I medfør af lovbekendtgørelse nr. 778 af 7. august 2019 om universiteter (universitetsloven) fastsættes følgende studieordning. Uddannelsen følger endvidere eksamensordningen for Aalborg Universitet.
Bacheloruddannelsen er tilrettelagt i henhold til Uddannelses- og Forskningsministeriets bekendtgørelse nr. 20 af 9. januar 2020 om bachelor- og kandidatuddannelser ved universiteterne (uddannelsesbekendtgørelsen) og bekendtgørelse nr. 22 af 9. januar 2020 om eksamen og censur ved universitetsuddannelser (eksamensbekendtgørelsen). Der henvises endvidere til bekendtgørelse nr. 153 af 26. februar 2020 (adgangsbekendtgørelsen) og bekendtgørelse nr. 114 af 3. februar 2015 (karakterbekendtgørelsen).
For to-faglige uddannelsesforløb er uddannelsen endvidere tilrettelagt i henhold til vejledning nr. 9698 af 28. august 2018 (Retningslinjer for universitetsuddannelser rettet mod undervisning i de gymnasiale uddannelser samt undervisning i gymnasiale fag i eux-forløb)
Uddannelsen udbydes i Aalborg.
Bacheloruddannelsen hører under Det Humanistiske og Samfundsvidenskabelige Fakultet, Aalborg Universitet.
Bacheloruddannelsen hører under Studienævn for Dansk, Engelsk, Kulturforståelse og Anvendt Filosofi
Bacheloruddannelsen er tilknyttet censorkorps for Dansk.
Optagelse forudsætter en gymnasial uddannelse med en kvotient på minimum 4,0.
I medfør af adgangsbekendtgørelsen er uddannelsens specifikke adgangskrav:
Adgangskrav for optagelse på uddannelsen som sidefag:
For at blive optaget på bachelorsidefaget i dansk, skal den studerende opfylde de samme adgangskrav, som gælder for optag på bacheloruddannelsen (se ovenfor).
Adgangsbetingelserne til bachelorsidefaget i Dansk er desuden, at den studerende har bestået de første to årsværk (120 ECTS-point) af et centralt fag inden for de gymnasiale uddannelsers fagrække eller et andet fag efter studienævnets godkendelse.
Studienævnet kan dispensere fra dette.
Bacheloruddannelsen giver ret til betegnelsen Bachelor (BA) i dansk. Den engelske betegnelse er Bachelor of Arts (BA) in Danish.
Bacheloruddannelsen er en 3-årig forskningsbaseret heltidsuddannelse. Uddannelsen er normeret til 180 ECTS.
Studienævnet kan godkende, at beståede uddannelseselementer fra andre uddannelser på samme niveau træder i stedet for uddannelseselementer i denne uddannelse (merit).
Studienævnet kan efter ansøgning ligeledes godkende, at en del af denne uddannelses uddannelseselementer gennemføres ved et andet universitet eller en anden videregående uddannelsesinstitution i Danmark eller i udlandet (forhåndsmerit).
Studienævnets afgørelser om merit træffes på baggrund af en faglig vurdering.
Studienævnets muligheder for at tildele dispensation, herunder dispensation til yderligere prøveforsøg og særlige prøvevilkår, fremgår af eksamensordningen, der er offentliggjort på denne hjemmeside: https://www.studieservice.aau.dk/regler-vejledninger
Eksamensreglerne fremgår af eksamensordningen, der er offentliggjort på denne hjemmeside: https://www.studieservice.aau.dk/regler-vejledninger
I bedømmelsen af samtlige skriftlige arbejder skal der ud over det faglige indhold, uanset hvilket sprog de er udarbejdet på, også lægges vægt på den studerendes stave- og formuleringsevne. Til grund for vurderingen af den sproglige præstation lægges ortografisk og grammatisk korrekthed samt stilistisk sikkerhed. Den sproglige præstation skal altid indgå som en selvstændig dimension i den samlede vurdering. Dog kan ingen prøve samlet vurderes til bestået alene på grund af en god sproglig præstation, ligesom en prøve normalt ikke kan vurderes til ikke bestået alene på grund af en ringe sproglig præstation.
Studienævnet kan i særlige tilfælde (f.eks. ordblindhed og andet sprog end dansk som modersmål) dispensere herfor.
