I medfør af lov nr. 261 af 18. marts 2015 om universiteter (Universitetsloven) med senere ændringer fastsættes følgende studieordning. Uddannelsen følger endvidere fællesbestemmelserne og tilhørende eksamensordning ved fakultetet.
Kandidatuddannelsen er tilrettelagt i henhold til Uddannelses- og Forskningsministeriets bekendtgørelse nr. 1328 af 15. november 2016 om bachelor- og kandidatuddannelser ved universiteterne (uddannelsesbekendtgørelsen) og bekendtgørelse nr. 1062 af 30. juni 2016 om eksamen og censur ved universitetsuddannelser (eksamensbekendtgørelsen). Der henvises endvidere til bekendtgørelse nr. 111 af 30. januar 2017 (kandidatadgangsbekendtgørelsen) og bekendtgørelse nr. 114 af 3. februar 2015 (karakterbekendtgørelsen) med senere ændringer.
Uddannelsen udbydes i Aalborg.
Kandidatuddannelsen hører under Det Sundhedsvidenskabelige Fakultet, Aalborg Universitet.
Kandidatuddannelsen hører under Studienævn for Idræt og Folkesundhedsvidenskab
Kandidatuddannelsen er tilknyttet censorkorps for Idræt
Adgangsgivende uddannelser med retskrav på optagelse
Adgangsgivende uddannelser uden retskrav på optagelse
Optagelse på kandidatuddannelsen i idræt forudsætter en bacheloruddannelse i idræt eller tilsvarende. Studerende med en anden bacheloruddannelse vil efter ansøgning til studienævnet kunne optages efter en konkret faglig vurdering, såfremt ansøgeren skønnes at have uddannelsesmæssige forudsætninger, der kan sidestilles hermed. Universitetet kan fastsætte krav om aflæggelse af supplerende prøver forud for studiestart.
Kandidatuddannelsen giver ret til betegnelsen Cand.scient. i idræt. Den engelske betegnelse er Master of Science (MSc) in Sports Science.
Et-fagsuddannelsen
Kandidatuddannelsen er en 2-årig forskningsbaseret heltidsuddannelse. Uddannelsen er normeret til 120 ECTS.
To-fagsuddannelsen med idræt som centralt fag
Kandidatuddannelsen er en 2,5-årig forskningsbaseret heltidsuddannelse. Uddannelsen er normeret til 150 ECTS, hvoraf 75 ECTS læses på idræt (det centrale fag), og 75 ECTS læses på sidefaget.
To-fagsuddannelsen med idræt som sidefag
Kandidatuddannelsen er en 2,5-årig forskningsbaseret heltidsuddannelse. Uddannelsen er normeret til 150 ECTS, hvoraf 75 ECTS læses på det centrale fag og 75 ECTS læses på idræt (sidefaget).
Studienævnet kan godkende, at beståede uddannelseselementer fra andre kandidatuddannelser træder i stedet for uddannelseselementer i denne uddannelse (merit). Studienævnet kan også godkende, at beståede uddannelseselementer fra en anden dansk eller udenlandsk uddannelse på samme niveau træder i stedet for uddannelseselementer efter denne studieordning. Afgørelser om merit træffes af studienævnet på baggrund af en faglig vurdering. For regler om merit se fællesbestemmelserne.
Studienævnet kan, når der foreligger usædvanlige forhold, dispensere fra de dele af studieordningens bestemmelser, der ikke er fastsat ved lov eller bekendtgørelse. Dispensation vedrørende eksamen gælder for den først kommende eksamen.
Eksamensreglerne fremgår af eksamensordningen, der er offentliggjort på studielegalitets hjemmeside: https://www.studieservice.aau.dk/Studielegalitet/
I bedømmelsen af samtlige skriftlige arbejder skal der ud over det faglige indhold, uanset hvilket sprog de er udarbejdet på, også lægges vægt på den studerendes stave- og formuleringsevne. Til grund for vurderingen af den sproglige præstation lægges ortografisk og grammatisk korrekthed samt stilistisk sikkerhed. Den sproglige præstation skal altid indgå som en selvstændig dimension i den samlede vurdering. Dog kan ingen prøve samlet vurderes til bestået alene på grund af en god sproglig præstation, ligesom en prøve normalt ikke kan vurderes til ikke bestået alene på grund af en ringe sproglig præstation.
Studienævnet kan i særlige tilfælde (f.eks. ordblindhed og andet sprog end dansk som modersmål) dispensere herfor.
