I medfør af lovbekendtgørelse nr. 778 af 7. august 2019 om universiteter (universitetsloven) fastsættes følgende studieordning.
Uddannelsen følger endvidere eksamensordningen for Aalborg Universitet.
Bacheloruddannelsen er tilrettelagt i henhold til Uddannelses- og Forskningsministeriets bekendtgørelse nr. 20 af 9. januar 2020 om bachelor- og kandidatuddannelser ved universiteterne (uddannelsesbekendtgørelsen) og bekendtgørelse nr. 22 af 9. januar 2020 om eksamen og censur ved universitetsuddannelser (eksamensbekendtgørelsen). Der henvises endvidere til bekendtgørelse nr. 153 af 26. februar 2020 (adgangsbekendtgørelsen) og bekendtgørelse nr. 114 af 3. februar 2015 (karakterbekendtgørelsen).
Uddannelsen udbydes i Aalborg.
Bacheloruddannelsen hører under Det Humanistiske og Samfundsvidenskabelige Fakultet, Aalborg Universitet.
Bacheloruddannelsen hører under Studienævn for Politik og Samfund
Bacheloruddannelsen er tilknyttet censorkorps for De Erhvervsøkonomiske Censorkorps.
Optagelse på bacheloruddannelsen i Innovation og Digitalisering forudsætter en gymnasial uddannelse.
Stk. 2. Specifikke adgangskrav Der er specifikke adgangskrav til uddannelserne under det samfundsvidenskabelige hovedområde, såvel som for den enkelte uddannelse. Disse adgangskrav fremgår af Bacheloradgangsbekendtgørelsen.
Kravene er dansk A, engelsk B, matematik B samt enten historie B, idehistorie B, samfundsfag B eller samtidshistorie B. Alle fag skal være bestået.
Optagelse forudsætter en gymnasial uddannelse.
I medfør af adgangsbekendtgørelsen er uddannelsens specifikke adgangskrav:
Bacheloruddannelsen giver ret til betegnelsen Bachelor (BSc) i innovation og digitalisering. Den engelske betegnelse er Bachelor of Science (BSc) in Innovation and e-Government.
Bacheloruddannelsen er en 3-årig forskningsbaseret heltidsuddannelse. Uddannelsen er normeret til 180 ECTS.
Studienævnet kan godkende, at beståede uddannelseselementer fra andre uddannelser på samme niveau træder i stedet for uddannelseselementer i denne uddannelse (merit).
Studienævnet kan efter ansøgning ligeledes godkende, at en del af denne uddannelses uddannelseselementer gennemføres ved et andet universitet eller en anden videregående uddannelsesinstitution i Danmark eller i udlandet (forhåndsmerit).
Studienævnets afgørelser om merit træffes på baggrund af en faglig vurdering.
Studienævnets muligheder for at tildele dispensation, herunder dispensation til yderligere prøveforsøg og særlige prøvevilkår, fremgår af eksamensordningen, der er offentliggjort på denne hjemmeside: https://www.studieservice.aau.dk/regler-vejledninger
Eksamensreglerne fremgår af eksamensordningen, der er offentliggjort på denne hjemmeside: https://www.studieservice.aau.dk/regler-vejledninger
I bedømmelsen af samtlige skriftlige arbejder skal der ud over det faglige indhold, uanset hvilket sprog de er udarbejdet på, også lægges vægt på den studerendes stave- og formuleringsevne. Til grund for vurderingen af den sproglige præstation lægges ortografisk og grammatisk korrekthed samt stilistisk sikkerhed. Den sproglige præstation skal altid indgå som en selvstændig dimension i den samlede vurdering. Dog kan ingen prøve samlet vurderes til bestået alene på grund af en god sproglig præstation, ligesom en prøve normalt ikke kan vurderes til ikke bestået alene på grund af en ringe sproglig præstation.
Studienævnet kan i særlige tilfælde (f.eks. ordblindhed og andet sprog end dansk som modersmål) dispensere herfor.
Bachelorprojektet skal indeholde et resumé på engelsk. Hvis projektet er skrevet på engelsk, kan resumeet skrives på dansk. Resumeet indgår i helhedsvurderingen af projektet.
Dele af uddannelsens pensum vil foreligge på engelsk, ligesom flere af uddannelsens kurser kan udbydes på engelsk, hvorfor fortrolighed med engelsk er en forudsætning for gennemførelse af uddannelsen.
Derudover forudsættes, at den studerende kan læse akademiske tekster på moderne dansk, norsk, svensk og anvende opslagsværker m.v. på andre europæiske sprog
Nedenstående kompetenceprofil vil fremgå af eksamensbeviset:
En bachelor har kompetencer erhvervet gennem et uddannelsesforløb, der er foregået i et forskningsmiljø.
En bachelor har grundlæggende kendskab til og indsigt i sit fags metoder og videnskabelige grundlag. Disse egenskaber kvalificerer bacheloren til videreuddannelse på et relevant kandidatstudium samt til ansættelse på baggrund af uddannelsen.
Bacheloruddannelsens formål er, at den studerende opnår en bred grundlæggende viden inden for:
Den studerende skal gennem uddannelsen opnå en bred grundlæggende viden om fagets teorier, metoder og praksis, så den studerende kan identificere, formulere, analysere og løse komplekse problemstillinger relateret til innovation og digitalisering i den offentlige sektor. Bacheloruddannelsen kvalificerer den studerende til videreuddannelse på en relevant kandidatuddannelse og til udøvelse af erhvervsfunktioner.
Bacheloruddannelsen er adgangsgivende til kandidatuddannelse i IT-ledelse (cand.it i it-ledelse).
Uddannelsens fag
Bacheloruddannelsen omfatter tre tværfaglige grundfag ”IT og digitalisering”, ”Organisation og ledelse”, samt ”Innovation og forandring”, inden for rammerne af disse grundfag er uddannelsen opbygget af 22 moduler. Et modul er et fagelement eller en gruppe af fagelementer, der har som mål at give den studerende en helhed af faglige kvalifikationer.
På hvert semester, undtagen det afsluttende semester, udbydes et kursusmodul inden for hvert af de tre grundfag: ”IT og digitalisering”, ”Organisation og ledelse”, samt ”Innovation og forandring”. De tre kursusmoduler understøtter det overordnede tema for semestret, og gennem udarbejdelse af et studie projekt (det 4. modul på et semester) anvender de studerende udvalgte teorier og metoder fra semestrets kursus moduler på en central problemstilling inden for semestrets tema.
De faglige og erhvervsrelevante kompetencer den studerende har efter afsluttet uddannelse
acheloruddannelsen har et særligt fokus på den offentlige sektor, herunder hvordan man kan udvikle offentlig administration, organisationsformer og ydelser inden for de store velfærdsområder ved hjælp af innovativ brug af informationsteknologi, og bachelorerne opnår således kompetence til at:
Bachelorer, som vælger at stoppe deres uddannelsesforløb efter endt bacheloruddannelse, forventes at finde ansættelse inden for IT-virksomheder (IT er kernen i forretningsgrundlaget), der udvikler IT-systemer i bred forstand (således også indlejrede systemer i fx robotter, IT systemer der understøtter pædagogiske processer og anden velfærdsteknologi), eller IT-intensive funktioner i offentlige institutioner, som arbejder med digitalisering og organisations- og serviceudvikling.
Kompetence profil
Viden:
Færdigheder:
Kompetencer:
Bacheloruddannelsen i Innovation og Digitalisering er et afrundet forløb, der bygger videre på de færdigheder, den studerende har erhvervet i den adgangsgivende uddannelse. Bacheloruddannelsen i Innovation og Digitalisering er opbygget af 22 moduler. Et modul er et fagelement eller en gruppe af fagelementer, der har som mål at give den studerende en helhed af faglige kvalifikationer. Uddannelsen er tilrettelagt med henblik på at sikre faglig progression og sammenhæng.
Modulernes omfang angives i ECTS-point og afsluttes med en eller flere prøver, som det angives i denne studieordning. 60 ECTS-point svarer til et års heltidsstudium.
Nedenstående oversigt viser hele bacheloruddannelsens moduler med angivelse af deres placering på semester, ECTS-point og deres status som hhv. konstituerende fag og valgfag.
Placering | Modul | Undervisnings ECTS | Eksamens ECTS |
1. semester | Tema: Innovation i den offentlige sektor | 5 ECTS 5 ECTS 5 ECTS 15 ECTS | 5 ECTS 5 ECTS 5 ECTS 15 ECTS |
2. semester | Tema: Offentlig service og digital selvbetjening | 5 ECTS 5 ECTS 5 ECTS 15 ECTS | 5 ECTS 5 ECTS 5 ECTS 15 ECTS |
3. semester | Tema: Velfærds- og sundhedsteknologi Modul 9: IT og digitalisering 3: Velfærds- og sundhedsteknologi (K) Modul 10: Organisation og ledelse 3: Politikdannelse, -analyse, implementering og evaluering (K) Modul 11: Innovation og forandring 3: Entreprenørskab, service-, produkt- og procesinnovation (K) Modul 12: Semesterprojekt: Velfærds- og sundhedsteknologi (K) |
5 ECTS |
5 ECTS |
4. semester | Tema: IT som et pædagogisk værktøj Modul 13: IT og digitalisering 4: IT som pædagogisk værktøj (K) Modul 14: Organisation og ledelse 4: Kvalitetsstyring og performancemanagement (K) Modul 15: Innovation og forandring 4: Brugerfokuseret innovation og design (K) Modul 16: Semesterprojekt: IT som pædagogisk værktøj (K) |
|
|
5. semester | Tema: IT og styring |
5 ECTS |
5 ECTS |
Modul 21: Valgfag – faglig fordybelse (V) Modul 22: Bachelorprojekt (K) | 15 ECTS 15 ECTS | 15 ECTS 15 ECTS |
På hvert semester, undtagen det afsluttende semester, udbydes et modul inden for hvert af de tre grundfag: ” IT og digitalisering”, ”Organisation og ledelse”, samt ”Innovation og forandring”.
De tre kursus moduler understøtter det overordnede tema for semestret, og gennem udarbejdelse af et studieprojekt (det 4. modul på et semester) anvender de studerende udvalgte teorier og metoder fra semestrets kursus moduler på en central problemstilling inden for semestrets tema.
Regler omkring forløb og afslutning af bacheloruddannelsen
Inden udgangen af første studieår på bacheloruddannelsen skal den studerende, for at kunne fortsætte uddannelsen, deltage i alle prøver på første studieår. Første studieår skal være bestået senest inden udgangen af andet studieår efter studiestart, for at den studerende kan fortsætte sin bacheloruddannelse.
Der kan dog i særlige tilfælde dispenseres fra ovenstående.
Udbydes som:
1-faglig | ||||||
Modulnavn | Type | ECTS | Bedømmelse | Censur | Prøve | Sprog |
1. Semester
| ||||||
Modul 1: IT og digitalisering 1: Udvikling af IT
(BAID20201) | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig | Dansk |
Modul 2: Organisation og ledelse 1: Organisation og offentlig forvaltning
(BAID20202) | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig | Dansk |
Modul 3: Innovation og forandring 1: Offentlig innovation
(BAID20203) | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig | Dansk |
Modul 4: Semesterprojekt: Offentlig innovation
(BAID20204) | Projekt | 15 | 7-trins-skala | Intern prøve | Mundtlig pba. projekt | Dansk |
2. Semester
| ||||||
Modul 5: IT og digitalisering 2: Human-Computer-Interaction (HCI)
(BAID20205) | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig | Dansk |
Modul 6: Organisation og ledelse 2: Offentlig forvaltning og e-Government
(BAID20206) | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig | Dansk |
Modul 7: Innovation og forandringsledelse
(BAIDIT20214) | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig | Dansk |
Modul 8: Semesterprojekt: Design, evaluering og implementering af digitale serviceydelser
(BAID20208) | Projekt | 15 | 7-trins-skala | Intern prøve | Mundtlig pba. projekt | Dansk |
3. Semester
| ||||||
Modul 9: IT og digitalisering 3: Velfærds- og sundhedsteknologi
(BAID20209) | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig | Dansk |
Modul 10: Organisation og ledelse 3: Politikdannelse, -analyse, -implementering og evaluering.
(BAID202010) | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig | Dansk |
Modul 11: Innovation og forandring 3: Entreprenørskab, service-, produkt- og procesinnovation.
