I medfør af Lovbekendtgørelse nr. 172 af 27. februar af 2018 om universiteter (universitetsloven) med senere ændringer fastsættes følgende studieordning for kandidatuddannelsen i kommunikation. Uddannelsen følger endvidere eksamensordningen ved fakultetet.
Kandidatuddannelsen er tilrettelagt i henhold til Uddannelses- og Forskningsministeriets bekendtgørelse nr. 1328 af 15. november 2016 om bachelor- og kandidatuddannelser ved universiteterne (uddannelsesbekendtgørelsen) med senere ændringer og bekendtgørelse nr. 1062 af 30. juni 2016 om eksamen og censur ved universitetsuddannelser (eksamensbekendtgørelsen) med senere ændringer. Der henvises endvidere til bekendtgørelse nr. 106 af 12. februar 2018 (kandidatadgangsbekendtgørelsen) og bekendtgørelse nr. 114 af 3. februar 2015 (karakterbekendtgørelsen).
Uddannelsen udbydes i Aalborg.
Kandidatuddannelsen hører under Det Humanistiske og Samfundsvidenskabelige Fakultet, Aalborg Universitet.
Kandidatuddannelsen hører under Studienævn for Kommunikation og Digitale Medier
Kandidatuddannelsen er tilknyttet censorkorps for Kommunikation og oplevelsesdesign
Adgangskravet til kandidatuddannelsen er en gennemført relevant dansk eller international bacheloruddannelse eller professionsbacheloruddannelse. En relevant bacheloruddannelse eller professionsbacheloruddannelse defineres som relevant, hvis centrale fagområder giver kompetence i et omfang svarende til mindst 60 ECTS-point inden for det kommunikationsvidenskabelige fagområde: (kommunikationsteori, videnskabsteori, teori, metode og analyse i forhold til interpersonel kommunikation, medier og ikt samt organisationskommunikation, kommunikationsplanlægning og -intervention).
Adgangsgivende uddannelser med retskrav på optagelse
Adgangsgivende uddannelser uden retskrav på optagelse
Ansøgere, som ikke opfylder de anførte optagelseskrav, kan optages, såfremt studienævnet efter en konkret vurdering skønner, at ansøgeren har uddannelsesmæssige forudsætninger, som kan sidestilles hermed. Studienævnet kan i den forbindelse indkalde ansøgeren til en samtale. For yderligere oplysninger, se www.uddannelsestjekker.dk
Kandidatuddannelsen giver ret til betegnelsen Cand.mag. i kommunikation. Den engelske betegnelse er Master of Arts (MA) in Communication.
Kandidatuddannelsen er en 2-årig forskningsbaseret heltidsuddannelse. Uddannelsen er normeret til 120 ECTS.
Studienævnet kan godkende, at beståede uddannelseselementer fra andre kandidatuddannelser træder i stedet for uddannelseselementer i denne uddannelse (merit). Studienævnet kan også godkende, at beståede uddannelseselementer fra en anden dansk eller udenlandsk uddannelse på samme niveau træder i stedet for uddannelseselementer efter denne studieordning. Afgørelser om merit træffes af studienævnet på baggrund af en faglig vurdering. For regler om merit se fællesbestemmelserne.
Studienævnet kan, når der foreligger usædvanlige forhold, dispensere fra de dele af studieordningens bestemmelser, der ikke er fastsat ved lov eller bekendtgørelse. Dispensation vedrørende eksamen gælder for den først kommende eksamen.
Eksamensreglerne fremgår af eksamensordningen, der er offentliggjort på studielegalitets hjemmeside: https://www.studieservice.aau.dk/Studielegalitet/
I bedømmelsen af samtlige skriftlige arbejder skal der ud over det faglige indhold, uanset hvilket sprog de er udarbejdet på, også lægges vægt på den studerendes stave- og formuleringsevne. Til grund for vurderingen af den sproglige præstation lægges ortografisk og grammatisk korrekthed samt stilistisk sikkerhed. Den sproglige præstation skal altid indgå som en selvstændig dimension i den samlede vurdering. Dog kan ingen prøve samlet vurderes til bestået alene på grund af en god sproglig præstation, ligesom en prøve normalt ikke kan vurderes til ikke bestået alene på grund af en ringe sproglig præstation.
Studienævnet kan i særlige tilfælde (f.eks. ordblindhed og andet sprog end dansk som modersmål) dispensere herfor.
Specialet skal indeholde et resumé på engelsk (eller et andet fremmedsprog: fransk, spansk eller tysk efter studienævnets godkendelse) . Hvis projektet er skrevet på engelsk, skal resumeet skrives på dansk (Studienævnet kan dispensere herfra). Resumeet skal være på mindst 1 og må højst være på 2 sider (indgår ikke i eventuelle fastsatte minimum- og maksimumsidetal pr. studerende). Resumeet indgår i helhedsvurderingen af projektet.
Dele af uddannelsens pensum vil foreligge på engelsk, ligesom flere af uddannelsens kurser kan udbydes på engelsk, hvorfor fortrolighed med engelsk er en forudsætning for gennemførelse af uddannelsen.
Nedenstående kompetenceprofil vil fremgå af eksamensbeviset:
En kandidat har kompetencer erhvervet gennem et uddannelsesforløb, der er foregået i et forskningsmiljø.
Kandidaten kan varetage højt kvalificerede funktioner på arbejdsmarkedet på baggrund af uddannelsen. Desuden har kandidaten forudsætninger for forskning (ph.d.-uddannelse). Kandidaten har i forhold til bacheloren udbygget sin faglige viden og selvstændighed, således at kandidaten selvstændigt anvender videnskabelig teori og metode inden for såvel akademisk og erhvervsmæssig/ professionel sammenhæng.
Kandidatuddannelsen i kommunikation er en forskningsbaseret, eksperimentel heltidsuddannelse, som skal give den studerende grundlag for udøvelse af erhvervsfunktioner og kvalificere til optagelse på en ph.d.- uddannelse.
Det overordnede mål for kandidatuddannelsen i kommunikation er at uddanne kandidater, som på baggrund af udredning og analyse kan iværksætte, gennemføre og evaluere kommunikationsindsatser i og fra private og offentlige virksomheder og organisationer. Herunder skal den studerende opnå kompetence til selvstændigt at gennemføre undersøgelser, udviklingsarbejde og intervention i samarbejde med mediemæssige og organisatoriske aktører. Den studerende skal hermed kunne varetage arbejdsfunktioner inden for medie- og kommunikationsområdet samt inden for arbejdsområder, hvor kommunikation spiller en afgørende rolle som strategisk forandrings- og udviklingsredskab. Kandidatuddannelsen i kommunikation bygger videre på og supplerer de færdigheder, som den studerende har opnået i løbet af den forudgående bacheloruddannelse.
Igennem kandidatuddannelsen har den studerende mulighed for at profilere sin uddannelse via valg af projekt- og specialeemne samt af studiefag og valgfag. På trods af muligheden for specialisering lægger uddannelsen vægt på, at den studerende er i stand til at inddrage og håndtere et bredt spektrum af kommunikationsformer i private virksomheder, offentlige institutioner og civilsamfundet.
Kandidaten
Viden
Den studerende skal gennem kandidatuddannelsen i kommunikation opnå viden om:
Færdigheder
Den studerende skal gennem kandidatuddannelsen i kommunikation opnå færdigheder i:
Kompetencer
Den studerende skal gennem kandidatuddannelsen i kommunikation opnå kompetencer til:
KANDIDATSIDEFAGSUDDANNELSEN I MEDIEFAG
Sidefaget i mediefag er tilrettelagt med 45 ECTS-point på bacheloruddannelsen og 45 ECTS-point på kandidatuddannelsen.
Det overordnede formål med sidefaget, at den studerende sammen med studier i hovedfaget skal opnå faglig kompetence til at undervise i to fag inden for fagrækken i de gymnasiale uddannelser.
Viden
Den studerende skal gennem sidefagsuddannelsen i mediefag opnå viden om:
Færdigheder
Den studerende skal gennem sidefagsuddannelsen i mediefag opnå færdigheder i:
Kompetencer
Den studerende skal gennem sidefagsuddannelsen i mediefag opnå kompetencer til:
Kandidatuddannelsen i kommunikation varer 2 år, svarende til 120 ECTS-point.
Kandidatuddannelsen løber over fire semestre (1.-4. semester). Igennem kandidatuddannelsen har den studerende mulighed for at profilere sin uddannelse via valg af projekt- og specialeemner samt via valg af studiefag og valgfag. Den studerende kan vælge sporeti kommunikation og kulturpsykologi. På 4. semester skrives kandidatspeciale. I uddannelsen kan indgå et udlandsophold.
Uddannelsen er modulopbygget og tilrettelagt som et overvejende projektorganiseret, problembaseret studium bestående af obligatoriske projektmoduler, obligatoriske studiefagsmoduler og et obligatorisk speciale. Hertil kommer en specialiseringsmulighed og to valgfagsmoduler. Et modul er et fagelement eller en gruppe af fagelementer, der har som mål at give den studerende en helhed af faglige kvalifikationer inden for en nærmere fastsat tidsramme angivet i ECTS-point, og som afsluttes med en eller flere prøver inden for bestemte eksamensterminer, der er angivet og afgrænset i studieordningen.
Den studerende skal på 1. semester vælge 1 af 5 studiefagsmoduler og på 2. semester vælge 1 af 4 studiefagsmoduler. Studiefagsmodulerne på 2. semester forudsætter ikke deltagelse i specifikke studiefagsmoduler på 1. semester.
De angivne studiefagsmoduler oprettes efter studienævnets beslutning. Det betyder at ikke alle studiefagsmoduler oprettes hvert år.
Obligatoriske moduler i kandidatuddannelsen i kommunikation, med visse valgmuligheder:
Professionel undren og undersøgelse | 1. semester | 5 ECTS |
Kommunikation som professionel praksis (Projektmodul) | 1. semester | 15 ECTS |
Organisationskonsultation, -kommunikation og –udvikling (Studiefagsmodul) Valgmulighed 1 af 5 | 1. semester | 5 ECTS |
Medieæstetik (Studiefagsmodul) Valgmulighed 2 af 5 | 1. semester | 5 ECTS |
Etik, magt og medier (Studiefagsmodul) Valgmulighed 3 af 5 | 1. semester | 5 ECTS |
Politisk kommunikation og offentlighed (Studiefagsmodul) Valgmulighed 4 af 5 | 1. semester | 5 ECTS |
Diskurs og praksis (Studiefagsmodul) Valgmulighed 5 af 5 | 1. semester | 5 ECTS |
Forandring og intervention gennem kommunikation (Projektmodul) | 1. semester | 20 ECTS |
Facilitering af organisatoriske læreprocesser (Studiefagsmodul) Valgmulighed 1 af 4 | 2. semester | 5 ECTS |
Anvendt æstetik (Studiefagsmodul) Valgmulighed 2 af 4 | 2. semester | 5 ECTS |
Politisk kommunikation og intervention (Studiefagsmodul) Valgmulighed 3 af 4 | 2. semester | 5 ECTS |
Participatorisk kommunikation (Studiefagsmodul) Valgmulighed 4 af 4 | 2. semester | 5 ECTS |
Kommunikation i praksis (Projektmodul) | 3. semester | 25 ECTS |
Forskningsmetodologi (Studiefagsmodul) | 3. semester | 5 ECTS |
Kandidatspeciale | 4. semester | 30 ECTS |
Obligatoriske moduler i kandidatuddannelsen i kommunikation med specialisering i kommunikation og kulturpsykologi, med visse valgmuligheder,
Professionel undren og undersøgelse | 1. semester | 5 ECTS |
Kommunikation som professionel praksis (Projektmodul) | 1. semester | 15 ECTS |
Organisationskonsultation, -kommunikation og –udvikling | 1. semester | 5 ECTS |
Medieæstetik (Studiefagsmodul) Valgmulighed 2 af 5 | 1. semester | 5 ECTS |
Etik, magt og medier Studiefagsmodul) Valgmulighed 3 af 5 | 1. semester | 5 ECTS |
Politisk kommunikation og offentlighed (Studiefagsmodul) Valgmulighed 4 af 5 | 1. semester | 5 ECTS |
Diskurs og praksis (Studiefagsmodul) Valgmulighed 5 af 5 | 1. semester | 5 ECTS |
Kulturpsykologi: Teori, metode og praksis* (Specialiseringsmodul) | 2. semester | 5 ECTS |
Forandringsorienteret kommunikationsarbejde på et kulturpsykologisk grundlag* (Specialiseringsmodul) | 2. semester | 20 ECTS |
Kommunikation i praksis (Projektmodul) | 3. semester | 25 ECTS |
Forskningsmetodologi (Studiefagsmodul) | 3. semester | 5 ECTS |
Kandidatspeciale | 4. semester | 30 ECTS |
*”Kulturpsykologi: Teori, metode og praksis” samt ”Forandringsorienteret kommunikationsarbejde på et kulturpsykologisk grundlag” gennemføres på engelsk.
Valgfrie moduler, hvoraf den studerende skal vælge et på 1. og et på 2. semester **
Valgfag A | 1. semester | 5 ECTS |
Valgfag B | 2. semester | 5 ECTS |
** Den studerende kan vælge valgfag udbudt af Studienævnet for Kommunikation og Digitale Medier eller søge studienævnet om tilladelse til at erstatte et eller begge valgfrie moduler med valgfag udbudt af andre studienævn ved Aalborg Universitet eller andre universiteter. Valgfagsmoduler skal under alle omstændigheder tilsammen udgøre 10 ECTS-point af hele kandidatuddannelsen. De angivne valgfrie moduler oprettes efter studienævnets beslutning. Valgfag indgår i både kandidatuddannelsen i kommunikation og kandidatuddannelsen i kommunikation med specialisering i kommunikation og kulturspsykologi.
Sporet i kommunikation og kulturpsykologi oprettes kun såfremt studienævnet vurderer, at der er tilstrækkelig tilslutning til dette.
Uddannelsens 1. semester er forankret i et 5 ECTS-point modul i ”Professionel undren og undersøgelse”, et 15 ECTS-point projektmodul i ”Kommunikation som professionel praksis”, et 5 ECTS-point studiefagsmodul (”Organisationskonsultation, -kommunikation og –udvikling”, ”Medieæstetisk”, ”Etik, magt og medier.”, ”Politisk kommunikation og offentlighed” eller ”Diskurs og praksis”) samt et 5 ECTS-point valgfagsmodul.
Uddannelsens 2. semester er forankret i et 20 ECTS-point projektmodul i ”Forandring og intervention gennem kommunikation”, et 5 ECTS-point studiefagsmodul (”Facilitering af organisatoriske læreprocesser”, ”Anvendt æstetik”, ”Politisk kommunikation og intervention” eller ”Participatorisk kommunikation”) samt et 5 ECTS-point valgfagsmodul.
Vælges sporet kommunikation og kulturpsykologi gennemføres i stedet et projektmodul med titlen ”Forskning i kommunikation og kulturpsykologi og studiefagsmodul erstattes med ”Kulturpsykologi: Teori, metode og praksis”. Hertil kommer et 5 ECTS-point valgfagsmodul.
Uddannelsens 3. semester er forankret i et 25 ECTS-point projektmodul i ”Kommunikation i praksis” og et 5 ECTS-point studiefagsmodul ”Forskningsmetodologi”.
Uddannelsens 4. semester indeholder, under vejledning af den studerende, udarbejdelsen af et kandidatspeciale indenfor uddannelsens faglige område.
Sidefagsuddannelsen i Mediefag
Kandidatsidefagets 1. og 2. semester består af fire moduler. KA-sidefagene i mediefag svarer til 35 ECTS-point, og strækker sig over to semestre. KA-sidefaget læses på 1.-2. semester af den studerendes kandidatuddannelse. Der henvises i øvrigt til adgangsbekendtgørelsen.
Uddannelsen er modulopbygget og tilrettelagt som et problembaseret og overvejende projektorganiseret studium. Et modul er et fagelement eller en gruppe af fagelementer, der har som mål at give den studerende en helhed af faglige kvalifikationer inden for en nærmere fastsat tidsramme angivet i ECTS-point, og som afsluttes med en eller flere prøver inden for bestemte eksamensterminer, der er angivet og afgrænset i studieordningen.
På den studerendes 1. semester består kandidatsidefaget af tre obligatoriske moduler på tilsammen 25 ECTS-point og ét valgfagsmodul på 5 ECTS point. På den studerendes 2. semester er der et obligatorisk modul på 10 ECTS-point og ét valgfagsmodul på 5 ECTS point.
Modulerne indeholder primært mediehistorie, mediesociologi og medieteori samt værkanalyse og værkanalysens metodik. Endvidere indgår to valgfag.
Obligatoriske moduler
Mediehistorie | 1. semester | 5 ECTS |
Mediesociologi | 1. semester | 5 ECTS |
Film- og medieteori | 1. semester | 15 ECTS |
Valgfag A | 1. semester | 5 ECTS |
Værkanalyse | 2. semester | 10 ECTS |
Valgfag B | 2. semester | 5 ECTS |
Sidefagsforlængelse
Kombinerer du fag på tværs af hovedområderne humaniora, naturvidenskab og samfundsvidenskab, skal din uddannelse og SU i de fleste tilfælde forlænges med et semester (30 ECTS). Vi henviser til informationen på den fælles side under AAU Studievejledningen https://www.aau.dk/uddannelser/bliv-gymnasielaerer/gymnasielaereruddannelser/.
Sidefagsforlængelsen består af 3 moduler svarende til i alt 15 ECTS placeret på 2. semester og 1 projektmodul svarende til i alt 15 ECTS placeret på 3. semester (i alt 30 ECTS):
Digitale Oplevelsesteknologier | 2. semester | 5 ECTS |
Anvendt Æstetik | 2. semester | 5 ECTS |
Valgfag med medierelevans | 2. semester | 5 ECTS |
Valgmulighed 1: Kommunikation KA: Kommunikation som professionel praksis | 3. semester | 15 ECTS |
Valgmulighed 2: Interaktive digitale medier KA: Konceptudvikling af interaktive digitale medier | 3. semester | 15 ECTS |
Valgmulighed 3: Oplevelsesdesign KA: Oplevelsesdesign: Fra problem til koncept | 3. semester | 15 ECTS |
Generelle prøvebestemmelser
Projekter, emnestudier mv. kan udarbejdes i fællesskab af indtil 6 studerende. Kandidatspecialer kan udarbejdes i fællesskab af indtil 3 studerende. Ved prøver i projekter, emnestudier mv. gælder normalt følgende prøveform:
En projektprøve med udgangspunkt i det skriftlige arbejde, hvad enten dette er udarbejdet individuelt eller i samarbejde med andre. Projektrapporten/det skriftlige arbejde betragtes som gruppens fælles ansvar. Projektrapporten udgør følgelig grundlaget for eksamination og bedømmelse, og der foretages en samlet bedømmelse af projektrapporten og den mundtlige præstation. Ved en mundtlig projektprøve skal den enkelte studerende eksamineres på en sådan måde, at det sikres, at der foretages en individuel bedømmelse af den studerendes præstation, jf. eksamensbekendtgørelsen § 4, stk.2.
Prøven foregår som en samtale mellem den/de studerende, eksaminator og censor med udgangspunkt i en af den/de studerende udarbejdet projektrapport.
Hvor der ved skriftlige arbejder er fastsat regler for arbejdets omfang, svarer en side til 2400 tegn med mellemrum. Det fastsatte sidetal omfatter kun selve den skriftlige fremstilling, idet fx titelblad, forord, indholdsfortegnelse, litteraturliste, resume og bilag ikke medtælles. Ved opgørelsen af sidetal medtælles noter, men ikke illustrationer. Sidetal anføres enten på forsiden eller i et forord.
De angivne prøvetider ved mundtlige prøver er inkl. votering og meddelelse af resultatet.
Hvor intet andet er anført, er prøven på dansk.
De studieelementer, der ligger til grund for den enkelte prøve, normeres som andele af årsværk, idet et årsværk er en fuldtidsstuderendes arbejde i et år inklusiv ferie. Et årsværk er lig 60 ECTS-point.
For at bestå uddannelsen skal alle prøver være bestået med mindst karakteren 02 eller bedømmelsen ”Bestået”. Der udregnes et vægtet gennemsnit af karaktererne fra de prøver, som bedømmes efter 7-trinsskalaen, på baggrund af de enkelte prøvers vægt i ECTS-point. Dvs. at gennemsnittet defineres som summen af de enkelte karakterer, hver multipliceret med den tilhørende prøves ECTS-omfang, divideret med summen af ECTS-pointene for de prøver, der indgår i gennemsnittet.
Ved beregningen indgår ikke prøver, som bedømmes med bestået/ikke bestået. Gennemsnittet anføres på eksamensbeviset med én decimal.
Nedenstående er obligatoriske moduler i kandidatuddannelsen i kommunikation samt sporet
kommunikation og kulturpsykologimed, med visse valgmuligheder.
Kommunikation og kulturpsykologi oprettes kun såfremt studienævnet vurderer, at der er tilstrækkelig tilslutning til den.
Udbydes som:
1-faglig | |||||
Modulnavn | Type | ECTS | Bedømmelse | Censur | Prøve |
1. Semester
| |||||
Professionel undren og undersøgelse | Kursus | 5 | Bestået/ikke bestået | Intern prøve | Aktiv deltagelse/løbende evaluering |
Kommunikation som professionel praksis | Projekt | 15 | 7-trins-skala | Ekstern prøve | Mundtlig pba. projekt |
Studiefagsmoduler 1. semester
Vælg 5 ECTS
| Kursus | 5 | |||
Valgfrie moduler | Kursus | 5 | |||
2. Semester
Version A: Kommunikation
| |||||
Forandring og intervention gennem kommunikation | Projekt | 20 | 7-trins-skala | Ekstern prøve | Mundtlig pba. projekt |
Studiefagsmoduler 2. semester
Vælg 5 ECTS
| Kursus | 5 | |||
Valgfrie moduler | Kursus | 5 | |||
2. Semester
Version B: Kommunikation og kulturpsykologi
| |||||
Kulturpsykologi: Teori, metode og praksis | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig |
Forandringsorienteret kommunikationsarbejde på et kulturpsykologisk grundlag | Kursus | 20 | 7-trins-skala | Ekstern prøve | Mundtlig pba. projekt |
Valgfrie moduler | Kursus | 5 | |||
3. Semester
| |||||
Kommunikation i praksis | Projekt | 25 | 7-trins-skala | Intern prøve | Mundtlig pba. projekt |
Forskningsmetodologi | Kursus | 5 | Bestået/ikke bestået | Intern prøve | Skriftlig |
4. Semester
| |||||
Kandidatspeciale | Projekt | 30 | 7-trins-skala | Ekstern prøve | Mundtlig pba. projekt |
Sidefag i mediefag
Udbydes som:
Sidefag | |||||
Modulnavn | Type | ECTS | Bedømmelse | Censur | Prøve |
1. Semester
| |||||
Mediehistorie | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig |
Mediesociologi | Kursus | 5 | Bestået/ikke bestået | Intern prøve | Aktiv deltagelse/løbende evaluering |
Film- og medieteori | Kursus | 15 | 7-trins-skala | Intern prøve | Mundtlig pba. projekt |
Valgfrie moduler | Kursus | 5 | |||
2. Semester
| |||||
Værkanalyse | Kursus | 10 | 7-trins-skala | Ekstern prøve | Skriftlig |
Valgfrie moduler | Kursus | 5 | |||
Centralt fag | 15 | ||||
3. Semester
| |||||
Centralt fag | 30 | ||||
4. Semester
| |||||
Centralt fag | 30 |
Sidefag i mediefag med studietidsforlængelse
Udbydes som:
Sidefag | |||||
Modulnavn | Type | ECTS | Bedømmelse | Censur | Prøve |
1. Semester
| |||||
Mediehistorie | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig |
Mediesociologi | Kursus | 5 | Bestået/ikke bestået | Intern prøve | Aktiv deltagelse/løbende evaluering |
Valgfrie moduler
Modules of choice
| Kursus | 5 | |||
Film- og medieteori | Kursus | 15 | 7-trins-skala | Intern prøve | Mundtlig pba. projekt |
2. Semester
| |||||
Værkanalyse | Kursus | 10 | 7-trins-skala | Ekstern prøve | Skriftlig |
Digitale oplevelsesteknologier | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig |
Anvendt æstetik | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig |
Valgfrie moduler | 10 | ||||
3. Semester
| |||||
Sidefagsforlængelsen af mediefag
Projektmoduler på 3. semester
| Projekt | 15 | |||
Centralt fag | 15 | ||||
4. Semester
| |||||
Centralt fag | 30 | ||||
5. Semester
| |||||
Centralt fag | 30 |
Sidefagsforlængelsen består af 3 moduler svarende til i alt 15 ECTS placeret på 2. semester og 1 projektmodul svarende til i alt 15 ECTS placeret på 3. semester (i alt 30 ECTS). På 3. semester kan der vælges mellem 3 mulige projektmoduler.
Sidefagsforlængelsen af mediefag Projektmoduler på 3. semester | |||||
Modulnavn | Type | ECTS | Bedømmelse | Censur | Prøve |
Kommunikation som professionel praksis | Projekt | 15 | 7-trins-skala | Ekstern prøve | Mundtlig pba. projekt |
Konceptudvikling af interaktive digitale medier | Projekt | 15 | 7-trins-skala | Ekstern prøve | Mundtlig pba. projekt |
Oplevelsesdesign: fra problem til koncept | Projekt | 15 | 7-trins-skala | Ekstern prøve | Mundtlig pba. projekt |
Studiefagsmoduler 1. semester Vælg 5 ECTS | |||||
Modulnavn | Type | ECTS | Bedømmelse | Censur | Prøve |
Organisationskonsultation, -kommunikation og –udvikling | Kursus | 5 | Bestået/ikke bestået | Intern prøve | Skriftlig |
Medieæstetik | Kursus | 5 | Bestået/ikke bestået | Intern prøve | Skriftlig |
Etik, magt og medier | Kursus | 5 | Bestået/ikke bestået | Intern prøve | Skriftlig |
Politisk kommunikation og offentlighed | Kursus | 5 | Bestået/ikke bestået | Intern prøve | Skriftlig |
Diskurs og praksis | Kursus | 5 | Bestået/ikke bestået | Intern prøve | Skriftlig |
Studiefagsmoduler 2. semester Vælg 5 ECTS | |||||
Modulnavn | Type | ECTS | Bedømmelse | Censur | Prøve |
Facilitering af organisatoriske læreprocesser | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig |
Anvendt æstetik | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig |
Politisk kommunikation og intervention | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig |
Participatorisk kommunikation | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig |
Valgfrie moduler | |||||
Modulnavn | Type | ECTS | Bedømmelse | Censur | Prøve |
Medieproduceren | Kursus | 5 | Bestået/ikke bestået | Intern prøve | Aktiv deltagelse/løbende evaluering |
Humans in the Loop: Robots, Automation and Humanities Research | Kursus | 5 | Bestået/ikke bestået | Intern prøve | Aktiv deltagelse/løbende evaluering |
Oplevelsesbegrebet i interaktionsdesign | Kursus | 5 | Bestået/ikke bestået | Intern prøve | Aktiv deltagelse/løbende evaluering |
Sociale medier | Kursus | 5 | Bestået/ikke bestået | Intern prøve | Aktiv deltagelse/løbende evaluering |
Konsulentrollen i praksis | Kursus | 5 | Bestået/ikke bestået | Intern prøve | Aktiv deltagelse/løbende evaluering |
Digital læring i professionelle kontekster | Kursus | 5 | Bestået/ikke bestået | Intern prøve | Aktiv deltagelse/løbende evaluering |
Medieplatformsteknologier | Kursus | 5 | Bestået/ikke bestået | Intern prøve | Aktiv deltagelse/løbende evaluering |
Dialog- og kommunikationsfilosofi i professionel kommunikationspraksis | Kursus | 5 | Bestået/ikke bestået | Intern prøve | Aktiv deltagelse/løbende evaluering |
Mobilitet | Kursus | 5 | Bestået/ikke bestået | Intern prøve | Aktiv deltagelse/løbende evaluering |
Sundhedskommunikation | Kursus | 5 | Bestået/ikke bestået | Intern prøve | Aktiv deltagelse/løbende evaluering |
Konflikthåndtering og konfliktmægling | Kursus | 5 | Bestået/ikke bestået | Intern prøve | Aktiv deltagelse/løbende evaluering |
Gamification: Digitale spil i hverdagens fysiske rum | Kursus | 5 | Bestået/ikke bestået | Intern prøve | Aktiv deltagelse/løbende evaluering |
Digitale metoder | Kursus | 5 | Bestået/ikke bestået | Intern prøve | Aktiv deltagelse/løbende evaluering |
Valgfrie moduler
Den studerende kan vælge valgfag udbudt af Studienævnet for Kommunikation og Digitale Medier eller søge studienævnet om tilladelse til at erstatte et eller begge valgfrie moduler med valgfag udbudt af andre studienævn ved Aalborg Universitet eller andre universiteter. Valgfagsmoduler skal under alle omstændigheder tilsammen udgøre 10 ECTS-point af hele kandidatuddannelsen. De angivne valgfrie moduler oprettes efter studienævnets beslutning. Valgfag indgår i både kandidatuddannelsen i kommunikation og kandidatuddannelsen i kommunikation med specialisering i kommunikation og kulturspsykologi.
Eftervidereuddannelsesforløb: Filosofisk vejledning og kreativitet i professionsudvikling og organisationer
Facilitering af undringsbaserede dialoger og forundringsværksteder i professionelle sammenhænge | |||||
Modulnavn | Type | ECTS | Bedømmelse | Censur | Prøve |
Professionel undren og undersøgelse | Kursus | 5 | Bestået/ikke bestået | Intern prøve | Aktiv deltagelse/løbende evaluering |
Filosofisk vejledning og kreativitet i professionsudvikling og organisationer | Kursus | 5 | Bestået/ikke bestået | Intern prøve | Aktiv deltagelse/løbende evaluering |
Dialog- og kommunikationsfilosofi i professionel kommunikationspraksis | Kursus | 5 | Bestået/ikke bestået | Intern prøve | Aktiv deltagelse/løbende evaluering |
Modulerne i "Facilitering af undringsbaserede dialoger og forundringsværksteder i professionelle sammenhænge" hører under studieordningen for kandidatuddannelsen i Kommunikation.
Eftervidereuddannelsesforløb: Kommunikative aspekter vedrørende Kaj Munks liv og værker
Kommunikative aspekter vedrørende Kaj Munks liv og værker | |||||
Modulnavn | Type | ECTS | Bedømmelse | Censur | Prøve |
Kaj Munks kommunikation | Projekt | 15 | 7-trins-skala | Intern prøve | Mundtlig |
Oplevelseskommunikation med særligt henblik på Kaj Munks Præstegård | Kursus | 5 | Bestået/ikke bestået | Intern prøve | Aktiv deltagelse/løbende evaluering |
Digitalisering af Kaj Munks værker | Kursus | 5 | Bestået/ikke bestået | Intern prøve | Aktiv deltagelse/løbende evaluering |
Filmatisering af Kaj Munks liv og virke samt af hans dramaer | Kursus | 5 | Bestået/ikke bestået | Intern prøve | Aktiv deltagelse/løbende evaluering |
Modulerne i "Kommunikative aspekter vedrørende Kaj Munks liv og værker" hører under studieordningen for Bachelortuddannelsen i Kommunikation og Digitale Medier samt kandidatuddannelsen i Kommunikation.
"Kaj Munks kommunikation" tilrettelægges, så det opfylder studieordningens krav vedr. BA projektmodulet ”Kommunikationsprodukter”; 15 ECTS.
"Oplevelseskommunikation med særligt henblik på Kaj Munks Præstegård" tilrettelægges, så det opfylder studieordningens krav vedr. KA modulet ”Oplevelseskommunikation” (5 ECTS).
"Digitalisering af Kaj Munks værker" tilrettelægges, så det opfylder studieordningens krav vedr. KA modulet ” Det Digitale Humaniora” (5 ECTS).
"Filmatisering af Kaj Munks liv og virke samt af hans dramaer" tilrettelægges, så det opfylder studieordningens krav vedr. KA modulet ”Visuelle fortællinger” (5 ECTS).
Studienævnet offentliggør og vedligeholder på sin hjemmeside mere udførlige oplysninger om uddannelsen, herunder eksamen. Du kan læse mere om uddannelsen på www.aau.dk/uddannelser/kandidat/kommunikation
Studieordningen er godkendt af dekanen og træder i kraft pr. 01.09.2019. Studieordningen træder i kraft for studerende, der pr. 1. september 2019 påbegynder deres 1. og 3. semester.
Studienævnet udbyder ikke undervisning efter den hidtidige studieordning fra 2018 efter sommereksamen 2021.
Sidefaget i Mediefag
Studieordningen er godkendt af dekanen og træder i kraft pr. 01.09.2019. Studieordningen træder i kraft for studerende, der pr. 1. september 2019 påbegynder deres 1. og 3. semester.
Studienævnet udbyder ikke undervisning efter den hidtidige studieordning fra 2018 efter sommereksamen 2021.