Kandidatuddannelsen i fysik, 2017

1: Forord

I medfør af lov nr. 261 af 18. marts 2015 om universiteter (Universitetsloven) med senere ændringer fastsættes følgende studieordning. Uddannelsen følger endvidere fællesbestemmelserne og tilhørende eksamensordning ved fakultetet.

2: Bekendtgørelsesgrundlag

Kandidatuddannelsen er tilrettelagt i henhold til Uddannelses- og Forskningsministeriets bekendtgørelse nr. 1328 af 15. november 2016 om bachelor- og kandidatuddannelser ved universiteterne (uddannelsesbekendtgørelsen) og bekendtgørelse nr. 1062 af 30. juni 2016 om eksamen og censur ved universitetsuddannelser (eksamensbekendtgørelsen). Der henvises endvidere til bekendtgørelse nr. 258 af 18. marts 2015 (kandidatadgangsbekendtgørelsen) og bekendtgørelse nr. 114 af 3. februar 2015 (karakterbekendtgørelsen).

3: Campus

Uddannelsen udbydes i Aalborg.

4: Fakultetstilhørsforhold

Kandidatuddannelsen hører under Det Ingeniør- og Naturvidenskabelige Fakultet, Aalborg Universitet.

5: Studienævnstilhørsforhold

Kandidatuddannelsen hører under Studienævn for Mekanik og Fysik

6: Censorkorpstilhørsforhold

Kandidatuddannelsen er tilknyttet censorkorps for Fysik og Astronomi

7: Adgangskrav

Adgangsgivende uddannelser med retskrav på optagelse

  • Bacheloruddannelsen i fysik, Aalborg Universitet

Adgangsgivende uddannelser uden retskrav på optagelse

Studerende med en anden bacheloruddannelse vil efter ansøgning til studienævnet kunne optages efter en konkret faglig vurdering, såfremt ansøgeren skønnes at have uddannelsesmæssige forudsætninger, der kan sidestilles hermed. Universitetet kan fastsætte krav om aflæggelse af supplerende prøver forud for studiestart.

8: Uddannelsens titel på dansk og engelsk

Kandidatuddannelsen giver ret til betegnelsen Cand.scient. i fysik. Den engelske betegnelse er Master of Science (MSc) in Physics.

Kandidatuddannelsen giver også ret til betegnelsen cand.scient. (candidatus/candidata scientiarum) i fysik og [sidefag], når fysik læses som centralt fag i en to-fags-kombination.

9: Uddannelsens normering angivet i ECTS

Kandidatuddannelsen er en 2-årig forskningsbaseret heltidsuddannelse. Uddannelsen er normeret til 120 ECTS.

10: Regler om merit, herunder mulighed for valg af moduler, der indgår i en anden uddannelse ved et universitet i Danmark eller udlandet

Studienævnet kan godkende, at beståede uddannelseselementer fra andre uddannelser på samme niveau træder i stedet for uddannelseselementer i denne uddannelse (merit).

Studienævnet kan efter ansøgning ligeledes godkende, at en del af denne uddannelses uddannelseselementer gennemføres ved et andet universitet eller en anden videregående uddannelsesinstitution i Danmark eller i udlandet (forhåndsmerit).

Studienævnets afgørelser om merit træffes på baggrund af en faglig vurdering.

11: Dispensationer

Studienævnets muligheder for at tildele dispensation, herunder dispensation til yderligere prøveforsøg og særlige prøvevilkår, fremgår af eksamensordningen, der er offentliggjort på denne hjemmeside: https://www.studieservice.aau.dk/regler-vejledninger

12: Eksamensregler

Eksamensreglerne fremgår af eksamensordningen, der er offentliggjort på denne hjemmeside: https://www.studieservice.aau.dk/regler-vejledninger

13: Regler om skriftlige opgaver, herunder kandidatspeciale

I bedømmelsen af samtlige skriftlige arbejder skal der ud over det faglige indhold, uanset hvilket sprog de er udarbejdet på, også lægges vægt på den studerendes stave- og formuleringsevne. Til grund for vurderingen af den sproglige præstation lægges ortografisk og grammatisk korrekthed samt stilistisk sikkerhed. Den sproglige præstation skal altid indgå som en selvstændig dimension i den samlede vurdering. Dog kan ingen prøve samlet vurderes til bestået alene på grund af en god sproglig præstation, ligesom en prøve normalt ikke kan vurderes til ikke bestået alene på grund af en ringe sproglig præstation.