Specialet skal indeholde et resumé på engelsk (eller et andet fremmedsprog: fransk, spansk eller tysk efter studienævnets godkendelse) . Hvis projektet er skrevet på engelsk, skal resumeet skrives på dansk (Studienævnet kan dispensere herfra). Resumeet skal være på mindst 1 og må højst være på 2 sider (indgår ikke i eventuelle fastsatte minimum- og maksimumsidetal pr. studerende). Resumeet indgår i helhedsvurderingen af projektet.
Det forudsættes, at den studerende kan læse akademiske tekster på moderne dansk, norsk, svensk og engelsk samt anvende opslagsværker mv. på andre europæiske sprog.
Nedenstående kompetenceprofil vil fremgå af eksamensbeviset:
En kandidat har kompetencer erhvervet gennem et uddannelsesforløb, der er foregået i et forskningsmiljø.
Kandidaten kan varetage højt kvalificerede funktioner på arbejdsmarkedet på baggrund af uddannelsen. Desuden har kandidaten forudsætninger for forskning (ph.d.-uddannelse). Kandidaten har i forhold til bacheloren udbygget sin faglige viden og selvstændighed, således at kandidaten selvstændigt anvender videnskabelig teori og metode inden for såvel akademisk og erhvervsmæssig/ professionel sammenhæng.
Eksamensbevisets kompetenceprofil
Kompetenceprofil | Et-fags-uddannelsen | To-fags-uddannelsen med idræt som centralt fag | To-fags-uddannelsen med idræt som sidefag | ||
---|---|---|---|---|---|
Viden | Har viden på højeste niveau af international forskning indenfor flere af følgende fagområder: | ||||
Arbejds-/træningsfysiologi | X (***) | ||||
Motorisk kontrol i relation til træning | X | X (*) | |||
Læring, motivation og coaching | X | X (*) | X (**) | ||
Talentudvikling på differentierede niveauer | X | X (*) | |||
En kandidat med sidefag i idræt har forskningsbaseret viden om teori, metode og praksis inden for følgende humanistiske samt samfunds-, natur- og sundhedsvidenskabelige områder: | |||||
Anatomi og Fysiologi | X | X | |||
Biomekanik | X | X | |||
Læringsteori og didaktik | X | X | |||
Psykologi og coaching | X | X | |||
Kulturelle og samfundsmæssige forhold | X | X | |||
Neurofysiologi | X | ||||
Færdigheder | Kan indenfor flere af ovenstående fagområder: | ||||
Anvende og integrere videnskabelige metoder og redskaber til forskning | X | X | X | ||
Evaluere og vælge videnskabelige teorier og metoder og identificere videnskabelige problemer | X | X | X | ||
Formidle problemer, metoder og resultater videnskabeligt | X | X | |||
En kandidat med sidefag i idræt kan anvende metoder, redskaber og generelle færdigheder fra ovennævnte fagområder til identificering og analyse af problemstillinger, der vedrører fysisk aktivitet og indlæring af motoriske færdigheder. | X | X | |||
Desuden har en kandidat med sidefag i idræt en idrætsdidaktisk viden inden for følgende praksisområder: dans, gymnastik, boldspil, svømning, atletik og friluftsliv. Den idrætsdidaktiske viden gør det muligt at tilrettelægge, gennemføre og evaluere undervisnings- og/eller træningsforløb | X | X | |||
En kandidat med sidefag i idræt kan vurdere teoretiske og praktiske problemstillinger samt begrunde og vælge relevante tiltag med inddragelse af følgende humanistiske samt samfunds-, natur- og sundhedsvidenskabelige aspekter. | X | X | |||
En kandidat med sidefag i idræt kan skriftligt og mundtligt formidle faglige problemstillinger og løsningsmodeller til både fagfæller og ikke-specialister. | X | X | |||
Kan tilrettelægge, gennemføre og evaluere undervisnings- og/ eller træningsforløb omhandlende fysisk aktivitet. | X | X | X | ||
Kompetencer | Kan identificere problemstillinger og finde løsninger i komplekse situationer | ||||
Kan initiere og indgå i samarbejdsrelationer med interne og/eller eksterne samarbejdspartnere på tværs af fagområder med henblik på at udvikle innovative løsninger | X | X | |||
Kan selvstændigt tage ansvar for egen faglig udvikling og specialisering | X | X | |||
En kandidat med sidefag i idræt kan håndtere og indgå i trænings-, undervisnings- og udviklingsorienterede situationer i studie- og arbejdssammenhænge. | X | X | |||
En kandidat med sidefag i idræt kan tage ansvar for planlægning og afvikling af undervisning i gymnasier, højskoler, efterskoler mv. | X | X | |||
En kandidat med sidefag i idræt kan selvstændigt indgå i fagligt samarbejde med uddannelses- og sundhedsfagligt personale i trænings-, undervisnings- og udviklingssituationer. | X | X | |||
En kandidat med sidefag i idræt kan identificere egne læringsbehov og strukturere egen læring inden for udvalgte idrætsfaglige læringsmiljøer. | X | X |
(*) Kandidater vil enten opnå primært teknisk-naturvidenskabelig viden eller humanistisk viden alt efter hvilke valgfag de studerende vælger.
(**) undtagen coaching
(***) For tofagsuddannelsen med idræt som centralt fag er det Effekter af styrke og powertræning
Uddannelsen er modulopbygget og tilrettelagt som et problembaseret studie. Et modul er et fagområde eller en gruppe af fagområder, der har som mål at give den studerende faglige kvalifikationer indenfor en nærmere fastsat tidsramme angivet i ECTS-pog som afsluttes med en eller flere prøver indenfor bestemte eksamensterminer. Prøven er angivet og afgrænset i studieordningen.
Uddannelsen bygger på en kombination af faglige, problemorienterede og tværfaglige tilgange og tilrettelægges ud fra følgende arbejds- og evalueringsformer, der kombinerer færdigheder og faglig refleksion:
Uddannelsens opbygning understøtter, at den enkelte studerende kan vælge at profilere sin kandidatuddannelse i henholdsvis en human/samfundsvidenskabelig eller en naturvidenskabelig retning gennem valg af projektmodul på første semester og kursusmodul på andet semester, men sikrer samtidig gennem obligatoriske kursusmoduler at alle idrætsstuderende opnår indsigt i begge videnskabelige retninger.
Alle moduler bedømmes gennem individuel gradueret karakter efter 7-trinssskalaen eller bestået/ikke bestået (B/IB). Alle moduler bedømmes ved ekstern prøve (ekstern censur) eller intern prøve (intern censur eller ingen censur).
Udbydes som:
1-faglig | |||||
Modulnavn | Type | ECTS | Bedømmelse | Censur | Prøve |
1. Semester
| |||||
Valgprojekt 1. semester
Vælg 1 projekt = 15 ECTS
| |||||
Effekter af udholdenhedstræning | Kursus | 5 | Bestået/ikke bestået | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig |
Motivation, identitet og kultur i idræt | Kursus | 5 | Bestået/ikke bestået | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig |
Motivation, læring og fysisk træning for grupper med særlige forudsætninger og behov | Kursus | 5 | Bestået/ikke bestået | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig |
2. Semester
| |||||
Træning med henblik på talentudvikling eller sundhedsfremme | Projekt | 15 | 7-trins-skala | Ekstern prøve | Mundtlig pba. projekt |
Effekter af styrke- og power-træning | Kursus | 5 | Bestået/ikke bestået | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig |
Coaching og anerkendelses betydning for individ og fællesskab | Kursus | 5 | Bestået/ikke bestået | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig |
Valgfag 2. semester
Vælg 1 kursus = 5 ECTS
| |||||
3. Semester
| |||||
Idrætsvidenskab i en samfundskontekst | Projekt | 30 | 7-trins-skala | Intern prøve | Mundtlig pba. projekt |
4. Semester
| |||||
Kandidatspeciale (Idrætsvidenskab) | Projekt | 30 | 7-trins-skala | Ekstern prøve | Mundtlig |
Valgprojekt 1. semester Vælg 1 projekt = 15 ECTS | |||||
Modulnavn | Type | ECTS | Bedømmelse | Censur | Prøve |
Præstation og træningsprogrammer | Projekt | 15 | 7-trins-skala | Intern prøve | Mundtlig pba. projekt |
Fysisk aktivitet: Motion, sport eller idræt? | Projekt | 15 | 7-trins-skala | Intern prøve | Mundtlig pba. projekt |
Valgfag 2. semester Vælg 1 kursus = 5 ECTS | |||||
Modulnavn | Type | ECTS | Bedømmelse | Censur | Prøve |
Organisering af talentudvikling og sundhedsfremme | Kursus | 5 | Bestået/ikke bestået | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig |
Neuromuskulære tilpasninger til fysisk aktivitet og træning | Kursus | 5 | Bestået/ikke bestået | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig |
Udbydes som:
2-faglig | |||||
Modulnavn | Type | ECTS | Bedømmelse | Censur | Prøve |
1. Semester
Semester på sidefag
| |||||
2. Semester
Semester på sidefag
| |||||
3. Semester
Delt semester - 15 ECTS på sidefag
| |||||
Effekter af udholdenhedstræning | Kursus | 5 | Bestået/ikke bestået | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig |
Motivation, identitet og kultur i idræt | Kursus | 5 | Bestået/ikke bestået | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig |
Motivation, læring og fysisk træning for grupper med særlige forudsætninger og behov | Kursus | 5 | Bestået/ikke bestået | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig |
4. Semester
| |||||
Træning med henblik på talentudvikling eller sundhedsfremme | Projekt | 15 | 7-trins-skala | Ekstern prøve | Mundtlig pba. projekt |
Effekter af styrke- og power-træning | Kursus | 5 | Bestået/ikke bestået | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig |
Coaching og anerkendelses betydning for individ og fællesskab | Kursus | 5 | Bestået/ikke bestået | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig |
Valgfag 2. semester
Vælg 1 kursus = 5 ECTS
| |||||
5. Semester
| |||||
Kandidatspeciale (Idrætsvidenskab) | Projekt | 30 | 7-trins-skala | Ekstern prøve | Mundtlig |
Valgfag 2. semester Vælg 1 kursus = 5 ECTS | |||||
Modulnavn | Type | ECTS | Bedømmelse | Censur | Prøve |
Organisering af talentudvikling og sundhedsfremme | Kursus | 5 | Bestået/ikke bestået | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig |
Neuromuskulære tilpasninger til fysisk aktivitet og træning | Kursus | 5 | Bestået/ikke bestået | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig |
Udbydes som:
Sidefag | |||||
Modulnavn | Type | ECTS | Bedømmelse | Censur | Prøve |
1. Semester
| |||||
Neuro-mekaniske og didaktiske perspektiver på motorisk læring | Projekt | 15 | 7-trins-skala | Intern prøve | Mundtlig pba. projekt |
Psykologi i teori og praksis (Vandaktiviteter) | Kursus | 5 | Bestået/ikke bestået | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig |
Biomekanik i teori og praksis 2 (Boldspil) | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig |
Neurofysiologi i teori og praksis (Dans og gymnastik) | Kursus | 5 | Bestået/ikke bestået | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig |
2. Semester
| |||||
Formidling, læring og didaktik i idræt | Projekt | 15 | 7-trins-skala | Ekstern prøve | Mundtlig pba. projekt |
Psykologi og coaching i teori og praksis (Boldspil) | Kursus | 5 | Bestået/ikke bestået | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig |
Læringsteori og didaktik i praktisk idræt (Atletik) | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig |
Arbejds- og træningsfysiologi i teori og praksis 2 (Dans og gymnastik) | Kursus | 5 | Bestået/ikke bestået | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig |
3. Semester
| |||||
Valgmodul idræt 3. semester
Vælg 1 projekt eller 3 kurser = 15 ECTS
| |||||
4. Semester
Semester på centralt fag
| |||||
5. Semester
Semester på centralt fag
|
Valgmodul idræt 3. semester Vælg 1 projekt eller 3 kurser = 15 ECTS | |||||
Modulnavn | Type | ECTS | Bedømmelse | Censur | Prøve |
Præstation og træningsprogrammer | Projekt | 15 | 7-trins-skala | Intern prøve | Mundtlig pba. projekt |
Fysisk aktivitet: Motion, sport eller idræt? | Projekt | 15 | 7-trins-skala | Intern prøve | Mundtlig pba. projekt |
Instrumentering og præstationsevne | Projekt | 15 | 7-trins-skala | Intern prøve | Mundtlig pba. projekt |
Effekter af udholdenhedstræning | Kursus | 5 | Bestået/ikke bestået | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig |
Motivation, identitet og kultur i idræt | Kursus | 5 | Bestået/ikke bestået | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig |
Motivation, læring og fysisk træning for grupper med særlige forudsætninger og behov | Kursus | 5 | Bestået/ikke bestået | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig |
Anvendt teknologi og måleteknik i idræt | Kursus | 5 | Bestået/ikke bestået | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig |
Bevægelsesanalyse | Kursus | 5 | Bestået/ikke bestået | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig |
Modellering af kroppens funktioner | Kursus | 5 | Bestået/ikke bestået | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig |
Digital behandling af Biomekaniske Signaler | Kursus | 5 | Bestået/ikke bestået | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig |
Gældende version af studieordningen er offentliggjort på studienævnets hjemmeside, herunder mere udførlige oplysninger om uddannelsen, herunder om eksamen.
Studieordningen er godkendt af dekanen for Det Sundhedsvidenskabelige Fakultet og træder i kraft pr. 1. september 2016.
Studerende, der ønsker at færdiggøre deres studier efter den hidtidige studieordning fra 2015, skal senest afslutte deres uddannelse ved sommereksamen 2017, idet der ikke efter dette tidspunkt udbydes eksamener efter den hidtidige studieordning.
Der er foretaget mindre redaktionelle ændringer i forbindelse med digitalisering af studieordningen.