Cand.scient. i kemi, 2018

1: Forord

I medfør af lov nr. 172 af 27. februar 2018 om universiteter (Universitetsloven) med senere ændringer fastsættes følgende studieordning for kandidatuddannelsen i kemi. Uddannelsen følger endvidere fællesbestemmelserne og tilhørende eksamensordning ved Det Tekniske Fakultet for IT og Design, Det Ingeniør- og Naturvidenskabelige Fakultet og Det Sundhedsvidenskabelige Fakultet.

2: Bekendtgørelsesgrundlag

Kandidatuddannelsen er tilrettelagt i henhold til Uddannelses- og Forskningsministeriets bekendtgørelse nr. 1328 af 15. november 2016 om bachelor- og kandidatuddannelser ved universiteterne (uddannelsesbekendtgørelsen) og bekendtgørelse nr. 1062 af 30. juni 2016 om eksamen og censur ved universitetsuddannelser (eksamensbekendtgørelsen). Der henvises endvidere til bekendtgørelse nr. 111 af 30. januar 2017 (kandidatadgangsbekendtgørelsen) og bekendtgørelse nr. 114 af 3. februar 2015 (karakterbekendtgørelsen) med senere ændringer.

3: Campus

Uddannelsen udbydes i Aalborg.

4: Fakultetstilhørsforhold

Kandidatuddannelsen hører under Det Ingeniør- og Naturvidenskabelige Fakultet, Aalborg Universitet.

5: Studienævnstilhørsforhold

Kandidatuddannelsen hører under Studienævn for Kemi og Biovidenskab

6: Censorkorpstilhørsforhold

Kandidatuddannelsen er tilknyttet censorkorps for Kemi

7: Adgangskrav

Ansøgere med retskrav på optagelse

Ansøgere, der har bestået følgende uddannelse, har krav på optagelse på kandidatuddannelsen i kemi:

  • Bacheloruddannelsen i kemi, Aalborg Universitet

Ansøgere uden retskrav på optagelse

Adgangsgivende bacheloruddannelser:

  • Bacheloruddannelsen i kemi, Aarhus Universitet

  • Bacheloruddannelsen i kemi, Syddansk Universitet

  • Bacheloruddannelsen i kemi, specialisering i almen kemi, Københavns Universitet

  • Bacheloruddannelsen i kemi, specialisering i medicinalkemi, Københavns Universitet

8: Uddannelsens titel på dansk og engelsk

Kandidatuddannelsen giver ret til betegnelsen cand.scient. i kemi. Den engelske betegnelse er Master of Science (MSc) in Chemistry.

Kandidatuddannelsen giver ret til betegnelsen cand.scient. i kemi og (sidefag). Den engelsksprogede betegnelse: Master of Science (MSc) in Chemistry and (sidefag på engelsk), når kemi læses som centralt fag i en to-fags-kombination

9: Uddannelsens normering angivet i ECTS

Kandidatuddannelsen er en 2-årig forskningsbaseret heltidsuddannelse. Uddannelsen er normeret til 120 ECTS.

10: Regler om merit, herunder mulighed for valg af moduler, der indgår i en anden uddannelse ved et universitet i Danmark eller udlandet

Studienævnet kan godkende, at beståede uddannelseselementer fra andre uddannelser på samme niveau træder i stedet for uddannelseselementer i denne uddannelse (merit).

Studienævnet kan efter ansøgning ligeledes godkende, at en del af denne uddannelses uddannelseselementer gennemføres ved et andet universitet eller en anden videregående uddannelsesinstitution i Danmark eller i udlandet (forhåndsmerit).

Studienævnets afgørelser om merit træffes på baggrund af en faglig vurdering.

11: Dispensationer

Studienævnets muligheder for at tildele dispensation, herunder dispensation til yderligere prøveforsøg og særlige prøvevilkår, fremgår af eksamensordningen, der er offentliggjort på denne hjemmeside: https://www.studieservice.aau.dk/regler-vejledninger

12: Eksamensregler

Eksamensreglerne fremgår af eksamensordningen, der er offentliggjort på denne hjemmeside: https://www.studieservice.aau.dk/regler-vejledninger

13: Regler om skriftlige opgaver, herunder kandidatspeciale

I bedømmelsen af samtlige skriftlige arbejder skal der ud over det faglige indhold, uanset hvilket sprog de er udarbejdet på, også lægges vægt på den studerendes stave- og formuleringsevne. Til grund for vurderingen af den sproglige præstation lægges ortografisk og grammatisk korrekthed samt stilistisk sikkerhed. Den sproglige præstation skal altid indgå som en selvstændig dimension i den samlede vurdering. Dog kan ingen prøve samlet vurderes til bestået alene på grund af en god sproglig præstation, ligesom en prøve normalt ikke kan vurderes til ikke bestået alene på grund af en ringe sproglig præstation.

Studienævnet kan i særlige tilfælde (f.eks. ordblindhed og andet sprog end dansk som modersmål) dispensere herfor.

Specialet skal indeholde et resumé på engelsk. Hvis projektet er skrevet på engelsk, kan resumeet skrives på dansk. Resumeet indgår i helhedsvurderingen af projektet.

14: Regler om krav om læsning af tekster på fremmedsprog

Det forudsættes, at den studerende kan læse akademiske tekster på moderne dansk, norsk, svensk og engelsk samt anvende opslagsværker mv. på andre europæiske sprog.

15: Eksamensbevisets kompetenceprofil

Nedenstående kompetenceprofil vil fremgå af eksamensbeviset:

En kandidat har kompetencer erhvervet gennem et uddannelsesforløb, der er foregået i et forskningsmiljø.

Kandidaten kan varetage højt kvalificerede funktioner på arbejdsmarkedet på baggrund af uddannelsen. Desuden har kandidaten forudsætninger for forskning (ph.d.-uddannelse). Kandidaten har i forhold til bacheloren udbygget sin faglige viden og selvstændighed, således at kandidaten selvstændigt anvender videnskabelig teori og metode inden for såvel akademisk og erhvervsmæssig/ professionel sammenhæng.

16: Uddannelsens kompetenceprofil

Personer der opnår kandidatgraden i kemi

Viden

Vidensfeltet

  • En kandidat i kemi har forskningsbaseret viden om teori, metode og praksis på højeste internationale niveau inden for følgende naturvidenskabelige områder:
    • Materialekemi og materialers fysiske kemi
    • Polymerkemi og –syntese
    • Supramolekylær kemi 

Forståelses- og reflektionsniveauet

  • En kandidat i kemi kan forstå og på et videnskabeligt grundlag reflektere over teori og videnskabelige metoder samt kunne identificere videnskabelige problemstillinger.

Færdigheder

Typen af færdigheder

  • En kandidat i kemi kan mestre videnskabelige metoder og redskaber inden for materialekemi, polymerkemi og supramolekylær kemi samt mestre generelle færdigheder, der knytter sig til beskæftigelse inden for disse områder.

Vurdering og beslutning

  • En kandidat i kemi kan vurdere og vælge blandt videnskabelige teorier, metoder, redskaber og generelle færdigheder inden for området samt på et videnskabeligt grundlag opstille nye analyse-og løsningsmodeller.

Formidling

  • En kandidat i kemi kan formidle forskningsbaseret viden og diskutere professionelle og videnskabelige problemstillinger med både fagfæller og ikke-specialister, samt kunne undervise og instruere på de gymnasiale uddannelser.

Kompetencer

Handlingsrummet

  • En kandidat i kemi kan styre arbejds-, undervisnings- og udviklingssituationer, der er komplekse, uforudsigelige og forudsætter nye løsningsmodeller.

Samarbejde og ansvar

  • En kandidat i kemi kan selvstændigt igangsætte og gennemføre fagligt og tværfagligt samarbejde og påtage sig professionelt ansvar.

Læring

  • En kandidat i kemi kan selvstændigt tage ansvar for egen faglig udvikling og specialisering.

17: Uddannelsens indhold og tilrettelæggelse

Uddannelsen er modulopbygget og tilrettelagt som et problembaseret studium. Et modul er et fagelement eller en gruppe af fagelementer, der har som mål at give den studerende en helhed af faglige kvalifikationer inden for en nærmere fastsat tidsramme angivet i ECTS-point, og som afsluttes med en eller flere prøver inden for bestemte eksamensterminer, der er angivet og afgrænset i studieordningen.

Uddannelsen bygger på en kombination af faglige, problemorienterede og tværfaglige tilgange og tilrettelægges ud fra følgende arbejds- og evalueringsformer, der kombinerer færdigheder og faglig refleksion:

  • Forelæsninger

  • Klasseundervisning

  • Projektarbejde

  • Workshops

  • Opgaveløsning (individuelt og i grupper)

  • Lærerfeedback
     

På uddannelsens tredje semester følges det valgte tilvalgsfag.

Den to-faglige kandidatuddannelse i kemi er tilrettelagt i henhold til vejledningen om faglige mindstekrav for universitetsuddannelser rettet mod undervisning.

Uddannelsen opfylder de nedenfor beskrevne faglige mindstekrav: 

”Det er en forudsætning for, at en kandidat kan opnå faglig kompetence i faget kemi i de gymnasiale uddannelser, at kandidaten opfylder de nedenfor beskrevne faglige mindstekrav.

Kandidatens uddannelse skal omfatte studieaktiviteter med et samlet omfang på mindst 120 ECTS-point, indeholdende:

  • Obligatorisk kernestof på mindst 60 ECTS-point
  • Dybdestof på op til 20 ECTS-point
  • Breddestof på ca. 30 ECTS-point
  • Fagdidaktik og videnskabsteori på ca. 10 ECTS-point

Mål

Kandidaten skal selvstændigt kunne anvende faget i komplekse sammenhænge, herunder:

  • Kende fagområdets centrale teorier og modeller og kunne diskutere deres gyldighed
  • Analysere og behandle kemiske problemstillinger med anvendelse af faglige ræsonnementer, modeller, metoder og relevant IT fra fagets centrale discipliner
  • Tilrettelægge, organisere og gennemføre eksperimenter og undersøgelser under forsvarlig hensyntagen til sikkerhed og risici
  • Analysere, bearbejde og formidle resultater fra eksperimentelt arbejde med inddragelse af kvalitative og kvantitative modeller
  • Perspektivere faglige indsigter og belyse kemis samspil med den historiske, samfundsmæssige og teknologisk udvikling
  • Formidle faglige emner indenfor kemi til udvalgte målgrupper

Fagligt stof

Obligatorisk kernestof
Kandidaten skal have et solidt kendskab til fagområderne:

  • Kemiske forbindelsers opbygning og kemisk binding
  • Fysisk kemi, herunder termodynamik, kinetik og enzymkinetik
  • Organisk og uorganisk kemi
  • Analytisk kemi og spektroskopi
  • Biokemi eller anden grundlæggende biologisk kemi, herunder enzymer

Kandidaten skal desuden beherske:

  • Kemiske analysemetoder og eksperimenter, herunder syntese, med relevans for undervisningsfaget kemi
  • Didaktiske overvejelser og sikkerhed ved eksperimentelt arbejde i faget på gymnasialt niveau

Studiet skal tilrettelægges, så fagets eksperimentelle sider træder tydeligt frem.

Dybdestof

Kandidaten skal have indgående kendskab til udvalgte faglige områder af betydning for forskning, udvikling, teknologisk anvendelse, undervisning eller formidling. Stoffet skal perspektivere og videreføre progressionen af de faglige emner fra kernestoffet.

Breddestof

Kandidaten skal besidde et basalt kendskab til fagområder fra andre naturvidenskabelige eller tekniske fag, som er relevante og nødvendige i forhold til kemi og fagligt samspil i gymnasial undervisning.

