I medfør af Lovbekendtgørelse nr. 172 af 27. februar af 2018 om universiteter (universitetsloven) med senere ændringer fastsættes følgende studieordning. Uddannelsen følger endvidere fællesbestemmelserne og tilhørende eksamensordning ved fakultetet.
Kandidatuddannelsen er tilrettelagt i henhold til Uddannelses- og Forskningsministeriets bekendtgørelse nr. 1328 af 15. november 2016 om bachelor- og kandidatuddannelser ved universiteterne (uddannelsesbekendtgørelsen) med senere ændringer og bekendtgørelse nr. 1062 af 30. juni 2016 om eksamen og censur ved universitetsuddannelser (eksamensbekendtgørelsen) med senere ændringer. Der henvises endvidere til bekendtgørelse nr. 106 af 12. februar 2018 (kandidatadgangsbekendtgørelsen) og bekendtgørelse nr. 114 af 3. februar 2015 (karakterbekendtgørelsen).
Uddannelsen udbydes i Aalborg.
Kandidatuddannelsen hører under Det Humanistiske og Samfundsvidenskabelige Fakultet, Aalborg Universitet.
Kandidatuddannelsen hører under Studienævn for Erhvervsøkonomi.
Kandidatuddannelsen er tilknyttet censorkorps for De Erhvervsøkonomiske Censorkorps.
Optagelse på kandidatuddannelsen i erhvervsøkonomi (innovation og entrepreneurship) forudsætter en bacheloruddannelse i erhvervsøkonomi (HA-almen linje) eller anden uddannelse, hvor tilsvarende forudsætninger er erhvervet.
Der kan optages ansøgere, der ikke opfylder ovenstående betingelser, under forudsætning af, at de efter optagelse på kandidatuddannelsen gennemfører en supplerende uddannelsesaktivitet ved Universitetet svarende til højst 30 ECTS-point. Den supplerende uddannelsesaktivitet skal være bestået senest 12 måneder efter studiestart.
Den studerende har 3 prøveforsøg til at bestå den eller de prøver, der indgår i den supplerende uddannelsesaktivitet.
Den supplerende uddannelsesaktivitet består efter studienævnets bestemmelse i gennemførelse af en eller flere prøver fastlagt i ”Studieordning for Bacheloruddannelsen i erhvervsøkonomi (HA), 2. del, Aalborg Universitet, september 2013” (eller nyere). Reglerne for prøverne, læringsmål mv. følger bestemmelserne i bachelorstudieordningen.
Kandidatuddannelsen giver ret til betegnelsen Kandidatuddannelsen i erhvervsøkonomi, cand.merc. (innovation og entrepreneurship). Den engelske betegnelse er Master of Science (MSc) in Economics and Business Administration (Innovation, Knowledge and Entrepreneurial Dynamics).
Kandidatuddannelsen er en 2-årig forskningsbaseret heltidsuddannelse. Uddannelsen er normeret til 120 ECTS.
Studienævnet kan godkende, at beståede uddannelseselementer fra andre kandidatuddannelser træder i stedet for uddannelseselementer i denne uddannelse (merit). Studienævnet kan også godkende, at beståede uddannelseselementer fra en anden dansk eller udenlandsk uddannelse på samme niveau træder i stedet for uddannelseselementer efter denne studieordning. Afgørelser om merit træffes af studienævnet på baggrund af en faglig vurdering. For regler om merit se fællesbestemmelserne.
Studienævnet kan, når der foreligger usædvanlige forhold, dispensere fra de dele af studieordningens bestemmelser, der ikke er fastsat ved lov eller bekendtgørelse. Dispensation vedrørende eksamen gælder for den først kommende eksamen.
Eksamensreglerne fremgår af eksamensordningen, der er offentliggjort på studielegalitets hjemmeside: https://www.studieservice.aau.dk/Studielegalitet/
I bedømmelsen af samtlige skriftlige arbejder skal der ud over det faglige indhold, uanset hvilket sprog de er udarbejdet på, også lægges vægt på den studerendes stave- og formuleringsevne. Til grund for vurderingen af den sproglige præstation lægges ortografisk og grammatisk korrekthed samt stilistisk sikkerhed. Den sproglige præstation skal altid indgå som en selvstændig dimension i den samlede vurdering. Dog kan ingen prøve samlet vurderes til bestået alene på grund af en god sproglig præstation, ligesom en prøve normalt ikke kan vurderes til ikke bestået alene på grund af en ringe sproglig præstation.
Studienævnet kan i særlige tilfælde (f.eks. ordblindhed og andet sprog end dansk som modersmål) dispensere herfor.
