ECTS | Bedømmelse | Censur | Prøve | Sprog |
1. Semester
| ||||||
M01 Oversigtsforløb i globaliseringens historie
(HISBA21M01) | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig | Dansk |
M02 FNs Verdensmål og historie
(HISBA21M02) | Projekt | 15 | 7-trins-skala | Intern prøve | Mundtlig pba. projekt | Dansk |
M03 Introduktion til problemorienteret projektarbejde
(HISBA21M03) | Kursus | 5 | Bestået/ikke bestået | Intern prøve | Aktiv deltagelse/løbende evaluering | Dansk |
M04 Litteratur- og informationssøgning
(HISBA21M04) | Kursus | 5 | Bestået/ikke bestået | Intern prøve | Aktiv deltagelse/løbende evaluering | Dansk |
2. Semester
| ||||||
M05 Oversigtsforløb i dansk og europæisk historie efter ca. 1900
(HISBA21M05) | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Mundtlig | Dansk |
M06 Moderne periode efter ca. 1900
(HISBA21M06) | Projekt | 15 | 7-trins-skala | Ekstern prøve | Mundtlig pba. projekt | Dansk |
M07a Historisk videnskabsteori og metode 1 – Kildeanalyse
(HISBA21M07A) | Kursus | 10 | 7-trins-skala | Ekstern prøve | Skriftlig | Dansk |
3. Semester
| ||||||
M07b Historisk videnskabsteori og metode 2 – Fremstillingsanalyse
(HISBA21M07B) | Kursus | 10 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig | Dansk |
M08 Oversigtsforløb i dansk og europæisk historie ca. 1550–1900
(HISBA21M08) | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Mundtlig | Dansk |
M09 Tidlig moderne periode ca. 1550–1900
(HISBA21M09) | Projekt | 15 | 7-trins-skala | Ekstern prøve | Mundtlig pba. projekt | Dansk |
4. Semester
| ||||||
M10 Oversigtsforløb i europæisk og dansk historie indtil ca. 1550
(HISBA21M10) | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Mundtlig | Dansk |
M11 Ældre perioders historie før ca. 1550
(HISBA21M11) | Projekt | 15 | 7-trins-skala | Ekstern prøve | Mundtlig pba. projekt | Dansk |
M12 Materiel kulturarv
(HISBA21M12) | Kursus | 5 | Bestået/ikke bestået | Intern prøve | Aktiv deltagelse/løbende evaluering | Dansk |
M13 Digital historie
(HISBA21M13) | Kursus | 5 | Bestået/ikke bestået | Intern prøve | Skriftlig | Dansk |
5. Semester
| ||||||
M14 Bachelorprojekt
(HISBA21M14) | Projekt | 15 | 7-trins-skala | Ekstern prøve | Speciale/afgangsprojekt | Dansk |
Sidefag | 15 | |||||
6. Semester
| ||||||
Sidefag | 30 |
Udbydes som:
Sidefag | ||||||
Modulnavn | Type | ECTS | Bedømmelse | Censur | Prøve | Sprog |
1. Semester
| ||||||
Centralt fag | 30 | |||||
2. Semester
| ||||||
Centralt fag | 30 | |||||
3. Semester
| ||||||
Centralt fag | 30 | |||||
4. Semester
| ||||||
Centralt fag | 30 | |||||
5. Semester
| ||||||
Centralt fag | 15 | |||||
M01 Oversigtsforløb i globaliseringens historie
(HISBA21M01) | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig | Dansk |
M20 Historiefagets udvikling og metode
(HISSF21M20) | Kursus | 10 | 7-trins-skala | Ekstern prøve | Skriftlig | Dansk |
6. Semester
| ||||||
M05 Oversigtsforløb i dansk og europæisk historie efter ca. 1900
(HISBA21M05) | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Mundtlig | Dansk |
M06 Moderne periode efter ca. 1900
(HISBA21M06) | Projekt | 15 | 7-trins-skala | Ekstern prøve | Mundtlig pba. projekt | Dansk |
M18 Brug af historien
(HISSF21M18) | Kursus | 10 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig | Dansk |
Følgende moduler indeholder videnskabsteori og videnskabelig metode.
Almen historie og historie som centralfag
Historie som sidefag
Studienævnet offentliggør på Moodle mere udførlige oplysninger om uddannelsen, herunder om eksamen.
Studieordningen er godkendt af dekanen og træder i kraft pr. 1. september 2021
Studienævnet udbyder ikke undervisning efter den hidtidige studieordning fra 2020 efter sommereksamen 2023.
Studienævnet udbyder eksamen i moduler fra den hidtidige studieordning, i det omfang der er studerende, der har brugt prøveforsøg i et modul uden at bestå. Antallet af prøveforsøg følger eksamensbekendtgørelsen.