I medfør af lovbekendtgørelse nr. 778 af 7. august 2019 om universiteter (universitetsloven) fastsættes følgende studieordning.
Uddannelsen følger endvidere eksamensordningen inkl. fællesbestemmelserne for Aalborg Universitet.
Kandidatuddannelsen er tilrettelagt i henhold til Uddannelses- og Forskningsministeriets bekendtgørelse nr. 2285 af 1. december 2021 om universitetsuddannelser tilrettelagt på heltid (uddannelsesbekendtgørelsen) og bekendtgørelse nr. 2271 af 1. december 2021 om eksamener og prøver ved universitetsuddannelser (eksamensbekendtgørelsen). Der henvises endvidere til bekendtgørelse nr. 104 af 24. januar 2021 (adgangsbekendtgørelsen) og bekendtgørelse nr. 114 af 3. februar 2015 (karakterbekendtgørelsen).
Uddannelsen udbydes i Aalborg.
Kandidatuddannelsen hører under Det Humanistiske og Samfundsvidenskabelige Fakultet, Aalborg Universitet.
Kandidatuddannelsen hører under Studienævn for Erhvervsøkonomi
Kandidatuddannelsen er tilknyttet censorkorps for De Erhvervsøkonomiske Censorkorps
Adgangsgivende uddannelser med retskrav på optagelse:
Adgangsgivende uddannelser uden retskrav på optagelse:
Vurdering og prioritering af kvalificerede ansøgere sker på baggrund af en individuel vurdering af den enkelte ansøger.
Kandidatuddannelsen giver ret til betegnelsen Kandidatuddannelsen i erhvervsøkonomi, cand.merc. (organisation, strategi og ledelse). Den engelske betegnelse er Master of Science (MSc) in Economics and Business Administration (Organisation, Strategy and Leadership).
Kandidatuddannelsen er en to-årig forskningsbaseret heltidsuddannelse. Uddannelsen er normeret til 120 ECTS.
Studienævnet kan godkende, at beståede uddannelseselementer fra andre uddannelser på samme niveau træder i stedet for uddannelseselementer i denne uddannelse (merit).
Studienævnet kan efter ansøgning ligeledes godkende, at en del af denne uddannelses uddannelseselementer gennemføres ved et andet universitet eller en anden videregående uddannelsesinstitution i Danmark eller i udlandet (forhåndsmerit).
Studienævnets afgørelser om merit træffes på baggrund af en faglig vurdering.
Studienævnets muligheder for at tildele dispensation, herunder dispensation til yderligere prøveforsøg og særlige prøvevilkår, fremgår af eksamensordningen, der er offentliggjort på denne hjemmeside: https://www.studieservice.aau.dk/regler-vejledninger
Eksamensreglerne fremgår af eksamensordningen, der er offentliggjort på denne hjemmeside: https://www.studieservice.aau.dk/regler-vejledninger
I bedømmelsen af samtlige skriftlige arbejder skal der ud over det faglige indhold, uanset hvilket sprog de er udarbejdet på, også lægges vægt på den studerendes stave- og formuleringsevne. Til grund for vurderingen af den sproglige præstation lægges ortografisk og grammatisk korrekthed samt stilistisk sikkerhed. Den sproglige præstation skal altid indgå som en selvstændig dimension i den samlede vurdering. Dog kan ingen prøve samlet vurderes til bestået alene på grund af en god sproglig præstation, ligesom en prøve normalt ikke kan vurderes til ikke bestået alene på grund af en ringe sproglig præstation.
Studienævnet kan i særlige tilfælde (f.eks. ordblindhed og andet sprog end dansk som modersmål) dispensere herfor.
Specialet skal indeholde et resumé på engelsk. Hvis projektet er skrevet på engelsk, kan resumeet skrives på dansk. Resumeet indgår i helhedsvurderingen af projektet.
Det forudsættes, at den studerende kan læse akademiske tekster på dansk, norsk, svensk og engelsk samt anvende opslagsværker mv. på andre europæiske sprog.
Nedenstående kompetenceprofil vil fremgå af eksamensbeviset:
En kandidat har kompetencer erhvervet gennem et uddannelsesforløb, der er foregået i et forskningsmiljø.
Kandidaten kan varetage højt kvalificerede funktioner på arbejdsmarkedet på baggrund af uddannelsen. Desuden har kandidaten forudsætninger for forskning (ph.d.-uddannelse). Kandidaten har i forhold til bacheloren udbygget sin faglige viden og selvstændighed, således at kandidaten selvstændigt anvender videnskabelig teori og metode inden for såvel akademisk og erhvervsmæssig/ professionel sammenhæng.
Formålet med kandidatuddannelsen i erhvervsøkonomi (organisation, strategi og ledelse) er, at kandidaten efter endt uddannelse har opnået følgende kompetenceprofil:
Viden:
Færdigheder:
Kompetencer:
Arbejdsgiver kan forvente, at kandidaten vil være i stand til at:
På kandidatuddannelsen i erhvervsøkonomi (organisation, strategi og ledelse) prioriteres den studerendes udvikling og læring højt. Dette udtrykkes gennem forventninger til, hvad den studerende tilegner sig af viden, færdigheder og kompetencer gennem studiet og de enkelte moduler.
Studiet er funderet på en problembaseret læringstilgang (PBL), hvor den studerendes evne til at identificere, analysere og komme med anbefalinger til konkrete og aktuelle problemstillinger understøttes selvstændigt og sammen med andre både gennem projekt- såvel som kursusaktiviteter.
PBL er i uddannelsen en integreret del af projektarbejdet samt kursusaktiviteter, herunder forelæsninger, casearbejde, øvelser og virksomhedssamarbejde.
På studiet vægtes tværfaglighed, teamarbejde, individuel læring og progressionen inden for PBL kompetencer højt. Der skabes rum for, at den studerende alene og i samspil med andre gradvist styrker sin evne til at opbygge og forene praksis- og teoretisk forankrede kompetencer på refleksiv vis.
Ydermere, at den studerende formår at argumentere og omsætte disse til konkrete løsningsforslag.
På studiet arbejdes der med at understøtte PBL progression ved, at den studerende styrker sine problemorienterede, interpersonelle, strukturelle og refleksive kompetencer. Dette sker ved, at den studerende afprøver og får erfaring med forskellige problemstillinger, samarbejdsrelationer, projektformer og refleksionsprocesser.
Det er målet, at styrke den studerendes nysgerrighed, motivation og interesse for de erhvervsøkonomiske kernediscipliner inden for kandidatuddannelsen i erhvervsøkonomi (organisation, strategi og ledelse).
Kandidatuddannelsen i organisation, strategi og ledelse er en specialiseret, problembaseret uddannelse. Den har til formål at kvalificere kandidaten til at kunne identificere, analysere, bearbejde og løse problemstillinger inden for det organisatoriske, strategiske og ledelsesmæssige område i virksomheder og institutioner og mellem organisationen og dens omgivelser. Særligt lægges der vægt på at udvikle kompetencer inden for forretningsforståelse igennem uddannelsens tre kernefaglige områder: organisation, strategi og ledelse.
Kandidatuddannelsen i organisation, strategi og ledelse udvikler PBL kompetencer gennem praksisnær og forskningsbaseret undervisning med afsæt i aktuelle problemstillinger.
Formålet med uddannelsen er at udvikle kandidater, der med høj etik og kritisk refleksivitet kan analysere, vurdere, bidrage til og stå i spidsen for drift og udvikling af de organisationer, de bliver ansat i.
Uddannelsen bygger på en kombination af faglige, problemorienterede og tværfaglige tilgange og tilrettelægges ud fra følgende arbejds- og evalueringsformer, der kombinerer færdigheder og faglig refleksion:
Udbydes som:
1-faglig | ||||||
Specialisering:
Organisation, strategi og ledelse | ||||||
Modulnavn | Type | ECTS | Bedømmelse | Censur | Prøve | Sprog |
1. Semester
| ||||||
Videregående strategi
(KAORS20221) | Kursus | 10 | 7-trins-skala | Ekstern prøve | Mundtlig | Dansk og Engelsk |
Organisationsteori og analyse
(KAORS20222) | Kursus | 10 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig | Dansk |
Anvendt metode inden for organisation og strategi
(KAORS20223) | Projekt | 10 | 7-trins-skala | Intern prøve | Mundtlig pba. projekt | Engelsk |
2. Semester
| ||||||
Strategisk innovation og forretningstransformation
(KAORS20224) | Projekt | 15 | 7-trins-skala | Intern prøve | Mundtlig pba. projekt | Dansk og Engelsk |
HRM
(KAORS20225) | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Mundtlig pba. projekt | Dansk |
Management og leadership
(KAORS20226) | Kursus | 10 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig | Dansk |
3. Semester
1. version
| ||||||
Valgfag 3. semester | 30 | |||||
3. Semester
2. version (1. semester på økonomistyring)
| ||||||
Økonomistyring og videnskabelige metoder
(KAØKS20223) | Projekt | 15 | 7-trins-skala | Ekstern prøve | Mundtlig pba. projekt | Dansk |
Managerial Accounting 1
(KAØKS20222) | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig | Dansk |
Management Control Systems
(KAØKS20221) | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig | Dansk |