Specialet skal indeholde et resumé på engelsk (eller et andet fremmedsprog: fransk, spansk eller tysk efter studienævnets godkendelse) . Hvis projektet er skrevet på engelsk, skal resumeet skrives på dansk (Studienævnet kan dispensere herfra). Resumeet skal være på mindst 1 og må højst være på 2 sider (indgår ikke i eventuelle fastsatte minimum- og maksimumsidetal pr. studerende). Resumeet indgår i helhedsvurderingen af projektet.
Undervisningssproget er engelsk. Skriftlige opgaver, semesterprojekter og kandidatspeciale skal udarbejdes på engelsk. Eksamenssproget er engelsk og dansk.
Nedenstående kompetenceprofil vil fremgå af eksamensbeviset:
En kandidat har kompetencer erhvervet gennem et uddannelsesforløb, der er foregået i et forskningsmiljø.
Kandidaten kan varetage højt kvalificerede funktioner på arbejdsmarkedet på baggrund af uddannelsen. Desuden har kandidaten forudsætninger for forskning (ph.d.-uddannelse). Kandidaten har i forhold til bacheloren udbygget sin faglige viden og selvstændighed, således at kandidaten selvstændigt anvender videnskabelig teori og metode inden for såvel akademisk og erhvervsmæssig/ professionel sammenhæng.
Formålet med kandidatuddannelsen i erhvervsøkonomi (innovation og entrepreneurship) er at sætte kandidaterne i stand til at definere, analysere og implementere strategier for vidensledelse og innovation i private og offentlige virksomheder og organisationer, herunder at kvalificere til arbejde med videnskabeligt udviklingsarbejde bl.a. gennem deltagelse i videreuddannelse i form af ph.d.-uddannelse.
Efter gennemførelse af kandidatuddannelsen i erhvervsøkonomi (innovation og entrepreneurship) skal kandidaten have erhvervet følgende faglige og erhvervsrelevante kompetencer:
Viden
Kandidaten:
Færdigheder
Kandidaten:
Kompetencer
Kandidaten:
De to første semestre er opbygget som en kombination af kursusblokke med forelæsninger, seminarer, øvelser og tilknyttede skriftlige opgaver samt semesterprojekt. Projektarbejdet i de to første semestre defineres indenfor semestrets tematiske ramme, henholdsvis ’Innovationssystemer og virksomheders forretningsudvikling’ og ’Dynamiske processer i organisationer og innovationssystemer’. Det tilstræbes, at projekterne tager afsæt i aktuelle økonomiske problemstillinger, som har relevans for virksomheder, brancher og organisationer, og at de studerende arbejder kritisk og konstruktivt med teorier/metoder i relation til disse problemstillinger.
På tredje semester vælger den studerende efter forhåndsgodkendelse af Studienævnet for Erhvervsøkonomi mellem følgende studieaktiviteter med henblik på en individuelt tilrettelagt profil:
Fjerde semester udgøres af kandidatspecialet, som kan være teoretisk eller med integration af teori og empiri/praksis.
Kandidatspecialet skal dokumentere færdigheder i at anvende videnskabelige teorier og metoder under arbejdet med et fagligt afgrænset emne.
Der indgås en specialekontrakt mellem de(n) studerende, vejleder og studieleder/repræsentant for studieleder. I forbindelse hermed godkendes opgaveformuleringen og der fastsættes en afleveringsfrist for specialet.
Hvis de(n) studerende ikke afleverer kandidatspecialet inden for den fastsatte frist, godkender vejleder og studieleder en ændret opgaveformulering, der skal ligge inden for sammen emneområde, og fastsætter samtidig hermed en ny afleveringsfrist på tre måneder.
Hvis de(n) studerende ikke afleverer kandidatspecialet inden for den nye frist, kan de(n) studerende få et tredje eksamensforsøg efter samme regler, som gælder for andet eksamensforsøg.
