I medfør af lov nr. 261 af 18. marts 2015 om universiteter (Universitetsloven) med senere ændringer fastsættes følgende studieordning for bacheloruddannelsen i byggeri og anlæg. Uddannelsen følger endvidere fællesbestemmelserne og tilhørende eksamensordning ved Det Ingeniør- og Naturvidenskabelige Fakultet.
Bacheloruddannelsen er tilrettelagt i henhold til Uddannelses- og Forskningsministeriets bekendtgørelse nr. 1328 af 15. november 2016 om bachelor- og kandidatuddannelser ved universiteterne (uddannelsesbekendtgørelsen) og bekendtgørelse nr. 1062 af 30. juni 2016 om eksamen og censur ved universitetsuddannelser (eksamensbekendtgørelsen). Der henvises endvidere til bekendtgørelse nr. 110 af 30. januar 2017 (bacheloradgangsbekendtgørelsen) og bekendtgørelse nr. 114 af 3. februar 2015 (karakterbekendtgørelsen) med senere ændringer.
Bacheloruddannelsen udbydes i Aalborg.
Bacheloruddannelsen hører under Det Ingeniør- og Naturvidenskabelige Fakultet, Aalborg Universitet.
Bacheloruddannelsen hører under Studienævn for Byggeri, By og Miljø.
Bacheloruddannelsen hører under Ingeniørernes Landsdækkende Censorkorps/Bygning.
Optagelse på bacheloruddannelsen i byggeri og anlæg med specialisering i bygge- og anlægskonstruktion; indeklima og energi; vand og miljø samt veje og trafik forudsætter en gymnasial uddannelse.
I medfør af bacheloradgangsbekendtgørelsen er uddannelsens specifikke adgangskrav:
Dansk A, Engelsk B og Matematik A
Fysik B og Kemi C eller Fysik B og Bioteknologi A eller Geovidenskab A og Kemi C
Bacheloruddannelsen giver ret til betegnelsen Bachelor (BSc) i teknisk videnskab (byggeri og anlæg). Den engelsksprogede betegnelse: Bachelor of Science (BSc) in Engineering (Civil Engineering).
Bacheloruddannelsen kan læses med fire specialiseringer:
For specialiseringen bygge- og anlægskonstruktion opnås følgende titel:
Bacheloruddannelsen med specialisering i bygge- og anlægskonstruktion giver ret til betegnelsen Bachelor (BSc) i teknisk videnskab (byggeri og anlæg med specialisering i bygge- og anlægskonstruktion). Den engelsksprogede betegnelse er Bachelor of Science (BSc) in Engineering (Civil Engineering with specialisation in Structural and Civil Engineering).
For specialiseringen indeklima og energi opnås følgende titel:
Bacheloruddannelsen med specialisering i indeklima og energi giver ret til betegnelsen Bachelor (BSc) i teknisk videnskab (byggeri og anlæg med specialisering i indeklima og energi). Den engelsksprogede betegnelse er Bachelor of Science (BSc) in Engineering (Civil Engineering with specialisation in Indoor Environmental Engineering).
For specialiseringen vand og miljø opnås følgende titel:
Bacheloruddannelsen med specialisering i vand og miljø giver ret til betegnelsen Bachelor (BSc) i teknisk videnskab (byggeri og anlæg med specialisering i vand og miljø). Den engelsksprogede betegnelse er Bachelor of Science (BSc) in Engineering (Civil Engineering with specialisation in Water and Environment).
For specialiseringen veje og trafik opnås følgende titel:
Bacheloruddannelsen med specialisering i veje og trafik giver ret til betegnelsen Bachelor (BSc) i teknisk videnskab (byggeri og anlæg med specialisering i veje og trafik). Den engelsksprogede betegnelse er Bachelor of Science (BSc) in Engineering (Civil Engineering with specialisation in Traffic and Highway Engineering).
Bacheloruddannelsen er en 3-årig forskningsbaseret heltidsuddannelse. Uddannelsen er normeret til 180 ECTS.
