I medfør af lov 172 af 27. februar 2018 om universiteter (Universitetsloven) med senere ændringer fastsættes følgende studieordning for bacheloruddannelsen i geografi. Uddannelsen følger endvidere Fællesbestemmelserne og tilhørende Eksamensordning ved Det Ingeniør – og Naturvidenskabelige, Fakultet, Det Sundhedsvidenskabelige Fakultet og Det Tekniske Fakultet for IT og Design.
Bacheloruddannelsen er tilrettelagt i henhold til Uddannelses- og Forskningsministeriets bekendtgørelse nr. 1328 af 15. november 2016 om bachelor- og kandidatuddannelser ved universiteterne (uddannelsesbekendtgørelsen) og bekendtgørelse nr. 1062 af 30. juni 2016 om eksamen og censur ved universitetsuddannelser (eksamensbekendtgørelsen) med senere ændringer. Der henvises endvidere til bekendtgørelse nr. 107 af 12. februar 2018 (bacheloradgangsbekendtgørelsen) og bekendtgørelse nr. 114 af 3. februar 2015 (karakterbekendtgørelsen).
For to-faglige uddannelsesforløb er uddannelsen endvidere tilrettelagt i henhold til vejledning nr. 9292 af 26. april 2018 (Retningslinjer for universitetsuddannelser rettet mod undervisning i de gymnasiale uddannelser samt undervisning i gymnasiale fag i eux-forløb).
Uddannelsen udbydes i Aalborg.
Bacheloruddannelsen hører under Det Ingeniør- og Naturvidenskabelige Fakultet, Aalborg Universitet.
Bacheloruddannelsen hører under Studienævn for Byggeri, By og Miljø
Bacheloruddannelsen er tilknyttet censorkorps for Geografi.
Optagelse på bacheloruddannelsen i geografi forudsætter en gymnasial uddannelse.
Uddannelsens specifikke adgangskrav er:
Bacheloruddannelsen giver ret til betegnelsen Bachelor (BSc) i geografi. Den engelske betegnelse er Bachelor of Science (BSc) in Geography.
Bacheloruddannelsen er en 3-årig forskningsbaseret heltidsuddannelse. Uddannelsen er normeret til 180 ECTS.
Studienævnet kan godkende, at beståede uddannelseselementer fra andre bacheloruddannelser træder i stedet for uddannelseselementer i denne uddannelse (merit). Studienævnet kan også godkende, at beståede uddannelseselementer fra en anden dansk eller udenlandsk uddannelse på samme niveau træder i stedet for uddannelseselementer efter denne studieordning. Afgørelser om merit træffes af studienævnet på baggrund af en faglig vurdering. For regler om merit se fællesbestemmelserne.
Studienævnet kan, når der foreligger usædvanlige forhold, dispensere fra de dele af studieordningens bestemmelser, der ikke er fastsat ved lov eller bekendtgørelse. Dispensation vedrørende eksamen gælder for den først kommende eksamen.
Eksamensreglerne fremgår af eksamensordningen, der er offentliggjort på studielegalitets hjemmeside: https://www.studieservice.aau.dk/Studielegalitet/
I bedømmelsen af samtlige skriftlige arbejder skal der ud over det faglige indhold, uanset hvilket sprog de er udarbejdet på, også lægges vægt på den studerendes stave- og formuleringsevne. Til grund for vurderingen af den sproglige præstation lægges ortografisk og grammatisk korrekthed samt stilistisk sikkerhed. Den sproglige præstation skal altid indgå som en selvstændig dimension i den samlede vurdering. Dog kan ingen prøve samlet vurderes til bestået alene på grund af en god sproglig præstation, ligesom en prøve normalt ikke kan vurderes til ikke bestået alene på grund af en ringe sproglig præstation.
Studienævnet kan i særlige tilfælde (f.eks. ordblindhed og andet sprog end dansk som modersmål) dispensere herfor.
Bachelorprojektet skal indeholde et resumé på engelsk (eller et andet fremmedsprog: fransk, spansk eller tysk efter studienævnets godkendelse) . Hvis projektet er skrevet på engelsk, skal resumeet skrives på dansk (Studienævnet kan dispensere herfra). Resumeet skal være på mindst 1 og må højst være på 2 sider (indgår ikke i eventuelle fastsatte minimum- og maksimumsidetal pr. studerende). Resumeet indgår i helhedsvurderingen af projektet.
Det forudsættes, at den studerende kan læse akademiske tekster på moderne dansk, norsk, svensk og engelsk samt anvende opslagsværker mv. på andre europæiske.