Studienævnet kan i særlige tilfælde (f.eks. ordblindhed og andet sprog end dansk som modersmål) dispensere herfor.

Specialet skal indeholde et resumé på engelsk. Hvis projektet er skrevet på engelsk, kan resumeet skrives på dansk. Resumeet indgår i helhedsvurderingen af projektet.

14: Regler om krav om læsning af tekster på fremmedsprog

Det forudsættes, at den studerende kan læse akademiske tekster på moderne dansk, norsk, svensk og engelsk samt anvende opslagsværker mv. på andre europæiske sprog, for uddannelser, der udbydes på dansk.

Det forudsættes, at studerende kan læse akademiske tekster på moderne engelsk samt anvende opslagsværker mv. på andre europæiske sprog, for uddannelser der udbydes på engelsk.

15: Eksamensbevisets kompetenceprofil

Nedenstående kompetenceprofil vil fremgå af eksamensbeviset:

En kandidat har kompetencer erhvervet gennem et uddannelsesforløb, der er foregået i et forskningsmiljø.

Kandidaten kan varetage højt kvalificerede funktioner på arbejdsmarkedet på baggrund af uddannelsen. Desuden har kandidaten forudsætninger for forskning (ph.d.-uddannelse). Kandidaten har i forhold til bacheloren udbygget sin faglige viden og selvstændighed, således at kandidaten selvstændigt anvender videnskabelig teori og metode inden for såvel akademisk og erhvervsmæssig/ professionel sammenhæng.

16: Uddannelsens kompetenceprofil

En person, der dimitterer med en kandidatgrad i fysik, skal have følgende viden, færdigheder og kompetencer:

Viden

  • inden for et eller flere fagområder have viden, som på udvalgte områder er baseret på højeste internationale forskning inden for fysik, herunder statistisk mekanik, kernefysik, relativitetsteori, elektronisk struktur af faste stoffer og strukturer på nanoskala, overfladefysik, kvantemekaniske metoder og optik
  • kunne forstå og på et videnskabeligt grundlag reflektere over viden inden for fysikken samt kunne identificere videnskabelige problemstillinger

Færdigheder

  • mestre fysikkens videnskabelige metoder og redskaber samt mestre generelle færdigheder, der knytter sig til beskæftigelse med problemstillinger inden for fysik
  • kunne vurdere og vælge blandt fysikkens videnskabelige teorier, metoder, redskaber og generelle færdigheder samt på et videnskabeligt grundlag opstille nye analyse- og løsningsmodeller
  • kunne formidle forskningsbaseret viden og diskutere professionelle og videnskabelige problemstillinger med både fagfæller og ikke-specialister

Kompetencer

  • kunne styre arbejds- og udviklingssituationer, der er komplekse, uforudsigelige og forudsætter nye løsningsmodeller
  • selvstændigt kunne igangsætte og gennemføre fagligt og tværfagligt samarbejde og påtage sig professionelt ansvar
  • selvstændigt kunne tage ansvar for egen faglig udvikling og specialisering

17: Uddannelsens indhold og tilrettelæggelse

Uddannelsen er modulopbygget og tilrettelagt som et problembaseret studium. Et modul er et fagelement eller en gruppe af fagelementer, der har som mål at give den studerende en helhed af faglige kvalifikationer inden for en nærmere fastsat tidsramme angivet i ECTS-point, og som afsluttes med en eller flere prøver inden for bestemte eksamensterminer, der er angivet og afgrænset i studieordningen.

Uddannelsen bygger på en kombination af faglige, problemorienterede og tværfaglige tilgange og tilrettelægges ud fra følgende arbejds- og evalueringsformer, der kombinerer færdigheder og faglig refleksion:

  • forelæsninger
  • klasseundervisning
  • projektarbejde
  • workshops
  • opgaveløsning (individuelt og i grupper)
  • lærerfeedback
  • faglig refleksion
  • porteføljearbejde

Generel opbygning af de naturvidenskabelige gymnasiefaglige uddannelser
De naturvidenskabelige gymnasiefaglige uddannelser ved Aalborg Universitet omfatter datalogi, fysik, geografi, kemi, biologi, idræt og matematik. Alle naturvidenskabelige gymnasiefaglige uddannelser kan opbygges af to fag, hvoraf det ene betegnes det ”centrale fag” og det andet ”sidefaget”. Ovenstående uddannelser kan også læses som ét-fagsuddannelser.

Tofags-uddannelsen i naturvidenskab kan opbygges af et centralt fag i naturvidenskab og et sidefag i enten naturvidenskab eller et fag fra den gymnasiale fagrække, der ligger uden for det naturvidenskabelige hovedområde.

For opnåelse af faglig kompetence i et fag fra den gymnasiale fagrække kræves mindst 90 ECTS-point (tre semestre) for naturvidenskabelige sidefag og mindst 120 ECTS-points (fire semestre) for sidefag uden for det naturvidenskabelige hovedområde (medtaget idræt). 

Opbygningen af kandidatuddannelsen i Fysik:
Den to-faglige kandidatuddannelse læses med centralt fag på de første to semestre (Fys7 + Fys8) og sidefag på det 3. semester (også kaldet 9. semester). På 4. semester (Fys10) skrives speciale inden for det centrale fag.
Dette gælder ikke for idræt som sidefag. Her læses sidefaget (idræt) de første to semestre og det centrale fag på 3. og 4. semester (Fys7 + Fys8). På 5. semester (Fys10) skrives speciale inden for det centrale fag.

Der er også mulighed for at læse en et-fag kandidatuddannelse i fysik. De første to semestre (Fys7 + Fys8) og det 4. semester (Fys10) er fælles for tofags og et-fag kandidatuddannelsen. På 3. semester (også kaldet 9. semester) følges et ekstra semester (Fys9) inden for fysik.

18: Uddannelsesoversigt

Tofags kandidatuddannelsen i fysik - centralt fag fysik

Alle moduler bedømmes gennem individuel gradueret karakter efter 7-trinssskalaen eller bestået/ikke bestået (B/IB). Alle moduler bedømmes ved ekstern prøve (ekstern censur) eller intern prøve (intern censur eller ingen censur).

Udbydes som: 2-faglig
Linje: Centralt fag fysik
Modulnavn Type ECTS Bedømmelse Censur Prøve Sprog
1. Semester
FYS7 projekter Projekt 10
Statistisk mekanik
(F-FYS-K1-3)
Kursus 5 Bestået/ikke beståetIntern prøveSkriftlig eller mundtlig Dansk og Engelsk
Faststoffysik II: Elektronisk struktur
(F-FYS-K1-4)
Kursus 5 7-trins-skalaIntern prøveMundtlig Engelsk
Moderne fysik
(F-FYS-K1-5)
Kursus 5 7-trins-skalaIntern prøveMundtlig Dansk
Fysiske undervisningsforsøg
(F-FYS-K1-6)
Kursus 5 Bestået/ikke beståetIntern prøveAktiv deltagelse/løbende evaluering Dansk
2. Semester
FYS8 projekter Projekt 15
Optiske nanostrukturer og -materialer
(F-NFM-K2-2)
Kursus 5 Bestået/ikke beståetIntern prøveSkriftlig eller mundtlig Dansk og Engelsk
Kvantemekanik II: metoder
(F-FYS-K2-3)
Kursus 5 7-trins-skalaIntern prøveSkriftlig eller mundtlig Dansk
FYS8 valgfag Kursus 5
3. Semester
3. semester på sidefag 30
4. Semester
4. semester på fysik 30
Kandidatspeciale
(F-FYS-K4-1)
Projekt 30 7-trins-skalaEkstern prøveSpeciale/afgangsprojekt Dansk

Uddannelsesoversigt for etfags kandidatuddannelsen i fysik

Alle moduler bedømmes gennem individuel gradueret karakter efter 7-trinssskalaen eller bestået/ikke bestået (B/IB). Alle moduler bedømmes ved ekstern prøve (ekstern censur) eller intern prøve (intern censur eller ingen censur).

