I medfør af lov nr. 261 af 18. marts 2015 om universiteter (Universitetsloven) med senere ændringer fastsættes følgende studieordning. Uddannelsen følger endvidere fællesbestemmelserne og tilhørende eksamensordning ved fakultetet.
Diplomingeniøruddannelsen er tilrettelagt i henhold til Uddannelses- og Forskningsministeriets bekendtgørelse nr. 1160 af 7. september 2016 om uddannelserne til professionsbachelor som diplomingeniør og bekendtgørelse nr. 1062 af 30. juni 2016 om eksamen og censur ved universitetsuddannelser (eksamensbekendtgørelsen). Der henvises endvidere til bekendtgørelse nr. 1495 af 11. december 2017 om adgang til erhvervsakademiuddannelser og professionsbacheloruddannelser samt bekendtgørelse nr. 114 af 3. februar 2015 (karakterbekendtgørelsen) med senere ændringer.
Uddannelsen udbydes i Aalborg.
Diplomingeniøruddannelsen hører under Det Ingeniør- og Naturvidenskabelige Fakultet, Aalborg Universitet.
Diplomingeniøruddannelsen hører under Studienævn for Kemi og Biovidenskab
Diplomingeniøruddannelsen er tilknyttet det landsdækkende ingeniørkorps kemiretning.
Optagelse på diplomingeniøruddannelsen i Kemi og bioteknologi forudsætter en gymnasial uddannelse.
I medfør af Adgangsbekendtgørelsen er uddannelsens specifikke adgangskrav:
Diplomingeniøruddannelsens specialicering i kemi giver ret til betegnelsen Diplomingeniør i kemi og bioteknologi med specialisering i kemi; Professionsbachelor i ingeniørvirksomhed. Den engelsksprogede betegnelse: Bachelor of Engineering in Chemical Engineering and Biotechnology with specialisation in Chemistry.
Diplomingeniøruddannelsens specialicering i miljøteknik giver ret til betegnelsen Diplomingeniør i kemi og bioteknologi med specialisering i miljøteknik; Professionsbachelor i ingeniørvirksomhed. Den engelsksprogede betegnelse: Bachelor of Engineering in Chemical Engineering and Biotechnology with specialisation in Environmental Engineering.
Diplomingeniøruddannelsens sepcialicering i bioteknologi giver ret til betegnelsen Diplomingeniør i kemi og bioteknologi med specialisering i bioteknologi; Professionsbachelor i ingeniørvirksomhed. Den engelsksprogede betegnelse: Bachelor of Engineering in Chemical Engineering and Biotechnology with specialisation in Biotechnology.
Diplomingeniøruddannelsen er en 3½-årig heltidsuddannelse, hvor undervisningens vidensgrundlag er karakteriseret ved udviklingsbasering, professionsbasering og forskningstilknytning. Uddannelsen er normeret til 210 ECTS.
Studienævnet kan godkende, at beståede uddannelseselementer fra andre uddannelser træder i stedet for uddannelseselementer i denne uddannelse (merit). Studienævnet kan også godkende, at beståede uddannelseselementer fra en anden dansk eller udenlandsk uddannelse på samme niveau træder i stedet for uddannelseselementer efter denne studieordning. Afgørelser om merit træffes af studienævnet på baggrund af en faglig vurdering. For regler om merit se fællesbestemmelserne.
Studienævnet kan, når der foreligger usædvanlige forhold, dispensere fra de dele af studieordningens bestemmelser, der ikke er fastsat ved lov eller bekendtgørelse. Dispensation vedrørende eksamen gælder for den først kommende eksamen.
Eksamensreglerne fremgår af eksamensordningen, der er offentliggjort på fakultetets hjemmeside.
