Masteruddannelsen er tilrettelagt i henhold til Videnskabsministeriets bekendtgørelse nr. 1187 af 7. december 2009 (masterbekendtgørelsen) med senere ændringer, bekendtgørelse nr. 1188 af 7. december 2009 (deltidsbekendtgørelsen) med senere ændringer og bekendtgørelse nr. 1062 af 30. juni 2016 om eksamen og censur ved universitetsuddannelser (eksamensbekendtgørelsen). Der henvises yderligere til bekendtgørelse nr. 114 af 3. februar 2015 (karakterbekendtgørelsen) med senere ændringer.
Uddannelsen udbydes i Aalborg.
Uddannelsen Master of Business Administration - Commercial Banking hører under Det Samfundsvidenskabelige Fakultet, Aalborg Universitet.
Uddannelsen Master of Business Administration - Commercial Banking hører under studienævnet for HD og Master of Business Administration.
Uddannelsen Master of Business Administration - Commercial Banking hører under Det erhvervsøkonomiske censorkorps.
Adgang til Master of Business Administration - Commercial Banking kræver følgende uddannelse:
Stk. 2. Ansøgere skal have mindst 2 års relevant erhvervserfaring forud for optagelse på uddannelsen. Relevant erfaring vil typisk være en stilling i en privat eller offentlig virksomhed, hvor ansøgeren har arbejdet med forretningsudvikling, organisationsudvikling, marketing, produktion, økonomi eller lignende.
Stk. 3. Universitetet kan optage ansøgere, der ikke opfylder betingelserne i stk. 1, men som ud fra en konkret vurdering skønnes at have uddannelsesmæssige og faglige forudsætninger, der kan sidestilles hermed. Universitetet kan fastsætte, at ansøgeren senest inden det tidspunkt, der er fastsat for studiestarten, skal aflægge supplerende prøver.
Uddannelsens betegnelse på dansk og engelsk er Master of Business Administration - Commercial Banking.
Master of Business Administration - Commercial Banking er en toårig forskningsbaseret deltidsuddannelse.
Uddannelsen er normeret til 60 ECTS.
Studienævnet kan godkende, at beståede uddannelseselementer fra andre kandidat- eller masteruddannelser træder i stedet for uddannelseselementer i denne uddannelse (merit). Studienævnet kan også godkende, at beståede uddannelseselementer fra en anden dansk eller udenlandsk uddannelse på samme niveau træder i stedet for uddannelseselementer efter denne studieordning. Afgørelser om merit træffes af studienævnet på baggrund af en faglig vurdering. For regler om merit se fællesbestemmelserne.
Studienævnet kan, når der foreligger usædvanlige forhold, dispensere fra de dele af studieordningens bestemmelser, der ikke er fastsat ved lov eller bekendtgørelse. Dispensation vedrørende eksamen gælder for den først kommende eksamen.
Eksamensreglerne fremgår af eksamensordningen, der er offentliggjort på studielegalitets hjemmeside: https://www.studieservice.aau.dk/Studielegalitet/
I bedømmelsen af samtlige skriftlige arbejder skal der ud over det faglige indhold, uanset hvilket sprog de er udarbejdet på, også lægges vægt på den studerendes stave- og formuleringsevne. Til grund for vurderingen af den sproglige præstation lægges ortografisk og grammatisk korrekthed samt stilistisk sikkerhed. Den sproglige præstation skal altid indgå som en selvstændig dimension i den samlede vurdering. Dog kan ingen prøve samlet vurderes til bestået alene på grund af en god sproglig præstation, ligesom en prøve normalt ikke kan vurderes til ikke bestået alene på grund af en ringe sproglig præstation.
Studienævnet kan i særlige tilfælde (f.eks. ordblindhed og andet sprog end dansk som modersmål) dispensere herfor.
Det afsluttende masterprojekt skal indeholde et resumé på engelsk (eller et andet et fremmedsprog (fransk, spansk eller tysk) efter studienævnets godkendelse). Hvis projektet er skrevet på engelsk, skal resumeet skrives på dansk (studienævnet kan dispensere herfra). Resumeet skal være på mindst 1 og må højst være på 2 sider (indgår ikke i eventuelle fastsatte minimum- og maksimumsidetal pr. studerende). Resumeet indgår i helhedsvurderingen af projektet.
Det forudsættes, at den studerende kan læse akademiske tekster på moderne dansk, norsk, svensk og engelsk samt anvende opslagsværker mv. på andre europæiske sprog.
Eksamensbevisets kompetenceprofil indgår ikke i MBA-studieordninger.
Formålet med uddannelsen er at uddanne ledere, som kan lede, forestå og deltage i innovative processer. De studerende skal lære at sætte retning på virksomheden og udvikle virksomheden med udgangspunkt i erhvervsøkonomiske discipliner.
Uddannelsen skal bibringe de studerende et solidt og avanceret teoretisk fundament inden for ledelse og økonomi med henblik på, at de skal kunne bidrage til udviklingen af deres egen virksomhed – de skal således være i stand til at skabe innovation i virksomheden i forhold til markeder, organisation, økonomi, strategi med videre.
Målgruppen er nuværende eller kommende ledere og mellemledere i finansielle virksomheder. Uddannelsen tager udgangspunkt i relevant forskning, samtidig med at uddannelsen er anvendelsesorienteret og inddrager de studerendes erhvervserfaring.
Læringsmål for uddannelsen:
Viden:
Færdigheder:
Kompetencer:
Uddannelsen er modulopbygget og tilrettelagt som et problembaseret studium. Et modul er et fagelement eller en gruppe af fagelementer, der har som mål at give den studerende en helhed af faglige kvalifikationer inden for en nærmere fastsat tidsramme angivet i ECTS-point, og som afsluttes med en eller flere prøver inden for bestemte eksamensterminer. Prøven er angivet og afgrænset i studieordningen.
Uddannelsen bygger på en kombination af faglige, problemorienterede og tværfaglige tilgange og tilrette-lægges ud fra følgende arbejds- og evalueringsformer, der kombinerer færdigheder og faglig refleksion, herunder blandt andet:
Uddannelsen indledes med et obligatorisk modul på 30 ECTS som giver en grundig, helhedsorienteret forståelse af forretningsudvikling i et erhvervsøkonomisk perspektiv. I løbet af modulet skrives to projekter; et semesterprojekt og en CBA afhandling. CBA er en selvstændig grad, og ved beståelse af semesterprojektet på 1. semester og CBA-afhandlingen udstedes et CBA-certifikat.
Efter beståelse af det obligatoriske modul skal den studerende følge forløbet i Commercial Banking på 18 ECTS. Efter beståelse af det almene forløb eller specialiseringen, skriver den studerende en afsluttende MBA-afhandling. Uddannelsens struktur er illustreret under §18.
Udbydes som:
1-faglig | |||||
Linje: Master of Business Administration | |||||
Modulnavn | Type | ECTS | Bedømmelse | Censur | Prøve |
1. Semester
| |||||
Obligatorisk Modul - 1. semester | Kursus | 15 | 7-trins-skala | Intern prøve | Mundtlig pba. projekt |
2. Semester
| |||||
Obligatorisk Modul - 2. semester | Kursus | 15 | 7-trins-skala | Ekstern prøve | Mundtlig pba. projekt |
3. Semester
| |||||
Commercial Banking | Kursus | 18 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig |
4. Semester
| |||||
MBA-afhandling | Projekt | 12 | 7-trins-skala | Ekstern prøve | Mundtlig pba. projekt |
Studienævnet offentliggør og vedligeholder på sin hjemmeside, samt på MBA uddannelsens hjemmeside, mere udførlige oplysninger om uddannelsen, herunder eksamen.
Studieordningen er godkendt af dekanen for Det Samfundsvidenskabelige Fakultet og træder i kraft pr. 1. februar 2012.
Ændringen gælder for studerende, der begynder på uddannelsen februar 2018 og frem.