Bachelorprojektet skal indeholde et resumé på engelsk. Hvis projektet er skrevet på engelsk, kan resumeet skrives på dansk. Resumeet indgår i helhedsvurderingen af projektet.
Det forudsættes, at den studerende kan læse akademiske tekster på dansk, norsk, svensk og engelsk samt anvende opslagsværker mv. på andre europæiske sprog.
Nedenstående kompetenceprofil vil fremgå af eksamensbeviset:
En bachelor har kompetencer erhvervet gennem et uddannelsesforløb, der er foregået i et forskningsmiljø.
En bachelor har grundlæggende kendskab til og indsigt i sit fags metoder og videnskabelige grundlag. Disse egenskaber kvalificerer bacheloren til videreuddannelse på et relevant kandidatstudium samt til ansættelse på baggrund af uddannelsen.
Uddannelsens formål
Bacheloruddannelsen i Dansk er en forskningsbaseret heltidsuddannelse, som skal give den studerende grundlag for udøvelse af erhvervsfunktioner og kvalificere til optagelse på en kandidatuddannelse.
Det overordnede formål med bacheloruddannelsen i Dansk er, at den studerende skal erhverve sig den nødvendige viden samt de nødvendige færdigheder og kompetencer til at kunne arbejde selvstændigt inden for fagets rammer på et niveau, der lever op til internationale standarder.
Målet med bacheloruddannelsen i Dansk er, at den studerende skal opnå en række almene kompetencer samt specifikke faglige kompetencer i Dansk og et andet fag (det pågældende bachelorsidefag).
Uddannelsen har som almene kompetencemål, at den studerende skal blive i stand til:
Uddannelsen har som specifikke danskfaglige kompetencemål, at den studerende skal opnå følgende kompetencer inden for danskuddannelsens faglige genstandsområder, litteratur, medier og sprog:
Viden
Færdigheder
Kompetencer
Uddannelsens 1.-4. semester studeres inden for Dansk, 5. semester studeres inden for både Dansk og det pågældende bachelorsidefag, og 6. semester studeres inden for bachelorsidefaget.
Obligatoriske moduler (det centrale fag)
Tekstanalytisk projekt (Med problembaseret læring) | 1. sem. | 15 ECTS-point |
Litterær tekstanalyse (Tekstanalytiske grundbegreber) og litteraturhistorie (Frem til 1800) I | 1. sem. | 5 ECTS-point |
Medievidenskab I (Medietekstanalyse) | 1. sem. | 5 ECTS-point |
Almen sprogbeskrivelse I (Grundlæggende begreber og analyse) | 1. sem. | 5 ECTS-point |
Medievidenskabeligt projekt (Medieanalyse i historisk kontekst) | 2. sem. | 10 ECTS-point |
Litterær tekstanalyse (Litterære genrer) og litteraturhistorie (1800-1900) II | 2. sem. | 5 ECTS-point |
Medievidenskab II (Medieteknologier og digitalisering) | 2. sem. | 5 ECTS-point |
Almen sprogbeskrivelse II (Teori, metode og analyse) | 2. sem. | 10 ECTS-point |
Sprogvidenskabeligt projekt | 3. sem. | 10 ECTS-point |
Litterær tekstanalyse III (Litteraturteoretiske retninger) | 3. sem. | 5 ECTS-point |
Medievidenskab III (Medieplatforme og serialitet) | 3. sem. | 5 ECTS-point |
Norsk og svensk | 3. sem. | 5 ECTS-point |
Litteraturhistorie III (1900 til i dag) | 3. sem. | 5 ECTS-point |
Litteraturvidenskabeligt projekt | 4. sem. | 10 ECTS-point |
Litterær tekstanalyse IV (Litteraturteoretiske tekster) | 4. sem. | 5 ECTS-point |
Humanvidenskabelig teori og metode | 4. sem. | 5 ECTS-point |
Bachelorprojekt | 5. sem. | 15 ECTS-point |
Valgfrie moduler*
Film- og tv-videnskab | 4. sem. | 5 ECTS-point |
Medier og genrer | 4. sem. | 5 ECTS-point |
Sociolingvistik | 4. sem. | 5 ECTS-point |
Dansk sproghistorie | 4. sem. | 5 ECTS-point |
Verdenslitteratur | 4. sem. | 5 ECTS-point |
Litteratursociologi | 4. sem. | 5 ECTS-point |
Litteratur mellem medier | 4. sem. | 5 ECTS-point |
Medieproduktion | 4. sem. | 5 ECTS-point |
Sprog og medier | 4. sem. | 5 ECTS-point |
Diskursanayse | 4. sem. | 5 ECTS-point |
* Valgfagene kan vælges blandt ovenstående valgfrie moduler. Valgfag/valgfrie moduler skal tilsammen udgøre 10 ECTS-point.
