I medfør af bekendtgørelse nr. 261 af 18. marts 2015 om universiteter (universitetsloven) fastsættes følgende studieordning for bacheloruddannelsen i politik og administration ved Aalborg Universitet.
Bacheloruddannelsen er tilrettelagt i henhold til Uddannelses- og Forskningsministeriets bekendtgørelse nr. 1328 af 15. november 2016 om bachelor- og kandidatuddannelser ved universiteterne (uddannelsesbekendtgørelsen) og bekendtgørelse nr. 1062 af 30. juni 2016 om eksamen og censur ved universitetsuddannelser (eksamensbekendtgørelsen). Der henvises endvidere til bekendtgørelse nr. 110 af 30. januar 2017 (bacheloradgangsbekendtgørelsen) og bekendtgørelse nr. 114 af 3. februar 2015 (karakterbekendtgørelsen) med senere ændringer.
Uddannelsen udbydes i Aalborg.
Bacheloruddannelsen hører under Det Humanistiske og Samfundsvidenskabelige Fakultet, Aalborg Universitet.
Bacheloruddannelsen hører under Studienævn for Politik og Samfund
Bacheloruddannelsen er tilknyttet censorkorps for Politik, Samfund og Globale Forhold.
Optagelse på bacheloruddannelsen i politik og administration forudsætter en gymnasial uddannelse.
Stk. 2. Specifikke adgangskrav
Der er specifikke adgangskrav til uddannelserne under det samfundsvidenskabelige hovedområde, såvel som for den enkelte uddannelse. Disse adgangskrav fremgår af bacheloradgangsbekendtgørelsens bilag 1 https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=186471, eller kan findes på Undervisningsministeriets optagelsesportal (http://www.optagelse.dk).
Bacheloruddannelsen giver ret til betegnelsen Bachelor (BSc) i politik og administration. Den engelske betegnelse er Bachelor of Science (BSc) in Public Administration.
Bacheloruddannelsen er en 3-årig forskningsbaseret heltidsuddannelse. Uddannelsen er normeret til 180 ECTS.
Studienævnet kan godkende, at beståede uddannelseselementer fra andre uddannelser på samme niveau træder i stedet for uddannelseselementer i denne uddannelse (merit).
Studienævnet kan efter ansøgning ligeledes godkende, at en del af denne uddannelses uddannelseselementer gennemføres ved et andet universitet eller en anden videregående uddannelsesinstitution i Danmark eller i udlandet (forhåndsmerit).
Studienævnets afgørelser om merit træffes på baggrund af en faglig vurdering.
Studienævnets muligheder for at tildele dispensation, herunder dispensation til yderligere prøveforsøg og særlige prøvevilkår, fremgår af eksamensordningen, der er offentliggjort på denne hjemmeside: https://www.studieservice.aau.dk/regler-vejledninger
Eksamensreglerne fremgår af eksamensordningen, der er offentliggjort på denne hjemmeside: https://www.studieservice.aau.dk/regler-vejledninger
I bedømmelsen af samtlige skriftlige arbejder skal der ud over det faglige indhold, uanset hvilket sprog de er udarbejdet på, også lægges vægt på den studerendes stave- og formuleringsevne. Til grund for vurderingen af den sproglige præstation lægges ortografisk og grammatisk korrekthed samt stilistisk sikkerhed. Den sproglige præstation skal altid indgå som en selvstændig dimension i den samlede vurdering. Dog kan ingen prøve samlet vurderes til bestået alene på grund af en god sproglig præstation, ligesom en prøve normalt ikke kan vurderes til ikke bestået alene på grund af en ringe sproglig præstation.
Studienævnet kan i særlige tilfælde (f.eks. ordblindhed og andet sprog end dansk som modersmål) dispensere herfor.
Bachelorprojektet skal indeholde et resumé på engelsk. Hvis projektet er skrevet på engelsk, kan resumeet skrives på dansk. Resumeet indgår i helhedsvurderingen af projektet.
Dele af uddannelsens pensum vil foreligge på engelsk, ligesom flere af uddannelsens kurser kan udbydes på engelsk, hvorfor fortrolighed med engelsk er en forudsætning for gennemførelse af uddannelsen.
Nedenstående kompetenceprofil vil fremgå af eksamensbeviset:
En bachelor har kompetencer erhvervet gennem et uddannelsesforløb, der er foregået i et forskningsmiljø.
En bachelor har grundlæggende kendskab til og indsigt i sit fags metoder og videnskabelige grundlag. Disse egenskaber kvalificerer bacheloren til videreuddannelse på et relevant kandidatstudium samt til ansættelse på baggrund af uddannelsen.
Uddannelsens formål
Bacheloruddannelsen i politik og administration har til formål at give den studerende brede samfundsvidenskabelige kompetencer inden for politologiske, sociologiske, samfundsøkonomiske, politologiske, forvaltningsmæssige og internationalt orienterede fag- og problemområder. Ligeledes gør uddannelsen den studerende i stand til selvstændigt at anvende centrale teorier, begreber og metoder inden for de enkelte faglige områder ved analyser af konkrete samfundsmæssige problemstillinger. Der lægges endvidere vægt på det problembaserede projektarbejdes betydning for at fremme evner til selvstændighed samt dyberegående og kreativ problemløsning og på projektarbejdets betydning på at fremme samarbejdsevner og evne til at indgå i projektorganiserede læringsmiljøer.
Bacheloruddannelsen kvalificerer den studerende til videreuddannelse på kandidatuddannelserne i politik og administration, it-ledelse og internationale forhold og til at arbejde med politisk-administrative udrednings- og analyseopgaver i offentlige og private virksomheder og organisationer.
Uddannelsens fag
Bacheloruddannelsen i politik og administration består af følgende fag, der er fordelt på forskellige moduler:
De faglige og erhvervsrelevante kompetencer den studerende har efter afsluttet uddannelse
Viden:
Færdigheder
Kompetencer
Regler om moduler, fagelementer og valgfag
Bacheloruddannelsen i politik og administration er et afrundet forløb, der bygger videre på de færdigheder, som den studerende har erhvervet i den adgangsgivende uddannelse.
Modul- og ECTS-oversigt for bacheloruddannelsen i politik og administration kan ses i §18, hvor mål, indhold, omfang, undervisnings- og arbejdsformer, tidsmæssig placering, forudsætningskrav for deltagelse, læringsmål, vurderingskriterier samt prøveformer for de enkelte moduler beskrives nedenfor i de enkelte moduler.
Udbydes som:
1-faglig | ||||||
Linje: Oversigt | ||||||
Modulnavn | Type | ECTS | Bedømmelse | Censur | Prøve | Sprog |
1. Semester
| ||||||
Semesterprojekt og introduktion til PBL, samfundsvidenskabelig metode og videnskabsteori
(BAPAS20201) | Projekt | 20 | 7-trins-skala | Ekstern prøve | Mundtlig pba. projekt | Dansk |
Politologisk grundkursus
(BAPAS20173) | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig | Dansk |
Aktuelle politologiske problemstillinger
(BAPAS20174) | Kursus | 5 | Bestået/ikke bestået | Intern prøve | Skriftlig | Dansk |
2. Semester
| ||||||
Videnskabsfilosofi og politisk filosofi
(BAPAS20176) | Kursus | 5 | Bestået/ikke bestået | Intern prøve | Skriftlig | Dansk |
Samfundsvidenskabelig metode: Forskningsdesign, indsamling og analyse af kvantitative data
(BAPAS20177) | Kursus | 10 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig | Dansk |
Politisk sociologi
(BAPAS20178) | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig | Dansk |
Semesterprojekt: Politisk sociologi samt kvantitative metoder
(BAPAS20179) | Projekt | 10 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig og mundtlig | Dansk |
3. Semester
| ||||||
Samfundsvidenskabelig metode: Forskningsdesign, indsamling og analyse af kvalitative data
(BAPAS201710) | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig | Dansk |
Policy analyse, velfærdsstat og arbejdsmarked
(BAPAS201711) | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig | Dansk |
Organisationsteori, forvaltning, ledelse og politiske institutioner
(BAPAS201727) | Kursus | 10 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig | Dansk |
Semesterprojekt: Policyanalyse, velfærdsstat og arbejdsmarked og/eller Offentlig forvaltning og politiske instituti-oner; samt kvalitative metoder
(BAPAS201714) | Projekt | 10 | 7-trins-skala | Ekstern prøve | Skriftlig og mundtlig | Dansk |
4. Semester
| ||||||
Samfundsøkonomi og økonomisk politik
(BAPAS201715) | Kursus | 10 | 7-trins-skala | Ekstern prøve | Skriftlig | Dansk |
Moderne politikbegreber og analysetilgange
(BAPAS201716) | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig | Dansk |
Evaluering af offentlig politik og administration
(BAPAS201717) | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig | Dansk |
Valgfag
Vælg 10 ECTS
| 10 | |||||
5. Semester
| ||||||
EU og europæisering af politisk styring og politikdannelse
(BAPAS201719) | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig | Dansk |
Komparativ og international politisk økonomi
(BAPAS201720) | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig | Dansk |
International politik
(BAPAS201721) | Kursus | 10 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig | Dansk |
Semesterprojekt: EU og europæisering af politisk styring og politikdannelse; og/eller International politik; og/eller Komparativ og international politisk økonomi
(BAPAS201722) | Kursus | 10 | 7-trins-skala | Ekstern prøve | Mundtlig pba. projekt | Dansk |
6. Semester
| ||||||
Offentlig budgetlægning og økonomistyring
(BAPAS201723) | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig | Dansk |
Forvaltningsret
(BAPAS201724) | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig | Dansk |
Public policies i et komparativt perspektiv
(BAPAS201725) | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig | Dansk |
Bachelorprojekt, herunder udvidet projektmetode
(BAPAS201726) | Projekt | 15 | 7-trins-skala | Ekstern prøve | Mundtlig pba. projekt | Dansk |
Valgfag Vælg 10 ECTS | ||||||
Modulnavn | Type | ECTS | Bedømmelse | Censur | Prøve | Sprog |
Udvikling, økologi og klimaforandringer
(BAPAS201731) | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig | Engelsk |
Politisk psykologi
(BAPAS201729) | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig | Dansk |
Immigration og den nordiske velfærdsstat
(BAPAS201730) | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig | Engelsk |
European Union (elective module cf. section 37)
(BALISE201832) | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig | Engelsk |
Nyere digitale metoder i samfundsvidenskaben I: Digitale data og metoder
(BASOC202020A) | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig | Dansk |
Nyere digitale metoder i samfundsvidenskaben II: Moderne prædiktion af det sociale
(BASOC202020B) | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig | Dansk |
Nyere digitale metoder i samfundsvidenskaben I+II: Digitale data og metoder samt moderne prædiktion af det sociale
(BASOC202020C) | Kursus | 10 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig | Dansk |
Videregående kvantitativ metode
(BAPAS202118A) | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig | Dansk |
Professionelle og ledelse i velfærdsstaten
(BAPAS201728A) | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig | Dansk |
Studienævnet offentliggør på studiets hjemmeside: http://www.skolenforstatskundskab.aau.dk/ mere udførlige oplysninger om uddannelsen, herunder om eksamen.
Studieordningen er godkendt af dekanen for Det Samfundsvidenskabelige Fakultet og træder i kraft pr. 1. september 2017.
Studerende, der ønsker at færdiggøre deres studier efter den hidtidige studieordning fra 2015, skal senest afslutte deres uddannelse ved sommereksamen 2019, idet der ikke efter dette tidspunkt udbydes eksamener efter den hidtidige studieordning.
26. juni 2018: Forudsætningskravene i modul 5, 7 og 10 udgår.
28. august 2018: Bedømmelsesformen i modul 4 og 6 ændres fra aktiv deltagelse til skriftlig. Modul 5: Teksten for forudsætninger for deltagelse ændres som følge af ændringen i modul 4. Læringsmålene (kompetencer) er ændret.
Prodekanen for uddannelse har den 4. juni 2019 godkendt, at modulerne "Organisationsteori" (5 ECTS) og "Offentlig forvaltning, ledelse og politiske institutioner" (5 ECTS) på 3. semester bliver slået sammen til modulet "Organisationsteori, forvaltning, ledelse og politiske institutioner" (10 ECTS) gældende fra efteråret 2019.
Prodekanen for uddannelse har den 20. juni 2019 godkendt, at modulet "Evaluering af offentlig politik og administration" på 4. semester ændrer prøveform fra "Mundtlig" til "Skriftlig", samt at modulet "Forvaltningsret" på 6. semester ændrer bedømmelsesform fra "Ekstern" til "Intern". Ændringerne er gældende fra foråret 2020.
Prodekanen for uddannelsen har den 20. juni 2019 godkendt, at modulerne "Introduktion til det problemorienterede projektarbejde" og "Introduktion til videnskabelig metode og videnskabsteori" på 1. semester udprøves sammen med semesterprojektet "Semesterprojekt: Aktuelle politologiske problemstillinger" gældende fra efteråret 2019.
Prodekanen for uddannelse har den 13. december 2019 godkendt følgende ændringer gældende for foråret 2020 og foråret 2021:
Prodekanen for uddannelse har den 23. december 2019 godkendt, at følgende ændringer gældende fra foråret 2020:
Prodekanen for uddannelse har den 4. marts 2020 godkendt, at prøveformen på følgende modul ændres gældende fra foråret 2020:
Prodekanen for uddannelse har den 11. marts 2020 godkendt, at følgende modul ændrer prøveform samt at læringsmålene opdateres som følge heraf. Dispensationen er gældende fra foråret 2020:
Prodekanen for uddannelse har den 10. juli 2020 godkendt, at følgende moduler på 1. semester bliver slået sammen til ét modul gældende fre efteråret 2020:
Prodekanen for uddannelse har den 9. november 2020 godkendt at følgende valgfag tilføjes på 4. semester gældende fra foråret 2021:
Prodekanen for uddannelse har den 19. januar 2022 godkendt en revision af modulerne ”Professionelle og ledelse i velfærdsstaten” og ”Immigration and the Nordic Welfare State” gældende fra foråret 2022.
Prodekanen for uddannelse har den 11. februar 2022 godkendt, at valgfaget ”Professionelle, ledelse og etik i velfærdsstaten” ændrer navn til ”Professionelle og ledelse i velfærdsstaten” gældende fra foråret 2022.