I medfør af lov nr. 261 af 18. marts 2015 om universiteter (Universitetsloven) med senere ændringer fastsættes følgende studieordning. Uddannelsen følger endvidere fællesbestemmelserne og tilhørende eksamensordning ved fakultetet.
Masteruddannelsen er tilrettelagt i henhold til Videnskabsministeriets bekendtgørelse nr. 1187 af 7. december 2009 (masterbekendtgørelsen) med senere ændringer, bekendtgørelse nr. 1188 af 7. december 2009 (deltidsbekendtgørelsen) med senere ændringer og bekendtgørelse nr. 1062 af 30. juni 2016 om eksamen og censur ved universitetsuddannelser (eksamensbekendtgørelsen). Der henvises yderligere til bekendtgørelse nr. 114 af 3. februar 2015 (karakterbekendtgørelsen) med senere ændringer.
Uddannelsen udbydes i Aalborg.
Masteruddannelsen hører under Det Humanistiske og Samfundsvidenskabelige Fakultet, Aalborg Universitet.
Masteruddannelsen hører under Studienævn for Masteruddannelsen i Offentlig Ledelse (MPG).
Masteruddannelsen er tilknyttet censorkorps for Politik, Samfund og Globale Forhold.
Adgangen til masteruddannelsen i offentlig ledelse er betinget af, at ansøgeren:
Stk. 2. Adgangen kan gøres betinget af aflæggelse af supplerende prøver.
Stk. 3. I tilfælde af større antal kvalificerede ansøgere end studiepladser på uddannelsen prioriteres ansøgere ud fra kriteriet tidspunkt for ansøgning i forhold til ansøgningsfristen, idet tidligste ansøgninger prioriteres højest.
Stk. 4. Universitetet kan optage ansøgere, der ikke opfylder betingelserne i stk. 1, men som ud fra en konkret vurdering skønnes at have uddannelsesmæssige forudsætninger, der kan sidestilles hermed. Dog kan der ikke gives dispensation fra kravet om to års relevant erhvervserfaring.
Stk. 5. Ansøgningsfrist til uddannelsen fremgår af uddannelsens hjemmeside og informationsmaterialet. Der kan forekomme flere optagelsesrunder til hvert hold.
Masteruddannelsen giver ret til betegnelsen Master i offentlig ledelse. Den engelske betegnelse er Master of Public Governance.
Masteruddannelsen i offentlig ledelse (MPG) er normeret til 1 årsværk, svarende til 60 ECTS-point. Et årsværk er en fuldtidsstuderendes arbejde i et år inklusiv ferie, hvilket svarer til en årlig arbejdsbelastning på 1650 arbejdstimer. Arbejdsbelastningen omfatter skemalagt undervisning, hjemmeforberedelse, udarbejdelse af skriftlige arbejder, projekter, øvrige aktiviteter i forbindelse med undervisningen samt selvstudium og eksamensforberedelse og –deltagelse.
Uddannelsen kan gennemføres som en 2-årig deltidsuddannelse og skal være afsluttet senest 6 år efter studiestart. Studienævnet kan dispensere herfra.
Uddannelsen er opdelt i grundmoduler (13 ECTS), obligatoriske ledelsesfaglige moduler (20 ECTS), valgfrie moduler (15 ECTS) og et masterprojekt (12 ECTS).
Studienævnet kan godkende, at beståede uddannelseselementer fra andre uddannelser på samme niveau træder i stedet for uddannelseselementer i denne uddannelse (merit).
Studienævnet kan efter ansøgning ligeledes godkende, at en del af denne uddannelses uddannelseselementer gennemføres ved et andet universitet eller en anden videregående uddannelsesinstitution i Danmark eller i udlandet (forhåndsmerit).
Studienævnets afgørelser om merit træffes på baggrund af en faglig vurdering.
Studienævnets muligheder for at tildele dispensation, herunder dispensation til yderligere prøveforsøg og særlige prøvevilkår, fremgår af eksamensordningen, der er offentliggjort på denne hjemmeside: https://www.studieservice.aau.dk/regler-vejledninger
Eksamensreglerne fremgår af eksamensordningen, der er offentliggjort på denne hjemmeside: https://www.studieservice.aau.dk/regler-vejledninger
I bedømmelsen af samtlige skriftlige arbejder skal der ud over det faglige indhold, uanset hvilket sprog de er udarbejdet på, også lægges vægt på den studerendes stave- og formuleringsevne. Til grund for vurderingen af den sproglige præstation lægges ortografisk og grammatisk korrekthed samt stilistisk sikkerhed. Den sproglige præstation skal altid indgå som en selvstændig dimension i den samlede vurdering. Dog kan ingen prøve samlet vurderes til bestået alene på grund af en god sproglig præstation, ligesom en prøve normalt ikke kan vurderes til ikke bestået alene på grund af en ringe sproglig præstation.
Studienævnet kan i særlige tilfælde (f.eks. ordblindhed og andet sprog end dansk som modersmål) dispensere herfor.
Det afsluttende masterprojekt skal indeholde et resumé på engelsk. Hvis projektet er skrevet på engelsk, kan resumeet skrives på dansk. Resumeet indgår i helhedsvurderingen af projektet.