Breddeemnerne skal omfatte

  • Matematik, der finder anvendelse i faget

Breddeemnerne kan omfatte:

  • Kemi i grænsefladen til andre fag og/eller områder (eksempelvis medicinalkemi, miljøkemi, nanoteknologi/nanovidenskab)
  • Fysik og andre naturvidenskabelige fag

18: Uddannelsesoversigt

Alle moduler bedømmes gennem individuel gradueret karakter efter 7-trins-skalaen eller bestået/ikke bestået (B/IB). Alle moduler bedømmes ved ekstern prøve (ekstern censur) eller intern prøve (intern censur eller ingen censur).

Udbydes som: 1-faglig
Modulnavn Type ECTS Bedømmelse Censur Prøve Sprog
1. Semester
Syntese og karakterisering af materialer
(K-KEM-K1-49)
Projekt 15 7-trins-skalaIntern prøveMundtlig pba. projekt Dansk
Materialers fysiske kemi
(K-KEM-K1-21)
Kursus 5 7-trins-skalaIntern prøveSkriftlig eller mundtlig Engelsk
Materialekemi
(K-KEM-K1-20)
Kursus 5 7-trins-skalaIntern prøveSkriftlig eller mundtlig Engelsk
Kemiske undervisningsforsøg
(K-KEM-K1-18)
Kursus 5 Bestået/ikke beståetIntern prøveAktiv deltagelse/løbende evaluering Dansk
2. Semester
Makromolekylær kemi
(K-KEM-K2-43)
Projekt 15 7-trins-skalaIntern prøveMundtlig pba. projekt Dansk og Engelsk
Kulhydratkemi
(K-BT-K2-9)
Kursus 5 7-trins-skalaIntern prøveSkriftlig eller mundtlig Engelsk
Supramolekylær kemi
(K-KEM-K2-22)
Kursus 5 7-trins-skalaIntern prøveSkriftlig eller mundtlig Engelsk
Polymerkemi
(K-KEM-K2-19)
Kursus 5 Bestået/ikke beståetIntern prøveSkriftlig eller mundtlig Engelsk
3-4. Semester
Valgmulighed A
Projektorienteret forløb i en ekstern organisation
(K-KEM-K3-56)
Projekt 30 Bestået/ikke beståetEkstern prøveMundtlig pba. projekt Dansk og Engelsk
Kandidatspeciale
(K-KEM-K4-49)
Projekt 30 7-trins-skalaEkstern prøveSpeciale/afgangsprojekt Dansk
3-4. Semester
Valgmulighed B
Langt kandidatspeciale i kemi
(K-KEM-K3-57)
Projekt 60 7-trins-skalaEkstern prøveSpeciale/afgangsprojekt Dansk

To-faglige uddannelsesoversigter

Studieforløbene for uddannelsens mest anvendte gymnasielærerkombinationer er beskrevet i studieordningen, men der udbydes også andre kombinationer, end de beskrevne. 

Hvis du er interesseret i en gymnasielærerkombination, der ikke allerede er beskrevet i studieordningen, så udarbejder studienævnet et konkret studieforløb efter henvendelse.

På denne hjemmeside kan du læse mere om Aalborg Universitets udbud af gymnasielæreruddannelser https://www.aau.dk/uddannelser/bliv-gymnasielaerer/

Udbydes som: 2-faglig
Linje: Centralt fag: kemi, sidefag: biologi
Modulnavn Type ECTS Bedømmelse Censur Prøve Sprog
1. Semester
Syntese og karakterisering af materialer
(K-KEM-K1-49)
Projekt 15 7-trins-skalaIntern prøveMundtlig pba. projekt Dansk
Materialers fysiske kemi
(K-KEM-K1-21)
Kursus 5 7-trins-skalaIntern prøveSkriftlig eller mundtlig Engelsk
Materialekemi
(K-KEM-K1-20)
Kursus 5 7-trins-skalaIntern prøveSkriftlig eller mundtlig Engelsk
Kemiske undervisningsforsøg
(K-KEM-K1-18)
Kursus 5 Bestået/ikke beståetIntern prøveAktiv deltagelse/løbende evaluering Dansk
2. Semester
Makromolekylær kemi
(K-KEM-K2-43)
Projekt 15 7-trins-skalaIntern prøveMundtlig pba. projekt Dansk og Engelsk
Kulhydratkemi
(K-BT-K2-9)
Kursus 5 7-trins-skalaIntern prøveSkriftlig eller mundtlig Engelsk
Supramolekylær kemi
(K-KEM-K2-22)
Kursus 5 7-trins-skalaIntern prøveSkriftlig eller mundtlig Engelsk
Polymerkemi
(K-KEM-K2-19)
Kursus 5 Bestået/ikke beståetIntern prøveSkriftlig eller mundtlig Engelsk
3. Semester
Molekylærbiologi
(K-BIO-K1-51)
Projekt 15 7-trins-skalaIntern prøveMundtlig pba. projekt Dansk
Biologiske undervisningsforsøg
(K-BIO-K1-3)
Kursus 5 Bestået/ikke beståetIntern prøveAktiv deltagelse/løbende evaluering Dansk
Cellebiologi, immunologi og genetik
(K-BT-K1-5)
Kursus 5 7-trins-skalaIntern prøveSkriftlig eller mundtlig Engelsk
Valgfag Kursus 5
4. Semester
Kandidatspeciale
(K-KEM-K4-49)
Projekt 30 7-trins-skalaEkstern prøveSpeciale/afgangsprojekt Dansk

 
Valgfag 3. semester, 2-faglig, centralt fag: kemi, sidefag: biologi
Modulnavn Type ECTS Bedømmelse Censur Prøve Sprog
Industriel mikrobiologi og levnedsmiddelkemi
(K-BT-B4-7)
Kursus 5 7-trins-skala Intern prøve Skriftlig eller mundtlig Dansk
Miljøvurdering og forvaltning
(K-BIO-B6-12)
Kursus 5 Bestået/ikke bestået Intern prøve Skriftlig eller mundtlig Dansk
Danske naturtyper
(K-BIO-K2-5)
Kursus 5 Bestået/ikke bestået Intern prøve Aktiv deltagelse/løbende evaluering Dansk

Udbydes som: 2-faglig
Linje: Centralt fag: biologi, sidefag: kemi
Modulnavn Type ECTS Bedømmelse Censur Prøve Sprog
1. Semester
Molekylærbiologi
(K-BIO-K1-51)
Projekt 15 7-trins-skalaIntern prøveMundtlig pba. projekt Dansk
Biologiske undervisningsforsøg
(K-BIO-K1-3)
Kursus 5 Bestået/ikke beståetIntern prøveAktiv deltagelse/løbende evaluering Dansk
Cellebiologi, immunologi og genetik
(K-BT-K1-5)
Kursus 5 7-trins-skalaIntern prøveSkriftlig eller mundtlig Engelsk
Videregående uorganisk kemi
(K-KEM-B5-26)
Kursus 5 7-trins-skalaIntern prøveMundtlig Dansk
2. Semester
Valgfag Projekt 15
Danske naturtyper
(K-BIO-K2-5)
Kursus 5 Bestået/ikke beståetIntern prøveAktiv deltagelse/løbende evaluering Dansk
Valgfag Kursus 5
Valgfag Kursus 5
3. Semester
Syntese og karakterisering af materialer
(K-KEM-K1-49)
Projekt 15 7-trins-skalaIntern prøveMundtlig pba. projekt Dansk
Kemiske undervisningsforsøg
(K-KEM-K1-18)
Kursus 5 Bestået/ikke beståetIntern prøveAktiv deltagelse/løbende evaluering Dansk
Materialekemi
(K-KEM-K1-20)
Kursus 5 7-trins-skalaIntern prøveSkriftlig eller mundtlig Engelsk
Materialers fysiske kemi
(K-KEM-K1-21)
Kursus 5 7-trins-skalaIntern prøveSkriftlig eller mundtlig Engelsk
4. Semester
Kandidatspeciale
(K-BIO-K4-49)
Projekt 30 7-trins-skalaEkstern prøveSpeciale/afgangsprojekt Dansk

 
Valgfag, 2-faglig, centralt fag: biologi, sidefag: kemi
Modulnavn Type ECTS Bedømmelse Censur Prøve Sprog
Naturforvaltning
(K-BIO-K2-42)
Projekt 15 7-trins-skala Intern prøve Mundtlig pba. projekt Dansk
Mikrobiologi og bioteknologi
(K-BIO-K2-75)
Projekt 15 7-trins-skala Intern prøve Mundtlig pba. projekt Dansk
Miljøvurdering og forvaltning
(K-BIO-B6-12)
Kursus 5 Bestået/ikke bestået Intern prøve Skriftlig eller mundtlig Dansk
Limnologi
(K-BIO-B6-16)
Kursus 5 7-trins-skala Intern prøve Skriftlig eller mundtlig Engelsk
Marin biologi
(K-BIO-B6-10)
Kursus 5 Bestået/ikke bestået Intern prøve Aktiv deltagelse/løbende evaluering Dansk
Proteinkemi
(K-BT-K2-20)
Kursus 5 7-trins-skala Intern prøve Skriftlig eller mundtlig Engelsk
Kulhydratkemi
(K-BT-K2-9)
Kursus 5 7-trins-skala Intern prøve Skriftlig eller mundtlig Engelsk

Udbydes som: 2-faglig
Linje: Centralt fag: kemi, sidefag: matematik
Modulnavn Type ECTS Bedømmelse Censur Prøve Sprog
1. Semester
Syntese og karakterisering af materialer
(K-KEM-K1-49)
Projekt 15 7-trins-skalaIntern prøveMundtlig pba. projekt Dansk
Materialers fysiske kemi
(K-KEM-K1-21)
Kursus 5 7-trins-skalaIntern prøveSkriftlig eller mundtlig Engelsk
Materialekemi
(K-KEM-K1-20)
Kursus 5 7-trins-skalaIntern prøveSkriftlig eller mundtlig Engelsk
Kemiske undervisningsforsøg
(K-KEM-K1-18)
Kursus 5 Bestået/ikke beståetIntern prøveAktiv deltagelse/løbende evaluering Dansk
2. Semester
Makromolekylær kemi
(K-KEM-K2-43)
Projekt 15 7-trins-skalaIntern prøveMundtlig pba. projekt Dansk og Engelsk
Kulhydratkemi
(K-BT-K2-9)
Kursus 5 7-trins-skalaIntern prøveSkriftlig eller mundtlig Engelsk
Supramolekylær kemi
(K-KEM-K2-22)
Kursus 5 7-trins-skalaIntern prøveSkriftlig eller mundtlig Engelsk
Polymerkemi
(K-KEM-K2-19)
Kursus 5 Bestået/ikke beståetIntern prøveSkriftlig eller mundtlig Engelsk
3. Semester
15 ECTS på sidefag 15
Statistisk inferens for lineære modeller
(F-MAT-B5-2)
Kursus 5 Bestået/ikke beståetIntern prøveAktiv deltagelse/løbende evaluering Dansk og Engelsk
Computeralgebra
(F-MAT-B5-3)
Kursus 5 Bestået/ikke beståetIntern prøveSkriftlig eller mundtlig Dansk og Engelsk
Differentialgeometri
(F-MAT-B5-4)
Kursus 5 7-trins-skalaIntern prøveSkriftlig eller mundtlig Dansk og Engelsk
4. Semester
Kandidatspeciale
(K-KEM-K4-49)
Projekt 30 7-trins-skalaEkstern prøveSpeciale/afgangsprojekt Dansk

Udbydes som: 2-faglig
Linje: Centralt fag: kemi, sidefag: fysik
Modulnavn Type ECTS Bedømmelse Censur Prøve Sprog
1. Semester
Syntese og karakterisering af materialer
(K-KEM-K1-49)
Projekt 15 7-trins-skalaIntern prøveMundtlig pba. projekt Dansk
Materialers fysiske kemi
(K-KEM-K1-21)
Kursus 5 7-trins-skalaIntern prøveSkriftlig eller mundtlig Engelsk
Materialekemi
(K-KEM-K1-20)
Kursus 5 7-trins-skalaIntern prøveSkriftlig eller mundtlig Engelsk
Kemiske undervisningsforsøg
(K-KEM-K1-18)
Kursus 5 Bestået/ikke beståetIntern prøveAktiv deltagelse/løbende evaluering Dansk
2. Semester
Makromolekylær kemi
(K-KEM-K2-43)
Projekt 15 7-trins-skalaIntern prøveMundtlig pba. projekt Dansk og Engelsk
Supramolekylær kemi
(K-KEM-K2-22)
Kursus 5 7-trins-skalaIntern prøveSkriftlig eller mundtlig Engelsk
Videregående organisk kemi
(K-KEM-B6-23)
Kursus 5 Bestået/ikke beståetIntern prøveAktiv deltagelse/løbende evaluering Dansk
Polymerkemi
(K-KEM-K2-19)
Kursus 5 Bestået/ikke beståetIntern prøveSkriftlig eller mundtlig Engelsk
3. Semester
10 ECTS på sidefag 10
Faststoffysik II: Elektronisk struktur
(F-FYS-K1-4)
Kursus 5 7-trins-skalaIntern prøveMundtlig Engelsk
Moderne fysik
(F-FYS-K1-5)
Kursus 5 7-trins-skalaIntern prøveMundtlig Dansk
Fysiske undervisningsforsøg
(F-FYS-K1-6)
Kursus 5 Bestået/ikke beståetIntern prøveAktiv deltagelse/løbende evaluering Dansk
Statistisk mekanik
(F-FYS-K1-3)
Kursus 5 Bestået/ikke beståetIntern prøveSkriftlig eller mundtlig Dansk og Engelsk
4. Semester
Kandidatspeciale
(K-KEM-K4-49)
Projekt 30 7-trins-skalaEkstern prøveSpeciale/afgangsprojekt Dansk

Udbydes som: 2-faglig
Linje: Centralt fag: kemi, sidefag: idræt, samfundsvidenskab eller humaniora
Modulnavn Type ECTS Bedømmelse Censur Prøve Sprog
1. Semester
30 ECTS på sidefag 30
2. Semester
30 ECTS på sidefag 30
3. Semester
Valgmulighed A
15 ECTS på sidefag 15
Kemiske undervisningsforsøg
(K-KEM-K1-18)
Kursus 5 Bestået/ikke beståetIntern prøveAktiv deltagelse/løbende evaluering Dansk
Videregående uorganisk kemi
(K-KEM-B5-26)
Kursus 5 7-trins-skalaIntern prøveMundtlig Dansk
Materialekemi
(K-KEM-K1-20)
Kursus 5 7-trins-skalaIntern prøveSkriftlig eller mundtlig Engelsk
3. Semester
Valgmulighed B
15 ECTS på sidefag 15
Kemiske undervisningsforsøg
(K-KEM-K1-18)
Kursus 5 Bestået/ikke beståetIntern prøveAktiv deltagelse/løbende evaluering Dansk
Videregående uorganisk kemi
(K-KEM-B5-26)
Kursus 5 7-trins-skalaIntern prøveMundtlig Dansk
Materialers fysiske kemi
(K-KEM-K1-21)
Kursus 5 7-trins-skalaIntern prøveSkriftlig eller mundtlig Engelsk
4. Semester
Makromolekylær kemi
(K-KEM-K2-43)
Projekt 15 7-trins-skalaIntern prøveMundtlig pba. projekt Dansk og Engelsk
Videregående organisk kemi
(K-KEM-B6-23)
Kursus 5 Bestået/ikke beståetIntern prøveAktiv deltagelse/løbende evaluering Dansk
Supramolekylær kemi
(K-KEM-K2-22)
Kursus 5 7-trins-skalaIntern prøveSkriftlig eller mundtlig Engelsk
Polymerkemi
(K-KEM-K2-19)
Kursus 5 Bestået/ikke beståetIntern prøveSkriftlig eller mundtlig Engelsk
5. Semester
Kandidatspeciale
(K-KEM-K4-49)
Projekt 30 7-trins-skalaEkstern prøveSpeciale/afgangsprojekt Dansk