Studienævnet kan godkende, at beståede uddannelseselementer fra andre bacheloruddannelser træder i stedet for uddannelseselementer i denne uddannelse (merit). Studienævnet kan også godkende, at beståede uddannelseselementer fra en anden dansk eller udenlandsk uddannelse på samme niveau træder i stedet for uddannelseselementer efter denne studieordning. Afgørelser om merit træffes af studienævnet på baggrund af en faglig vurdering. For regler om merit se fællesbestemmelserne.
Studienævnet kan, når der foreligger usædvanlige forhold, dispensere fra de dele af studieordningens bestemmelser, der ikke er fastsat ved lov eller bekendtgørelse. Dispensation vedrørende eksamen gælder for den først kommende eksamen.
Eksamensreglerne fremgår af eksamensordningen, der er offentliggjort på studielegalitets hjemmeside: https://www.studieservice.aau.dk/Studielegalitet/
I bedømmelsen af samtlige skriftlige arbejder skal der ud over det faglige indhold, uanset hvilket sprog de er udarbejdet på, også lægges vægt på den studerendes stave- og formuleringsevne. Til grund for vurderingen af den sproglige præstation lægges ortografisk og grammatisk korrekthed samt stilistisk sikkerhed. Den sproglige præstation skal altid indgå som en selvstændig dimension i den samlede vurdering. Dog kan ingen prøve samlet vurderes til bestået alene på grund af en god sproglig præstation, ligesom en prøve normalt ikke kan vurderes til ikke bestået alene på grund af en ringe sproglig præstation.
Studienævnet kan i særlige tilfælde (f.eks. ordblindhed og andet sprog end dansk som modersmål) dispensere herfor.
Bachelorprojektet skal indeholde et resumé på engelsk (eller et andet fremmedsprog: fransk, spansk eller tysk efter studienævnets godkendelse) . Hvis projektet er skrevet på engelsk, skal resumeet skrives på dansk (Studienævnet kan dispensere herfra). Resumeet skal være på mindst 1 og må højst være på 2 sider (indgår ikke i eventuelle fastsatte minimum- og maksimumsidetal pr. studerende). Resumeet indgår i helhedsvurderingen af projektet.
Det forudsættes, at den studerende kan læse akademiske tekster på moderne dansk, norsk, svensk og engelsk samt anvende opslagsværker mv. på andre europæiske sprog for uddannelser udbudt på dansk.
Nedenstående kompetenceprofil vil fremgå af eksamensbeviset:
En bachelor har kompetencer erhvervet gennem et uddannelsesforløb, der er foregået i et forskningsmiljø.
En bachelor har grundlæggende kendskab til og indsigt i sit fags metoder og videnskabelige grundlag. Disse egenskaber kvalificerer bacheloren til videreuddannelse på et relevant kandidatstudium samt til ansættelse på baggrund af uddannelsen.
Viden
Færdigheder
Kompetencer
Endvidere gælder følgende for personer der opnår bachelorgraden i byggeri og anlæg med specialisering i bygge- og anlægskonstruktion:
Viden
Færdigheder
Kompetencer
Endvidere gælder følgende for personer der opnår bachelorgraden i byggeri og anlæg med specialisering i indeklima og energi:
Viden
Færdigheder
Kompetencer
Endvidere gælder følgende for personer der opnår bachelorgraden i byggeri og anlæg med specialisering i vand og miljø:
Viden
Færdigheder
Kompetencer
Endvidere gælder følgende for personer der opnår bachelorgraden i byggeri og anlæg med specialisering i veje og trafik:
Viden
Færdigheder
Kompetencer
Uddannelsen er modulopbygget og tilrettelagt som et problembaseret studium. Et modul er et fagelement eller en gruppe af fagelementer, der har som mål at give den studerende en helhed af faglige kvalifikationer inden for en nærmere fastsat tidsramme angivet i ECTS-point, og som afsluttes med en eller flere prøver inden for bestemte eksamensterminer.
Uddannelsen bygger på en kombination af faglige, problemorienterede og tværfaglige tilgange og tilrettelægges ud fra følgende undervisnings- og evalueringsformer, der kombinerer færdigheder og faglig refleksion:
Hvor der for moduler gælder særlige forhold vedrørende undervisningsformen, vil dette være anført ved pågældende modulbeskrivelse, jf. nedenfor.
Modulerne evalueres enten ved individuelle mundtlige eller skriftlige prøver som angivet i modulbeskrivelserne.
For individuelle skriftlige prøver opererer studienævnet med følgende muligheder:
Skriftlig prøve med løsning af udleveret opgavesæt
Multiple choice
Løbende evaluering af skriftlige opgaver
For individuelle mundtlige prøver opererer studienævnet med følgende muligheder:
Mundtlig prøve med eller uden forberedelse
Mundtlig prøve baseret på projektrapport
Mundtlig prøve baseret på fremlæggelsesseminar
Portfoliobaseret mundtlig prøve
Hvis antallet af studerende, der følger et undervisningsmodul, er lavt, og/eller hvis antallet af studerende, der skal op til en omprøve, er lavt, kan studienævnet beslutte at en prøve foretages som enten en skriftlig eller mundtlig prøve under hensyntagen til praktiske og økonomiske forhold. Beslutningen skal offentliggøres for de studerende før starten af undervisningsmodulet i det første tilfælde og ved offentliggørelsen af tidspunktet for omprøven i det andet tilfælde.
Uddannelsens fire første semestre er fælles for alle specialiseringer. Specialiseringen sker på uddannelsens sidste to semestre.
Efterfølgende skemaer angiver ECTS-fordelingen på uddannelsens moduler på de enkelte semestre som vist nedenfor.
Alle moduler bedømmes gennem individuel gradueret karakter efter 7-trinsskalaen (7-skala) eller bestået / ikke bestået (B/IB). Alle moduler bedømmes ved ekstern prøve (ekstern censur) eller intern prøve (intern censur eller ingen censur).
Af uddannelsens 180 ECTS bedømmes 140 ECTS efter 7-trinsskalaen, og 60 ECTS bedømmes med ekstern censur (indeklima og energi dog 65 ECTS).
Studienævnet for Byggeri og Anlæg kan beslutte, at et kursusmoduls faglige indhold på et semester undervises på pågældende semester i forlængelse af og som en del af projektmodulet. Beslutningen kan begrundes i hensyn til kapacitet eller økonomi på det aktuelle semester.
Videnskabsteori og videnskabelig metoder er direkte indeholdt i kursusmodulet Videnskabsteori og metoder indenfor byggeri og anlæg på uddannelsens 2. semester samt indeholdt i alle specialiseringernes bachelorprojekter
De studerende gives generelt valgfrihed i projektmodulerne vha. mulighed for at vælge forskellige projekter indenfor samme tema. Derudover gives de studerende valgfrihed ved at skulle vælge specialisering efter 4. semester.
Udbydes som:
| |||||
Linje: Bachelor i Byggeri og Anlæg (1.-4. semester) | |||||
Modulnavn | Type | ECTS | Bedømmelse | Censur | Prøve |
1. Semester
| |||||
Virkelighed og modeller inden for byggeri og anlæg | Projekt | 10 | 7-trins-skala | Intern prøve | Mundtlig pba. projekt |
Introduktion til teknisk rapportskrivning | Projekt | 5 | Bestået/ikke bestået | Intern prøve | Mundtlig pba. projekt |
Problembaseret læring i videnskab, teknologi og samfund | Kursus | 5 | Bestået/ikke bestået | Intern prøve | Skriftlig |
Videnskabsteori og metoder inden for byggeri og anlæg | Kursus | 5 | Bestået/ikke bestået | Intern prøve | Skriftlig |
Calculus | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig |
2. Semester
| |||||
Grundlæggende modeller og beregninger inden for byggeri- og anlæg | Projekt | 15 | 7-trins-skala | Ekstern prøve | Mundtlig pba. projekt |
Grundlæggende mekanik og termodynamik | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig |
Grundlæggende statik og styrkelære | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig |
Lineær algebra | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig |
3. Semester
| |||||
Byområders infrastrukturelle anlæg | Projekt | 15 | 7-trins-skala | Ekstern prøve | Mundtlig pba. projekt |
Afløbsteknik og hydraulik | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig |
Ingeniørgeologi og geoteknik | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig |
Vej- og trafikteknik | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig |
4. Semester
| |||||
Bygningens konstruktion og energiforbrug | Projekt | 15 | 7-trins-skala | Ekstern prøve | Mundtlig pba. projekt |
Hygrotermisk bygningsfysik og bygningers energiforbrug | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig |
Partielle differentialligninger, sandsynlighedsregning og statistik | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig |
Videregående statik og bygningsmaterialers mekanik (stål, træ og jernbeton) | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig |
Videnskabsteori og videnskabelig metode indlæres primært gennem kursusaktiviteten ”Videnskabsteori og metoder inden for byggeri og anlæg” (1. sem.), men alle ikke grundfaglige kurser (matematik og fysik) samt projekter indeholder alle i mindre eller større grad indhold af videnskabelige metoder. Således bringes Videnskabsteori og videnskabelig metoder i spil i samtlige projektmoduler fra 1 semester projektet (P1) og frem. Eksplicitte læringsmål inden for området er indeholdt i bachelorprojektet (6. sem).
På 1. semester indgår en intern studiestartsprøve (0 ECTS) med bedømmelsesformen godkendt/Ikke godkendt.
Udbydes som:
| |||||
Linje: Specialisering i bygge- og anlægskonstruktion | |||||
Modulnavn | Type | ECTS | Bedømmelse | Censur | Prøve |
5. Semester
| |||||
Projektering og fundering af en rumlig stålkonstruktion | Projekt | 15 | 7-trins-skala | Intern prøve | Mundtlig pba. projekt |
Betonteknologi/byggematerialeteknologi | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig |
Fundering og jordtryk | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig |
Kontinuummekanik, rumbjælker og stabilitet | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig |
6. Semester
| |||||
Bachelorprojekt med specialisering i bygge- og anlægskonstruktion | Projekt | 15 | 7-trins-skala | Ekstern prøve | Mundtlig pba. projekt |
Dynamiske laster, analyse af konstruktionssamlinger og afstivende konstruktionselementer | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig |
Projektledelse og økonomi | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig |
Spændbeton, elementbyggeri og interimskonstruktioner | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig |
Udbydes som:
| |||||
Linje: Specialisering i Indeklima og energi | |||||
Modulnavn | Type | ECTS | Bedømmelse | Censur | Prøve |
5. Semester
| |||||
Bygningens indeklima og installationer | Projekt | 15 | 7-trins-skala | Intern prøve | Mundtlig pba. projekt |
Analyse og måling af indeklima | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig |
Varme-og køleteknik | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig |
Ventilationsteknik | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig |
6. Semester
| |||||
Bachelorprojekt med specialisering i indeklima og energi | Projekt | 15 | 7-trins-skala | Ekstern prøve | Mundtlig pba. projekt |
Energiproducerende og –omformende systemer | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig |
Styring og analyse af bygningers energisystemer | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig |
Projektledelse og økonomi | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig |
Udbydes som:
| |||||
Linje: Specialisering i Vand og miljø | |||||
Modulnavn | Type | ECTS | Bedømmelse | Censur | Prøve |
5. Semester
| |||||
Vandforsyning | Projekt | 15 | 7-trins-skala | Intern prøve | Mundtlig pba. projekt |
Hydrologi | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig |
Kort og planer for det åbne land | Kursus | 5 | Bestået/ikke bestået | Intern prøve | Aktiv deltagelse og/eller skriftlig opgave |
Vandbehandling og distribution | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig |
6. Semester
| |||||
Bachelorprojekt med specialisering i vand og miljø (Afledning og behandling af regn- og spildevand) | Projekt | 15 | 7-trins-skala | Ekstern prøve | Mundtlig pba. projekt |
Afstrømning af regn- og spildevand | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig |
Grundlæggende spildevandsrensning | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig |
Projektledelse og økonomi | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig |
Udbydes som:
| |||||
Linje: Specialisering i Veje og trafik | |||||
Modulnavn | Type | ECTS | Bedømmelse | Censur | Prøve |
5. Semester
| |||||
Vejanlæg i det åbne land | Kursus | 15 | 7-trins-skala | Intern prøve | Mundtlig pba. projekt |
Geometrisk vejprojektering | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig |
Kort og planer for det åbne land | Kursus | 5 | Bestået/ikke bestået | Intern prøve | Aktiv deltagelse og/eller skriftlig opgave |
Vejens opbygning, fundering og belægning | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig |
6. Semester
| |||||
Bachelorprojekt med specialisering i veje og trafik | Projekt | 15 | 7-trins-skala | Ekstern prøve | Mundtlig pba. projekt |
Projektledelse og økonomi | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig |
Vejforvaltning | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig |
Vej- og trafikdatabehandling | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig |
Regler om skriftlige opgaver, herunder bachelorprojektet
I bedømmelsen af samtlige skriftlige arbejder skal der ud over det faglige indhold, uanset hvilket sprog de er udarbejdet på, også lægges vægt på den studerendes stave- og formuleringsevne. Til grund for vurderingen af den sproglige præstation lægges ortografisk og grammatisk korrekthed samt stilistisk sikkerhed. Den sproglige præstation skal altid indgå som en selvstændig dimension i den samlede vurdering. Dog kan ingen prøve samlet vurderes til bestået alene på grund af en god sproglig præstation, ligesom en prøve normalt ikke kan vurderes til ikke bestået alene på grund af en ringe sproglig præstation.