Nedenstående kompetenceprofil vil fremgå af eksamensbeviset:
En bachelor har kompetencer erhvervet gennem et uddannelsesforløb, der er foregået i et forskningsmiljø.
En bachelor har grundlæggende kendskab til og indsigt i sit fags metoder og videnskabelige grundlag. Disse egenskaber kvalificerer bacheloren til videreuddannelse på et relevant kandidatstudium samt til ansættelse på baggrund af uddannelsen.
Personer, der opnår bachelorgraden i geografi, tilegner sig følgende:
Bacheloren
Viden
Færdigheder
Desuden gælder for personer, der opnår bachelorgraden i geografi, og som har centralt fag i geografi, at de:
Kompetencer
Desuden gælder for personer, der opnår bachelorgraden i geografi, og som har centralt fag i geografi, at de:
Uddannelsen er modulopbygget og tilrettelagt som et problembaseret studium. Et modul er et fagelement eller en gruppe af fagelementer, der har som mål at give den studerende en helhed af faglige kvalifikationer inden for en nærmere fastsat tidsramme angivet i ECTS-point, og som afsluttes med en eller flere prøver inden for bestemte eksamensterminer, der er angivet og afgrænset i studieordningen.
Uddannelsen bygger på en kombination af faglige, problemorienterede og tværfaglige tilgange og tilrettelægges ud fra følgende arbejds- og evalueringsformer, der kombinerer færdigheder og faglig refleksion:
Særligt projektforløb
Den studerende kan på 3., 4. eller 5. semester, efter ansøgning, sammensætte et uddannelsesforløb, hvor projektarbejdet erstattes af andre studieaktiviteter jf. Fællesbestemmelsernes afsnit 9.3.1.
Afslutning af bacheloruddannelsen
Bacheloruddannelsen skal være afsluttet senest seks år efter, den er påbegyndt.
Regler omkring forløb af bacheloruddannelsen
Inden udgangen af første studieår på bacheloruddannelsen skal den studerende, for at kunne fortsætte uddannelsen, deltage i alle prøver på første studieår. Første studieår skal være bestået senest inden udgangen af andet studieår efter studiestart, for at den studerende kan fortsætte sin bacheloruddannelse.
Der kan dog i særlige tilfælde dispenseres fra ovenstående, hvis den studerende har haft orlov. Orlov gives på første studieår kun i tilfælde af barsel, adoption, værnepligtstjeneste, FN-tjeneste eller hvor der foreligger usædvanlige forhold.
Alle moduler bedømmes gennem individuelt gradueret karakter efter 7-trinssskalaen eller bestået/ikke bestået. Alle moduler bedømmes ved ekstern prøve (ekstern censur) eller intern prøve (intern censur eller ingen censur).
Udbydes som:
1-faglig | |||||
Modulnavn | Type | ECTS | Bedømmelse | Censur | Prøve |
1. Semester
| |||||
Geografiske problemstillinger | Projekt | 5 | Bestået/ikke bestået | Intern prøve | Aktiv deltagelse/løbende evaluering |
Menneske, miljø og samfund | Projekt | 10 | 7-trins-skala | Intern prøve | Mundtlig pba. projekt |
Problembaseret læring i videnskab, teknologi og samfund | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig |
Matematik og naturvidenskab | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig |
Introduktion til geografi | Kursus | 5 | Bestået/ikke bestået | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig |
2. Semester
| |||||
Natur- og kulturgeografiske problemstillinger i et lokalt perspektiv | Projekt | 15 | 7-trins-skala | Ekstern prøve | Mundtlig pba. projekt |
Anvendt statistik | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Mundtlig |
Geografisk informationsvidenskab & teknologi | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig |
Steder og strømme | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig |
3. Semester
| |||||
Byen som sted og rum | Projekt | 15 | 7-trins-skala | Ekstern prøve | Mundtlig pba. projekt |
Bygeografi | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig |
Bygeografiske metoder | Kursus | 5 | Bestået/ikke bestået | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig |
Valgfag GEO 3. sem | Kursus | 5 | |||
4. Semester
| |||||
Menneske og natur | Projekt | 15 | 7-trins-skala | Ekstern prøve | Mundtlig pba. projekt |
Hydrologi og klimatologi | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig |
Landskabsudvikling | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig |
Naturgeografiske metoder | Kursus | 5 | Bestået/ikke bestået | Intern prøve | Aktiv deltagelse/løbende evaluering |
5. Semester
| |||||
Globalisering og udvikling | Projekt | 15 | 7-trins-skala | Intern prøve | Mundtlig pba. projekt |
Demografi og udvikling | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig |
Globale økologiske processer og naturressourcer | Kursus | 5 | Bestået/ikke bestået | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig |
Globaliseringens geografi | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig |
6. Semester
| |||||
Bachelorprojekt | Projekt | 15 | 7-trins-skala | Ekstern prøve | Mundtlig pba. projekt |
Valgfag GEO 6. sem | |||||
Forvaltning af natur og naturressourcer | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig |
Politisk geografi og geopolitik | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Mundtlig |
Valgfag GEO 3. sem | |||||
Modulnavn | Type | ECTS | Bedømmelse | Censur | Prøve |
Bypolitik og planlægning | Kursus | 5 | Bestået/ikke bestået | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig |
Mobilitet og transportplanlægning | Kursus | 5 | Bestået/ikke bestået | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig |
Planjura og regulering – med sigte på varmeforsyningsplanlægning mv. | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig |
Valgfag GEO 6. sem | |||||
Modulnavn | Type | ECTS | Bedømmelse | Censur | Prøve |
Samfundsøkonomi og projektevaluering – med sigte på udviklingsforhold mv. | Kursus | 5 | Bestået/ikke bestået | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig |
Samfundsøkonomi og projektevaluering – med sigte på ejendomsøkonomi | Kursus | 5 | Bestået/ikke bestået | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig |
Videnskabsteori og videnskabelig metode er et integreret element i hele uddannelsen, men er særligt fremtrædende i følgende moduler:
I løbet af uddannelsens 6 semestre er der metode- og projektemnefrihed på hvert eneste projekt- modul. Dette betyder, at de studerende indenfor semestrets tema og under hensyntagen til målbeskrivelserne frit kan vælge projektemne. På uddannelsens 1. semester er der krav om, at projektet skal være af hhv. naturgeografisk eller kulturgeografisk karakter (valgfag), mens der på de øvrige semestre er tale om projekter, der i vid udstrækning integrerer kultur/samfundsgeografi og naturgeografi. På uddannelsens 6. semester (bachelorprojektet) kan de studerende frit vælge projektemne indenfor det geografiske fagområde. Muligheden for frit valg i uddannelsesforløbet er således til stede i vidt omfang på de fleste semestre.
Uddannelsesoversigt, To-fagsuddannelsen i geografi
Studieforløbene for uddannelsens mest anvendte gymnasielærerkombinationer er beskrevet i studieordningen, men der udbydes også andre kombinationer end de beskrevne.
Hvis du er interesseret i en gymnasielærerkombination, der ikke allerede er beskrevet i studieordningen, så udarbejder studienævnet et konkret studieforløb efter henvendelse.
På denne hjemmeside kan du læse mere om Aalborg Universitets udbud af gymnasielæreruddannelser https://www.aau.dk/uddannelser/bliv-gymnasielaerer/.
Der kan for de to-faglige studieforløb komme mindre ændringer af studieforløbet, når den konkrete studieplan laves. Studieplanen vil altid være i overensstemmelse med vejledningen om de faglige mindstekrav for universitetsuddannelser rettet mod undervisning.
Bachelor i geografi, to-fagsuddannelse med geografi som centralt fag
Geografi som centralt fag og sidefag inden for det naturvidenskabelige / humanistiske / samfundsvidenskabelige hovedområde.
Udbydes som:
2-faglig | |||||
Linje: Geografi som centralt fag | |||||
Modulnavn | Type | ECTS | Bedømmelse | Censur | Prøve |
1. Semester
| |||||
Geografiske problemstillinger | Projekt | 5 | Bestået/ikke bestået | Intern prøve | Aktiv deltagelse/løbende evaluering |
Menneske, miljø og samfund | Projekt | 10 | 7-trins-skala | Intern prøve | Mundtlig pba. projekt |
Problembaseret læring i videnskab, teknologi og samfund | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig |
Matematik og naturvidenskab | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig |
Introduktion til geografi | Kursus | 5 | Bestået/ikke bestået | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig |
2. Semester
| |||||
Natur- og kulturgeografiske problemstillinger i et lokalt perspektiv | Projekt | 15 | 7-trins-skala | Ekstern prøve | Mundtlig pba. projekt |
Anvendt statistik | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Mundtlig |
Geografisk informationsvidenskab & teknologi | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig |
Steder og strømme | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig |
3. Semester
| |||||
Byen som sted og rum | Projekt | 15 | 7-trins-skala | Ekstern prøve | Mundtlig pba. projekt |
Bygeografi | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig |
Bygeografiske metoder | Kursus | 5 | Bestået/ikke bestået | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig |
Valgfag GEO 3. sem. | Kursus | 5 | |||
4. Semester
| |||||
Menneske og natur | Projekt | 15 | 7-trins-skala | Ekstern prøve | Mundtlig pba. projekt |
Hydrologi og klimatologi | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig |
Landskabsudvikling | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig |
Naturgeografiske metoder | Kursus | 5 | Bestået/ikke bestået | Intern prøve | Aktiv deltagelse/løbende evaluering |
5. Semester
| |||||
Bachelorprojekt | Projekt | 15 | 7-trins-skala | Ekstern prøve | Mundtlig pba. projekt |
Sidefag | Kursus | 15 | |||
6. Semester
| |||||
Sidefag | Projekt | 30 |
Valgfag GEO 3. sem. | |||||
Modulnavn | Type | ECTS | Bedømmelse | Censur | Prøve |
Bypolitik og planlægning | Kursus | 5 | Bestået/ikke bestået | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig |
Mobilitet og transportplanlægning | Kursus | 5 | Bestået/ikke bestået | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig |
Planjura og regulering – med sigte på varmeforsyningsplanlægning mv. | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig |
Bachelor i geografi, to-fagsuddannelse med geografi som sidefag kombineret med centralt fag inden for det naturvidenskabelige hovedområde
Udbydes som:
Sidefag | |||||
Linje: Geografi | |||||
Modulnavn | Type | ECTS | Bedømmelse | Censur | Prøve |
1. Semester
| |||||
Centralt fag | Projekt | 30 | |||
2. Semester
| |||||
Centralt fag | Projekt | 30 | |||
3. Semester
| |||||
Centralt fag | Projekt | 30 | |||
4. Semester
| |||||
Centralt fag | Projekt | 30 | |||
5. Semester
| |||||
Centralt fag | Projekt | 15 | |||
Bygeografi | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig |
Bygeografiske metoder | Kursus | 5 | Bestået/ikke bestået | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig |
Valgfag GEO 5. sem | Kursus | 5 | |||
6. Semester
| |||||
Menneske og natur | Projekt | 15 | 7-trins-skala | Ekstern prøve | Mundtlig pba. projekt |
Hydrologi og klimatologi | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig |
Landskabsudvikling | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig |
Naturgeografiske metoder | Kursus | 5 | Bestået/ikke bestået | Intern prøve | Aktiv deltagelse/løbende evaluering |
Valgfag GEO 5. sem | |||||
Modulnavn | Type | ECTS | Bedømmelse | Censur | Prøve |
Bypolitik og planlægning | Kursus | 5 | Bestået/ikke bestået | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig |
Mobilitet og transportplanlægning | Kursus | 5 | Bestået/ikke bestået | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig |
Planjura og regulering – med sigte på varmeforsyningsplanlægning mv. | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig |
Bachelor i geografi, to-fagsuddannelse med geografi som sidefag kombineret med centralt fag inden for det humanistiske / samfundsvidenskabelige hovedområde
Udbydes som:
Sidefag | |||||
Linje: Geografi | |||||
Modulnavn | Type | ECTS | Bedømmelse | Censur | Prøve |
1. Semester
| |||||
Centralt fag | Projekt | 30 | |||
2. Semester
| |||||
Centralt fag | Projekt | 30 | |||
3. Semester
| |||||
Centralt fag | Projekt | 30 | |||
4. Semester
| |||||
Centralt fag | Projekt | 30 | |||
5. Semester
| |||||
Centralt fag | Projekt | 15 | |||
Demografi og udvikling | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig |
Globale økologiske processer og naturressourcer | Kursus | 5 | Bestået/ikke bestået | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig |
Globaliseringens geografi | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig |
6. Semester
| |||||
Natur- og kulturgeografiske problemstillinger i et lokalt perspektiv | Projekt | 15 | 7-trins-skala | Ekstern prøve | Mundtlig pba. projekt |
Geografisk informationsvidenskab & teknologi | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig |
Anvendt statistik | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Mundtlig |
Steder og strømme | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig |
Gældende version af studieordningen er offentliggjort på studienævnets hjemmeside., herunder mere udførlige oplysninger om uddannelsen, herunder om eksamen.
Studieordningen er godkendt af dekanen for Det Tekniske Fakultet for IT og Design og træder i kraft 1. september 2018. Studieordningen træder i kraft for både 1., 3. og 5. semester.