I bedømmelsen af samtlige skriftlige arbejder skal der ud over det faglige indhold, uanset hvilket sprog de er udarbejdet på, også lægges vægt på den studerendes stave- og formuleringsevne. Til grund for vurderingen af den sproglige præstation lægges ortografisk og grammatisk korrekthed samt stilistisk sikkerhed. Den sproglige præstation skal altid indgå som en selvstændig dimension i den samlede vurdering. Dog kan ingen prøve samlet vurderes til bestået alene på grund af en god sproglig præstation, ligesom en prøve normalt ikke kan vurderes til ikke bestået alene på grund af en ringe sproglig præstation. Studienævnet kan i særlige tilfælde (f.eks. ordblindhed og andet sprog end dansk som modersmål) dispensere herfor.
Bachelorprojektet skal indeholde et resumé på engelsk (eller et andet fremmedsprog: fransk, spansk eller tysk efter studienævnets godkendelse) . Hvis projektet er skrevet på engelsk, skal resumeet skrives på dansk (Studienævnet kan dispensere herfra). Resumeet skal være på mindst 1 og må højst være på 2 sider (indgår ikke i eventuelle fastsatte minimum- og maksimumsidetal pr. studerende). Resumeet indgår i helhedsvurderingen af projektet.
Det forudsættes, at den studerende kan læse akademiske tekster på moderne dansk, norsk, svensk og engelsk samt anvende opslagsværker mv. på andre europæiske sprog.
Diplomingeniøruddannelsen skal være afsluttet senest to år efter normeret studietid.
Nedenstående kompetenceprofil vil fremgå af eksamensbeviset:
En professionsbachelor har kompetencer erhvervet i et udviklingsbaseret studiemiljø med forskningstilknytning og med relevante, obligatoriske praktikforløb i dialog med aftagerne.
En professionsbachelor har grundlæggende kendskab til og indsigt i de centrale fag og metoder, der er behov for i professionen. Disse egenskaber kvalificerer professionsbacheloren til at udøve erhvervsfunktioner og fungere selvstændigt inden for fagområdet samt til videreuddannelse på et relevant master eller kandidatstudium
Personer der opnår en diplomingeniørgrad i kemi og bioteknologi
Viden
Færdigheder
Kompetencer
Uddannelsen er modulopbygget og tilrettelagt som et problembaseret studium. Et modul er et fagelement eller en gruppe af fagelementer, der har som mål at give den studerende en helhed af faglige kvalifikationer inden for en nærmere fastsat tidsramme angivet i ECTS-point, og som afsluttes med en eller flere prøver inden for bestemte eksamensterminer, der er angivet og afgrænset i studieordningen.
Uddannelsen bygger på en kombination af faglige, problemorienterede og tværfaglige tilgange og tilrettelægges ud fra følgende arbejds- og evalueringsformer, der kombinerer færdigheder og faglig refleksion:
Inden udgangen af første studieår på diplomingeniøruddannelsen skal den studerende, for at kunne fortsætte uddannelsen, deltage i alle prøver på første studieår. Første studieår skal være bestået senest inden udgangen af andet studieår efter studiestart, for at den studerende kan fortsætte sin diplomingeniøruddannelse.
Der kan dog i særlige tilfælde dispenseres fra ovenstående.
Alle moduler bedømmes gennem individuel gradueret karakter efter 7-trinssskalaen eller bestået/ikke bestået. Alle moduler bedømmes ved ekstern prøve (ekstern censur) eller intern prøve (intern censur eller ingen censur).
Udbydes som:
1-faglig | |||||
Specialisering:
Kemi | |||||
Modulnavn | Type | ECTS | Bedømmelse | Censur | Prøve |
1. Semester
| |||||
Kemiteknik 1 | Projekt | 5 | Bestået/ikke bestået | Intern prøve | Mundtlig pba. projekt |
Kemiteknik 2 | Projekt | 10 | 7-trins-skala | Intern prøve | Mundtlig pba. projekt |
Almen Kemi | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig |
Calculus | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig |
Problembaseret læring i videnskab, teknologi og samfund | Kursus | 5 | Bestået/ikke bestået | Intern prøve | Skriftlig |
2. Semester
| |||||
Kemisk ligevægt | Projekt | 15 | 7-trins-skala | Ekstern prøve | Mundtlig pba. projekt |
Almen biologi | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig |
Lineær algebra | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig |
Fagenes videnskabsteori og metode | Kursus | 5 | Bestået/ikke bestået | Intern prøve | Aktiv deltagelse og/eller skriftlig opgave |
3. Semester
| |||||
Kemiske processer | Projekt | 15 | 7-trins-skala | Intern prøve | Mundtlig pba. projekt |
Fysisk kemi og transportprocesser | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig |
Fysiske og kemiske analysemetoder | Kursus | 5 | Bestået/ikke bestået | Intern prøve | Aktiv deltagelse og/eller skriftlig opgave |
Grundlæggende organisk og uorganisk kemi | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig |
4. Semester
| |||||
Kemisk analyse | Projekt | 15 | 7-trins-skala | Ekstern prøve | Mundtlig pba. projekt |
Anvendt statistik | Kursus | 5 | Bestået/ikke bestået | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig |
Organiske og uorganiske kemiske laboratorieøvelser | Kursus | 5 | Bestået/ikke bestået | Intern prøve | Aktiv deltagelse og/eller skriftlig opgave |
NMR og MS | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig |
5. Semester
| |||||
Design og dimensionering af procesanlæg | Projekt | 15 | 7-trins-skala | Ekstern prøve | Mundtlig pba. projekt |
Homogene bioprocesser | Projekt | 15 | 7-trins-skala | Ekstern prøve | Mundtlig pba. projekt |
Reaktor- og procesmodellering | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig |
Kemiske enhedsoperationer | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig |
Dataopsamling og procesregulering | Kursus | 5 | Bestået/ikke bestået | Intern prøve | Aktiv deltagelse og/eller skriftlig opgave |
6. Semester
| |||||
Modellering af heterogene processer | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig |
Integreret procesmodellering | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig |
Opløsningers struktur | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig |
6-7. Semester
| |||||
Diplomingeniørpraktik | Projekt | 30 | Bestået/ikke bestået | Ekstern prøve | Skriftlig |
7. Semester
| |||||
Bachelorprojekt | Projekt | 15 | 7-trins-skala | Ekstern prøve | Mundtlig pba. projekt |
Valgfag - specialisering Kemi
På 4. semester vælges 1 projektmodul à 15 ECTS
Udbydes som:
1-faglig | |||||
Specialisering:
Miljøteknik | |||||
Modulnavn | Type | ECTS | Bedømmelse | Censur | Prøve |
1. Semester
| |||||
Byens forurening 1 | Projekt | 5 | Bestået/ikke bestået | Intern prøve | Mundtlig pba. projekt |
Byens forurening 2 | Projekt | 10 | 7-trins-skala | Intern prøve | Mundtlig pba. projekt |
Almen Kemi | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig |
Calculus | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig |
Problembaseret læring i videnskab, teknologi og samfund | Kursus | 5 | Bestået/ikke bestået | Intern prøve | Skriftlig |
2. Semester
| |||||
Miljøteknologiske sensorer | Projekt | 15 | 7-trins-skala | Ekstern prøve | Mundtlig pba. projekt |
Almen biologi | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig |
Lineær algebra | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig |
Fagenes videnskabsteori og metode | Kursus | 5 | Bestået/ikke bestået | Intern prøve | Aktiv deltagelse og/eller skriftlig opgave |
3. Semester
| |||||
Eksperimentel miljøteknologi | Projekt | 15 | 7-trins-skala | Intern prøve | Mundtlig pba. projekt |
Grundlæggende organisk og fysisk kemi | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig |
Mikrobiologi | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig |
Afløbsteknik og hydraulik | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig |
4. Semester
| |||||
Systemanalyse | Projekt | 15 | 7-trins-skala | Ekstern prøve | Mundtlig pba. projekt |
Eksperimentel økologi og økotoksikologi | Projekt | 15 | 7-trins-skala | Ekstern prøve | Mundtlig pba. projekt |
Kemisk analyse | Projekt | 15 | 7-trins-skala | Ekstern prøve | Mundtlig pba. projekt |
Anvendt statistik | Kursus | 5 | Bestået/ikke bestået | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig |
Økologi og økotoksikologi | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig |
Miljøvurdering og forvaltning | Kursus | 5 | Bestået/ikke bestået | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig |
5. Semester
| |||||
Vandforsyning | Projekt | 15 | 7-trins-skala | Ekstern prøve | Mundtlig pba. projekt |
Design og dimensionering af procesanlæg | Projekt | 15 | 7-trins-skala | Ekstern prøve | Mundtlig pba. projekt |
Hydrologi | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig |
Reaktor- og procesmodellering | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig |
Kemiske enhedsoperationer | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig |
Vandbehandling og distribution | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig |
6. Semester
| |||||
Integreret procesmodellering | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig |
Modellering af heterogene processer | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig |
Grundlæggende spildevandsrensning | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig |
Afstrømning af regn- og spildevand | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig |
6-7. Semester
| |||||
Diplomingeniørpraktik | Projekt | 30 | Bestået/ikke bestået | Ekstern prøve | Skriftlig |
7. Semester
| |||||
Bachelorprojekt | Projekt | 15 | 7-trins-skala | Ekstern prøve | Mundtlig pba. projekt |
Valgfag - specialisering Miljøteknik
På 4. semester vælges 1 projektmodul à 15 ECTS
På 5. semester vælges 1 projektmodul à 15 ECTS. Der vælges endvidere mellem Hydrologi og Reaktor og procesmodellering
På 6. semester vælges der mellem Integreret procesmodellering og Modellering af heterogene processer
Udbydes som:
1-faglig | |||||
Specialisering:
Bioteknologi | |||||
Modulnavn | Type | ECTS | Bedømmelse | Censur | Prøve |
1. Semester
| |||||
Enzymteknologi 1 | Projekt | 5 | Bestået/ikke bestået | Intern prøve | Mundtlig pba. projekt |
Enzymteknologi 2 | Projekt | 10 | 7-trins-skala | Intern prøve | Mundtlig pba. projekt |
Almen Kemi | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig |
Calculus | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig |
Problembaseret læring i videnskab, teknologi og samfund | Kursus | 5 | Bestået/ikke bestået | Intern prøve | Skriftlig |
2. Semester
| |||||
Human biologi | Projekt | 15 | 7-trins-skala | Ekstern prøve | Mundtlig pba. projekt |
Almen biologi | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig |
Lineær algebra | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig |
Fagenes videnskabsteori og metode | Kursus | 5 | Bestået/ikke bestået | Intern prøve | Aktiv deltagelse og/eller skriftlig opgave |
3. Semester
| |||||
Eksperimentel bioteknologi | Projekt | 15 | 7-trins-skala | Intern prøve | Mundtlig pba. projekt |
Fysisk kemi og transportprocesser | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig |
Mikrobiologi | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig |
Grundlæggende organisk og uorganisk kemi | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig |
4. Semester
| |||||
Bioteknologisk analyse | Projekt | 15 | 7-trins-skala | Ekstern prøve | Mundtlig pba. projekt |
Anvendt statistik | Kursus | 5 | Bestået/ikke bestået | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig |
Biokemi | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig |
Industriel mikrobiologi og levnedsmiddelkemi | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig |
5. Semester
| |||||
Homogene bioprocesser | Projekt | 15 | 7-trins-skala | Ekstern prøve | Mundtlig pba. projekt |
Design og dimensionering af procesanlæg | Projekt | 15 | 7-trins-skala | Ekstern prøve | Mundtlig pba. projekt |
Reaktor- og procesmodellering | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig |
Kemiske enhedsoperationer | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig |
Dataopsamling og procesregulering | Kursus | 5 | Bestået/ikke bestået | Intern prøve | Aktiv deltagelse og/eller skriftlig opgave |
6. Semester
| |||||
Modellering af heterogene processer | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig |
Integreret procesmodellering | Kursus | 5 | 7-trins-skala | Intern prøve | Skriftlig eller mundtlig |
Organiske og uorganiske kemiske laboratorieøvelser | Kursus | 5 | Bestået/ikke bestået | Intern prøve | Aktiv deltagelse og/eller skriftlig opgave |
6-7. Semester
| |||||
Diplomingeniørpraktik | Projekt | 30 | Bestået/ikke bestået | Ekstern prøve | Skriftlig |
7. Semester
| |||||
Bachelorprojekt | Projekt | 15 | 7-trins-skala | Ekstern prøve | Mundtlig pba. projekt |
Valgfag - specialisering i Bioteknologi
På 5. semester vælges der 1 projektmodul à 15 ECTS.
Videnskabsteori og videnskabelig metode
Videnskabsteori og videnskabelig metode indlæres gennem kursusaktiviteterne Problembaseret læring i videnskab, teknologi og samfund (1. sem.) og Fagenes og videnskabsteori og metode (2. sem.) og bringes i anvendelse i projektmodulerne Kemisk ligevægt, Miljøteknologiske sensorer og Human biologi (2. semester).
Studiestartsprøve
Studiestartsprøven er ikke ECTS-givende og vil ikke fremgå af eksamensbeviset.
Mål
Studiestartsprøvens formål er at fastslå, om de studerende reelt har påbegyndt uddannelsen. De studerende skal derfor deltage i og bestå studiestartsprøven for at kunne fortsætte på uddannelsen. Hvis de studerende ikke deltager i og består den ordinære studiestartsprøve eller reeksamen, bliver de udmeldt af studiet umiddelbart efter afholdelsen af reeksamen. Studiestartsprøven vil blive afholdt i løbet af de første uger af semesteret.
Indhold
Studiestartsprøven er baseret på introduktionsforløbet og indeholder eksempelvis en række generelle spørgsmål om den studerendes forventninger til studiet og grundlaget for studievalget.
Reeksamen
Der afholdes én reeksamen i studiestartsprøven. Hvis ikke den studerende deltager i og består enten den ordinære studiestartsprøve eller reeksamen, vil den studerende blive udskrevet fra uddannelsen inden 1. oktober. Studienævnet kan dispensere fra reglerne vedrørende studiestartsprøven, såfremt der foreligger usædvanlige forhold.
Prøveform
Skriftlig prøve
Bedømmelse
Intern censur. De studerende modtager bedømmelsen ”Godkendt” eller ”Ikke godkendt” baseret på deres svar på den skriftlige prøve. Bedømmelsen ”Godkendt” gives, når den skriftlige prøve er besvaret og afleveret.
Klageadgang
De studerende kan over studiestartsprøven til Universitetet. Klagen skal indgives til Universitetet senest to uger efter, at resultatet fra studiestartsprøven er meddelt. Hvis Universitetet ikke giver medhold i klagen, kan Universitetets afgørelse påklages til Styrelsen for Forskning og Uddannelse, såfremt klagen vedrører retlige spørgsmål.
Gældende version af studieordningen er offentliggjort på studienævnets hjemmeside, herunder mere udførlige oplysninger om uddannelsen og eksamen.
Studieordningen er godkendt af dekanen og træder i kraft pr. 1. september 2018.
Studieordningen træder også i kraft for studerende, der starter på uddannelsens 3. semester 2018.
Studerende, der ønsker at færdiggøre deres studier efter den hidtidige studieordning fra 2016, skal senest afslutte deres uddannelse ved vintereksamen 2021, idet der ikke efter dette tidspunkt udbydes eksamener efter den hidtidige studieordning.
Gældende version af studieordningen er offentliggjort på www.ses.aau.dk.
Der er foretaget mindre redaktionelle ændringer i forbindelse med digitalisering af studieordningen.
25. januar 2019: Der er indført karakterkrav på mindst 4,0 i Matematik A gældende fra 1. september 2019.