Studienævnet kan i særlige tilfælde (f.eks. ordblindhed og andet sprog end dansk som modersmål) dispensere herfor.
Bachelorprojektet skal indeholde et resumé på engelsk.* Hvis projektet er skrevet på engelsk, skal resumeet skrives på dansk.** Resumeet skal være på mindst 1 og må højst være på 2 sider (indgår ikke i eventuelle fastsatte minimum- og maksimumsidetal pr. studerende). Resumeet indgår i helhedsvurderingen af projektet.
* Eller et andet et fremmedsprog (fransk, spansk eller tysk) efter studienævnets godkendelse
** Studienævnet kan dispensere herfra
Regler om merit, herunder mulighed for valg af moduler, der indgår i en anden uddannelse ved et universitet i Danmark eller udlandet
Studienævnet kan godkende, at beståede uddannelseselementer fra andre bacheloruddannelser træder i stedet for uddannelseselementer i denne uddannelse (merit). Studienævnet kan også godkende, at beståede uddannelseselementer fra en anden dansk eller udenlandsk uddannelse på samme niveau træder i stedet for uddannelseselementer efter denne studieordning. Afgørelser om merit træffes af studienævnet på baggrund af en faglig vurdering. For regler om merit se fællesbestemmelserne.
Regler om forløb af bacheloruddannelsen
Inden udgangen af første studieår på bacheloruddannelsen skal den studerende, for at kunne fortsætte uddannelsen, deltage i alle prøver på første studieår. Første studieår skal være bestået senest inden udgangen af andet studieår efter studiestart, for at den studerende kan fortsætte sin bacheloruddannelse.
Der kan dog i særlige tilfælde dispenseres fra ovenstående.
Eksamensregler
Eksamensreglerne fremgår af eksamensordningen, der er offentliggjort på Det Ingeniør- og Naturvidenskabelige Fakultets hjemmeside.
Dispensation
Studienævnet kan, når der foreligger usædvanlige forhold, dispensere fra de dele af studieordningens bestemmelser, der ikke er fastsat ved lov eller bekendtgørelse. Dispensation vedrørende eksamen gælder for den først kommende eksamen.
Uddybende information
Gældende version af studieordningen er offentliggjort på studienævnets hjemmeside, herunder mere udførlige oplysninger om uddannelsen, herunder om eksamen.
Studieordningen er godkendt af dekanen for Det Ingeniør- og Naturvidenskabelige Fakultet træder i kraft pr. 1. september 2018 for nyoptagne studerende på 1. semester. Studieordningen træder ligeledes også i kraft for de studerende, der starter på 3. semester og 5. semester pr. 1. semester 2018.
Studerende, der ønsker at færdiggøre deres studier efter den hidtidige studieordning fra 2015, skal senest afslutte deres uddannelse ved sommereksamen 2018, idet der ikke efter dette tidspunkt udbydes eksamener efter den hidtidige studieordning.
Der er foretaget mindre redaktionelle ændringer i forbindelse med digitalisering af studieordningen.
23. januar 2019: Der er indført karakterkrav på mindst 4,0 i Matematik A gældende fra 1. september 2019.