Studienævnet forbeholder sig retten til ikke at udbyde valgfag, hvor der er for få studerende tilmeldt. Såfremt valgfag ikke udbydes, vil de studerende blive tilbudt andre valgmuligheder.
Arbejds- og evalueringsformer
Uddannelsen bygger på en kombination af danskfaglige, problemorienterede og tværfaglige tilgange og tilrettelægges ud fra følgende arbejds- og evalueringsformer, der kombinerer færdigheder og faglig refleksion:
1. semester
Uddannelsens 1. semester omfatter projektarbejde inden for området tekstanalyse med problembaseret læring samt kurser inden for problembaseret læring, litterær tekstanalyse og litteraturhistorie I, medievidenskab I og almen sprogbeskrivelse I.
2. semester
Uddannelsens 2. semester omfatter projektarbejde inden for området medievidenskab samt kurser inden for medievidenskab II og medieanalyse i historisk kontekst, litterær tekstanalyse og litteraturhistorie II samt almen sprogbeskrivelse II.
3. semester
Uddannelsens 3. semester omfatter projektarbejde inden for området sprogvidenskab samt kurser inden for sprogvidenskab, medievidenskab III, norsk og svensk sprog og litteratur, litterær tekstanalyse III og litteraturhistorie III.
4. semester
Uddannelsens 4. semester omfatter projektarbejde inden for området litteraturvidenskab samt kurser inden for humanvidenskabelig teori og metode, litteraturvidenskab og litterær tekstanalyse IV samt to valgfag valgt blandt de i stk. 1 anførte valgfag og/eller andre valgfag godkendt af Studienævnet for Dansk.
5. semester
Uddannelsens 5. semester omfatter bachelorprojektet med tilhørende kurser samt studieaktiviteter inden for bachelorsidefaget.
6. semester
Uddannelsens 6. semester omfatter alene studieaktiviteter inden for bachelorsidefaget.
Generelle prøvebestemmelser
Ved bedømmelsen af de enkelte prøver gives enten en karakter efter 7-trinsskalaen eller bedømmelsen bestået/ikke bestået.
Prøverne er enten interne eller eksterne. Hvor intet andet er anført, bedømmes prøverne af eksaminator og en intern eller ekstern censor.
Hvor intet andet er anført, er prøverne på dansk. Dette gælder både skriftlige og mundtlige prøver.
Projekt
Projekter kan udarbejdes i fællesskab af indtil 5 studerende. Kandidatspecialer kan udarbejdes i fællesskab af indtil 3 studerende. Ved prøver i projekter gælder følgende prøveform:
En projektprøve med udgangspunkt i det skriftlige arbejde, hvad enten dette er udarbejdet individuelt eller i samarbejde med andre. De studerende, som i fællesskab har udarbejdet et projekt, går til eksamen som gruppe. Projektet eller det skriftlige arbejde betragtes som gruppens fælles ansvar. Projektet udgør følgelig grundlaget for eksamination og bedømmelse, og der foretages en samlet bedømmelse af projektet og den mundtlige præstation. Projektprøven er mundtlig og den enkelte studerende skal eksamineres på en sådan måde, at det sikres, at der foretages en individuel bedømmelse af de studerendes præstation.
Den enkelte studerende har mulighed for at få meddelt bedømmelsen i enrum. Hvis den studerende ønsker dette, meddeles det ved eksaminationens påbegyndelse.
Regler vedr. det skriftlige arbejdes omfang
Hvor der ved skriftlige arbejder er fastsat regler for arbejdets omfang, svarer en side til 2400 tegn inkl. mellemrum. Det fastsatte sidetal omfatter kun selve den skriftlige fremstilling, idet fx titelblad, forord, indholdsfortegnelse, litteraturliste, resume og bilag ikke medtælles. Ved opgørelsen af sidetal og antal skrifttegn inkl. mellemrum medtælles noter, men ikke illustrationer. Sidetal anføres enten på forsiden eller i et forord.
Mundtlige prøver
De angivne prøvetider ved mundtlige prøver er inkl. votering og meddelelse af resultatet.
Ved bedømmelsen af de enkelte prøver gives enten en karakter efter 7-trinsskalaen eller bedømmelsen bestået/ikke bestået.Prøverne er enten interne eller eksterne.
Udbydes som:
2-faglig | ||||||
Modulnavn | Type | ECTS | Bedømmelse | Censur | Prøve | Sprog |
1. Semester
| ||||||
Tekstanalytisk projekt (med problembaseret læring)
(BADANSK20201) | Projekt | 15 | 7-trins-skala | Intern prøve | Mundtlig pba. projekt | Dansk |
Litterær tekstanalyse (Tekstanalytiske grundbegreber) og litteraturhistorie (Frem til 1800) I
(BADANSK20202) | Kursus | 5 | Bestået/ikke bestået | Intern prøve | Aktiv deltagelse/løbende evaluering | Dansk |
Medievidenskab I (Medietekstanalyse)
(BADANSK20203) | Kursus | 5 | Bestået/ikke bestået | Intern prøve | Aktiv deltagelse/løbende evaluering | Dansk |
Almen sprogbeskrivelse I (Grundlæggende begreber og analyse)
(BADANSK20204) | Kursus | 5 | Bestået/ikke bestået | Intern prøve | Aktiv deltagelse/løbende evaluering | Dansk |
2. Semester
| ||||||
Medievidenskabeligt projekt (Medieanalyse i historisk kontekst)
(BADANSK20205) | Projekt | 10 | 7-trins-skala | Ekstern prøve | Mundtlig pba. projekt | Dansk |
Litterær tekstanalyse (Litterære genrer) og litteraturhistorie (1800-1900) II
(BADANSK20206) | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig | Dansk |
Medievidenskab II (Medieteknologier og digitalisering)
(BADANSK20207) | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig | Dansk |
Almen sprogbeskrivelse II (Teori, metode og analyse)
(BADANSK20208) | Kursus | 10 | 7-trins-skala | Intern prøve | Mundtlig | Dansk |
3. Semester
| ||||||
Sprogvidenskabeligt projekt
(BADANSK20209) | Projekt | 10 | 7-trins-skala | Ekstern prøve | Mundtlig pba. projekt | Dansk |
Litterær tekstanalyse III (Litteraturteoretiske retninger)
(BADANSK2010) | Kursus | 5 | Bestået/ikke bestået | Intern prøve | Aktiv deltagelse/løbende evaluering | Dansk |
Medievidenskab III (Medieplatforme og serialitet)
(BADANSK2211) | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig | Dansk |
Norsk og svensk
(BADANSK2012) | Kursus | 5 | Bestået/ikke bestået | Intern prøve | Aktiv deltagelse/løbende evaluering | Dansk |
Litteraturhistorie III (1900 til i dag)
(BADANSK2013) | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Mundtlig | Dansk |
4. Semester
| ||||||
Litteraturvidenskabeligt projekt
(BADANSK2014) | Projekt | 10 | 7-trins-skala | Ekstern prøve | Mundtlig pba. projekt | Dansk |
Litterær tekstanalyse IV (Litteraturteoretiske tekster)
(BADANSK2015) | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig | Dansk |
Humanvidenskabelig teori og metode
(BADANSK2016) | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig | Dansk |
Dansk BA valgfag
Vælg 10 ECTS
| Kursus | 10 | ||||
5. Semester
| ||||||
Bachelorprojekt
(BADANSK2017) | Projekt | 15 | 7-trins-skala | Ekstern prøve | Speciale/afgangsprojekt | Dansk |
Sidefag | 15 | |||||
6. Semester
| ||||||
Sidefag | 30 |
Dansk BA valgfag Vælg 10 ECTS | ||||||
Modulnavn | Type | ECTS | Bedømmelse | Censur | Prøve | Sprog |
Medier og genrer
(BADANSK2018) | Kursus | 5 | Bestået/ikke bestået | Intern prøve | Aktiv deltagelse/løbende evaluering | Dansk |
Film- og tv-videnskab
(BADANSK2019) | Kursus | 5 | Bestået/ikke bestået | Intern prøve | Aktiv deltagelse/løbende evaluering | Dansk |
Sociolingvistik
(BADANSK2020) | Kursus | 5 | Bestået/ikke bestået | Intern prøve | Aktiv deltagelse/løbende evaluering | Dansk |
Dansk sproghistorie
(BADANSK2021) | Kursus | 5 | Bestået/ikke bestået | Intern prøve | Aktiv deltagelse/løbende evaluering | Dansk |
Verdenslitteratur
(BADANSK2022) | Kursus | 5 | Bestået/ikke bestået | Intern prøve | Aktiv deltagelse/løbende evaluering | Dansk |
Litteratursociologi
(BADANSK2023) | Kursus | 5 | Bestået/ikke bestået | Intern prøve | Aktiv deltagelse/løbende evaluering | Dansk |
Litteratur mellem medier
(BADANSK2024) | Kursus | 5 | Bestået/ikke bestået | Intern prøve | Aktiv deltagelse/løbende evaluering | Dansk |
Medieproduktion
(BADANSK2025) | Kursus | 5 | Bestået/ikke bestået | Intern prøve | Aktiv deltagelse/løbende evaluering | Dansk |
Sprog og medier
(BADANSK2026) | Kursus | 5 | Bestået/ikke bestået | Intern prøve | Aktiv deltagelse/løbende evaluering | Dansk |
Diskursanalyse
(BADANSK2027) | Kursus | 5 | Bestået/ikke bestået | Intern prøve | Aktiv deltagelse/løbende evaluering | Dansk |
Udbydes som:
Sidefag | ||||||
Modulnavn | Type | ECTS | Bedømmelse | Censur | Prøve | Sprog |
1. Semester
| ||||||
Centralfag | 30 | |||||
2. Semester
| ||||||
Centralfag | 30 | |||||
3. Semester
| ||||||
Centralfag | 30 | |||||
4. Semester
| ||||||
Centralfag | 30 | |||||
5. Semester
| ||||||
Litterær tekstanalyse (Tekstanalytiske grundbegreber) og litteraturhistorie (Frem til 1800) I
(BADANSK20202) | Kursus | 5 | Bestået/ikke bestået | Intern prøve | Aktiv deltagelse/løbende evaluering | Dansk |
Medievidenskab I (Medietekstanalyse)
(BADANSK20203) | Kursus | 5 | Bestået/ikke bestået | Intern prøve | Aktiv deltagelse/løbende evaluering | Dansk |
Almen sprogbeskrivelse I (Grundlæggende begreber og analyse)
(BADANSK20204) | Kursus | 5 | Bestået/ikke bestået | Intern prøve | Aktiv deltagelse/løbende evaluering | Dansk |
Centralfag | 15 | |||||
6. Semester
| ||||||
Medievidenskabeligt projekt (Medieanalyse i historisk kontekst)
(BADANSK20205) | Projekt | 10 | 7-trins-skala | Ekstern prøve | Mundtlig pba. projekt | Dansk |
Litterær tekstanalyse (Litterære genrer) og litteraturhistorie (1800-1900) II
(BADANSK20206) | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig | Dansk |
Medievidenskab II (Medieteknologier og digitalisering)
(BADANSK20207) | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig | Dansk |
Almen sprogbeskrivelse II (Teori, metode og analyse)
(BADANSK20208) | Kursus | 10 | 7-trins-skala | Intern prøve | Mundtlig | Dansk |
For yderligere oplysninger se Studieguiden: https://www.aau.dk/uddannelser/bachelor/dansk/
og studienævnets hjemmeside: http://www.kultur.aau.dk/uddannelser/studienaevn/dansk/
Studieordningen er godkendt af dekanen og træder i kraft pr. 01.09.2020
Studienævnet udbyder ikke undervisning efter den hidtidige studieordning fra 2018 efter sommereksamen 2022.
Studienævnet udbyder eksamen i moduler fra den hidtidige studieordning, i det omfang der er studerende, der har brugt prøveforsøg i et modul uden at bestå. Antallet af prøveforsøg følger eksamensbekendtgørelsen.
Prodekanen for uddannelse har den 31. maj 2021 godkendt revision af kompetencemålene i modulet "Medievidenskab II" gældende fra foråret 2021.
Prodekanen for uddannelse har den 15. september 2022 godkendt, at modulet "Medievidenskab III (Medieplatforme og serialitet)" udskiftes med det tilsvarende modul fra 2022-studieordningen gældende fra efteråret 2022.
Prodekanen for uddannelse har den 22. februar 2023 godkendt en tilføjelse af generel tekst i § 17. Dispensationen er gældende fra foråret 2023.