Udbydes som:
1-faglig | |||||
Modulnavn | Type | ECTS | Bedømmelse | Censur | Prøve |
1. Semester
Innovationssystemer og virksomheders forretningsudvikling
| |||||
Innovationssystemet som perspektiv - baggrund og anvendelse | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig |
Innovationsledelse | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Mundtlig pba. projekt |
Realisering af nye forretningsidéer | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Mundtlig pba. projekt |
Forskningsmetode | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Mundtlig |
Semesterprojekt indenfor temaet: Innovationssystemer og virksomheders forretningsudvikling | Projekt | 10 | 7-trins-skala | Ekstern prøve | Mundtlig pba. projekt |
2. Semester
Dynamiske processer i organisationer og innovationssystemer
| |||||
Industriel dynamik - regioner, klynger og evolution | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig |
Organisatorisk forandring og forandringsledelse | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Mundtlig |
Valgfag | 5 | ||||
Semesterprojekt indenfor temaet: Dynamik i organisationer og innovationssystemer | Projekt | 15 | 7-trins-skala | Ekstern prøve | Mundtlig pba. projekt |
3. Semester
1. version
| |||||
Creative Genius Semester | Kursus | 30 | Bestået/ikke bestået | Intern prøve | Mundtlig pba. projekt |
3. Semester
2. version
| |||||
Specialisering i samspillet mellem viden, udvikling og globalisering | Projekt | 30 | 7-trins-skala | Ekstern prøve | Mundtlig pba. projekt |
3. Semester
3. version
| |||||
Projektorienteret studieforløb | Projekt | 30 | 7-trins-skala | Ekstern prøve | Mundtlig pba. projekt |
3. Semester
4. version
| |||||
Semesterprojekt | Projekt | 30 | 7-trins-skala | Ekstern prøve | Mundtlig pba. projekt |
3. Semester
5. version
| |||||
Projektorienteret studieforløb | Projekt | 20 | 7-trins-skala | Ekstern prøve | Mundtlig pba. projekt |
Semesterprojekt | Projekt | 10 | 7-trins-skala | Ekstern prøve | Mundtlig pba. projekt |
3. Semester
6. version
| |||||
Semesterprojekt | Projekt | 20 | 7-trins-skala | Ekstern prøve | Mundtlig pba. projekt |
Semesterprojekt | Projekt | 10 | 7-trins-skala | Ekstern prøve | Mundtlig pba. projekt |
3. Semester
7. version
| |||||
Projektorienteret studieforløb | Projekt | 20 | 7-trins-skala | Ekstern prøve | Mundtlig pba. projekt |
Valgfag | 10 | ||||
3. Semester
8. version
| |||||
Semesterprojekt | Projekt | 20 | 7-trins-skala | Ekstern prøve | Mundtlig pba. projekt |
Valgfag | 10 | ||||
3. Semester
9. version
| |||||
Semesterprojekt | Projekt | 10 | 7-trins-skala | Ekstern prøve | Mundtlig pba. projekt |
Valgfag | 20 | ||||
3. Semester
10. version/Institutions, Innovation and Development
| |||||
Aktuelle problemstillinger inden for innovations- og udviklingsforskning og -politik | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig |
M1: Applied Data Science and Machine Learning | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig og mundtlig |
Valgfag | 5 | ||||
Semesterprojekt inden for temaet: Institutioner, innovation og udvikling | Projekt | 15 | 7-trins-skala | Ekstern prøve | Mundtlig pba. projekt |
4. Semester
| |||||
Kandidatspeciale | Projekt | 30 | 7-trins-skala | Ekstern prøve | Speciale/afgangsprojekt |
På 2. semester skal den studerende have en valgfri studieaktivtet på 5 ECTS point. Ved valgfri studieaktivitet forstås fag og faglige aktiviteter, der kan indgå som elementer i kandidatuddannelsen. En valgfri studieaktivitet kan udbydes af andre studienævn ved Aalborg Universitet eller andre universiteter i Danmark eller udlandet. Studienævnet for Erhvervsøkonomi skal forhåndsgodkende en valgfri studieaktivitet for at sikre, at aktiviteten opfylder kravene til et element i uddannelsen.
Udover ovenstående 3. semesters versioner og angivne valgfag kan den studerende vælge andre studieaktiviteter udbudt af andre studienævn ved Aalborg Universitet eller andre universiteter i Danmark eller udlandet på i alt 30 ECTS. Studienvænet for Erhvervsøkonomi skal forhåndsgodkende studieaktiviteten for at sikre, at kravene til uddannelsen opfyldes. Den studerendes 3. semesters studieplan tilrettelægges i samråd med liniekoordinatoren.
Valgfag | |||||
Modulnavn | Type | ECTS | Bedømmelse | Censur | Prøve |
Globalisering, innovation og økonomisk udvikling | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Mundtlig |
Valgfag | |||||
Modulnavn | Type | ECTS | Bedømmelse | Censur | Prøve |
Studienævnet offentliggør på studiets hjemmeside mere udførlige oplysninger om uddannelsen, herunder om eksamen.
Studieordningen er godkendt af dekanen og træder i kraft pr. 1. september 2019.
Studienævnet udbyder ikke undervisning efter den hidtidige studieordning fra 2017 efter sommereksamen 2020.
Pr. 1. september 2019 er der sket følgende ændringer i studieordningen: