Studieordning for kandidatuddannelsen i erhvervsøkonomi (økonomistyring), 2022

I medfør af lovbekendtgørelse nr. 778 af 7. august 2019 om universiteter (universitetsloven) fastsættes følgende studieordning.

Uddannelsen følger endvidere eksamensordningen inkl. fællesbestemmelserne for Aalborg Universitet.

Kandidatuddannelsen er tilrettelagt i henhold til Uddannelses- og Forskningsministeriets bekendtgørelse nr. 2285 af 1. december 2021 om universitetsuddannelser tilrettelagt på heltid (uddannelsesbekendtgørelsen) og bekendtgørelse nr. 2271 af 1. december 2021 om eksamener og prøver ved universitetsuddannelser (eksamensbekendtgørelsen). Der henvises endvidere til bekendtgørelse nr. 104 af 24. januar 2021 (adgangsbekendtgørelsen) og bekendtgørelse nr. 114 af 3. februar 2015 (karakterbekendtgørelsen).

Uddannelsen udbydes i Aalborg.

Kandidatuddannelsen hører under Det Humanistiske og Samfundsvidenskabelige Fakultet, Aalborg Universitet.

Kandidatuddannelsen hører under Studienævn for Erhvervsøkonomi.

Kandidatuddannelsen er tilknyttet censorkorps for De Erhvervsøkonomiske Censorkorps.

Adgangsgivende uddannelser med retskrav på optagelse:

  • Bachelor (BSc) i erhvervsøkonomi, HA, fra Aalborg Universitet (AAU).

Adgangsgivende uddannelser uden retskrav på optagelse:

  • Bachelor (BSc) i erhvervsøkonomi, HA, fra Copenhagen Business School (CBS).
  • Bachelor (BSc) i erhvervsøkonomi, HA, fra Roskilde Universitet (RUC).
  • Bachelor (BSc) i erhvervsøkonomi, HA, fra Syddansk Universitet (SDU).
  • Bachelor (BSc) i erhvervsøkonomi, HA, fra Aarhus Universitet (AU).

Vurdering og prioritering af kvalificerede ansøgere sker på baggrund af en individuel vurdering af den enkelte ansøger.

Kandidatuddannelsen giver ret til betegnelsen Kandidatuddannelsen i erhvervsøkonomi, cand.merc. (økonomistyring). Den engelske betegnelse er Master of Science (MSc) in Economics and Business Administration (Management Accounting and Control).

Kandidatuddannelsen er en to-årig forskningsbaseret heltidsuddannelse. Uddannelsen er normeret til 120 ECTS.

Studienævnet kan godkende, at beståede uddannelseselementer fra andre uddannelser på samme niveau træder i stedet for uddannelseselementer i denne uddannelse (merit).

Studienævnet kan efter ansøgning ligeledes godkende, at en del af denne uddannelses uddannelseselementer gennemføres ved et andet universitet eller en anden videregående uddannelsesinstitution i Danmark eller i udlandet (forhåndsmerit).

Studienævnets afgørelser om merit træffes på baggrund af en faglig vurdering.

Studienævnets muligheder for at tildele dispensation, herunder dispensation til yderligere prøveforsøg og særlige prøvevilkår, fremgår af eksamensordningen, der er offentliggjort på denne hjemmeside: https://www.studieservice.aau.dk/regler-vejledninger

Eksamensreglerne fremgår af eksamensordningen, der er offentliggjort på denne hjemmeside: https://www.studieservice.aau.dk/regler-vejledninger

I bedømmelsen af samtlige skriftlige arbejder skal der ud over det faglige indhold, uanset hvilket sprog de er udarbejdet på, også lægges vægt på den studerendes stave- og formuleringsevne. Til grund for vurderingen af den sproglige præstation lægges ortografisk og grammatisk korrekthed samt stilistisk sikkerhed. Den sproglige præstation skal altid indgå som en selvstændig dimension i den samlede vurdering. Dog kan ingen prøve samlet vurderes til bestået alene på grund af en god sproglig præstation, ligesom en prøve normalt ikke kan vurderes til ikke bestået alene på grund af en ringe sproglig præstation.

Studienævnet kan i særlige tilfælde (f.eks. ordblindhed og andet sprog end dansk som modersmål) dispensere herfor.

Specialet skal indeholde et resumé på engelsk. Hvis projektet er skrevet på engelsk, kan resumeet skrives på dansk. Resumeet indgår i helhedsvurderingen af projektet.

Det forudsættes, at den studerende kan læse akademiske tekster på dansk, norsk, svensk og engelsk samt anvende opslagsværker mv. på andre europæiske sprog.

Nedenstående kompetenceprofil vil fremgå af eksamensbeviset:

En kandidat har kompetencer erhvervet gennem et uddannelsesforløb, der er foregået i et forskningsmiljø.

Kandidaten kan varetage højt kvalificerede funktioner på arbejdsmarkedet på baggrund af uddannelsen. Desuden har kandidaten forudsætninger for forskning (ph.d.-uddannelse). Kandidaten har i forhold til bacheloren udbygget sin faglige viden og selvstændighed, således at kandidaten selvstændigt anvender videnskabelig teori og metode inden for såvel akademisk og erhvervsmæssig/ professionel sammenhæng.

Formålet med kandidatuddannelsen i erhvervsøkonomi (økonomistyring) er, at kandidaten efter endt uddannelse har opnået følgende kompetenceprofil:

Viden:

  • Skal inden for økonomistyring have viden, som er baseret på højeste internationale forskning inden for fagområdet.
  • Skal kunne forstå og på et videnskabeligt grundlag reflektere over fagområdets viden samt kunne identificere videnskabelige problemstillinger.

Færdigheder:

  • Skal mestre fagområdets videnskabelige metoder og redskaber samt mestre generelle og digitale færdigheder, der knytter sig til beskæftigelse inden for økonomistyring.
  • Skal kunne vurdere og vælge blandt fagområdets videnskabelige teorier, metoder, redskaber og generelle færdigheder samt på et videnskabeligt grundlag opstille nye analyse- og løsningsmodeller.
  • Skal kunne formidle forskningsbaseret viden og diskutere professionelle og videnskabelige problemstillinger med både fagfæller og ikke-specialister.

Kompetencer:

  • Skal kunne styre arbejds- og udviklingssituationer, der er komplekse, uforudsigelige og forudsætter nye løsningsmodeller.
  • Skal selvstændigt kunne igangsætte og gennemføre fagligt og tværfagligt samarbejde og påtage sig professionelt ansvar.
  • Skal selvstændigt kunne tage ansvar for egen faglige udvikling og specialisering.

 

Arbejdsgiver kan forvente, at kandidaten vil være i stand til at:

  • selvstændigt tilrettelægge og gennemføre analyser af centrale problemstillinger inden for økonomistyring samt omsætte denne viden til løsningsforslag.
  • sammenholde komplekse teoretiske og praktiske problemstillinger inden for økonomistyring og argumentere for fordele og ulemper forbundet med forskellige løsningsforslag.
  • lede og samt på konstruktiv vis understøtte, at gruppeprocesser forløber professionelt og skaber værdi til kerneforretningen.
  • indgå som en professionel  bidragsyder i faglige og tværfaglige teamprocesser i relation til økonomistyring.
  • selvstændigt og i samarbejde med andre at kunne omsætte teoretisk viden inden for økonomistyring til konkrete løsningsforslag.
  • påtage sig et professionelt ansvar for at lede mennesker og processer inden for økonomistyring fra idéfase til implementering.
  • yde strategisk og driftsmæssig sparring i forhold til økonomistyring, der er af forretningsmæssig betydning.
  • omsætte abstrakt teoretisk og faglig praktisk viden og indsigt inden for økonomistyring til forståelige budskaber for forskellige målgrupper.

På kandidatuddannelsen i erhvervsøkonomi (økonomistyring) prioriteres den studerendes udvikling og læring højt. Dette udtrykkes gennem forventninger til, hvad den studerende tilegner sig af viden, færdigheder og kompetencer gennem studiet og de enkelte moduler.

Studiet er funderet på en problembaseret læringstilgang (PBL), hvor den studerendes evne til at identificere, analysere og komme med anbefalinger til konkrete og aktuelle problemstillinger understøttes selvstændigt og sammen med andre både gennem projekt- såvel som kursusaktiviteter.

PBL er i uddannelsen en integreret del af projektarbejdet samt kursusaktiviteter, herunder forelæsninger, casearbejde, øvelser og virksomhedssamarbejde.

På studiet vægtes tværfaglighed, teamarbejde, individuel læring og progressionen inden for PBL kompetencer højt. Der skabes rum for, at den studerende alene og i samspil med andre gradvist styrker sin evne til at opbygge og forene praksis- og teoretisk forankrede kompetencer på refleksiv vis.

Ydermere, at den studerende formår at argumentere og omsætte disse til konkrete løsningsforslag.

På studiet arbejdes der med at understøtte PBL progression ved, at den studerende styrker sine problemorienterede, interpersonelle, strukturelle og refleksive kompetencer. Dette sker ved, at den studerende afprøver og får erfaring med forskellige problemstillinger, samarbejdsrelationer, projektformer og refleksionsprocesser.

Det er målet, at styrke den studerendes nysgerrighed, motivation og interesse for de erhvervsøkonomiske kernediscipliner inden for kandidatuddannelsen i erhvervsøkonomi (økonomistyring).

Det er formålet med kandidatuddannelsen i erhvervsøkonomi (økonomistyring), at den studerende udbygger den faglige viden og kunnen inden for den økonomiske styring i private og offentlige virksomheder, som vedkommende har erhvervet under bacheloruddannelsen og øge de teoretiske og metodiske kvalifikationer samt selvstændigheden i forhold til bachelorniveauet.

Den studerende skal via faglig fordybelse blive i stand til selvstændigt at anvende videregående elementer af teorier og metoder, som anvendes inden for økonomistyringsforskningen. Den studerende skal kvalificere sig til at deltage i videnskabeligt udviklingsarbejde, herunder forskeruddannelse (ph.d.-uddannelse) og specialiserede erhvervsfunktioner i den offentlige og private sektor.

Uddannelsen bygger på en kombination af faglige, problemorienterede og tværfaglige tilgange og tilrettelægges ud fra følgende arbejds- og evalueringsformer, der kombinerer færdigheder og faglig refleksion:

  • forelæsninger
  • klasseundervisning
  • projektarbejde
  • workshops
  • opgaveløsning (individuelt og i grupper)
  • underviserfeedback
  • peer review
  • digitalt understøttet undervisning
  • faglig refleksion
  • porteføljearbejde

Den studerende kan som alternativ til ovenstående muligheder på 3. semester følge et semester på et dansk eller udenlandsk universitet, hvilket skal forhåndsgodkendes af Studienævnet for Erhvervsøkonomi og evalueres som angivet i værtsstedets studieordning. 


Studienævnet orienterer forud for hver tilmeldingsperiode de studerende om, hvilke valgfag fra studieordningen, som vil blive udbudt i det kommende semester.

Studienævnet forbeholder sig retten til ikke at udbyde valgfag, hvor der er for få studerende tilmeldt. Såfremt valgfag ikke udbydes, vil de studerende blive tilbudt andre valgmuligheder.

For uddybende information se studiets hjemmeside.

Regler om skriftlige produkter findes her.

Regler om kandidatspecialet findes her.

Studieordningen er godkendt af dekanen og træder i kraft pr. 1. september 2022.

Studienævnet udbyder ikke undervisning efter den hidtidige studieordning fra 2020 efter sommereksamen 2023.

Studienævnet udbyder eksamen i moduler fra den hidtidige studieordning, i det omfang der er studerende, der har brugt prøveforsøg i et modul uden at bestå. Antallet af prøveforsøg følger eksamensbekendtgørelsen.

Prodekanen for uddannelse har den 19. januar 2022 godkendt at udskifte modulet "Contemporay Issues" med "Promoting Innovation" gældende fra efteråret 2022.

Prodekanen for uddannelse har den 7. juni 2022 godkendt, at det korrekte kandidatspeciale indsættes i studieordningen gældende fra efteråret 2022.

Prodekanen for uddannelse har den 29. november 2022 godkendt, at valgfagene ”Fremme af innovation og iværksætteri”,Innovation og samfundsudfordringer” og ”Budgetlægningsdesign og målstyring” ikke længere udbydes gældende fra efteråret 2023.

Prodekanen for uddannelse har den 29. november 2022 godkendt en revision af modulet ”Business Design” gældende fra efteråret 2023.

Prodekanen for uddannelse har den 30. november 2022 godkendt en revision af modulet ”Organisationsteori og analyse” gældende fra foråret 2023.

Prodekanen for uddannelse har den 29. november 2022 godkendt, at modulet ”Råvareøkonomi” opsplittes i to moduler, henholdsvis ”Råvareøkonomi – Basis” og ”Råvareøkonomi – Udvidet”, gældende fra efteråret 2023.

Prodekanen for uddannelse har den 29. november 2022 godkendt, at modulet ”New Venture Creation/Corporate Entrepreneurship” opsplittes i to moduler, henholdsvis ”New Venture Creation - Basis” og ”New Venture Creation - Udvidet”, gældende fra efteråret 2023.

Prodekanen for uddannelse har den 29. november 2022 godkendt, at valgfaget "Intraprenørskab - introforløb på tværs af studier” udbydes gældende fra efteråret 2023.

Prodekanen for uddannelse har den 15. februar 2023 godkendt, at censurformen ændres til ekstern censur på projektmodulet "Økonomistyring i værdikæder". Dispensationen er alene gældende for foråret 2023.

Prodekanen for uddannelse har den 7. marts 2023 godkendt en revision af modulet ”CSR, bæredygtighed og integreret rapportering” gældende fra efteråret 2023.

View all fonts in this project