I medfør af bekendtgørelse nr. 261 af 18. marts 2015 om universiteter (universitetsloven) fastsættes følgende studieordning for bacheloruddannelsen i økonomi.
Bacheloruddannelsen er tilrettelagt i henhold til Uddannelses- og Forskningsministeriets bekendtgørelse nr. 1328 af 15. november 2016 om bachelor- og kandidatuddannelser ved universiteterne (uddannelsesbekendtgørelsen) og bekendtgørelse nr. 1062 af 30. juni 2016 om eksamen og censur ved universitetsuddannelser (eksamensbekendtgørelsen). Der henvises endvidere til bekendtgørelse nr. 110 af 30. januar 2017 (bacheloradgangsbekendtgørelsen) og bekendtgørelse nr. 114 af 3. februar 2015 (karakterbekendtgørelsen) med senere ændringer.
Uddannelsen udbydes i Aalborg.
Bacheloruddannelsen hører under Det Humanistiske og Samfundsvidenskabelige Fakultet, Aalborg Universitet.
Bacheloruddannelsen hører under Studienævn for Økonomi (cand.oecon.)
Bacheloruddannelsen er tilknyttet censorkorps for Økonomi.
Optagelse på bacheloruddannelsen i økonomi forudsætter en gymnasial uddannelse.
Specifikke adgangskrav
Der er specifikke adgangskrav til uddannelserne under det samfundsvidenskabelige hovedområde, såvel som for den enkelte uddannelse. Disse adgangskrav fremgår af bacheloradgangsbekendtgørelsens bilag 1 https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=186471, eller kan findes på Undervisningsministeriets optagelsesportal (http://www.optagelse.dk).
Bacheloruddannelsen giver ret til betegnelsen Bachelor (BSc) i økonomi. Den engelske betegnelse er Bachelor of Science (BSc) in Economics.
Bacheloruddannelsen er en 3-årig forskningsbaseret heltidsuddannelse. Uddannelsen er normeret til 180 ECTS.
Studienævnet kan godkende, at beståede uddannelseselementer fra andre bacheloruddannelser træder i stedet for uddannelseselementer i denne uddannelse (merit). Studienævnet kan også godkende, at beståede uddannelseselementer fra en anden dansk eller udenlandsk uddannelse på samme niveau træder i stedet for uddannelseselementer efter denne studieordning. Afgørelser om merit træffes af studienævnet på baggrund af en faglig vurdering. For regler om merit se fællesbestemmelserne.
Studienævnet kan, når der foreligger usædvanlige forhold, dispensere fra de dele af studieordningens bestemmelser, der ikke er fastsat ved lov eller bekendtgørelse. Dispensation vedrørende eksamen gælder for den først kommende eksamen.
Eksamensreglerne fremgår af eksamensordningen, der er offentliggjort på studielegalitets hjemmeside: https://www.studieservice.aau.dk/Studielegalitet/
I bedømmelsen af samtlige skriftlige arbejder skal der ud over det faglige indhold, uanset hvilket sprog de er udarbejdet på, også lægges vægt på den studerendes stave- og formuleringsevne. Til grund for vurderingen af den sproglige præstation lægges ortografisk og grammatisk korrekthed samt stilistisk sikkerhed. Den sproglige præstation skal altid indgå som en selvstændig dimension i den samlede vurdering. Dog kan ingen prøve samlet vurderes til bestået alene på grund af en god sproglig præstation, ligesom en prøve normalt ikke kan vurderes til ikke bestået alene på grund af en ringe sproglig præstation.
Studienævnet kan i særlige tilfælde (f.eks. ordblindhed og andet sprog end dansk som modersmål) dispensere herfor.
Bachelorprojektet skal indeholde et resumé på engelsk (eller et andet fremmedsprog: fransk, spansk eller tysk efter studienævnets godkendelse) . Hvis projektet er skrevet på engelsk, skal resumeet skrives på dansk (Studienævnet kan dispensere herfra). Resumeet skal være på mindst 1 og må højst være på 2 sider (indgår ikke i eventuelle fastsatte minimum- og maksimumsidetal pr. studerende). Resumeet indgår i helhedsvurderingen af projektet.
Dele af uddannelsens pensum vil foreligge på engelsk, ligesom flere af uddannelsens kurser kan udbydes på engelsk, hvorfor fortrolighed med engelsk er en forudsætning for gennemførelse af uddannelsen.
Nedenstående kompetenceprofil vil fremgå af eksamensbeviset:
En bachelor har kompetencer erhvervet gennem et uddannelsesforløb, der er foregået i et forskningsmiljø.
En bachelor har grundlæggende kendskab til og indsigt i sit fags metoder og videnskabelige grundlag. Disse egenskaber kvalificerer bacheloren til videreuddannelse på et relevant kandidatstudium samt til ansættelse på baggrund af uddannelsen.
Bacheloruddannelsen i økonomi har som formål at:
De faglige og erhvervsrelevante kompetencer den studerende har efter afsluttet uddannelse
Formålet med bacheloruddannelsen i økonomi er, at den studerende efter endt uddannelse kan:
Uddannelsens fag:
Bacheloruddannelsen i økonomi (1.– 6. semester) består af flere fag, valgfag og projektarbejde. Bacheloruddannelsens konstituerende økonomiske fag udgør 130 ECTS, obligatoriske støttefag 40 ECTS og valgfag 10 ECTS.
Uddannelsen rummer som udgangspunkt tre søjler. Disse kan sammenfattes til makroøkonomi, mikroøkonomi og redskabsfag. Hertil kommer international økonomi, økonomisk metodologi og valgfag.
Bacheloruddannelsen i økonomi er opbygget af 23 moduler. Et modul er et fagelement eller en gruppe af fagelementer, der har som mål at give den studerende en helhed af faglige kvalifikationer.
Uddannelsen er tilrettelagt med henblik på at sikre faglig progression og sammenhæng mellem kursusmoduler og projektarbejde. Der er progression i makro- og mikroøkonomiske fag og redskabsfag, hvor undervisningen bevæger sig fra elementær indføring til avanceret læring i fagene med brug af øvelser. Progressionen i PBL kommer til udtryk ved, at de forskellige aspekter af projektarbejdet øges i kompleksitet med voksende kompetenceniveau – herunder evnen til samarbejde, projektplanlægning, problemidentifikation og - håndtering.
Bacheloruddannelsen giver den studerende mulighed for at vælge mellem kandidatuddannelserne i økonomi (cand. oecon.) ved Aalborg Universitet og andre universiteter og giver umiddelbart erhvervskompetence.
Modulernes omfang angives i ECTS-point og afsluttes med en eller flere prøver, som det angives i denne studieordning. 60 ECTS-point svarer til et års heltidsstudie.
Mål, indhold, omfang, undervisnings- og arbejdsformer, tidsmæssig placering, forudsætningskrav for deltagelse, generelle og specifikke læringsmål (viden, færdigheder og kompetencer), vurderingskriterier samt prøveformer for de enkelte semestre og de tilhørende moduler beskrives kronologisk nedenfor:
Udbydes som:
1-faglig | |||||
Modulnavn | Type | ECTS | Bedømmelse | Censur | Prøve |
1. Semester
| |||||
Makroøkonomi I | Kursus | 5 | Bestået/ikke bestået | Intern prøve | Skriftlig |
Mikroøkonomi I | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Mundtlig |
Dansk økonomi i Europa | Kursus | 5 | Bestået/ikke bestået | Intern prøve | Skriftlig |
Matematik I | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig |
PBL og projektarbejde | Projekt | 10 | 7-trins-skala | Intern prøve | Mundtlig pba. projekt |
2. Semester
| |||||
Makroøkonomi II | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Ekstern prøve | Skriftlig |
Matematik II | Kursus | 10 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig |
International økonomi | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig |
Projektarbejde med videnskabsteori | Projekt | 10 | 7-trins-skala | Intern prøve | Mundtlig pba. projekt |
3. Semester
| |||||
Makroøkonomi III | Kursus | 10 | 7-trins-skala | Ekstern prøve | Mundtlig |
Mikroøkonomi II | Kursus | 10 | 7-trins-skala | Ekstern prøve | Mundtlig |
Statistik | Kursus | 10 | 7-trins-skala | Intern prøve | Mundtlig |
4. Semester
| |||||
Makroøkonomi IV | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig |
Mikroøkonomi III - arbejdsmarkedsøkonomi | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Mundtlig |
Økonometri I | Kursus | 10 | 7-trins-skala | Intern prøve | Mundtlig |
Makroøkonomisk projekt | Kursus | 10 | 7-trins-skala | Ekstern prøve | Mundtlig |
5. Semester
| |||||
Økonometri II | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Mundtlig pba. projekt |
Mikroøkonomi IV - adfærdsøkonomi | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig |
Mikroøkonomi V – innovationsøkonomi | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Mundtlig |
Økonomisk metodologi | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig |
Empirisk projekt | Kursus | 10 | 7-trins-skala | Ekstern prøve | Mundtlig |
6. Semester
| |||||
Bachelorprojekt | Kursus | 20 | 7-trins-skala | Ekstern prøve | Speciale/afgangsprojekt |
Valgfag | 10 |
Valgfag | |||||
Modulnavn | Type | ECTS | Bedømmelse | Censur | Prøve |
Videregående spilteori | Kursus | 5 | Bestået/ikke bestået | Intern prøve | Skriftlig |
Entreprenørskab og virksomhedsteori | Kursus | 5 | Bestået/ikke bestået | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig |
Finansielle markeder | Kursus | 10 | Bestået/ikke bestået | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig |
Sundhedsøkonomi | Kursus | 5 | Bestået/ikke bestået | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig |
Makroøkonomisk modellering | Kursus | 5 | Bestået/ikke bestået | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig |
Adfærdsøkonomi | Kursus | 5 | Bestået/ikke bestået | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig |
På 6. semester skal den studerende vælge valgfag, som udgør i alt 10 ECTS-point. Målet med valgsfagsmoduler er at give den studerende grundlæggende faglig indblik i og overblik over et af de udbudte valgfag. Udbuddet af valgfag bestemmes af studienævnet på baggrund af studenterårgangens faglige interesser og af mulighederne for at finde kvalificerede undervisere.
Valgfaget giver den studerende et særligt indblik i samt faglig og praktisk kompetence inden for et økonomisk delemne eller fagområde med tæt tilknytning til samfundsøkonomi. Faget supplerer de økonomiske kernefag i teori og metode. Hvert valgfag baseres på et nærmere angivet pensum.
Det er målet, at den studerende efter modulet kan:
Studienævnet offentliggør på studiets hjemmeside: http://www2.business.aau.dk/Education/sbe/studienaevnsamfundsoekonomi/ mere udførlige oplysninger om uddannelsen, herunder om eksamen.
Studieordningen er godkendt af dekanen for Det Samfundsvidenskabelige Fakultet og træder i kraft pr. 1. september 2017.
Studerende, der ønsker at færdiggøre deres studier efter den hidtidige studieordning fra 2013 med ændringer i 2015, skal senest afslutte deres uddannelse ved sommereksamen 2020, idet der ikke efter dette tidspunkt udbydes eksamener efter den hidtidige studieordning.