Udbydes som: 1-faglig
Linje: Etfags fysik
Modulnavn Type ECTS Bedømmelse Censur Prøve Sprog
1. Semester
FYS7 projekter Projekt 10
Statistisk mekanik
(F-FYS-K1-3)
Kursus 5 Bestået/ikke beståetIntern prøveSkriftlig eller mundtlig Dansk og Engelsk
Faststoffysik II: Elektronisk struktur
(F-FYS-K1-4)
Kursus 5 7-trins-skalaIntern prøveMundtlig Engelsk
Moderne fysik
(F-FYS-K1-5)
Kursus 5 7-trins-skalaIntern prøveMundtlig Dansk
Fysiske undervisningsforsøg
(F-FYS-K1-6)
Kursus 5 Bestået/ikke beståetIntern prøveAktiv deltagelse/løbende evaluering Dansk
2. Semester
FYS8 projekter Projekt 15
Optiske nanostrukturer og -materialer
(F-NFM-K2-2)
Kursus 5 Bestået/ikke beståetIntern prøveSkriftlig eller mundtlig Dansk og Engelsk
Kvantemekanik II: metoder
(F-FYS-K2-3)
Kursus 5 7-trins-skalaIntern prøveSkriftlig eller mundtlig Dansk
FYS8 valgfag Kursus 5
3. Semester
FYS9 projekter Projekt
FYS9 valgfag Kursus
3-4. Semester
Valgmulighed A
Kandidatspeciale
(F-FYS-K3-5)
Projekt 50 7-trins-skalaEkstern prøveSpeciale/afgangsprojekt Dansk
3-4. Semester
Valgmulighed B
Kandidatspeciale
(F-FYS-K3-6)
Projekt 60 7-trins-skalaEkstern prøveSpeciale/afgangsprojekt Dansk
4. Semester
Kandidatspeciale
(F-FYS-K4-1)
Projekt 30 7-trins-skalaEkstern prøveSpeciale/afgangsprojekt Dansk

Projektet på 3. semester (Fys9) kan skrives som et særskilt projekt på 30 ECTS, men også som et projekt på 20 eller 25 ECTS således, at summen af kursusmoduler (valgfag) og projektet udgør 30 ECTS.
Den studerende kan også vælge at skrive et langt afgangsprojekt, når projektet har eksperimentel karakter. Et langt afgangsprojekt kan kombineres med to kursusmoduler fra 3. semester og være 50 ECTS eller 60 ECTS, hvis der ikke vælges nogen kursusmoduler.

Studerende på 3. semester har også mulighed for et studieophold på et dansk eller udenlandsk universitet eller et projektorienteret forløb i en virksomhed.

Studieophold, projektorienteret forløb og langt afgangsprojekt kræver forudgående ansøgning til og godkendelse af studienævnet. Ansøgning og godkendelse skal ske før semesterstart.

Uddannelsesoversigt for tofags kandidatuddannelsen - sidefag i fysik og centralt fag i naturvidenskab (minus idræt) - vejledende

Alle moduler bedømmes gennem individuel gradueret karakter efter 7-trinssskalaen eller bestået/ikke bestået (B/IB). Alle moduler bedømmes ved ekstern prøve (ekstern censur) eller intern prøve (intern censur eller ingen censur).

 

 

Udbydes som: 2-faglig
Linje: Sidefag fysik
Modulnavn Type ECTS Bedømmelse Censur Prøve Sprog
1. Semester
Centralt fag
2. Semester
Centralt fag
3. Semester
Sidefag i fysik
FYS7 projekter Projekt 10
Statistisk mekanik
(F-FYS-K1-3)
Kursus 5 Bestået/ikke beståetIntern prøveSkriftlig eller mundtlig Dansk og Engelsk
Faststoffysik II: Elektronisk struktur
(F-FYS-K1-4)
Kursus 5 7-trins-skalaIntern prøveMundtlig Engelsk
Moderne fysik
(F-FYS-K1-5)
Kursus 5 7-trins-skalaIntern prøveMundtlig Dansk
Fysiske undervisningsforsøg
(F-FYS-K1-6)
Kursus 5 Bestået/ikke beståetIntern prøveAktiv deltagelse/løbende evaluering Dansk
4. Semester
Centralt fag
Speciale Projekt 30

 
FYS7 projekter
Modulnavn Type ECTS Bedømmelse Censur Prøve Sprog
Fysikkens anvendelser: (A) Teoretisk faststoffysik
(F-FYS-K1-1)
Projekt 10 7-trins-skala Intern prøve Mundtlig pba. projekt Dansk
Fysikkens anvendelser: (B) Eksperimentel faststoffysik
(F-FYS-K1-2)
Projekt 10 7-trins-skala Intern prøve Mundtlig pba. projekt Dansk

 
FYS8 projekter
Modulnavn Type ECTS Bedømmelse Censur Prøve Sprog
Nanofysik: (A) Optik
(F-FYS-K2-1)
Projekt 15 7-trins-skala Ekstern prøve Mundtlig pba. projekt Dansk
Nanofysik: (B) Overfladefysik
(F-FYS-K2-2)
Projekt 15 7-trins-skala Ekstern prøve Mundtlig pba. projekt Dansk

 
FYS8 valgfag
Modulnavn Type ECTS Bedømmelse Censur Prøve Sprog
Numerisk modellering i fysik og ingeniørvidenskab (A)
(F-FYS-K2-4)
Kursus 5 Bestået/ikke bestået Intern prøve Skriftlig Engelsk
Overfladefysik og -kemi (B)
(F-FYS-K2-5)
Kursus 5 7-trins-skala Intern prøve Skriftlig eller mundtlig Engelsk

 
FYS9 projekter
Modulnavn Type ECTS Bedømmelse Censur Prøve Sprog
Avanceret faststoffysik og optik 20 ECTS
(F-FYS-K3-1)
Projekt 20 7-trins-skala Intern prøve Mundtlig pba. projekt Dansk
Avanceret faststoffysik og optik 25 ECTS
(F-FYS-K3-2)
Projekt 25 7-trins-skala Intern prøve Mundtlig pba. projekt Dansk
Avanceret faststoffysik og optik 30 ECTS
(F-FYS-K3-3)
Projekt 30 7-trins-skala Intern prøve Mundtlig pba. projekt Dansk
Projektorienteret forløb i en virksomhed (30 ECTS)
(F-FYS-K3-4)
Projekt 30 7-trins-skala Intern prøve Mundtlig pba. projekt Dansk

 
FYS9 valgfag
Modulnavn Type ECTS Bedømmelse Censur Prøve Sprog
Syntese og karakterisering (kursusmodul)
(F-FYS-K3-8)
Kursus 5 Bestået/ikke bestået Intern prøve Skriftlig eller mundtlig Dansk og Engelsk
Halvledere: fysik, komponenter og teknologi
(F-FYS-K3-9)
Kursus 5 7-trins-skala Intern prøve Skriftlig eller mundtlig Engelsk

19: Henvisninger til uddybende information

Alle studerende som ikke har deltaget i Aalborg Universitets PBL-introduktionsforløb i løbet af deres bacheloruddannelse, skal følge og have godkendt introduktionsforløbet ”Problembaseret læring og projektledelse” inden de kan deltage i projekteksamen. For nærmere information omkring introduktionsforløbet, se Skolen for Ingeniør- og Naturvidenskabs hjemmeside. 

20: Ikrafttrædelse og overgangsregler

Studieordningen er godkendt af dekanen og træder i kraft pr. 1. september 2017.

Studerende, der ønsker at færdiggøre deres studier efter den hidtidige studieordning fra 2016, skal senest afslutte deres uddannelse ved sommereksamen 2018, idet der ikke efter dette tidspunkt udbydes eksamener efter den hidtidige studieordning.

21: Ændringer til studieordningen

Prodekanen for uddannelse har den 14. juli godkendt, at der indføres forudsætninger for indstilling til eksamen i modulet "Halvledere: fysik, komponenter og teknologi". Dispensationen er gældende fra efteråret 2021.

Prodekanen for uddannelse har den 14. juli godkendt følgende ændringer til modulet ”Overfladefysik og -kemi (B)":

  • Eksamensformen ændres fra "mundtlig" til "skriftlig eller mundtlig"
  • Der indføres forudsætninger for indstilling til eksamen i modulet

Dispensationen er gældende fra efteråret 2021.