I medfør af lov 261 af 18. marts 2015 om universiteter (Universitetsloven) med senere ændringer fastsættes følgende studieordning for Bacheloruddannelsen i Arkitektur og Design. Uddannelsen følger endvidere Fællesbestemmelserne og tilhørende Eksamensordning ved Det Tekniske Fakultet for IT og Design, Det Ingeniør- og Naturvidenskabelige Fakultet og Det Sundhedsvidenskabelige Fakultet.
Studieordningen træder i kraft pr. 1. september 2017. Studieordningen gælder også for studerende, der starter på uddannelsens 3. og 5. semester 1. september 2017.
Bacheloruddannelsen er tilrettelagt i henhold til Uddannelses- og Forskningsministeriets bekendtgørelse nr. 1328 af 15. november 2016 om bachelor- og kandidatuddannelser ved universiteterne (uddannelsesbekendtgørelsen) og bekendtgørelse nr. 1062 af 30. juni 2016 om eksamen og censur ved universitetsuddannelser (eksamensbekendtgørelsen). Der henvises endvidere til bekendtgørelse nr. 257 af 18. marts 2015 (bacheloradgangsbekendtgørelsen) og bekendtgørelse nr. 114 af 3. februar 2015 (karakterbekendtgørelsen) med senere ændringer.
Uddannelsen udbydes i Aalborg.
Bacheloruddannelsen hører under Det Teknisk Fakultet for IT og Design, Aalborg Universitet.
Bacheloruddannelsen hører under Studienævn for Arkitektur og Design
Bacheloruddannelsen er tilknyttet censorkorps for Ingeniørernes Landsdækkende Censorkorps/Design.
Optagelse på Bacheloruddannelsen i arkitektur og design forudsætter en gymnasial uddannelse.
Uddannelsens specifikke adgangskrav er: Dansk A, Engelsk B og Matematik A og ét af følgende sæt krav: Fysik B og Kemi C eller Fysik B og Bioteknologi A eller Geovidenskab A og Kemi C.
Bacheloruddannelsen giver ret til betegnelsen bachelor (BSc) i teknisk videnskab (arkitektur og design med specialisering i arkitektur og urbant design). Den engelske betegnelse er Bachelor of Science (BSc) in Engineering (Architecture and Design with specialisation in Architecture and Urban Design).
Eller:
Bachelor (BSc) i teknisk videnskab (arkitektur og design med specialisering i Industrielt design). Den engelske betegnelse er Bachelor of Science (BSc) in Engineering (Architecture and Design with specialisation in Industrial Design).
Bacheloruddannelsen er en 3-årig forskningsbaseret heltidsuddannelse. Uddannelsen er normeret til 180 ECTS.
Studienævnet kan godkende, at beståede uddannelseselementer fra andre uddannelser på samme niveau træder i stedet for uddannelseselementer i denne uddannelse (merit).
Studienævnet kan efter ansøgning ligeledes godkende, at en del af denne uddannelses uddannelseselementer gennemføres ved et andet universitet eller en anden videregående uddannelsesinstitution i Danmark eller i udlandet (forhåndsmerit).
Studienævnets afgørelser om merit træffes på baggrund af en faglig vurdering.
Studienævnets muligheder for at tildele dispensation, herunder dispensation til yderligere prøveforsøg og særlige prøvevilkår, fremgår af eksamensordningen, der er offentliggjort på denne hjemmeside: https://www.studieservice.aau.dk/regler-vejledninger
Eksamensreglerne fremgår af eksamensordningen, der er offentliggjort på denne hjemmeside: https://www.studieservice.aau.dk/regler-vejledninger/
I bedømmelsen af samtlige skriftlige arbejder skal der ud over det faglige indhold, uanset hvilket sprog de er udarbejdet på, også lægges vægt på den studerendes stave- og formuleringsevne. Til grund for vurderingen af den sproglige præstation lægges ortografisk og grammatisk korrekthed samt stilistisk sikkerhed. Den sproglige præstation skal altid indgå som en selvstændig dimension i den samlede vurdering. Dog kan ingen prøve samlet vurderes til bestået alene på grund af en god sproglig præstation, ligesom en prøve normalt ikke kan vurderes til ikke bestået alene på grund af en ringe sproglig præstation.
Studienævnet kan i særlige tilfælde (f.eks. ordblindhed og andet sprog end dansk som modersmål) dispensere herfor.
Bachelorprojektet skal indeholde et resumé på engelsk. Hvis projektet er skrevet på engelsk, kan resumeet skrives på dansk. Resumeet indgår i helhedsvurderingen af projektet.
Det forudsættes, at den studerende kan læse akademiske tekster på moderne dansk, norsk, svensk og engelsk samt anvende opslagsværker mv. på andre europæiske sprog for uddannelser udbudt på dansk.
Det forudsættes, at den studerende kan læse akademiske tekster på moderne engelsk samt anvende opslagsværker mv. på andre europæiske sprog for uddannelser udbudt på engelsk.
Nedenstående kompetenceprofil vil fremgå af eksamensbeviset:
En bachelor har kompetencer erhvervet gennem et uddannelsesforløb, der er foregået i et forskningsmiljø.
En bachelor har grundlæggende kendskab til og indsigt i sit fags metoder og videnskabelige grundlag. Disse egenskaber kvalificerer bacheloren til videreuddannelse på et relevant kandidatstudium samt til ansættelse på baggrund af uddannelsen.
Alle bachelorer (BSc) i teknisk videnskab (arkitektur og design):
Viden |
* Integreret design: en metodisk proces, hvor der løbende anvendes og integreres forsknings- og evidensbaseret viden, gennem en række ingeniør-, design- og arkitekturfaglige teorier og metoder gennem projektets designproces
|
Færdigheder |
|
Kompetencer |
|
Bachelorer (BSc) i teknisk videnskab (arkitektur og design med specialisering i arkitektur og urbant design):
Viden |
|
Færdigheder |
|
Kompetencer |
|
Bachelor (BSc) i teknisk videnskab (arkitektur og design med specialisering i industrielt design):
Viden |
|
Færdigheder |
|
Kompetencer |
|
Uddannelsen er modulopbygget og tilrettelagt som et problembaseret studium. Et modul er et fagelement eller en gruppe af fagelementer, der har som mål at give den studerende en helhed af faglige kvalifikationer inden for en nærmere fastsat tidsramme angivet i ECTS-point, og som afsluttes med en eller flere prøver inden for bestemte eksamensterminer. Prøven er angivet og afgrænset i studieordningen.
Uddannelsen bygger på en kombination af faglige, problemorienterede og tværfaglige tilgange og tilrettelægges ud fra følgende arbejds- og evalueringsformer, der kombinerer færdigheder og faglig refleksion:
Alle moduler bedømmes gennem individuel gradueret karakter efter 7-trinssskalaen eller bestået/ikke bestået (B/IB). Alle moduler bedømmes ved ekstern prøve (ekstern censur) eller intern prøve (intern censur eller ingen censur).
For både ARK/URB og ID er mindst 140 ETCS dækket af 7-trinsskala, og 60 ETCS dækket med ekstern prøve.
Fælles 1. BSc og 2. BSc for både specialseringen i Arkitektur og Urbant Design og specialiseringen i Industrielt Design
Som det ses af tabellen, rummer bacheloruddannelsen en udstrakt grad af valgfrihed. Først og fremmest muliggøres en gradvis specialisering mellem specialiseringerne ”Arkitektur og Urbant Design” hhv. ”Industrielt Design” allerede fra 3. semester.
Udbydes som:
1-faglig | ||||||
Specialisering:
Industrielt design | ||||||
Modulnavn | Type | ECTS | Bedømmelse | Censur | Prøve | Sprog |
1. Semester
| ||||||
Integration af arkitektur/design- og ingeniørfaglig viden i en problembaseret læringskontekst (PBL)
(AODB1P171) | Projekt | 5 | Bestået/ikke bestået | Intern prøve | Skriftlig og mundtlig | Dansk |
Problembaseret læring i videnskab, teknologi og samfund
(AODB1K172) | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig | Dansk |
Matematik: Struktur og form
(AODB1K173) | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig | Engelsk |
Introduktion til arkitektur-ingeniørens formgivning, terminologi, proces og metode
(AODB1P174) | Projekt | 15 | 7-trins-skala | Intern prøve | Mundtlig pba. projekt | Dansk |
2. Semester
| ||||||
Introduktion til industriel design-ingeniørens formgivning, terminologi, proces og metode
(AODB2P171) | Projekt | 15 | 7-trins-skala | Intern prøve | Mundtlig pba. projekt | Dansk |
Introduktion til urban design-ingeniørens formgivning, terminologi, proces og metode
(AODB2P172) | Projekt | 15 | 7-trins-skala | Intern prøve | Mundtlig pba. projekt | Dansk |
3. Semester
| ||||||
Integreret produktudvikling: Redesign
(AODIB3K171) | Kursus | 5 | Bestået/ikke bestået | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig | Dansk |
Procesteknik og materialeegenskaber
(AODIB3K172) | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig | Dansk |
Styrkelære
(AODIB3K173) | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig | Dansk |
Industrielt produkt: Analyse og redesign
(AODIB3P174) | Projekt | 15 | 7-trins-skala | Ekstern prøve | Mundtlig pba. projekt | Dansk |
4. Semester
| ||||||
Integreret produktudvikling: Koncept
(AODIB4K171) | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig | Dansk |
Digitalt understøttede brugerflader og produkter
(AODIB4K172) | Kursus | 5 | Bestået/ikke bestået | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig | Dansk |
Matematik og parametriske strukturer i industrielt design
(AODIB4K173) | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig | Dansk |
Interaktivt digitalt produkt
(AODIB4P174) | Projekt | 15 | 7-trins-skala | Ekstern prøve | Mundtlig pba. projekt | Dansk |
5. Semester
| ||||||
Integreret produktudvikling: Interaktion
(AODIB5K171) | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig | Dansk |
Det brugerorienterede designfelt: Teorier, processer og metoder
(AODIB5K172) | Kursus | 5 | Bestået/ikke bestået | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig | Dansk |
Mekatroniske produkter og systemer
(AODIB5K173) | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig | Dansk |
Interaktivt fysisk produkt
(AODIB5P174) | Projekt | 15 | 7-trins-skala | Ekstern prøve | Mundtlig pba. projekt | Dansk |
6. Semester
| ||||||
Integreret produktudvikling: Designprocesser
(AODIB6K171) | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig | Dansk |
Styrkelære og anvendt FEM
(AODIB6K172) | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig | Dansk |
Bachelorprojekt: Integreret design
(AODIB6P173) | Projekt | 20 | 7-trins-skala | Ekstern prøve | Speciale/afgangsprojekt | Dansk |
Udbydes som:
1-faglig | ||||||
Specialisering:
Arkitektur og urbant design | ||||||
Modulnavn | Type | ECTS | Bedømmelse | Censur | Prøve | Sprog |
1. Semester
| ||||||
Integration af arkitektur/design- og ingeniørfaglig viden i en problembaseret læringskontekst (PBL)
(AODB1P171) | Projekt | 5 | Bestået/ikke bestået | Intern prøve | Skriftlig og mundtlig | Dansk |
Problembaseret læring i videnskab, teknologi og samfund
(AODB1K172) | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig | Dansk |
Matematik: Struktur og form
(AODB1K173) | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig | Engelsk |
Introduktion til arkitektur-ingeniørens formgivning, terminologi, proces og metode
(AODB1P174) | Projekt | 15 | 7-trins-skala | Intern prøve | Mundtlig pba. projekt | Dansk |
2. Semester
| ||||||
Introduktion til industriel design-ingeniørens formgivning, terminologi, proces og metode
(AODB2P171) | Projekt | 15 | 7-trins-skala | Intern prøve | Mundtlig pba. projekt | Dansk |
Introduktion til urban design-ingeniørens formgivning, terminologi, proces og metode
(AODB2P172) | Projekt | 15 | 7-trins-skala | Intern prøve | Mundtlig pba. projekt | Dansk |
3. Semester
| ||||||
Husbygning 1: Statik og styrkelære
(AODAUB3K171) | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig | Dansk |
Detaljering af bygninger
(AODAUB3K172) | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig | Dansk |
Teknologi, samfund og arkitektur 1
(AODAUB3K173) | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig | Dansk |
Byrummets struktur, funktion og materialitet
(AODAUB3P174) | Projekt | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig | Dansk |
Den kompakte bolig
(AODAUB3P175) | Projekt | 10 | 7-trins-skala | Ekstern prøve | Mundtlig pba. projekt | Dansk |
4. Semester
| ||||||
Urbane teknologier 1: Lys, energi og trafik
(AODAUB4K171) | Kursus | 5 | Bestået/ikke bestået | Intern prøve | Aktiv deltagelse/løbende evaluering | Dansk |
Matematik og parametriske strukturer i arkitektur og urbant design
(AODAUB4K172) | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig | Dansk |
Teknologi, samfund og arkitektur 2
(AODAUB4K173) | Kursus | 5 | Bestået/ikke bestået | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig | Dansk |
Planlægning og bybygning
(AODAUB4P174) | Projekt | 15 | 7-trins-skala | Ekstern prøve | Mundtlig pba. projekt | Dansk |
5. Semester
| ||||||
Husbygning 2: Hygrotermisk bygningsfysik
(AODAUB5K171) | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig og mundtlig | Dansk |
Relationer mellem arkitekturens og byens rum: konceptuel design og refleksion
(AODAUB5K172) | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig | Dansk |
Teknologi, samfund og arkitektur 3
(AODAUB5K173) | Kursus | 5 | Bestået/ikke bestået | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig | Dansk og Engelsk |
Energioptimeret byggeri
(AODAUB5P174) | Projekt | 15 | 7-trins-skala | Ekstern prøve | Mundtlig pba. projekt | Dansk og Engelsk |
6. Semester
Valgmulighed A
| ||||||
Husbygning 3: Strukturelt design og projektering
(AODAB6K171) | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig | Dansk |
Dimensionering og design af bygningens installationer
(AODAB6K172) | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig | Dansk |
Bachelorprojekt: Integreret bygningsdesign: Multifunktionel bygning
(AODAB6P173) | Projekt | 20 | 7-trins-skala | Ekstern prøve | Speciale/afgangsprojekt | Dansk |
6. Semester
Valgmulighed B
| ||||||
Urbane teknologier 2: Planlægning og realisering af funktioner og strukturer
(AODUB6K171) | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig | Dansk |
Landskab og bygning
(AODUB6K172) | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig | Dansk |
Bachelorprojekt:Den store hybride bygning
(AODUB6P173) | Projekt | 20 | 7-trins-skala | Ekstern prøve | Speciale/afgangsprojekt | Dansk |
På 6. semester skal den studerende vælge mellem valgmulighed A eller valgmulighed B.
Regler om skriftlige opgaver, herunder bachelorprojektet
I bedømmelsen af samtlige skriftlige arbejder skal der ud over det faglige indhold, uanset hvilket sprog de er udarbejdet på, også lægges vægt på den studerendes stave- og formuleringsevne. Til grund for vurderingen af den sproglige præstation lægges ortografisk og grammatisk korrekthed samt stilistisk sikkerhed. Den sproglige præstation skal altid indgå som en selvstændig dimension i den samlede vurdering. Dog kan ingen prøve samlet vurderes til bestået alene på grund af en god sproglig præstation, ligesom en prøve normalt ikke kan vurderes til ikke bestået alene på grund af en ringe sproglig præstation.
Studienævnet kan i særlige tilfælde (f.eks. ordblindhed og andet sprog end dansk som modersmål) dispensere herfor.
Bachelorprojektet skal indeholde et resumé på engelsk[1]. Hvis projektet er skrevet på engelsk, skal resumeet skrives på dansk[2]. Resumeet skal være på mindst 1 og må højst være på 2 sider (indgår ikke i eventuelle fastsatte minimum- og maksimumsidetal pr. studerende). Resumeet indgår i helhedsvurderingen af projektet.
[1] Eller et andet et fremmedsprog (fransk, spansk eller tysk) efter studienævnets godkendelse
[2] Studienævnet kan dispensere herfra
Regler om merit, herunder mulighed for valg af moduler, der indgår i en anden uddannelse ved et universitet i Danmark eller udlandet
Studienævnet kan i hvert enkelt tilfælde godkende, at beståede uddannelseselementer fra andre bacheloruddannelser træder i stedet for uddannelseselementer i denne uddannelse (merit). Studienævnet kan også godkende, at beståede uddannelseselementer fra en anden dansk eller udenlandsk uddannelse på samme niveau træder i stedet for uddannelseselementer efter denne studieordning. Afgørelser om merit træffes af studienævnet på baggrund af en faglig vurdering. For regler om merit se Fællesbestemmelserne.
Regler om forløb af bacheloruddannelsen
Inden udgangen af første studieår på bacheloruddannelsen skal den studerende, for at kunne fortsætte uddannelsen, deltage i alle prøver på første studieår. Første studieår skal være bestået senest inden udgangen af andet studieår efter studiestart, for at den studerende kan fortsætte sin bacheloruddannelse.
Der kan dog i særlige tilfælde dispenseres fra ovenstående, hvis den studerende har haft orlov. Orlov gives på første studieår kun i tilfælde af barsel, adoption, værnepligtstjeneste, FN-tjeneste eller hvor der foreligger usædvanlige forhold.
Eksamensregler
Eksamensreglerne fremgår af eksamensordningen, der er offentliggjort på Det Tekniske Fakultet for IT og Designs hjemmeside.
Dispensation
Studienævnet kan, når der foreligger usædvanlige forhold, dispensere fra de dele af studieordningens bestemmelser, der ikke er fastsat ved lov eller bekendtgørelse. Dispensation vedrørende eksamen gælder for den først kommende eksamen.
Uddybende information
Gældende version af studieordningen er offentliggjort på studienævnets hjemmeside, herunder mere udførlige oplysninger om uddannelsen, herunder om eksamen.
Prøveformer
Prøverformer i bachelor og kandidat-studieordninger ved Studienævn for Arkitektur og Design, Skolen for Arkitektur, Design og Planlægning.
For yderligere beskrivelse af det valgte prøveformat henvises der til semesterbeskrivelserne for det relevante semester og modul.
Prøveform C – Mundtlig prøve i projektmodul med ekstern censur
Modulet bedømmes ved en mundtlig prøve, der tager udgangspunkt i skriftligt materiale, typisk en fælles (eller undtagelsesvist individuelt udarbejdet) projektmodulrapport (indholdende rapport/analyser/plancher/tegninger/modeler eller lignende), hvor den enkelte studerendes bidrag ikke er fremhævet.
Prøveform P – Mundtlig prøve i projektmodul med intern censur
Modulet bedømmes ved en mundtlig prøve, der tager udgangspunkt i skriftligt materiale, typisk en fælles (eller undtagelsesvist individuelt udarbejdet) projektmodulrapport (indholdende rapport/analyser/plancher/tegninger/modeler eller lignende), hvor den enkelte studerendes bidrag ikke er fremhævet.
Prøveform L – Kursus-/projektmodul - mundtlig eller skriftlig prøve med intern censur,
herunder:
Prøveform La – Mundtlig prøve
Modulet bedømmes ved en muntlig prøve baseret på modulets læringsmål.
Den kursusansvarlige kan anmode de studerende om at medbring materiale udarbejdet under kurset til eksamenen eller aflevere enten i printet kopi eller på Moodle inden eksamenen.
Prøveform Lb – Mundtlig prøve
Modulet bedømmes ved en mundtlig prøve der tager udgangspunkt i modulets læringsmål.
Eksaminanden trækker et kendt predefineret spørgsmål, hvorefter afprøvningen begynder.
Den kursusansvarlige kan anmode de studerende om at medbring materiale udarbejdet under kurset til eksamenen eller aflevere enten i printet kopi eller på Moodle inden eksamenen.
Prøveform Lc – Mundtlig prøve
Modulet bedømmes ved en mundtlig prøve der tager udgangspunkt i modulets læringsmål.
Eksaminanden trækker et spørgsmål, får forberedelsestid, hvorefter afprøvningen begynder.
Den kursusansvarlige kan anmode de studerende om at medbring materiale udarbejdet under kurset til eksamenen eller aflevere enten i printet kopi eller på Moodle inden eksamenen.
Prøveform Ld – Skriftlig prøve
Modulet bedømmes ved en skriftlig prøve, der udgangspunkt i centrale dele af modulets læringsmål gennem en eller flere skriftlige afleveringer (indeholdende rapporter/analyser/plancher/tegninger/modeller eller lignende). Skriftlig prøve udarbejdet gennem modulets afvikling.
Prøveform Le – Skriftlig prøve
Modulet bedømmes ved en skriftlig prøve, der tager udgangspunkt i centrale dele af kursusmodulets læringsmål.
Skriftlig prøve der stilles ved modulets afslutning og afvikles indenfor en fastlagt tidsramme.
The module is assessed with a written assignment based on central parts of the objectives for the course module.
Prøveform Lf – Mundtlig eller skriftlig prøve
Du kan vælge mellem P eller L (La, Lb, Lc eller Ld)
Prøveform format V – Løbende, aktiv deltagelse
Modulet bestås gennem løbende og aktiv deltagelse undervisning og evalueringsseminarer eller lignende og ved opfyldelse af modulets afleveringskrav i øvrigt.
Studieordningen er godkendt af dekanen for Det Tekniske Fakultet for IT og Design og træder i kraft pr. 1. september 2017. Studieordningen gælder også for studerende der starter på uddannelsens 3. og 5. semester september 2017.
Der er foretaget mindre redaktionelle ændringere i forbindelse med digitalisering af studieordningen.