(BAID202011) | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig | Dansk |
Modul 12: Semesterprojekt: Velfærds- og sundhedsteknologi
(BAID202012) | Projekt | 15 | 7-trins-skala | Ekstern prøve | Mundtlig pba. projekt | Dansk |
4. Semester
| ||||||
Modul 13: IT og digitalisering 4: IT som pædagogisk værktøj
(BAID202013) | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig | Dansk |
Modul 14: Organisation og ledelse 4: Kvalitetsstyring og performance management
(BAID202014) | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig | Dansk |
Modul 15: Innovation og forandring 4: Brugerfokuseret innovation og design
(BAID202015) | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig | Dansk |
Modul 16: Semesterprojekt: IT som pædagogisk værktøj
(BAID202016) | Projekt | 15 | 7-trins-skala | Ekstern prøve | Mundtlig pba. projekt | Dansk |
5. Semester
| ||||||
Modul 17: IT og digitalisering 5: Business Intelligence
(BAID202017) | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig | Dansk |
Modul 18: Organisation og ledelse 5: Offentlig budgetlægning og økonomistyring.
(BAID202018) | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig | Dansk |
Modul 19: Innovation og forandring 5: Ledelse af innovation: Gevinster og gevinstrealisering.
(BAID202019) | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig | Dansk |
Modul 20: Semesterprojekt: IT som styringsredskab.
(BAID202020) | Projekt | 15 | 7-trins-skala | Ekstern prøve | Mundtlig pba. projekt | Dansk |
6. Semester
| ||||||
Modul 21: Valgfag
Vælg 15 ECTS
| Kursus | 15 | ||||
Modul 22: Bachelorprojekt
(BAID202022) | Projekt | 15 | 7-trins-skala | Ekstern prøve | Speciale/afgangsprojekt | Dansk |
Modul 21: Valgfag Vælg 15 ECTS | ||||||
Modulnavn | Type | ECTS | Bedømmelse | Censur | Prøve | Sprog |
Politisk psykologi
(BAPAS201729) | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig | Dansk |
Udvikling, økologi og klimaforandringer
(BAPAS201731) | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig | Engelsk |
Sociologi
(BASAM201717) | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig | Dansk |
Design og Styring af digitaliserings- og innovationsprojekter
(BAIDIT20211) | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig | Dansk |
Fra data til værdi og forandring i organisation og samfund
(BAIDIT20212) | Kursus | 10 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig | Dansk |
Teknologi og etik
(TBTANB20203) | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Mundtlig | Dansk |
Kommunikationsplanlægning i teori og praksis
(BAINV2032) | Kursus | 5 | Bestået/ikke bestået | Intern prøve | Aktiv deltagelse/løbende evaluering | Engelsk |
Projekt- og forandringsledelse
(BAINV2027) | Kursus | 5 | Bestået/ikke bestået | Intern prøve | Aktiv deltagelse/løbende evaluering | Engelsk |
Organisationsfilosofi
(BAFIL202013) | Kursus | 10 | 7-trins-skala | Ekstern prøve | Skriftlig | Dansk |
Professionelle og ledelse i velfærdsstaten
(BAPAS201728A) | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig | Dansk |
Information om tilrettelæggelsen af de enkelte moduler, eksamensformer, etc. fremgår af Moodle. På studienævnets hjemmeside vil du kunne finde oplysninger om kvalitetssikring af uddannelserne, studienævnets sammensætning, møder, etc.
Studieordningen er godkendt af dekanen og træder i kraft pr. 1. september 2020.
Studienævnet udbyder ikke undervisning efter den hidtidige studieordning fra 2014 efter sommereksamen 2022.
Studienævnet udbyder eksamen i moduler fra den hidtidige studieordning, i det omfang der er studerende, der har brugt prøveforsøg i et modul uden at bestå. Antallet af prøveforsøg følger eksamensbekendtgørelsen.
Regler om afslutning af bacheloruddannelsen
Bacheloruddannelsen i innovation og digitalisering skal være afsluttet senest 5 år efter, den er påbegyndt.
Prodekanen for uddannelse har den 27. oktober 2020 godkendt følgende ændringer gældende fra foråret 2021:
Prodekanen for uddannelse har den 9. december 2020 godkendt følgende ændring gældende fra foråret 2021:
Prodekanen for uddannelse har den 27. januar 2021 godkendt, at følgende valgfag tilføjes på 6. semester:
Prodekanen for uddannelse har den 15. september 2022 godkendt, at valgfaget "Professionelle, ledelse og etik i velfærdsstaten" udskiftes med valgfaget "Professionelle og ledelse i velfærdsstaten" gældende fra efteråret 2022.