I medfør af lov nr. 960 af 14. august 2014 om universiteter (Universitetsloven) med senere ændringer fastsættes følgende studieordning for bacheloruddannelsen i energi. Uddannelsen følger endvidere fællesbestemmelserne og tilhørende eksamensordning ved Det Ingeniør- og Naturvidenskabelige Fakultet.
Bacheloruddannelsen i energi er en treårig uddannelse, som giver adgang til civilingeniøruddannelsen i bæredygtig energiteknik under Studienævn for Energi med én af følgende specialiseringer:
samt til civilingeniøruddannelsen i energiteknik under Studienævn for Energi med én af følgende specialiseringer:
Derudover kan bacheloruddannelsen være adgangsgivende til andre civilingeniøruddannelser på AAU. Se http://www.aau.dk/uddannelser/kandidat/
Uddannelserne giver et bredt teoretisk fundament og gode praktiske værktøjer til løsning af problemstillinger inden for et bredt anvendelsesområde. Der gås i dybden med forskellige områder, fx inden for nye energiproduktionssystemer samt anvendelse og effektivisering af energi.
Bacheloruddannelsen er tilrettelagt i henhold Uddannelses- og Forskningsministeriets bekendtgørelse nr. 1520 af 16. december 2013 om bachelor- og kandidatuddannelser ved universiteterne (uddannelsesbekendtgørelsen) og bekendtgørelse nr. 670 af 19. juni 2014 om eksamen og censur ved universitetsuddannelser (eksamensbekendtgørelsen) med senere ændringer. Der henvises endvidere til bekendtgørelse nr. 257 af 18. marts 2015 (adgangsbekendtgørelsen) og bekendtgørelse nr. 114 af 3. februar 2015 (karakterbekendtgørelsen) med senere ændringer.
Uddannelsen udbydes i Esbjerg.
Bacheloruddannelsen hører under Det Ingeniør- og Naturvidenskabelige Fakultet, Aalborg Universitet.
Bacheloruddannelsen hører under Studienævn for Byggeri, Energi, Elektronik og Maskin i Esbjerg.
Bacheloruddannelsen hører under Ingeniøruddannelsernes landsdækkende censorkorps.
Optagelse på bacheloruddannelsen i energi forudsætter en gymnasial uddannelse.
Uddannelsens specifikke adgangskrav er Dansk A, Engelsk B, Matematik A samt ét af følgende sæt krav:
Bacheloruddannelsen giver ret til betegnelsen Bachelor (BSc) i teknisk videnskab (energi).
Betegnelsen anvendes sammen med uddannelsens specialiseringer således:
Bacheloruddannelsen er en 3-årig forskningsbaseret heltidsuddannelse. Uddannelsen er normeret til 180 ECTS.
Studienævnet kan godkende, at beståede uddannelseselementer fra andre bacheloruddannelser træder i stedet for uddannelseselementer i denne uddannelse (merit). Studienævnet kan også godkende, at beståede uddannelseselementer fra en anden dansk eller udenlandsk uddannelse på samme niveau træder i stedet for uddannelseselementer efter denne studieordning. Afgørelser om merit træffes af studienævnet på baggrund af en faglig vurdering. For regler om merit se fællesbestemmelserne.
Studienævnet kan, når der foreligger usædvanlige forhold, dispensere fra de dele af studieordningens bestemmelser, der ikke er fastsat ved lov eller bekendtgørelse. Dispensation vedrørende eksamen gælder for den først kommende eksamen.
Eksamensreglerne fremgår af eksamensordningen, der er offentliggjort på studielegalitets hjemmeside: https://www.studieservice.aau.dk/Studielegalitet/
I bedømmelsen af samtlige skriftlige arbejder skal der ud over det faglige indhold, uanset hvilket sprog de er udarbejdet på, også lægges vægt på den studerendes stave- og formuleringsevne. Til grund for vurderingen af den sproglige præstation lægges ortografisk og grammatisk korrekthed samt stilistisk sikkerhed. Den sproglige præstation skal altid indgå som en selvstændig dimension i den samlede vurdering. Dog kan ingen prøve samlet vurderes til bestået alene på grund af en god sproglig præstation, ligesom en prøve normalt ikke kan vurderes til ikke bestået alene på grund af en ringe sproglig præstation.
Studienævnet kan i særlige tilfælde (f.eks. ordblindhed og andet sprog end dansk som modersmål) dispensere herfor.
Bachelorprojektet skal indeholde et resumé på engelsk (eller et andet fremmedsprog: fransk, spansk eller tysk efter studienævnets godkendelse) . Hvis projektet er skrevet på engelsk, skal resumeet skrives på dansk (Studienævnet kan dispensere herfra). Resumeet skal være på mindst 1 og må højst være på 2 sider (indgår ikke i eventuelle fastsatte minimum- og maksimumsidetal pr. studerende). Resumeet indgår i helhedsvurderingen af projektet.
Det forudsættes, at den studerende kan læse akademiske tekster på moderne dansk, norsk, svensk og engelsk samt anvende opslagsværker mv. på andre europæiske sprog
Nedenstående kompetenceprofil vil fremgå af eksamensbeviset:
En bachelor har kompetencer erhvervet gennem et uddannelsesforløb, der er foregået i et forskningsmiljø.
En bachelor har grundlæggende kendskab til og indsigt i sit fags metoder og videnskabelige grundlag. Disse egenskaber kvalificerer bacheloren til videreuddannelse på et relevant kandidatstudium samt til ansættelse på baggrund af uddannelsen.
Personer der har opnået bachelorgraden i energi har følgende kompetenceprofil:
Viden
Derudover gælder for dimittender, der har specialiseret sig i:
Færdigheder
Kompetencer
Uddannelsen er modulopbygget og tilrettelagt som et problembaseret studium. Et modul er et fagelement eller en gruppe af fagelementer, der har som mål at give den studerende en helhed af faglige kvalifikationer inden for en nærmere fastsat tidsramme angivet i ECTS-point, og som afsluttes med en eller flere prøver inden for bestemte eksamensterminer. Prøven er angivet og afgrænset i studieordningen.
Uddannelsen bygger på en kombination af faglige, problemorienterede og tværfaglige tilgange og tilrettelægges ud fra følgende arbejds- og evalueringsformer, der kombinerer færdigheder og faglig refleksion:
Bacheloruddannelsen i energi indeholder faglige elementer inden for såvel det termiske, det elektriske, det reguleringsmæssige som det mekatroniske område og er fælles for alle studerende på 1.-4. semester, mens studiet deler sig ud i to specialiseringer, der fungerer som i alt 50 ECTS valgfag: Termiske processer og Dynamiske systemer på 5.-6. semester. Undervisningen på 5.-6. semester foregår på engelsk, da der optages internationale gæstestuderende.
Det er tilladt at skrive projektrapporten på engelsk på 1.-4. semester, såfremt vejleder er af anden baggrund end dansk, eller hvis de studerende vil øve sig i det engelske sprog. Dette er under forudsætning af, at samtlige gruppemedlemmer giver deres samtykke hertil.
Afslutning af bacheloruddannelsen
Bacheloruddannelsen skal være afsluttet senest seks år efter, den er påbegyndt.
Regler om forløb af bacheloruddannelsen
Inden udgangen af første studieår på bacheloruddannelsen skal den studerende, for at kunne fortsætte uddannelsen, deltage i alle prøver på første studieår. Første studieår skal være bestået senest inden udgangen af andet studieår efter studiestart, for at den studerende kan fortsætte sin bacheloruddannelse.
Der kan dog i særlige tilfælde dispenseres fra ovenstående, hvis den studerende har haft orlov. Orlov gives på første studieår kun i tilfælde af barsel, adoption, værnepligtstjeneste, FN-tjeneste eller hvor der foreligger usædvanlige forhold.
Alle moduler bedømmes gennem individuel, gradueret karakter efter 7-trinsskalaen eller bestået/ikke bestået (B/IB). Alle moduler bedømmes ved ekstern prøve (ekstern censur) eller intern prøve (intern censur eller ingen censur).
Uddannelsens moduler på de fire første semestre
Fælles forløb for alle energistuderende på 1. - 4. semester. Fra 5. semester vælger den studerende imellem 2 forskellige specialiseringer: Termiske processer og Dynamiske systemer.
Udbydes som:
1-faglig | |||||
Specialisering:
Termiske processerDynamiske systemer | |||||
Modulnavn | Type | ECTS | Bedømmelse | Censur | Prøve |
1. Semester
| |||||
Introduktion til teknisk rapportskrivning (P0) | Projekt | 5 | Bestået/ikke bestået | Intern prøve | Mundtlig pba. projekt |
Fremtidens energisystemer (P1) | Projekt | 10 | 7-trins-skala | Intern prøve | Mundtlig pba. projekt |
Calculus | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig |
Energisystemers grundlæggende fysik og opbygning | Kursus | 5 | Bestået/ikke bestået | Intern prøve | Mundtlig |
Problembaseret læring i videnskab, teknologi og samfund | Kursus | 5 | Bestået/ikke bestået | Intern prøve | Skriftlig |
2. Semester
| |||||
Energiteknologier | Projekt | 15 | 7-trins-skala | Ekstern prøve | Mundtlig pba. projekt |
Elektriske grundfag | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig |
Lineær algebra | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig |
Grundlæggende mekanik og termodynamik | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig |
3. Semester
| |||||
Modellering og analyse af enkle energikonverterende systemer | Projekt | 15 | 7-trins-skala | Ekstern prøve | Mundtlig pba. projekt |
AC-kredsløbsteori | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig |
Anvendt ingeniørmatematik | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig |
Termodynamik, varmetransmission og strømningslære | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig |
4. Semester
| |||||
Regulering af energiomsættende systemer | Projekt | 10 | 7-trins-skala | Intern prøve | Mundtlig pba. projekt |
Grundlæggende regulering | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig |
Mekanik | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig |
Realtidssystemer og programmeringssprog | Kursus | 10 | Bestået/ikke bestået | Intern prøve | Aktiv deltagelse og/eller skriftlig opgave |
Bachelor i energi med specialisering i termiske processer, hvor de 2 sidste semestre fungerer som valgfag.
Udbydes som:
1-faglig | |||||
Specialisering:
Termiske processer | |||||
Modulnavn | Type | ECTS | Bedømmelse | Censur | Prøve |
5. Semester
| |||||
Design af termiske systemer | Projekt | 15 | 7-trins-skala | Ekstern prøve | Mundtlig pba. projekt |
Numeriske metoder | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Mundtlig |
Modellering af termiske systemer | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Mundtlig |
Varmetransmission | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig og mundtlig |
6. Semester
| |||||
Bachelorprojekt: Termomekaniske energisystemer | Projekt | 15 | 7-trins-skala | Ekstern prøve | Mundtlig pba. projekt |
Bæredygtige energisystemer: Økonomi, miljø og offentlig regulering | Kursus | 5 | Bestået/ikke bestået | Intern prøve | Mundtlig |
Kemisk termodynamik og procesoptimering | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Mundtlig |
Strømningsmaskiner | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Mundtlig |
Bachelor i energi med specialisering i dynamiske systemer, hvor de 2 sidste semestre fungerer som valgfag.
Udbydes som:
1-faglig | |||||
Specialisering:
Dynamiske systemer | |||||
Modulnavn | Type | ECTS | Bedømmelse | Censur | Prøve |
5. Semester
| |||||
Offshore dynamiske systemer | Projekt | 15 | 7-trins-skala | Ekstern prøve | Mundtlig pba. projekt |
Elektriske maskiner | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig |
Moderne digital regulering | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig |
Numeriske metoder | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Mundtlig |
6. Semester
| |||||
Bachelorprojekt: Regulering af offshore systemer | Projekt | 15 | 7-trins-skala | Ekstern prøve | Mundtlig pba. projekt |
Bæredygtige energisystemer: Økonomi, miljø og offentlig regulering | Kursus | 5 | Bestået/ikke bestået | Intern prøve | Mundtlig |
Effektelektronik | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig |
Offshore teknologi og hydraulik | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Mundtlig |
I ovenstående moduler indgår videnskabsteori og videnskabelige metoder igennem alle projektarbejder (15 ECTS moduler), idet disse bygger på problembaseret læring som videnskabelig metode. Der undervises desuden i dette samt andre videnskabelige værktøjer i kurset Problembaseret læring i videnskab, teknologi og samfund.
Alle studerende, som ikke har deltaget i Aalborg Universitets PBL-introduktionsforløb i løbet af deres bacheloruddannelse, skal følge og have godkendt introduktionsforløbet ”Problembaseret læring og projektledelse”, inden de kan deltage i projekteksamen. For nærmere information omkring introduktionsforløbet, se hjemmesiden om Problembaseret læring og projektledelse ved School of Engineering and Science.
Gældende version af studieordningen er offentliggjort på Aalborg Universitets hjemmeside for studieordninger og Studienævn for Energis hjemmeside.
Herudover henvises til studiets semesterbeskrivelser i Moodle under skolerummet for School of Engineering and Science (SES). I Moodle findes en lang række studierelevante oplysninger, fx kursusbeskrivelser, kursuslitteratur, skemaoversigter og information om aktiviteter og arrangementer.
Studieordningen er godkendt af dekanen for Det Ingeniør- og Naturvidenskabelige Fakultet og træder i kraft pr. 01.09.2015.
Studerende, der ønsker at færdiggøre deres studier efter den hidtidige studieordning fra 2010, skal senest afslutte deres uddannelse ved sommereksamen 2017, idet der ikke efter dette tidspunkt udbydes eksamener efter den hidtidige studieordning.
I henhold til Fællesbestemmelserne for Det Ingeniør- og Naturvidenskabelige Fakultet, Det Sundhedsvidenskabelige Fakultet og Det Tekniske Fakultet for IT og Design ved Aalborg Universitet skal studieordningen tages op til revision senest 5 år efter dens ikrafttræden.
Der er foretaget mindre redaktionelle ændringer i forbindelse med digitalisering af studieordningen.
23. januar 2019: Der er indført karakterkrav på mindst 4,0 i Matematik A gældende fra 1. september 2019.
Prodekanen for uddannelse har den 26. april 2019 godkendt følgende ændringer gældende fra foråret 2020: