I medfør af lovbekendtgørelse nr. 778 af 7. august 2019 om universiteter (universitetsloven) fastsættes følgende studieordning.
Uddannelsen følger endvidere eksamensordningen inkl. fællesbestemmelserne for Aalborg Universitet.
Kandidatuddannelsen er tilrettelagt i henhold til Uddannelses- og Forskningsministeriets bekendtgørelse nr. 2285 af 1. december 2021 om universitetsuddannelser tilrettelagt på heltid (uddannelsesbekendtgørelsen) og bekendtgørelse nr. 2271 af 1. december 2021 om eksamener og prøver ved universitetsuddannelser (eksamensbekendtgørelsen). Der henvises endvidere til bekendtgørelse nr. 104 af 24. januar 2021 (adgangsbekendtgørelsen) og bekendtgørelse nr. 114 af 3. februar 2015 (karakterbekendtgørelsen).
Uddannelsen udbydes i København.
Kandidatuddannelsen hører under Det Humanistiske og Samfundsvidenskabelige Fakultet, Aalborg Universitet.
Kandidatuddannelsen hører under Studienævn for Socialt Arbejde.
Kandidatuddannelsen er tilknyttet censorkorps for Kandidatuddannelsen i Socialt arbejde.
Adgangsgivende uddannelser uden retskrav på optagelse:
Akademiske uddannelser:
PROFFESIONSBACHELORUDDANNELSER
Kandidatuddannelsen giver ret til betegnelsen Cand.soc. i socialt arbejde. Den engelske betegnelse er Master of Science (MSc) in Social Sciences in Social Work.
Kandidatuddannelsen er en 2-årig forskningsbaseret heltidsuddannelse. Uddannelsen er normeret til 120 ECTS.
Studienævnet kan godkende, at beståede uddannelseselementer fra andre uddannelser på samme niveau træder i stedet for uddannelseselementer i denne uddannelse (merit).
Studienævnet kan efter ansøgning ligeledes godkende, at en del af denne uddannelses uddannelseselementer gennemføres ved et andet universitet eller en anden videregående uddannelsesinstitution i Danmark eller i udlandet (forhåndsmerit).
Studienævnets afgørelser om merit træffes på baggrund af en faglig vurdering.
Studienævnets muligheder for at tildele dispensation, herunder dispensation til yderligere prøveforsøg og særlige prøvevilkår, fremgår af eksamensordningen, der er offentliggjort på denne hjemmeside: https://www.studieservice.aau.dk/regler-vejledninger
Eksamensreglerne fremgår af eksamensordningen, der er offentliggjort på denne hjemmeside: https://www.studieservice.aau.dk/regler-vejledninger
I bedømmelsen af samtlige skriftlige arbejder skal der ud over det faglige indhold, uanset hvilket sprog de er udarbejdet på, også lægges vægt på den studerendes stave- og formuleringsevne. Til grund for vurderingen af den sproglige præstation lægges ortografisk og grammatisk korrekthed samt stilistisk sikkerhed. Den sproglige præstation skal altid indgå som en selvstændig dimension i den samlede vurdering. Dog kan ingen prøve samlet vurderes til bestået alene på grund af en god sproglig præstation, ligesom en prøve normalt ikke kan vurderes til ikke bestået alene på grund af en ringe sproglig præstation.
Studienævnet kan i særlige tilfælde (f.eks. ordblindhed og andet sprog end dansk som modersmål) dispensere herfor.
Specialet skal indeholde et resumé på engelsk. Hvis projektet er skrevet på engelsk, kan resumeet skrives på dansk. Resumeet indgår i helhedsvurderingen af projektet.
Det forudsættes, at den studerende kan læse akademiske tekster på moderne dansk, norsk, svensk og engelsk samt anvende opslagsværker mv. på andre europæiske sprog.
Nedenstående kompetenceprofil vil fremgå af eksamensbeviset:
En kandidat har kompetencer erhvervet gennem et uddannelsesforløb, der er foregået i et forskningsmiljø.
Kandidaten kan varetage højt kvalificerede funktioner på arbejdsmarkedet på baggrund af uddannelsen. Desuden har kandidaten forudsætninger for forskning (ph.d.-uddannelse). Kandidaten har i forhold til bacheloren udbygget sin faglige viden og selvstændighed, således at kandidaten selvstændigt anvender videnskabelig teori og metode inden for såvel akademisk og erhvervsmæssig/ professionel sammenhæng.
Det overordnede formål med kandidatuddannelsen i socialt arbejde er, at den studerende skal erhverve sig den nødvendige viden samt de nødvendige færdigheder og kompetencer til at kunne arbejde selvstændigt inden for fagets rammer på et niveau, der lever op til internationale standarder.
Den studerende skal gennem uddannelsen opnå:
Viden om:
Færdigheder i:
Kompetencer til:
Uddannelsen er tilrettelagt med henblik på at sikre faglig progression og sammenhæng med afsæt i forskellige BA uddannelser. Uddannelsen er baseret på en problembaseret læringsmodel, som anvendes og udprøves gennem specifikke faglige mål på de enkelte semestre, og gennem en individuelt udarbejdet portfolio, som de studerende udarbejder gennem deres studie. Her skal de studerende kort beskrive deres udvikling af interpersonelle kompetencer, strukturelle kompetencer og meta-kognitive kompetencer i forbindelse med det fagligt funderede problembaserede arbejde.
Uddannelsen er opbygget af fire semestre som hver især indeholder forskellige faglige moduler.
Første semester indeholder de konstituerende fag: teorier om socialt arbejde, teorier om sociale problemer og social politik, som udprøves i form af en problembaseret projektrapport.
Andet semester består af yderligere tre konstituerende fag: organisationsteori, videnskabsteori og metode samt aktør perspektiver i socialt arbejde, som udprøves gennem en projektrapport, der bygger på en empirisk forankret undersøgelse samt en digital formidling af projektet.
Tredje semester er tilrettelagt som et fordybelsessemester, hvor de studerende gennem forskellige valg har mulighed for at konstruere en specifik kompetenceprofil. Semesteret har et obligatorisk modul, ’Ret og retsanvendelse’ i socialt arbejde. Semesteret giver derudover de studerende mulighed for at vælge 1-2 valgfag, eller et projektorienteret forløb. Valgfagene er udvalgt med baggrund i aktualitet i forhold til socialt arbejde i bred forstand og i forhold til aktuel forskning. Der udbydes et begrænset antal valgfag fra valgfagskataloget hvert år som afspejler aktuel forskning inden for socialt arbejde. Alle valgfag udbydes både som 10 og 15 etc. På valgfagene er der en max- og minimums grænse på antal deltagere; de udbydes på tværs af Campus København og Aalborg, og undervisningen gennemføres fysisk og digitalt.
Projektorienteret forløb tilbydes som 25 ECTS. Begge muligheder kombineres med det obligatoriske modul.
Det konkrete udbud af valgfag vælges og udbydes af studienævnet inden tilmeldingsperioden.
Semesterets samlede ECTS belastning skal udgøre 30 point.
Fjerde semester er ligeledes et fordybelsessemester, som består af udarbejdelse af et kandidatspeciale.
Modulernes omfang angives i ECTS-point og afsluttes med en prøve, som det angives i denne studieordning under hvert modul. 60 ECTS-point svarer til et års heltidsstudie.
Studiets struktur opdelt i undervisningsbelastning fordelt på semestre og i moduler:
Semester | Modul | Eksamens ECTS |
1. semester | Modul 1: Socialt Arbejdes Felt (K) | 30 |
2. semester | Modul 2: Det Sociale Arbejdes aktører og organisationer (K) | 30 |
3. semester | Modul 3: Ret og retsanvendelse i socialt arbejde (K) Modul 4: Valgfag (V) Modul 5: Projektorienteret forløb (V) | 5 10, 15 25 |
4. semester | Modul 6: Kandidatspeciale (K) | 30 |
K= konstituerende fag
V= valgfag
På 1. og 2. semester er det en forudsætning for at gå til eksamen, at den studerende har afleveret en individuel portofolio til vejleder/ koordinator inden projektaflevering. Hvis portfolio ikke er afleveret, kan resten af gruppen godt gå til eksamen, men de, der ikke har afleveret, kan ikke. De skal gå til reeksamen.
På 3 semester skal der afleveres en individuelt udarbejdet portfolio, som indgår i den samlede bedømmelse af den skriftlige aflevering på valgfag eller projektorienteret forløb. Portfolio indgår her i den samlede bedømmelse med en vægtning på 10 % ud af de 100% som den samlede bedømmelse udgør. Portfolio berører ikke antallet af anslag, men må max udgøre to sider uanset om den skriftlige aflevering vedrører moduler på 10,15 eller 25 ects.
Der skal kun afleveres en portfolio, selvom der læses to valgfag.
Der skal ikke afleveres portfolio for 24-timers eksamen i social forvaltning.
De skal ikke afleveres portfolio for samlæste valgfag eller valgfag, som læses ved andre institutter eller universiteter.
På 4 semester er der to muligheder. For de studerende som laver speciale alene gælder det, at portfolio indgår i en helhedsvurdering af specialet.
For de studerende, som laver speciale i gruppe, gælder det ligeledes, at portfolio indgår i en helhedsvurdering af specialet. Det foregår på den måde, at portfolio her består af et fælles dokument, som reflekterer den fælles speciale proces, på baggrund af de individuelle kandidat profiler.
Udbydes som:
1-faglig | ||||||
Modulnavn | Type | ECTS | Bedømmelse | Censur | Prøve | Sprog |
1. Semester
| ||||||
Det Sociale Arbejdes Felt
(KASOA20221) | Projekt | 30 | 7-trins-skala | Intern prøve | Mundtlig pba. projekt | Dansk |
2. Semester
| ||||||
Det Sociale Arbejdes Aktører og Organisationer
(KASOA20222) | Projekt | 30 | 7-trins-skala | Ekstern prøve | Mundtlig pba. projekt | Dansk |
3. Semester
Mulighed A
| ||||||
Ret- og retsanvendelse i socialt arbejde
(KASOA20223) | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig | Dansk |
Projektorienteret forløb
(KASOA20226) | Projekt | 25 | 7-trins-skala | Intern prøve | Mundtlig pba. projekt | Dansk |
3. Semester
Mulighed B
| ||||||
Ret- og retsanvendelse i socialt arbejde
(KASOA20223) | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig | Dansk |
Mulighed B. Valgfag 10 + 15 ECTS
Vælg 25 ECTS
| 25 | |||||
4. Semester
| ||||||
Kandidatspeciale
(KASOA20227) | Projekt | 30 | 7-trins-skala | Ekstern prøve | Speciale/afgangsprojekt | Dansk |
Det konkrete udbud af valgfag vælges og udbydes af studienævnet.
Udbuddet for semestret kan findes på uddannelsens hjemmeside.
Studienævnet kan dispensere fra forudsætningen om, at de studerende skal have bestået 1. og 2. semester for at kunne påbegynde 3. semester.
Mulighed B. Valgfag 10 + 15 ECTS Vælg 25 ECTS | ||||||
Modulnavn | Type | ECTS | Bedømmelse | Censur | Prøve | Sprog |
Arbejdsinklusion i en (post-)globaliseret velfærdsstat
(KASOA20224A) | Kursus | 10 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig | Dansk |
Arbejdsinklusion i en (post-)globaliseret velfærdsstat
(KASOA20225A) | Kursus | 15 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig | Dansk |
Borgerinddragelse og borgerperspektiver
(KASOA20224B) | Kursus | 10 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig | Dansk |
Borgerinddragelse og borgerperspektiver
(KASOA20225B) | Kursus | 15 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig | Dansk |
Børn og unge i udsatte positioner
(KASOA20224C) | Kursus | 10 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig | Dansk |
Børn og unge i udsatte positioner
(KASOA20225C) | Kursus | 15 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig | Dansk |
Det sociale arbejdes krydsfelter med fokus på borgerperspektiver
(KASOA20224D) | Kursus | 10 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig | Dansk |
Det sociale arbejdes krydsfelter med fokus på borgerperspektiver
(KASOA20225D) | Kursus | 15 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig | Dansk |
Forløbsstudier. Kvalitative metoder til studiet af forandringer i socialt arbejde
(KASOA20224E) | Kursus | 10 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig | Dansk |
Forløbsstudier. Kvalitative metoder til studiet af forandringer i socialt arbejde
(KASOA20225E) | Kursus | 15 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig | Dansk |
Frivilligt socialt arbejde og civilsamfund
(KASOA20224F) | Kursus | 10 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig | Dansk |
Frivilligt socialt arbejde og civilsamfund
(KASOA20225F) | Kursus | 15 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig | Dansk |
Hvordan kan socialt arbejde kvalificeres gennem ny viden? Praksisforskning, dialogisk vidensproduktion og forskningsbaseret refleksion
(KASOA20224G) | Kursus | 10 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig | Dansk |
Hvordan kan socialt arbejde kvalificeres gennem ny viden? Praksisforskning, dialogisk vidensproduktion og forskningsbaseret refleksion
(KASOA20225G) | Kursus | 15 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig | Dansk |
Kulturmøde – Observationsstudier af sociale kategorier og interaktioner i socialt arbejde med indvandrere og flygtninge
(KASOA20224H) | Kursus | 10 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig | Dansk |
Kulturmøde – Observationsstudier af sociale kategorier og interaktioner i socialt arbejde med indvandrere og flygtninge
(KASOA20225H) | Kursus | 15 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig | Dansk |
Kvantitative metoder og evaluering
(KAKRI20223) | Kursus | 10 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig | Dansk |
Kvantitative metoder og evaluering
(KAKRI202212) | Kursus | 15 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig | Dansk |
Lokalsamfundsarbejde – Teorier, perspektiver og dilemmaer
(KASOA20224I) | Kursus | 10 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig | Dansk |
Lokalsamfundsarbejde – Teorier, perspektiver og dilemmaer
(KASOA20225I) | Kursus | 15 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig | Dansk |
Menneskesyn i socialt arbejde
(KASOA20224J) | Kursus | 10 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig | Dansk |
Narrativ analyse og socialt arbejde
(KASOA20224K2) | Kursus | 10 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig | Dansk |
Menneskesyn i socialt arbejde
(KASOA20225J) | Kursus | 15 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig | Dansk |
Migration, medborgerskab og socialt arbejde
(KASOA20224K1) | Kursus | 10 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig | Dansk |
Migration, medborgerskab og socialt arbejde
(KASOA20225K1) | Kursus | 15 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig | Dansk |
Narrativ analyse og socialt arbejde
(KASOA20225K2) | Kursus | 15 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig | Dansk |
Præstationskulturen og unges mentale helbred. Samfundsforandringer og nye typer af sociale problemer i ungdomsgruppen
(KASOA20224L) | Kursus | 10 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig | Dansk |
Præstationskulturen og unges mentale helbred. Samfundsforandringer og nye typer af sociale problemer i ungdomsgruppen
(KASOA20225L) | Kursus | 15 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig | Dansk |
Samtaleanalyse og socialt arbejde – Relationer og deltagernes medskabelse af praksis
(KASOA20224M) | Kursus | 10 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig | Dansk |
Samtaleanalyse og socialt arbejde – Relationer og deltagernes medskabelse af praksis
(KASOA20225M) | Kursus | 15 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig | Dansk |
Social Retfærdighed
(KASOA20224N) | Kursus | 10 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig | Dansk |
Social Retfærdighed
(KASOA20225N) | Kursus | 15 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig | Dansk |
Socialt arbejde og nye digitale teknologier
(KASOA20224O) | Kursus | 10 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig | Dansk |
Socialt arbejde og nye digitale teknologier
(KASOA20225O) | Kursus | 15 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig | Dansk |
Socialt arbejde på psykiatri- og handicapområdet
(KASOA20224P) | Kursus | 10 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig | Dansk |
Socialt arbejde på psykiatri- og handicapområdet
(KASOA20225P) | Kursus | 15 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig | Dansk |
Transnationalt socialt arbejde med voksne udsatte migranter inden for menneskehandel, prostitution og arbejdsmarkedet
(KASOA20224Q) | Kursus | 10 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig | Dansk |
Transnationalt socialt arbejde med voksne udsatte migranter inden for menneskehandel, prostitution og arbejdsmarkedet
(KASOA20225Q) | Kursus | 15 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig | Dansk |
Tæller vi det der tæller? – Evaluering af og i socialt arbejde
(KASOA20224R) | Kursus | 10 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig | Dansk |
Tæller vi det der tæller? – Evaluering af og i socialt arbejde
(KASOA20225R) | Kursus | 15 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig | Dansk |
Udsatte positioner: Socialt arbejde med voksne udsatte på kanten af velfærdssamfundet
(KASOA20224S) | Kursus | 10 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig | Dansk |
Udsatte positioner: Socialt arbejde med voksne udsatte på kanten af velfærdssamfundet
(KASOA20225S) | Kursus | 15 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig | Dansk |
Ungdom, risiko og socialt arbejde
(KASOA20224T) | Kursus | 10 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig | Dansk |
Ungdom, risiko og socialt arbejde
(KASOA20225T) | Kursus | 15 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig | Dansk |
Videregående kvalitative metoder: Praksiseksempler, øvelser og forskningsetik
(KASOA20224U) | Kursus | 10 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig | Dansk |
Videregående kvalitative metoder: Praksiseksempler, øvelser og forskningsetik
(KASOA20225U) | Kursus | 15 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig | Dansk |
Den studerende skal vælge et valgfag på 10 ECTS og et på 15 ECTS. Moduler med samme modultitel kan kun vælges én gang.
Studienævnet offentliggør på studiets hjemmeside: www.socialkandidat.samf.aau.dk og gennem det interne kommunikationssystem mere udførlige oplysninger om uddannelsen.
Studieordningen er godkendt af dekanen og træder i kraft pr. 1. september 2022. Studieordningen træder i kraft for studerende, der pr. 1. september 2022 starter på uddannelsens 1. og 3. semester.
Studienævnet udbyder ikke undervisning efter den hidtidige studieordning fra 2020 efter sommereksamen 2022.
Studienævnet udbyder eksamen i moduler fra den hidtidige studieordning, i det omfang der er studerende, der har brugt prøveforsøg i et modul uden at bestå. Antallet af prøveforsøg følger eksamensbekendtgørelsen.
Prodekanen for uddannelse har den 10. juni 2022 godkendt en ændring i prøveformen i modulet "Det sociale arbejdes felt" gældende fra efteråret 2022.