I medfør af lov nr. 367 af 25. marts 2013 om universiteter (universitetsloven) med senere ændringer fastsættes følgende studieordning for bacheloruddannelsen i tysk.
Bacheloruddannelsen er tilrettelagt i henhold til Uddannelses- og Forskningsministeriets bekendtgørelse nr. 1328 af 15. november 2016 om bachelor- og kandidatuddannelser ved universiteterne (uddannelsesbekendtgørelsen) og bekendtgørelse nr. 1062 af 30. juni 2016 om eksamen og censur ved universitetsuddannelser (eksamensbekendtgørelsen). Der henvises endvidere til bekendtgørelse nr. 110 af 30. januar 2017 (bacheloradgangsbekendtgørelsen) og bekendtgørelse nr. 114 af 3. februar 2015 (karakterbekendtgørelsen) med senere ændringer.
Uddannelsen udbydes i Aalborg.
Uddannelsen hører under Det Humanistiske Fakultet
Bacheloruddannelsen i tysk hører under Studienævnet for Engelsk, Tysk og Kulturforståelse.
Uddannelsen er tilknyttet censorkorpset for Tysk og Nederlandsk
Adgangsbetingelserne til bacheloruddannelsen med tysk som centralt fag er en eksamen på gymnasialt niveau (studentereksamen, hf, hhx eller htx) med tysk fortsættersprog B-niveau eller tysk begyndersprog A-niveau.
Der kan dispenseres fra adgangskravene, hvis ansøgeren skønnes at have tilsvarende kvalifikationer erhvervet på anden vis fx via udlandsophold, erhvervsarbejde, og/eller anden uddannelse. Alle der opfylder adgangskravene, optages. Der henvises i øvrigt til adgangsbekendtgørelsen.
Uddannelsens titel på dansk er Bachelor (BA) i tysk
Uddannelsens titel på engelsk er Bachelor of Arts (BA) in German
Bacheloruddannelsen i tysk og et andet fag varer tre år, svarende til 180 ECTS-point. Bacheloruddannelsen er en treårig forskningsbaseret heltidsuddannelse.
Bacheloruddannelsen består af et centralt fag samt et sidefag. Det centrale fag har et omfang på 135 ECTS-point. Sidefaget har et omfang på 45 ECTS-point. I det centrale fag indgår valgfag på tilsammen 15 ECTS-point og et bachelorprojekt på 15 ECTS-point. Bachelorprojektet skrives på uddannelsens 5. semester. Uddannelsens 4. semester kan udgøres af et studieophold ved et universitet i udlandet; studieaktiviteterne ved det pågældende udenlandske universitet træder da i stedet for studieaktiviteterne på 4. semester.
Studienævnet kan godkende, at beståede uddannelseselementer fra andre bacheloruddannelser træder i stedet for uddannelseselementer i denne uddannelse (merit). Studienævnet kan også godkende, at beståede uddannelseselementer fra en anden dansk eller udenlandsk uddannelse på samme niveau træder i stedet for uddannelseselementer efter denne studieordning. Afgørelser om merit træffes af studienævnet på baggrund af en faglig vurdering. For regler om merit se fællesbestemmelserne.
Studienævnet kan, når der foreligger usædvanlige forhold, dispensere fra de dele af studieordningens bestemmelser, der ikke er fastsat ved lov eller bekendtgørelse. Dispensation vedrørende eksamen gælder for den først kommende eksamen.
Eksamensreglerne fremgår af eksamensordningen, der er offentliggjort på studielegalitets hjemmeside: https://www.studieservice.aau.dk/Studielegalitet/
I bedømmelsen af samtlige skriftlige arbejder skal der ud over det faglige indhold, uanset hvilket sprog de er udarbejdet på, også lægges vægt på den studerendes stave- og formuleringsevne. Til grund for vurderingen af den sproglige præstation lægges ortografisk og grammatisk korrekthed samt stilistisk sikkerhed. Den sproglige præstation skal altid indgå som en selvstændig dimension i den samlede vurdering. Dog kan ingen prøve samlet vurderes til bestået alene på grund af en god sproglig præstation, ligesom en prøve normalt ikke kan vurderes til ikke bestået alene på grund af en ringe sproglig præstation.
Studienævnet kan i særlige tilfælde (f.eks. ordblindhed og andet sprog end dansk som modersmål) dispensere herfor.
Bachelorprojektet skal indeholde et resumé på engelsk (eller et andet fremmedsprog: fransk, spansk eller tysk efter studienævnets godkendelse) . Hvis projektet er skrevet på engelsk, skal resumeet skrives på dansk (Studienævnet kan dispensere herfra). Resumeet skal være på mindst 1 og må højst være på 2 sider (indgår ikke i eventuelle fastsatte minimum- og maksimumsidetal pr. studerende). Resumeet indgår i helhedsvurderingen af projektet.
Det forudsættes, at den studerende kan læse akademiske tekster på moderne dansk, norsk, svensk og engelsk samt anvende opslagsværker mv. på andre europæiske sprog.
Nedenstående kompetenceprofil vil fremgå af eksamensbeviset:
En bachelor har kompetencer erhvervet gennem et uddannelsesforløb, der er foregået i et forskningsmiljø.
En bachelor har grundlæggende kendskab til og indsigt i sit fags metoder og videnskabelige grundlag. Disse egenskaber kvalificerer bacheloren til videreuddannelse på et relevant kandidatstudium samt til ansættelse på baggrund af uddannelsen.
Uddannelsen har som specifikke tyskfaglige kompetencemål, at den studerende skal nå følgende mål inden for tyskuddannelsens faglige genstandsområder:
Forskningsbaseret viden om
Færdigheder i:
Kompetencer til:
Uddannelsen er modulopbygget og tilrettelagt som et problembaseret studium. Et modul er et fagelement eller en gruppe af fagelementer, der har som mål at give den studerende en helhed af faglige kvalifikationer inden for en nærmere fastsat tidsramme angivet i ECTS-point, og som afsluttes med en eller flere prøver inden for bestemte eksamensterminer, der er angivet og afgrænset i studieordningen. Uddannelsens 1.-4. semester studeres inden for tysk, 5. semester studeres inden for både tysk og det pågældende bachelorsidefag, og 6. semester studeres inden for bachelorsidefaget.
Valgfagene kan vælges blandt valgfrie moduler og/eller blandt valgfrie moduler udbudt af andre studienævn ved Aalborg Universitet eller andre universiteter. Valgfag/valgfrie moduler skal under alle omstændigheder tilsammen udgøre 15 ECTS-point.. De angivne valgfrie moduler oprettes i det omfang studienævnet vurderer, at der er tilstrækkelig tilmelding til dem.
Uddannelsen bygger på en kombination af tyskfaglige, problemorienterede og tværfaglige tilgange og tilrettelægges ud fra følgende arbejds- og evalueringsformer, der kombinerer færdigheder og faglig refleksion:
Den studerende skal inden udgangen af 2. semester deltage i de obligatoriske prøver på 1. og 2. semester for at kunne fortsætte uddannelsen. Disse prøver skal være bestået inden udgangen af 4. semester, for at den studerende kan fortsætte uddannelsen. Der kan dog i særlige tilfælde dispenseres fra ovenstående, hvis den studerende har haft orlov. Orlov gives på første studieår kun i tilfælde af barsel, adoption, værnepligtstjeneste, FN-tjeneste eller hvor der foreligger usædvanlige forhold.
Udbydes som:
2-faglig | |||||
Modulnavn | Type | ECTS | Bedømmelse | Censur | Prøve |
1. Semester
| |||||
Problembaseret læring | Kursus | 5 | Bestået/ikke bestået | Intern prøve | Mundtlig pba. projekt |
Tysk mediekultur | Projekt | 10 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig og mundtlig |
Humanistisk teori og metode | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig |
Skriftlig sprogproduktion I og mundtlig kommunikation og formidling I | Kursus | 5 | Bestået/ikke bestået | Intern prøve | Skriftlig |
Grammatik og sprogbeskrivelse I | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig |
2. Semester
| |||||
Tysk historie og tyske samfundsforhold | Projekt | 15 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig og mundtlig |
Litteraturhistorisk overblik | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig |
Fonetik og mundtlig kommunikation og formidling II | Kursus | 5 | Bestået/ikke bestået | Intern prøve | Skriftlig |
Grammatik og sprogbeskrivelse II og skriftlig sprogproduktion II | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig |
3. Semester
| |||||
Tekstanalyse | Projekt | 10 | 7-trins-skala | Ekstern prøve | Skriftlig og mundtlig |
Mundtlig kommunikation og formidling III | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Ekstern prøve | Mundtlig |
Lingvistik | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig |
Skriftlig sprogproduktion III | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Ekstern prøve | Skriftlig |
Grammatik og sprogbeskrivelse III | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Ekstern prøve | Mundtlig |
4. Semester
| |||||
Litteraturhistorisk emnestudium | Projekt | 15 | 7-trins-skala | Ekstern prøve | Skriftlig og mundtlig |
5. Semester
| |||||
Bachelorprojekt | Projekt | 15 | 7-trins-skala | Ekstern prøve | Skriftlig og mundtlig |
Valg 4. semester Vælg 3 valgmoduler (15 ECTS) | |||||
Modulnavn | Type | ECTS | Bedømmelse | Censur | Prøve |
Sproglæring og sprogundervisning | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig |
Tysk samfundsanalyse og samfundstænkning | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig |
Tysk film | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig |
Tyske kulturrelationer i en europæisk og global kontekst | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig |
Østtyskland: Litteratur, samfund og sprog | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig |
Tysk sproghistorie | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig |
https://www.cgs.aau.dk/uddannelser/bachelor/studienaevnet-engelsk-tysk-kulturforstaaelse/
Studieordningen er indstillet af Studienævnet for Engelsk, Tysk og Kulturforståelse og godkendt af dekanen. Studieordningen har virkning fra den 1. september 2016 og gælder for alle studerende, der påbegynder bacheloruddannelsen på denne dato eller senere.
Det besluttes af Studienævnet for Engelsk, Tysk og Kulturforståelse og/eller Det Humanistiske Fakultet, AAU, hvornår der sidste gang afholdes prøver efter nærværende studieordning.
Der er foretaget mindre redaktionelle ændringer i forbindelse med digitalisering af studieordningen.