I medfør af lovbekendtgørelse nr. 778 af 7. august 2019 om universiteter (universitetsloven) fastsættes følgende studieordning.
Uddannelsen følger endvidere eksamensordningen inkl. fællesbestemmelserne for Aalborg Universitet.
Kandidatuddannelsen er tilrettelagt i henhold til Uddannelses- og Forskningsministeriets bekendtgørelse nr. 2285 af 1. december 2021 om universitetsuddannelser tilrettelagt på heltid (uddannelsesbekendtgørelsen) og bekendtgørelse nr. 2271 af 1. december 2021 om eksamener og prøver ved universitetsuddannelser (eksamensbekendtgørelsen). Der henvises endvidere til bekendtgørelse nr. 104 af 24. januar 2021 (adgangsbekendtgørelsen) og bekendtgørelse nr. 114 af 3. februar 2015 (karakterbekendtgørelsen).
For to-faglige uddannelsesforløb er uddannelsen endvidere tilrettelagt i henhold til vejledning nr. 9698 af 28. august 2018 (Retningslinjer for universitetsuddannelser rettet mod undervisning i de gymnasiale uddannelser samt undervisning i gymnasiale fag i eux-forløb)
Uddannelsen udbydes i Aalborg.
Kandidatuddannelsen hører under Det Ingeniør- og Naturvidenskabelige Fakultet, Aalborg Universitet.
Kandidatuddannelsen hører under Studienævn for Matematiske Fag
Kandidatuddannelsen er tilknyttet censorkorps for Matematik
Adgangsgivende uddannelser på kandidatuddannelsen i matematik (1-faglig)
Adgangsgivende uddannelser med retskrav på optagelse
Adgangsgivende uddannelser uden retskrav på optagelse
Adgangsgivende uddannelser på kandidatuddannelsen i matematik som centralt fag (2-faglig)
Adgangsgivende uddannelser med retskrav på optagelse
Adgangsgivende uddannelser uden retskrav på optagelse
Adgangskrav for optagelse på uddannelsen med matematik som sidefag
Kandidatuddannelsen giver ret til betegnelsen Cand.scient. i matematik. Den engelske betegnelse er Master of Science (MSc) in Mathematics.
Kandidatuddannelsen med specialisering i statistik giver ret til betegnelsen Cand.scient. i matematik med specialisering i statistik. Den engelske betegnelse er Master of Science (MSc) in Mathematics with Specialisation in Statistics.
For den to-faglige uddannelsen giver kandidatuddannelsen ret til betegnelsen Cand.scient. i matematik og [sidefag]. Den engelske betegnelse er Master of Science (MSc) in Mathematics and [minor subject].
Kandidatuddannelsen er en to-årig forskningsbaseret heltidsuddannelse. Uddannelsen er normeret til 120 ECTS.
Studienævnet kan godkende, at beståede uddannelseselementer fra andre uddannelser på samme niveau træder i stedet for uddannelseselementer i denne uddannelse (merit).
Studienævnet kan efter ansøgning ligeledes godkende, at en del af denne uddannelses uddannelseselementer gennemføres ved et andet universitet eller en anden videregående uddannelsesinstitution i Danmark eller i udlandet (forhåndsmerit).
Studienævnets afgørelser om merit træffes på baggrund af en faglig vurdering.
Studienævnets muligheder for at tildele dispensation, herunder dispensation til yderligere prøveforsøg og særlige prøvevilkår, fremgår af eksamensordningen, der er offentliggjort på denne hjemmeside: https://www.studieservice.aau.dk/regler-vejledninger
Eksamensreglerne fremgår af eksamensordningen, der er offentliggjort på denne hjemmeside: https://www.studieservice.aau.dk/regler-vejledninger
I bedømmelsen af samtlige skriftlige arbejder skal der ud over det faglige indhold, uanset hvilket sprog de er udarbejdet på, også lægges vægt på den studerendes stave- og formuleringsevne. Til grund for vurderingen af den sproglige præstation lægges ortografisk og grammatisk korrekthed samt stilistisk sikkerhed. Den sproglige præstation skal altid indgå som en selvstændig dimension i den samlede vurdering. Dog kan ingen prøve samlet vurderes til bestået alene på grund af en god sproglig præstation, ligesom en prøve normalt ikke kan vurderes til ikke bestået alene på grund af en ringe sproglig præstation.
Studienævnet kan i særlige tilfælde (f.eks. ordblindhed og andet sprog end dansk som modersmål) dispensere herfor.
Specialet skal indeholde et resumé på engelsk. Hvis projektet er skrevet på engelsk, kan resumeet skrives på dansk. Resumeet indgår i helhedsvurderingen af projektet.
Det forudsættes, at den studerende kan læse akademiske tekster på dansk, norsk, svensk og engelsk samt anvende opslagsværker mv. på andre europæiske sprog.
Nedenstående kompetenceprofil vil fremgå af eksamensbeviset:
En kandidat har kompetencer erhvervet gennem et uddannelsesforløb, der er foregået i et forskningsmiljø.
Kandidaten kan varetage højt kvalificerede funktioner på arbejdsmarkedet på baggrund af uddannelsen. Desuden har kandidaten forudsætninger for forskning (ph.d.-uddannelse). Kandidaten har i forhold til bacheloren udbygget sin faglige viden og selvstændighed, således at kandidaten selvstændigt anvender videnskabelig teori og metode inden for såvel akademisk og erhvervsmæssig/ professionel sammenhæng.
En person, der dimitterer med en kandidatgradegrad i matematik, skal have følgende viden, færdigheder og kompetencer:
Viden
Færdigheder
Kompetencer
En person, der dimitterer med en kandidatgrad i matematik med specialisering i statistik skal have følgende viden, færdigheder og kompetencer:
Viden
Færdigheder
Kompetencer
Desuden skal studerende, der studerer matematik i kombination med et andet fag have følgende viden, færdigheder og kompetencer:
Viden
Færdigheder
Kompetencer
Studieordningen er modulopbygget og organiseret som et problembaseret studium. Et modul er et fagelement eller en gruppe af fagelementer, der har som formål er at give den studerende en helhed af faglige kvalifikationer inden for en nærmere fastsat tidsramme specificeret i ECTS-points, og som afsluttes med en eller flere prøver inden for bestemte eksamensterminer. Prøven er angivet og afgrænset i studieordningen.
Studieordningen bygger på en kombination af faglige, problemorienterede og tværfaglige tilgange og tilrettelægges ud fra følgende arbejds- og evalueringsformer, der kombinerer færdigheder og faglig reflektion:
Forud for hvert semester fastlægger studienævnet, hvilke valgfag, der vil blive udbudt i det kommende semester.
Studienævnet forbeholder sig retten til ikke at udbyde valgfag, hvor der er for få studerende tilmeldt. Såfremt valgfag ikke udbydes, vil de studerende blive tilbudt andre valgmuligheder.
Generelle regler vedrørende valgkurser:
- Studienævner udbyder kun et begrænset antal valgkurser pr. semester.
- Studerende kan kun deltage i et givent kursus én gang. I særdeleshed, studerende kan ikke følge et kursus, hvis de tidligere har deltaget i et kursus med samme kursustitel som en del af bacheloruddannelsen.
En tofags kandidatgrad i Matematik vil altid være i overensstemmelse med retningslinjerne for det akademiske minimumskrav for universitetets studieordninger målrettet gymnasielærerer.
Tofags-kandidatuddannelsen opfylder reglerne beskrevet nedenfor:
”Det er en forudsætning for, at en kandidat kan opnå faglig kompetence i faget matematik i de gymnasiale uddannelser, at kandidaten opfylder de nedenfor beskrevne faglige mindstekrav. Kandidatens uddannelse skal omfatte studieaktiviteter med et samlet omfang på 120 ECTS-point, indeholdende:
– obligatorisk kernestof på mindst 60 ECTS-point,
– dybdestof på op til 30 ECTS-point,
– breddestof på ca. 20 ECTS-point og
– fagdidaktik og videnskabsteori på ca. 10 ECTS-point.
Mål
Kandidaten skal have indgående kendskab til udvalgte faglige områder af betydning for fagets udvikling og forskning i faget. Kandidaten skal selvstændigt kunne anvende faget i komplekse sammenhænge, herunder:
- analysere en matematisk problemstilling med anvendelse af tankegange, ræsonnementer og repræsentationsmåder, der er karakteristiske for matematik.
- perspektivere faglige indsigter og belyse matematikkens samspil med den historiske, kulturelle og teknologiske udvikling.
- kende, kunne udvikle og behandle matematiske modeller og kritisk kunne diskutere deres gyldighed.
- med udgangspunkt i sit faglige overskud kunne formidle matematikfaglige emner til en udvalgt målgruppe med inddragelse af visuelle eller beregningstekniske hjælpemidler.
Fagligt stof
Obligatorisk kernestof
Kandidaten skal have formel forståelse af følgende faglige emner med nogenlunde samme vægt:
- differential- og integralregning, herunder differentialligninger.
- matematisk analyse.
- geometri.
- lineær algebra.
- algebra.
- sandsynlighedsteori og statistik.
- diskret matematik.
Dybdestof
Stoffet skal perspektivere og videreføre progressionen af de faglige emner fra kernestoffet. Emnerne vælges inden for en af universitetet fastsat liste, og den bør omfatte et eller flere videregående faglige emner, der inddrager matematisk modellering og uddyber eller supplerer kernestoffet.
Breddestof
I breddeaktiviteterne skal indgå:
- matematikkens historie.
- programmering, der supplerer et eller flere kernestofemner.
- matematisk behandling af problemstillinger hentet fra andre fagområder, herunder naturvidenskab”
Alle moduler bedømmes gennem individuel gradueret karakter efter 7-trinsskalaen eller bestået/ikke bestået (B/IB). Alle moduler bedømmes ved ekstern prøve (ekstern censur) eller intern prøve (intern censur eller ingen censur).
Udbydes som:
1-faglig | ||||||
Modulnavn | Type | ECTS | Bedømmelse | Censur | Prøve | Sprog |
1. Semester
| ||||||
Indledende anvendelsesorienteret matematik
(K-MAT1-PROJ) | Projekt | 15 | 7-trins-skala | Ekstern prøve | Mundtlig pba. projekt | Dansk |
Valgfag 1. semester/MAT | Kursus | 15 | ||||
2. Semester
Version A
| ||||||
Anvendelsesorienteret matematik på mellemtrin
(K-MAT2-PRO15) | Projekt | 15 | 7-trins-skala | Intern prøve | Mundtlig pba. projekt | Dansk og Engelsk |
Valgfag 2. semester/MAT | Kursus | 15 | ||||
2. Semester
Version B
| ||||||
Anvendelsesorienteret matematik på mellemtrin
(K-MAT2-PRO20) | Projekt | 20 | 7-trins-skala | Intern prøve | Mundtlig pba. projekt | Dansk og Engelsk |
Valgfag 2. semester/MAT | Kursus | 10 | ||||
3. Semester
Version A
| ||||||
Avanceret anvendelsesorienteret matematik
(K-MAT3-PRO20) | Projekt | 20 | 7-trins-skala | Intern prøve | Mundtlig pba. projekt | Dansk og Engelsk |
Valgfag 3. semester/MAT | Kursus | 10 | ||||
3. Semester
Version B
| ||||||
Projektorienteret forløb i en virksomhed
(K-MAT3-VERSB) | Projekt | 30 | 7-trins-skala | Intern prøve | Mundtlig pba. projekt | Dansk |
3-4. Semester
Version C
| ||||||
Kandidatspeciale
(K-MAT3-PRO50) | Projekt | 50 | 7-trins-skala | Ekstern prøve | Speciale/afgangsprojekt | Dansk og Engelsk |
Valgfag 3. semester/MAT | Kursus | 10 | ||||
3-4. Semester
Version D
| ||||||
Kandidatspeciale
(K-MAT4-PRO60) | Projekt | 60 | 7-trins-skala | Ekstern prøve | Speciale/afgangsprojekt | Dansk og Engelsk |
4. Semester
| ||||||
Kandidatspeciale
(K-MAT4-MSC) | Projekt | 30 | 7-trins-skala | Ekstern prøve | Speciale/afgangsprojekt | Dansk og Engelsk |
Udbydes som:
1-faglig | ||||||
Specialisering:
Statistik | ||||||
Modulnavn | Type | ECTS | Bedømmelse | Censur | Prøve | Sprog |
1. Semester
| ||||||
Indledende statistik
(22KMAT1SPE15) | Projekt | 15 | 7-trins-skala | Ekstern prøve | Mundtlig pba. projekt | Dansk og Engelsk |
Valgfag 1. semester/MAT | Kursus | 15 | ||||
2. Semester
Version A
| ||||||
Statistik på mellemtrin
(22KMAT2SPE15) | Projekt | 15 | 7-trins-skala | Intern prøve | Mundtlig pba. projekt | Dansk og Engelsk |
Valgfag 2. semester/MAT | Kursus | 15 | ||||
2. Semester
Version B
| ||||||
Anvendelsesorienteret statistik på mellemtrin
(22KMAT2SPE20) | Projekt | 20 | 7-trins-skala | Intern prøve | Mundtlig pba. projekt | Dansk og Engelsk |
Valgfag 2. semester/MAT | Kursus | 10 | ||||
3. Semester
Version A
| ||||||
Avanceret statistik
(22KMAT3SPE20) | Projekt | 20 | 7-trins-skala | Intern prøve | Mundtlig pba. projekt | Dansk og Engelsk |
Valgfag 3. semester/MAT | Kursus | 10 | ||||
3. Semester
Version B
| ||||||
Projektorienteret forløb i en virksomhed
(K-MAT3-VERSB) | Projekt | 30 | 7-trins-skala | Intern prøve | Mundtlig pba. projekt | Dansk |
3-4. Semester
Version C
| ||||||
Kandidatspeciale
(K-MAT3-PRO50) | Projekt | 50 | 7-trins-skala | Ekstern prøve | Speciale/afgangsprojekt | Dansk og Engelsk |
Valgfag 3. semester/MAT | Kursus | 10 | ||||
3-4. Semester
Version D
| ||||||
Kandidatspeciale
(K-MAT4-PRO60) | Projekt | 60 | 7-trins-skala | Ekstern prøve | Speciale/afgangsprojekt | Dansk og Engelsk |
4. Semester
| ||||||
Kandidatspeciale
(K-MAT4-MSC) | Projekt | 30 | 7-trins-skala | Ekstern prøve | Speciale/afgangsprojekt | Dansk og Engelsk |
Tofags-uddannelser
For mere information om gymnasielæreruddannelsen se websiden: https://www.aau.dk/uddannelser/bliv-gymnasielaerer/ på Aalborg Universitet.
Udbydes som:
2-faglig | ||||||
Linje: Matematik centralt fag, sidefag inden for det naturvidenskabelige hovedområde | ||||||
Modulnavn | Type | ECTS | Bedømmelse | Censur | Prøve | Sprog |
1. Semester
| ||||||
Sidefag | 30 | |||||
2. Semester
| ||||||
Integrationsteori og Hilbertrum
(B-MAT6-INTT) | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Ekstern prøve | Skriftlig eller mundtlig | Dansk og Engelsk |
Valgfag 2. semester/MAT | Kursus | 10 | ||||
Sidefag | 15 | |||||
3. Semester
| ||||||
Statistisk modellering og analyse
(B-MAT5-PROJ) | Projekt | 15 | 7-trins-skala | Ekstern prøve | Mundtlig pba. projekt | Dansk |
Differentialgeometri
(B-MAT5-DIFFG) | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig | Dansk |
Statistisk inferens for lineære modeller
(B-MAT5-SILM) | Kursus | 5 | Bestået/ikke bestået | Intern prøve | Aktiv deltagelse/løbende evaluering | Dansk |
Optimering
(B-MAT5-OPTI) | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Ekstern prøve | Skriftlig eller mundtlig | Dansk |
4. Semester
| ||||||
Kandidatspeciale
(K-MAT4-MSC) | Projekt | 30 | 7-trins-skala | Ekstern prøve | Speciale/afgangsprojekt | Dansk og Engelsk |
Udbydes som:
2-faglig | ||||||
Linje: Matematik centralt fag, sidefag inden for HUM/SAMF/idræt (studietidsforlængelse) | ||||||
Modulnavn | Type | ECTS | Bedømmelse | Censur | Prøve | Sprog |
1. Semester
| ||||||
Sidefag | 30 | |||||
2. Semester
| ||||||
Sidefag | 30 | |||||
3. Semester
| ||||||
Statistisk inferens for lineære modeller
(B-MAT5-SILM) | Kursus | 5 | Bestået/ikke bestået | Intern prøve | Aktiv deltagelse/løbende evaluering | Dansk |
Differentialgeometri
(B-MAT5-DIFFG) | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig | Dansk |
Optimering
(B-MAT5-OPTI) | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Ekstern prøve | Skriftlig eller mundtlig | Dansk |
Sidefag | 15 | |||||
4. Semester
| ||||||
Statistisk modellering og analyse
(B-MAT5-PROJ) | Projekt | 15 | 7-trins-skala | Ekstern prøve | Mundtlig pba. projekt | Dansk |
Integrationsteori og Hilbertrum
(B-MAT6-INTT) | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Ekstern prøve | Skriftlig eller mundtlig | Dansk og Engelsk |
Valgfag 2. semester/MAT | Kursus | 10 | ||||
5. Semester
| ||||||
Kandidatspeciale
(K-MAT4-MSC) | Projekt | 30 | 7-trins-skala | Ekstern prøve | Speciale/afgangsprojekt | Dansk og Engelsk |
2-fags-studieordninger med matematik som sidefag i kombination med et centralfag inden for det naturvidenskabelige hovedområde (med undtagelse af idræt) eller HUM/SAMF hovedområde.
Udbydes som:
Sidefag | ||||||
Linje: Sidefag matematik, centralt fag inden for det naturvidenskabelige hovedområde (med undtagelse af idræt) | ||||||
Modulnavn | Type | ECTS | Bedømmelse | Censur | Prøve | Sprog |
1. Semester
| ||||||
Statistisk modellering og analyse
(B-MAT5-PROJ) | Projekt | 15 | 7-trins-skala | Ekstern prøve | Mundtlig pba. projekt | Dansk |
Differentialgeometri
(B-MAT5-DIFFG) | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig | Dansk |
Statistisk inferens for lineære modeller
(B-MAT5-SILM) | Kursus | 5 | Bestået/ikke bestået | Intern prøve | Aktiv deltagelse/løbende evaluering | Dansk |
Optimering
(B-MAT5-OPTI) | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Ekstern prøve | Skriftlig eller mundtlig | Dansk |
2. Semester
| ||||||
Integrationsteori og Hilbertrum
(B-MAT6-INTT) | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Ekstern prøve | Skriftlig eller mundtlig | Dansk og Engelsk |
Valgfag 2. semester/MAT | Kursus | 10 | ||||
Centralfag | 15 | |||||
3. Semester
| ||||||
Centralfag | 30 | |||||
4. Semester
| ||||||
Centralfag | Projekt | 30 |
Udbydes som:
Sidefag | ||||||
Linje: Sidefag matematik, centralt fag inden for HUM/SAMF hovedområde (studietidsforlængelse) | ||||||
Modulnavn | Type | ECTS | Bedømmelse | Censur | Prøve | Sprog |
1. Semester
| ||||||
Sædvanlige differentialligninger
(B-MAT3-PRO15) | Projekt | 15 | 7-trins-skala | Intern prøve | Mundtlig pba. projekt | Dansk |
Analyse 1
(B-MAT3-ANL1) | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Ekstern prøve | Skriftlig eller mundtlig | Dansk |
Algebra 1: Grupper
(22BMAT2ALG1) | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig | Dansk og Engelsk |
Lineær algebra med anvendelser
(B-MAT3-LAMA) | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig | Dansk og Engelsk |
2. Semester
| ||||||
Projektvalg 4. semester/MAT | Projekt | 10 | ||||
Analyse 2
(23BMAT4ANL2) | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig | Dansk og Engelsk |
Algebra 2: Ringe og legemer
(22BMAT3ALG2) | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Ekstern prøve | Skriftlig eller mundtlig | Dansk og Engelsk |
Sandsynlighedsregning
(B-MAT4-SAND) | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig | Dansk og Engelsk |
Matematikkens fagdidaktik
(B-MAT4-DIDAK) | Kursus | 5 | Bestået/ikke bestået | Intern prøve | Aktiv deltagelse/løbende evaluering | Dansk |
3. Semester
| ||||||
Statistisk inferens for lineære modeller
(B-MAT5-SILM) | Kursus | 5 | Bestået/ikke bestået | Intern prøve | Aktiv deltagelse/løbende evaluering | Dansk |
Differentialgeometri
(B-MAT5-DIFFG) | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig | Dansk |
Optimering
(B-MAT5-OPTI) | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Ekstern prøve | Skriftlig eller mundtlig | Dansk |
Centralfag | 15 | |||||
4. Semester
| ||||||
Centralfag | 30 | |||||
5. Semester
| ||||||
Centralfag | 30 |
Valgfag 1. semester/MAT | ||||||
Modulnavn | Type | ECTS | Bedømmelse | Censur | Prøve | Sprog |
Numerisk analyse
(K-MAT1-NUANL) | Kursus | 5 | Bestået/ikke bestået | Intern prøve | Mundtlig | Dansk |
Varighedsanalyse
(K-MAT1-SFDD) | Kursus | 5 | Bestået/ikke bestået | Intern prøve | Aktiv deltagelse/løbende evaluering | Dansk |
Emner inden for statistisk videnskab
(K-MAT1-TOSTA) | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig | Dansk |
Matematisk modellering
(K-MAT1-MAMO) | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig | Dansk |
Bayesiansk statistik, simulering og software
(22KMAT1BAYES) | Kursus | 5 | Bestået/ikke bestået | Intern prøve | Aktiv deltagelse/løbende evaluering | Dansk |
Information og kodningsteori
(22KMTK1ICTEO) | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig | Engelsk |
Emner inden for matematik
(K-MAT1-TOPMA) | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig | Dansk og Engelsk |
Maskinintelligens
(DSNDATFB513) | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig | Dansk og Engelsk |
Ikke-lineære differentialligninger og dynamiske systemer
(22KMATDYNSYS) | Kursus | 5 | Bestået/ikke bestået | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig | Dansk |
Stokastisk analyse
(22KMAT1STANL) | Kursus | 5 | Bestået/ikke bestået | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig | Dansk og Engelsk |
Valgfag 2. semester/MAT | ||||||
Modulnavn | Type | ECTS | Bedømmelse | Censur | Prøve | Sprog |
Rumlig statistik og markovkæde Monte Carlo metoder
(22BMAT6MARKO) | Kursus | 5 | Bestået/ikke bestået | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig | Dansk |
Computational Statistics and Applications
(22KMAT2COSAP) | Kursus | 5 | Bestået/ikke bestået | Intern prøve | Aktiv deltagelse/løbende evaluering | Dansk |
Komprimeret signal-/dataanalyse og syntese
(23KMTK2COSE) | Kursus | 5 | Bestået/ikke bestået | Intern prøve | Aktiv deltagelse/løbende evaluering | Dansk og Engelsk |
Modeller med tilfældige effekter
(B-MAT6-MEM) | Kursus | 5 | Bestået/ikke bestået | Intern prøve | Aktiv deltagelse/løbende evaluering | Dansk |
Tidsrækkeanalyse
(22BMAT6TIANL) | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig | Dansk |
Statistisk læring
(22BMAT6STATL) | Kursus | 5 | Bestået/ikke bestået | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig | Dansk og Engelsk |
Komplekse funktioner
(22BMAT4KOMFU) | Kursus | 5 | Bestået/ikke bestået | Intern prøve | Aktiv deltagelse/løbende evaluering | Dansk |
Introduktion til partielle differentialligninger
(23KMAT8PADIL) | Kursus | 5 | Bestået/ikke bestået | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig | Dansk og Engelsk |
Analyse på topologiske grupper
(23KMAT2TOPO) | Kursus | 5 | Bestået/ikke bestået | Intern prøve | Aktiv deltagelse/løbende evaluering | Dansk |
Valgfag 3. semester/MAT | ||||||
Modulnavn | Type | ECTS | Bedømmelse | Censur | Prøve | Sprog |
Matematisk modellering
(K-MAT1-MAMO) | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig | Dansk |
Numerisk analyse
(K-MAT1-NUANL) | Kursus | 5 | Bestået/ikke bestået | Intern prøve | Mundtlig | Dansk |
Optimering
(B-MAT5-OPTI) | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Ekstern prøve | Skriftlig eller mundtlig | Dansk |
Varighedsanalyse
(K-MAT1-SFDD) | Kursus | 5 | Bestået/ikke bestået | Intern prøve | Aktiv deltagelse/løbende evaluering | Dansk |
Emner inden for statistisk videnskab
(K-MAT1-TOSTA) | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig | Dansk |
Bayesiansk statistik, simulering og software
(22KMAT1BAYES) | Kursus | 5 | Bestået/ikke bestået | Intern prøve | Aktiv deltagelse/løbende evaluering | Dansk |
Statistical Consultancy
(K-MAT3-STCO) | Kursus | 5 | Bestået/ikke bestået | Intern prøve | Aktiv deltagelse/løbende evaluering | Dansk |
Emner inden for matematik
(K-MAT1-TOPMA) | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig | Dansk og Engelsk |
Maskinintelligens
(DSNDATFB513) | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig | Dansk og Engelsk |
Ikke-lineære differentialligninger og dynamiske systemer
(22KMATDYNSYS) | Kursus | 5 | Bestået/ikke bestået | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig | Dansk |
Stokastisk analyse
(22KMAT1STANL) | Kursus | 5 | Bestået/ikke bestået | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig | Dansk og Engelsk |
Valgfag 4. semester/MAT | ||||||
Modulnavn | Type | ECTS | Bedømmelse | Censur | Prøve | Sprog |
Matematikkens fagdidaktik
(B-MAT4-DIDAK) | Kursus | 5 | Bestået/ikke bestået | Intern prøve | Aktiv deltagelse/løbende evaluering | Dansk |
Anvendt harmonisk analyse
(23BMAT4AHA) | Kursus | 5 | Bestået/ikke bestået | Intern prøve | Aktiv deltagelse/løbende evaluering | Dansk og Engelsk |
Datalogiens matematiske grundlag
(B-MAT2-DMG) | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig | Dansk |
Projektvalg 4. semester/MAT | ||||||
Modulnavn | Type | ECTS | Bedømmelse | Censur | Prøve | Sprog |
Stokastiske processer
(B-MAT4-SP10) | Projekt | 10 | 7-trins-skala | Ekstern prøve | Mundtlig pba. projekt | Dansk |
Anvendelser af algebraiske strukturer
(22BMAT4ALGST) | Projekt | 10 | 7-trins-skala | Ekstern prøve | Mundtlig pba. projekt | Dansk |
PBL Introduktionskursus
Alle studerende, der ikke har deltaget i Aalborg Universitets PBL-introduktionskursus i løbet af deres bachelorgrad, skal deltage i introduktionsforløbet ”Problembaseret læring og projektstyring”. Introduktionskurset skal godkendes, før den studerende kan deltage i projekteksamen. Du kan finde mere information på https://www.math.aau.dk/uddannelse/studienaevn/Regler+og+retningslinjer/Problem+based+learning+course+for+non-AAU+master+students/.
Studieordningen er godkendt af dekanen og træder i kraft pr. 1. september 2022.
Studienævnet udbyder ikke undervisning efter den hidtidige studieordning fra 2020 efter sommereksamen 2023.
Studienævnet udbyder eksamen i moduler fra den hidtidige studieordning, i det omfang der er studerende, der har brugt prøveforsøg i et modul uden at bestå. Antallet af prøveforsøg følger eksamensbekendtgørelsen.
Prodekanen for uddannelse har den 29. marts 2022 godkendt, at valgfaget "Komplekse funktioner" tilføjes på 2. semester. Dispensationen er gældende fra efteråret 2022.
Prodekanen for uddannelse har den 21. juni 2022 godkendt, at prøveformen i modulet "Bayesiansk statistik, simulering og software" ændres fra "Skriftlig eller mundtlig" til "Aktiv deltagelse/løbende evaluering" (med reeksamen som ”Mundtlig baseret på afleveret opgave”). Dispensationen er gældende fra efteråret 2022.
Prodekanen for uddannelse har den 14. november 2022 godkendt, at valgfaget ”Introduktion til partielle differentialligninger” tilføjes på 2. semester. Dispensationen er gældende fra foråret 2023.
Prodekanen for uddannelse har den 14. november 2022 godkendt, at valgfaget ”Analyse af topologiske grupper” tilføjes på 2. semester. Dispensationen er gældende fra foråret 2023.
Prodekanen for uddannelse har den 14. november 2022 godkendt, at modulet ”Anvendt harmonisk analyse” udskiftes med en revideret version af modulet. Dispensationen er gældende fra foråret 2023.
Prodekanen for uddannelse har den 14. november 2022 godkendt, at modulet ”Analyse 2” udskiftes med en revideret version af modulet. Dispensationen er gældende fra foråret 2023.
Prodekanen for uddannelse har den 14. november 2022 godkendt, at modulet ”Compressive Sensing” udskiftes med en revideret version af modulet. Dispensationen er gældende fra foråret 2023.