Accounting Information Systems
(KAØKS20225) | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig | Engelsk |
3. Semester
3. version (1. semester på finansiering)
| ||||||
Videregående finansieringsteori
(KAFIN20223) | Kursus | 10 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig | Engelsk |
Kvantitative metoder i finansiering
(KAFIN20224) | Projekt | 10 | 7-trins-skala | Ekstern prøve | Mundtlig pba. projekt | Engelsk |
Analyse af finansielle data
(KAFIN20221) | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig | Engelsk |
Porteføljeteori og dens anvendelser
(KAFIN20222) | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig | Engelsk |
3. Semester
4. version (1. semester på marketing og salg)
| ||||||
Kundeoplevelser og værdiskabelse
(KAMAR20221) | Kursus | 10 | 7-trins-skala | Ekstern prøve | Mundtlig | Engelsk |
Grundlæggende marketing, kundeværdi og salgsledelse
(KAMAR20222) | Projekt | 20 | 7-trins-skala | Intern prøve | Mundtlig pba. projekt | Engelsk |
3. Semester
5. version (1. semester på international business)
| ||||||
International forretningsteori: Handel, investering og MNE
(KAINB20221) | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig | Engelsk |
Internationalt iværksætteri
(KAINB20222) | Projekt | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Mundtlig pba. projekt | Engelsk |
International strategisk ledelse
(KAINB20223) | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig | Engelsk |
Funktioner i multinationale virksomheder
(KAINB20224) | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig | Engelsk |
Semesterprojekt I
(KAINB20225) | Projekt | 10 | 7-trins-skala | Intern prøve | Mundtlig pba. projekt | Engelsk |
3. Semester
6. version (1. semester på business data science)
| ||||||
Introduktion til datahåndtering, udforskning og anvendt maskinlæring
(KADAT20222) | Kursus | 10 | 7-trins-skala | Intern prøve | Mundtlig | Engelsk |
Natural Language Processing og netværksanalyse
(KADAT20223) | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Mundtlig | Engelsk |
Data-drevet forretningsmodellering og strategi
(KADAT20221) | Projekt | 15 | 7-trins-skala | Intern prøve | Mundtlig pba. projekt | Engelsk |
3. Semester
7. version
| ||||||
Råvareøkonomi - Basis
(KAØKS202230) | Kursus | 10 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig | Engelsk |
Råvareøkonomi - Udvidet
(KAØKS202240) | Projekt | 20 | 7-trins-skala | Intern prøve | Mundtlig pba. projekt | Engelsk |
3. Semester
8. version
| ||||||
New Venture Creation - Basis
(KAØKS202250) | Kursus | 15 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig | Engelsk |
New Venture Creation - Udvidet
(KAØKS202260) | Projekt | 10 | 7-trins-skala | Intern prøve | Mundtlig pba. projekt | Engelsk |
Iværksætter finansiering
(KAFIN202214) | Kursus | 5 | Bestået/ikke bestået | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig | Engelsk |
4. Semester
| ||||||
Kandidatspeciale
(KAORS202213) | Projekt | 30 | 7-trins-skala | Ekstern prøve | Speciale/afgangsprojekt | Dansk |
Den studerende kan som alternativ til ovenstående muligheder på 3. semester følge et semester på et dansk eller udenlandsk universitet, hvilket skal forhåndsgodkendes af Studienævnet for Erhvervsøkonomi og evalueres som angivet i værtsstedets studieordning.
Valgfag 3. semester | ||||||
Modulnavn | Type | ECTS | Bedømmelse | Censur | Prøve | Sprog |
Projektorienteret virksomhedsforløb
(KAORS202210) | Projekt | 10 | 7-trins-skala | Intern prøve | Mundtlig pba. projekt | Dansk og Engelsk |
Projektorienteret virksomhedsforløb
(KAORS202211) | Projekt | 15 | 7-trins-skala | Intern prøve | Mundtlig pba. projekt | Dansk og Engelsk |
Projektorienteret virksomhedsforløb
(KAORS202212) | Projekt | 20 | 7-trins-skala | Intern prøve | Mundtlig pba. projekt | Dansk og Engelsk |
Business Design
(KAORS20227) | Kursus | 5 | Bestået/ikke bestået | Intern prøve | Aktiv deltagelse/løbende evaluering | Engelsk |
Bæredygtighed og ikke-markedsrettet strategi
(KAORS20228) | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig | Engelsk |
Kausal design for beslutningstagning i erhverv
(KAORS20229) | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig | Engelsk |
Effektbaseret økonomistyring i kommuner og regioner
(KAØKS202210) | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig | Dansk |
Ansvarlig virksomhed: Bæredygtighed, overholdelse og control problemer
(KAØKS202212) | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig | Engelsk |
Risikostyring i finansielle institutioner
(KAFIN202219) | Kursus | 5 | Bestået/ikke bestået | Intern prøve | Skriftlig | Engelsk |
Finansieringsteori i en international kontekst
(KAFIN202215) | Kursus | 5 | Bestået/ikke bestået | Intern prøve | Skriftlig | Engelsk |
Empiriske metoder til selskabsfinansiering
(KAFIN202210) | Projekt | 5 | Bestået/ikke bestået | Intern prøve | Mundtlig pba. projekt | Engelsk |
Forretningsværdiansættelse udfordring
(KAFIN202212) | Projekt | 5 | Bestået/ikke bestået | Intern prøve | Mundtlig pba. projekt | Engelsk |
Finansiel handelsudfordring
(KAFIN202213) | Projekt | 5 | Bestået/ikke bestået | Intern prøve | Mundtlig pba. projekt | Engelsk |
Iværksætter finansiering
(KAFIN202214) | Kursus | 5 | Bestået/ikke bestået | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig | Engelsk |
International marketing
(KAMAR202210) | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig | Engelsk |
International forhandling og salg
(KAMAR202211) | Kursus | 5 | Bestået/ikke bestået | Intern prøve | Mundtlig | Engelsk |
Strategisk brandledelse
(KAMAR202213) | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig | Engelsk |
Globale miljømæssige dynamikker og virksomhedsrespons
(KAINB202212) | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig | Engelsk |
Internationalisering på nye produkt- og geografiske markeder
(KAINB202213) | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig | Engelsk |
Internationalisering af forskellige organisatoriske former
(KAINB202214) | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig | Engelsk |
Multinationale selskaber og innovation i økosystemer
(KAINB202215) | Kursus | 5 | Bestået/ikke bestået | Intern prøve | Skriftlig | Engelsk |
Videregående innovationsledelse
(KAISC20224) | Kursus | 10 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig | Engelsk |
Intraprenørskab - introforløb på tværs af studier
(KAMERC20231) | Kursus | 5 | Bestået/ikke bestået | Intern prøve | Mundtlig | Dansk og Engelsk |
Videnskabelige problemstillinger inden for Organisation, Strategi og Ledelse
(KAORS202220) | Projekt | 20 | 7-trins-skala | Intern prøve | Mundtlig pba. projekt | Dansk og Engelsk |
Studienævnet orienterer forud for hver tilmeldingsperiode de studerende om, hvilke valgfag fra studieordningen, som vil blive udbudt i det kommende semester.
Studienævnet forbeholder sig retten til ikke at udbyde valgfag, hvor der er for få studerende tilmeldt. Såfremt valgfag ikke udbydes, vil de studerende blive tilbudt andre valgmuligheder.
For uddybende information se studiets hjemmeside.
Regler om skriftlige produkter findes her.
Regler om kandidatspecialet findes her.
Studieordningen er godkendt af dekanen og træder i kraft pr. 1. september 2022.
Studienævnet udbyder ikke undervisning efter den hidtidige studieordning fra 2020 efter sommereksamen 2023.
Studienævnet udbyder eksamen i moduler fra den hidtidige studieordning, i det omfang der er studerende, der har brugt prøveforsøg i et modul uden at bestå. Antallet af prøveforsøg følger eksamensbekendtgørelsen.
Prodekanen for uddannelse har den 19. januar 2022 godkendt at udskifte modulet "Contemporay Issues" med "Promoting Innovation" gældende fra efteråret 2022.
Prodekanen for uddannelse har den 30. november 2022 godkendt en revision af modulet ”Organisationsteori og analyse” gældende fra foråret 2023.
Prodekanen for uddannelse har den 29. november 2022 godkendt en revision af modulet ”Business Design” gældende fra efteråret 2023.
Prodekanen for uddannelse har den 29. november 2022 godkendt, at valgfagene ”Fremme af innovation og iværksætteri”, ”Innovation og samfundsudfordringer” og ”Budgetlægningsdesign og målstyring” ikke længere udbydes gældende fra efteråret 2023.
Prodekanen for uddannelse har den 29. november 2022 godkendt, at modulet ”Råvareøkonomi” opsplittes i to moduler, henholdsvis ”Råvareøkonomi – Basis” og ”Råvareøkonomi – Udvidet”, gældende fra efteråret 2023.
Prodekanen for uddannelse har den 29. november 2022 godkendt, at modulet ”New Venture Creation/Corporate Entrepreneurship” opsplittes i to moduler, henholdsvis ”New Venture Creation - Basis” og ”New Venture Creation - Udvidet”, gældende fra efteråret 2023.
Prodekanen for uddannelse har den 29. november 2022 godkendt, at valgfagene "Intraprenørskab - introforløb på tværs af studier” og ”Videnskabelige problemstillinger inden for Organisation, Strategi og Ledelse” udbydes gældende fra efteråret 2023.