Udbydes som: 2-faglig
Linje: Centralt fag: samfundsvidenskab eller humaniora, sidefag: kemi
Modulnavn Type ECTS Bedømmelse Censur Prøve Sprog
1. Semester
Kemiske processer
(K-KEM-B3-44)
Projekt 15 7-trins-skalaIntern prøveMundtlig pba. projekt Dansk
Fysisk kemi og transportprocesser
(K-KEM-B3-11)
Kursus 5 7-trins-skalaIntern prøveSkriftlig Dansk
Fysiske og kemiske analysemetoder
(K-KEM-B3-12)
Kursus 5 Bestået/ikke beståetIntern prøveAktiv deltagelse/løbende evaluering Dansk
Grundlæggende organisk og uorganisk kemi
(K-KEM-B3-15)
Kursus 5 7-trins-skalaIntern prøveSkriftlig Dansk
2. Semester
Kemisk analyse
(K-KEM-B4-32)
Projekt 15 7-trins-skalaEkstern prøveMundtlig pba. projekt Dansk
Opløsningers struktur
(K-KEM-B4-17)
Kursus 5 7-trins-skalaIntern prøveSkriftlig eller mundtlig Dansk
Organiske og uorganiske kemiske laboratorieøvelser
(K-KEM-B4-18)
Kursus 5 Bestået/ikke beståetIntern prøveAktiv deltagelse/løbende evaluering Dansk
NMR og MS
(K-BT-B6-14)
Kursus 5 7-trins-skalaIntern prøveSkriftlig eller mundtlig Dansk
3. Semester
Valgmulighed A
15 ECTS på centralt fag 15
Kemiske undervisningsforsøg
(K-KEM-K1-18)
Kursus 5 Bestået/ikke beståetIntern prøveAktiv deltagelse/løbende evaluering Dansk
Videregående uorganisk kemi
(K-KEM-B5-26)
Kursus 5 7-trins-skalaIntern prøveMundtlig Dansk
Materialekemi
(K-KEM-K1-20)
Kursus 5 7-trins-skalaIntern prøveSkriftlig eller mundtlig Engelsk
3. Semester
Valgmulighed B
15 ECTS på centralt fag 15
Kemiske undervisningsforsøg
(K-KEM-K1-18)
Kursus 5 Bestået/ikke beståetIntern prøveAktiv deltagelse/løbende evaluering Dansk
Videregående uorganisk kemi
(K-KEM-B5-26)
Kursus 5 7-trins-skalaIntern prøveMundtlig Dansk
Materialers fysiske kemi
(K-KEM-K1-21)
Kursus 5 7-trins-skalaIntern prøveSkriftlig eller mundtlig Engelsk
4. Semester
30 ECTS på centralt fag 30
5. Semester
Kandidatspeciale på centralt fag 30

Studienævnet kan aflyse moduler med få tilmeldte.

19: Henvisninger til uddybende information

Gældende version af studieordningen er offentliggjort på studienævnets hjemmeside, herunder mere udførlige oplysninger om uddannelsen, herunder om eksamen.

Alle studerende som ikke har deltaget i Aalborg Universitets PBL-introduktionsforløb i løbet af deres bacheloruddannelse, skal følge og have godkendt introduktionsforløbet ”Problembaseret læring og projektledelse” inden de kan deltage i projekteksamen. For nærmere information omkring introduktionsforløbet, se kursusbeskrivelsen

20: Ikrafttrædelse og overgangsregler

Studieordningen er godkendt af dekanen for Det Ingeniør- og Naturvidenskabelige Fakultet og træder i kraft pr. 1. september 2018.

Studerende, der ønsker at færdiggøre deres studier efter den hidtidige studieordning fra 2017, skal senest afslutte deres uddannelse ved sommereksamen 2019, idet der ikke efter dette tidspunkt udbydes eksamener efter den hidtidige studieordning.

21: Ændringer til studieordningen

Der er foretaget mindre redaktionelle ændringer i forbindelse med digitalisering af studieordningen.