Det forventes at de studerende kan læse akademiske tekster på engelsk, jf. adgangskravet om sproglige færdigheder i engelsk svarende til gymnasialt B-niveau.
Masteruddannelsen i offentlig ledelse (MPG) ved Aalborg Universitet har til formål at kvalificere og udvikle den offentlige leders evne til at udføre professionel ledelse i en politisk styret og offentlig sammenhæng med henblik på at styrke lederens kompetence til at reflektere over og videreudvikle egen ledelsespraksis.
Uddannelsen er en internationalt anerkendt videregående uddannelse inden for samfundsvidenskab og ledelse for personer med et fagligt og personalemæssigt ansvar, der er er ansat i staten, regioner, kommuner, hel- og halvoffentlige selskaber og virksomheder eller private organisationer (virksomheder, foreninger m.m.), der udfører opgaver for det offentlige, samt ledere, der på anden måde har markante relationer til den offentlige sektor.
Uddannelsen skal sætte den studerende i stand til at bruge en bred vifte af metoder, teorier og perspektiver, der bidrager til indsigt i og udsyn om vilkår og muligheder for professionel ledelse i en politisk og offentlig kontekst. I forbindelse hermed skal den studerende kunne:
For at imødekomme denne overordnede kompetenceprofil skal uddannelsen facilitere opfyldelsen af følgende kompetencemål for studerende, der gennemfører et fuldt uddannelsesforløb:
Viden
Færdigheder
Kompetencer
Masteruddannelsen er et afrundet forløb, der udbygger de kundskaber og den indsigt, den studerende har erhvervet i adgangsgrundlaget.
Masteruddannelsen i offentlig ledelse er opbygget af grundmoduler, obligatoriske ledelsesfaglige moduler og valgfrie moduler. Et modul er et fagelement eller en gruppe af fagelementer, der har som mål at give den studerende en helhed af faglige kvalifikationer.
Ledelsesfagligt grundforløb (5 ECTS) har til formål at introducere den studerende til lederskabets forskellige aspekter (herunder det personlige lederskab, ledelse af andre og ledelse med andre) og særligt den offentlige leders udfordringer i en politisk styret kontek
Personligt udviklingsforløb (5 ECTS) har til formål, på et solidt teoretisk grundlag, at udvikle den studerendes personlige lederskab i samspillet mellem egen person (indersiden) og den organisatoriske opgave (ydersiden) inden for den offentlige sektors institutionelle kontekst.
Forskningsdesign og –metode (3 ECTS) har til formål at udvikle den studerendes kritiske sans og evne til at forstå samfundsvidenskabelige undersøgelser samt gennemføre egne undersøgelser og analyser i forbindelse med de skriftlige opgaver på uddannelsen og masterprojektet. De studerende introduceres samtidig til problembaseret læring (PBL).
De obligatoriske ledelsesfaglige moduler (OLM) har til formål at give den studerende viden, færdigheder og kompetencer vedrørende centrale ledelsesopgaver i en politisk og offentlig kontekst og på forskellig måde give uddybninger af de elementer, der er taget op i ledelsesfagligt grundforløb. Den studerende skal deltage i obligatoriske ledelsesfaglige moduler i et omfang svarende til 20 ECTS.
De valgfrie moduler (VM) har til formål at give den studerende mulighed for uddybninger af de obligatoriske ledelsesfaglige moduler og for selvstændige specialiseringer. Den studerende skal deltage i valgfrie moduler i et omfang svarende til 15 ECTS.
Masterprojektet (12 ECTS) har til formål at træne den studerende i at beskrive, analysere, bearbejde og afrapportere en eller flere komplekse problemstillinger på et højt fagligt niveau. Herunder skal den studerende kunne reflektere over problemstillingens relation til egen rolle som leder og/eller til egen organisation. Masterprojektet skrives individuelt eller i grupper på højest tre personer og faciliteres af metodeworkshops og projektvejledning. Den fulde uddannelse afsluttes med masterprojektet.
Der er følgende bindinger på den studerendes valg af rækkefølge og sammensætning af moduler:
Der er følgende bindinger på den studerendes valg af rækkefølge og sammensætning af moduler:
Masterprojektet afslutter uddannelsen. Den studerende kan først indstille sig til prøven i masterprojektet når alle uddannelsens foregående moduler er bestået
Obligatoriske ledelsesfaglige moduler: Den studerende skal i løbet af uddannelsen vælge fire af de seks moduler (i alt 20 ECTS-point).
Valgfrie moduler: Den studerende skal i løbet af uddannelsen vælge tre valgfrie moduler (i alt 15 ECTS-point). De valgfrie moduler udskiftes løbende så de så vidt muligt tilpasses aktuelle udviklinger og de studerendes efterspørgsel.
Studienævnet forbeholder sig retten til ikke at udbyde valgfag, hvor der er for få studerende tilmeldt. Såfremt valgfag ikke udbydes, vil de studerende blive tilbudt andre valgmuligheder
Grundmoduler | ||||||
Modulnavn | Type | ECTS | Bedømmelse | Censur | Prøve | Sprog |
Ledelsesfagligt Grundforløb - LFG
(SMG140002S) | Kursus | 5 | Bestået/ikke bestået | Intern prøve | Mundtlig pba. projekt | Dansk |
Personlig Udviklingsforløb - PUF
(SMG140003S) | Kursus | 5 | Bestået/ikke bestået | Intern prøve | Mundtlig pba. projekt | Dansk |
Forskningsdesign og -metode
(SMG140091F) | Kursus | 3 | Bestået/ikke bestået | Intern prøve | Mundtlig pba. projekt | Dansk |
Obligatoriske ledelsesfaglige moduler | ||||||
Modulnavn | Type | ECTS | Bedømmelse | Censur | Prøve | Sprog |
Kommunikation og ledelse
(SMG140010C) | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Ekstern prøve | Mundtlig pba. projekt | Dansk |
Ledelse af reform og forandring
(SMG140009C) | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Ekstern prøve | Mundtlig pba. projekt | Dansk |
Offentlig styring
(SMG140008C) | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Ekstern prøve | Mundtlig pba. projekt | Dansk |
Det personlige lederskab og dialogisk coaching
(SMG140012C) | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Ekstern prøve | Mundtlig pba. projekt | Dansk |
Strategisk HRM i det moderne arbejdsliv
(SMG140011C) | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Ekstern prøve | Mundtlig pba. projekt | Dansk |
Strategisk ledelse i offentlig politisk kontekst
(SMG140007C) | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Ekstern prøve | Mundtlig pba. projekt | Dansk |
Valgfrie moduler | ||||||
Modulnavn | Type | ECTS | Bedømmelse | Censur | Prøve | Sprog |
Evaluering, performance og offentlig ledelse
(SMG140084F) | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Mundtlig pba. projekt | Dansk |
Forandrings- og projektledelse
(SMG140085F) | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Mundtlig pba. projekt | Dansk |
Kerneopgaver, samskabelse og koblingskompetence
(SMG140086F) | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Mundtlig pba. projekt | Dansk |
Organisering og innovation på tværs
(SMG140087F) | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Mundtlig pba. projekt | Dansk |
Økonomi og ledelse: Udvikling af økonomistyringen
(SMG140089F) | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Mundtlig pba. projekt | Dansk |
Ledelse af medarbejder- og brugerdrevet innovation af velfærdsservice
(SMG140090F) | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Mundtlig pba. projekt | Dansk |
Ledelse af organisering og innnovation på tværs
(SMG140104F) | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Mundtlig pba. projekt | Dansk |
Ledelse af fagprofessionelle
(SMG140103F) | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Mundtlig pba. projekt | Dansk |
Paradoksledelse - at navigere i spændingsfelter
(SMG140105F) | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Mundtlig pba. projekt | Dansk |
Kommunal ledelse og organisering
(SMGKOMMUNAL) | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Mundtlig pba. projekt | Dansk |
Bæredygtig ledelse i offentlige organisationer. Perspektiver på ledelse med relation til FNs verdensmål
(SMG140089BÆ) | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Mundtlig pba. projekt | Dansk |
Ledelse af offentlig digitalisering
(SMG140020IT) | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Mundtlig pba. projekt | Dansk |
Forvaltningsret for Offentlige Ledere
(SMG1400020FR) | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Mundtlig pba. projekt | Dansk |
Fra velfærdsstat til konkurrencestat
(SMG140097F) | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Mundtlig pba. projekt | Dansk |
Evaluering, performance og offentlig ledelse
(SMG140048K) | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Mundtlig pba. projekt | Dansk |
Forandrings- og projektledelse
(SMG140027L) | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Mundtlig pba. projekt | Dansk |
Kerneopgaver, samskabelse og koblingskompetence
(SMG140076S) | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Mundtlig pba. projekt | Dansk |
Masterprojekt | ||||||
Modulnavn | Type | ECTS | Bedømmelse | Censur | Prøve | Sprog |
Masterprojekt
(SMG140023C) | Kursus | 12 | 7-trins-skala | Ekstern prøve | Mundtlig pba. projekt | Dansk |
Yderligere oplysninger om uddannelsen kan findes på www.mpg.aau.dk.
Studieordningen er indstillet af Studienævnet for masteruddannelsen i offentlig ledelse og godkendt af dekanen. Studieordningen har virkning fra den 1. august 2018 og gælder for alle studerende, der påbegynder masteruddannelsen på denne dato eller senere.
Stk. 2. Studerende, som har påbegyndt masteruddannelsen før 1. august 2018 kan vælge at blive overflyttet til studieordningen gældende fra 1. august 2018. Ved overflytning vil beståede prøver fra tidligere studieordninger bliver overført efter nedenstående principper:
Stk. 3. Studerende, som ønsker at færdiggøre uddannelsen efter den hidtidige studieordning skal tage forbehold for følgende overgangsbestemmelser:
Prodekanen for uddannelse har den 28. oktober 2020 godkendt, at følgende valgfag udgår samt at følgende valgfag tilføjes gældende fra efteråret 2021: